Pagina 1 van 2

acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 05 feb 2008 15:29
door Roy 2.0 16v
vorige week ging ik even zu Ikea (vrouw moest weer wat hebben) na 20km begint spontaan mn acculampje te branden, en nog vrij fel ook

(ik zag mezelf al weer met pech langs de weg staan.. gelukkig niet gebeurd)

dus ik dacht, dynamo heeft de geest gegeven, accu laadt nu niet of nauwelijks bij, dus ben doorgereden naar Ikea zonder radio en blower, beetje accu sparen. het was avond dus had alleen mn lichten aan

afijn, aangekomen (gelukkig) wij uurtje rondgelopen
kom terug bij de auto, kap open, riem zat er nog op en nog strak genoeg, niks raars te zien.

Toen heb ik met het handvat van een dikke schroevendraaier een paar rossen tegen de dynamo gegeven

auto gestart, niks aan de hand, geen brandend acculampje meer en probleemloos weer 50km naar huis gereden.

Volgende keer als de lamp brand moet ik direct met een multimeter de accu doormeten om dynamo de schuld te geven, ik denk aan koolborstels en binnenkort vervangen, jullie ?

Geplaatst: 05 feb 2008 16:22
door gurdi
ja dat denk ik ook.

maar als je hem uit elkaar gaat halen maak even een topicje over hoe je die koolborstels vervangt

heb nu even een andere dynamo bij sloop gekocht en dan heb ik de tijd om de andere te maken en wissel ik ze weer om

Geplaatst: 05 feb 2008 16:33
door Theo Gsi
Brand het lampje ook als het contact af is?

Geplaatst: 05 feb 2008 17:21
door pascal1109
Lampje kan ook kapot zijn misschien. Was bij mij wel het geval iig en kon toen ook nog probleemloos naar huis rijden, wat ruim 50 km was

Geplaatst: 05 feb 2008 18:07
door Laagvlieger
Als ie fel brand (feller dan normaal op contact) dan is je regelaar dood.
Dan laad ie teveel bij.
Dan moet je een nieuwe dynamo hebben.

Geplaatst: 05 feb 2008 18:10
door Theo Gsi
Bij mij bleef het lampje branden, en toen begon de dynamo te fikke :P

Geplaatst: 05 feb 2008 19:22
door Matt
Laagvlieger schreef:Als ie fel brand (feller dan normaal op contact) dan is je regelaar dood.
Dan laad ie teveel bij.
Dan moet je een nieuwe dynamo hebben.
Hoort dan je MM lampje ook niet te gaan branden?

Was bij mij toen namelijk wel het geval

Geplaatst: 05 feb 2008 22:24
door Laagvlieger
Kan. maar als die gaat branden ben je wel erg over de max waardes heen.

Daarbij het volgende.
Ik hoop dat je snapt dat bij een overladende dynamo je er alle saan doet de spanning laag te houden he!!!
Verbruikers aan, aanjager, achteruitverwarming, licht alles!!!
Toerental zeer laag houden en langzaam rijden.
Anders fikt echt alles kapot!!!

Geplaatst: 05 feb 2008 22:35
door Matt
Zit dat zo :wink: Mijne ging ineens bij 2500 toeren 19 volt bijladen.

Overdag midden in de zomer toen met alles aan gereden :P heel de tijd ruiten omhoog en naar beneden, ruitenwissers vol aan, blower op 4 :lol:

Geplaatst: 06 feb 2008 16:51
door Roy 2.0 16v
Het lampje brand toch ook als er te weinig wordt bijgeladen ? ?
tenminste dat dacht ik altijd...

heb ik dus voor niks energie bespaard en met alles uit naar huis gereden!
maar ik weet haast zeker dat er niks is doorgebrand dus dat valt weer mee

De spanningsregelaar is toch ook los te vervangen?
of wordt het een gereviceerde @ dealer omdat je dan nieuwe koolborstels en spanningsregelaar hebt. net zo makkelijk?

zo snel mogelijk want ik neem aan dat het bij mij nu ieder moment weer kan gebeuren

Geplaatst: 06 feb 2008 18:03
door Laagvlieger
Lampje brand nromaal als hij niet bijlaad.
Hij brand FEL als de regelaar stuk is.
Koolborstels vervangen is zoooo 1980.
Haal gewoon een ruilert bij de dealer. Zo duur zijn ze niet en is weer 100% goed.

Geplaatst: 18 mar 2008 23:22
door c18xe
Matt schreef:Zit dat zo :wink: Mijne ging ineens bij 2500 toeren 19 volt bijladen.

Overdag midden in de zomer toen met alles aan gereden :P heel de tijd ruiten omhoog en naar beneden, ruitenwissers vol aan, blower op 4 :lol:

whahah ik zie het al voor me hoor alle toeters en bellen aan en dan die op en neergaande ruiten :P prachtig

acculamp

Geplaatst: 04 mei 2008 21:48
door Ricardo75
Ik heb eenzelfde probleem. Na montage van een radio werd deze loeiheet. Vervolgens begoin de boel te stinken. Uiteindelijk bleef mijn acculamp branden bij uitgeschakelde motor. Na nacht laden kon er weer gestart worden.

Uiteindelijk andere dynamo van de sloop gemonteerd, maar probleem blijft bestaan. Is die spanningsregelaar een intern verhaal van de dynamo of zit die ergens los, want dit wordt wel erg vervelend zo.

Geplaatst: 04 mei 2008 22:45
door Laagvlieger
Is die dynamo getest op de sloop?

Geplaatst: 04 mei 2008 23:43
door Baas J.
Zelfde gehad, dynamo vervangen, probleem opgelost.

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 05 nov 2008 07:42
door DarkRider
Heren,

Vandaag (in de morgen) startte ik mijn auto en mijn acculampje bleef gedeeltelijk gloeien :? ....Ik had verder nog helemaal niets aan (blower, achterruitverwarming, etc)...en ook het lichtje linksonder het dash ging heel klein beetje meegloeien (ronde teken met uitroepteken, waar dient dit voor?).....eenmaal op de snelweg, bleef het zo tot na 10 min...toen was het helemaal goed! En dit gebeurde gister morgen ook.....DYNAMO? :oops:

En welke dynamo's passen wel op de C20NE (astra), montage makkelijk (zonder brug ook mogelijk van bovenaf)?

Groetjes

EDIT: Heb nu net nogmaals geprobeerd en de beide lampjes blijven na het starten gloeien! acculamp brand wat feller als de uitroepteken :( .... WAT NU?

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 05 nov 2008 13:33
door Mad Driver
Dat uitroepteken is toch van je handrem??
Kan miss zo zijn datie meegloeit van het licht van je acculampje

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 05 nov 2008 13:49
door DarkRider
Mad Driver schreef:Dat uitroepteken is toch van je handrem??
Kan miss zo zijn datie meegloeit van het licht van je acculampje
Nee, is niet van de handrem! Uitroepteken wat ik bedoel zit links van de handrem!....

iemand die het wel weet wat darvoor staat als die gloeit of brand?

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 05 nov 2008 18:46
door Laagvlieger
Lekke diode verhaal.
Maar dat lampje van je remvloeistofpeil (!) brandt altijd samen met je acculampje (door de diode) alszijnde een lamptest.

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 05 nov 2008 19:51
door DarkRider
wat kan ik hieraan doen? wat houdt een lekke diode in? trouwens mijn accu heeft het net begeven! auto start niet meer...denk dat de dynamo kapot is!

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 05 nov 2008 20:20
door Laagvlieger
Meten is weten.
Dan weet je pas zeker wat kapot is.

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 06 nov 2008 07:38
door DarkRider
wat houdt een lekke diode dan in laagvlieger? hoe is dit te achterhalen (waar) en hoe is dit te fixen?

En lekke diode kan ervoor zorgen dat de dynamo wel goed is, maar mede door de diode het accu niet laad (want accu is leeg, sinds giseren)?

Groeten en alvast bedankt voor je antwoord!

PS: Heb nu op internet gelezen dat de bosch dynamo (wat ook in de gsi modellen zit) spanningsregelaar, borstelhouder en koolborstels als 1 geheel zijn.
Dus ze zijn te vervangen neem ik aan.....kost 30-35 euro (Twimva)

link:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 06 nov 2008 18:14
door Laagvlieger
Wat is een diode: Een diode laat stroom maar naar een kant door. Zie het als een ventiel van je band. Lucht kan er wel in. Maar niet meer eruit. Das met stroom precies zo. Stroom kan wel van het dynamolampje naar het remlampje. Maar niet van het remlampje naar het dynamolampje. Dus zet je de auto op contact dan brand zowel het dynamolampje als het remlampje. Dan kun je zien dat het remlampje idd werkt en heel is. Verlies je nou remvloeistof dan gaar het remlampje aan. Maar de diode voorkomt dta het dynamolampje dan ook gaat branden.

Ok, wat is een lekke diode......
Dat is dus een diode die toch nog wel iets stroom doorlaat naar het dynamolampje. ( lek ventiel, lucht ontsnapt)
Simpel dus.

Is dat erg? Neej. Is alleen raar dat je dynamolampje af en toe heel flauw brandt afhankelijk van de gebruikers die aan staan.
Dynamo blijft er gewoon door werken!!!

Hoe te repareren?
Instrumentenpaneel demonteren. Daar zit achterop bij de 2 lampjes op de print een zwart cilindervormig onderdeeltje met aan een kant in het zwart een grijze of witte lijn. Dat is de diode. Die zou j ekunnen vervangen met wat soldeerwerk. Maar dan moet je wel soldeerervaring hebben want als je te heet soldeerd dan smelt de printvfolie.
En de nieuwe diode moet met het lijntje op dezelfde manier gemonteerd worden als de oude.
Diode kun je halen bij de electronicaboer en kost geen drol.

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 06 nov 2008 19:04
door Erwin_dude
dynamo stelt niks voor , kun je zo van bovenaf bij..

even de dynamo steunen losdraaien.. die zwarte stangen,,

dan een lange bout die aan motorsteun zit.
draden even eraf halen
dan de riem even van spanning afhalen sleutel 15 even de spanner naar je toe trekken en dan riem eraf gooie en dynamo wegnemen.

Re: acculamp fel, dynamo?

Geplaatst: 07 nov 2008 07:58
door DarkRider
Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden jongens! :D

Groeten