Pagina 33 van 42
Geplaatst: 01 nov 2007 22:58
door Laagvlieger
Paintballer schreef:Laagvlieger schreef:
Correctie:
De secundaire luchtinjectie moet afgesloten worden. EGR blijft bestaan.
Wat is hier het nut of voordeel van????Ik hoor wel meer mensen die zeggen dat ze de EGR afsluiten of zoals Laag dan nu zegt "de secundaire luchtinjectie",maar wat doet dit met je motor verders????
Dat zijn 2 verschillende dingen hoor.
EGR is een gestuurde terugvoer van uitlaatgassen naar de inlaat van de motor (millieu).
Sec. Lucht.inj. is een luchtpomp die bij koude motor lucht in de uitlaat blaast om de kat sneller op temperatuur te krijgen.
Geplaatst: 01 nov 2007 22:59
door Theo Gsi
Laagvlieger schreef:Paintballer schreef:Laagvlieger schreef:
Correctie:
De secundaire luchtinjectie moet afgesloten worden. EGR blijft bestaan.
Wat is hier het nut of voordeel van????Ik hoor wel meer mensen die zeggen dat ze de EGR afsluiten of zoals Laag dan nu zegt "de secundaire luchtinjectie",maar wat doet dit met je motor verders????
EGR is een gestuurde terugvoer van uitlaatgassen naar de inlaat van de motor (millieu).
.
Dus je moet de EGR zien als een redement werking..Soort HR ketel achtig iets!
Geplaatst: 01 nov 2007 23:03
door Paintballer
Laagvlieger schreef:
Dat zijn 2 verschillende dingen hoor.
EGR is een gestuurde terugvoer van uitlaatgassen naar de inlaat van de motor (millieu).
Sec. Lucht.inj. is een luchtpomp die bij koude motor lucht in de uitlaat blaast om de kat sneller op temperatuur te krijgen.
Ok aha,maar wat heb de EGR klep afsluiten voor zin dan??Heeft dat een voordeel???
Geplaatst: 01 nov 2007 23:04
door Laagvlieger
EGR heeft alleen maar nadelen.
Heeft nix met rendement te maken Theo.
Aflsutien heeft als vorodeel dat je geen voeze uitlaatgassen in het inlaattraject van je motor komt. En misschien iets beter presteren in deellast zonder EGR.
Geplaatst: 01 nov 2007 23:05
door Theo Gsi
Ja maar als je uitlaatgassen weer je motor in gaan dan heb je redement omdat het opnieuw wordt gebruikt toch?
Geplaatst: 01 nov 2007 23:06
door Laagvlieger
neej. wat voor rendement haal je uit al verbrande zooi?
Geplaatst: 01 nov 2007 23:07
door Paintballer
Laagvlieger schreef:EGR heeft alleen maar nadelen.
Heeft nix met rendement te maken Theo.
Aflsutien heeft als vorodeel dat je geen voeze uitlaatgassen in het inlaattraject van je motor komt. En misschien iets beter presteren in deellast zonder EGR.
Ok dus dat zou ik dus ooit nog is kunne laten doen mocht het nodig zijn,dank voor de info Marcel!!!
Geplaatst: 01 nov 2007 23:07
door Laagvlieger
Niet zo snel!!!
X20XEV's laten zich niet zo makkelijk foppen.
Geplaatst: 01 nov 2007 23:08
door Theo Gsi
wat voor redement haal je uit verbrandings lucht vd ketel ?
Geplaatst: 01 nov 2007 23:10
door Laagvlieger
Tis een auto. geen ketel.
Tis puur miliuetechisch.
Meer hoef je niet te weten.
gaat erom dat met egr de verbrandingstemperatuur daalt en de Nox uitstoot minder wordt.
Rendement wordt er echt niet beter van.
Nieuwe motoren zijn vaak ook gewoon weer EGR loos.
Geplaatst: 01 nov 2007 23:11
door Paintballer
Laagvlieger schreef:Niet zo snel!!!
X20XEV's laten zich niet zo makkelijk foppen.
Haha ok nou was het ook niet gelijk van plan hoor!!Had het alleen wel vaker gelezen en wist niet wat het nut ervan was dus was is nieuwsgierig!!
Geplaatst: 01 nov 2007 23:12
door Theo Gsi
Laagvlieger schreef:Tis een auto. geen ketel.
Tis puur miliuetechisch.
Meer hoef je niet te weten.
gaat erom dat met egr de verbrandingstemperatuur daalt en de Nox uitstoot minder wordt.
Rendement wordt er echt niet beter van.
Nieuwe motoren zijn vaak ook gewoon weer EGR loos.
Ja dus het zelfde principe
Geplaatst: 01 nov 2007 23:13
door Laagvlieger
Laten w ehet zo zeggen.
Ik weet niets van ketels.
Jij weet niets van auto's!
Welteruste!
mzzl!
Geplaatst: 01 nov 2007 23:14
door Paintballer
Laagvlieger schreef:Laten w ehet zo zeggen.
Ik weet niets van ketels.
Jij weet niets van auto's!
Welteruste!
mzzl!
Geplaatst: 01 nov 2007 23:14
door Theo Gsi
jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's
trusteeee
Geplaatst: 02 nov 2007 00:59
door pluggie
Theo Gsi schreef:Ja maar als je uitlaatgassen weer je motor in gaan dan heb je redement omdat het opnieuw wordt gebruikt toch?
Zit nie zoveel zuurstof in uitlaatgassen. Wel hoop zooi.
Tis idd net een kachel.
Geplaatst: 02 nov 2007 09:19
door vizier
voor de X25XE motor in de vectra-B
Naast de rechter veerpoot zit de EGR (aan het inlaat geprutst).
rond ding met een stekker erop.
voordelen van het afdoppen:
* minder vervuiling van het inlaat
* soepelere motorloop bij halflast
* minder storings gevoelig.
Afdoppen:
* demonteer de EGR (dmv 2 torkx bouten los te draaien)
* maak een plaatje op maat van de voet van de EGR
* maak daar de boutgaten in van de egr (rest laat je dicht)
* plaats de EGR met plaatje ertussen op zijn plaats
* draai de torkx bouten weer vast
* vergeet niet de stekker er op de egr te plaatsen.
Willem
p.s. bij andere motoren kan het ook mogenlijk zijn om de EGR af te doppen.
bijv:
X16SZ / X16SZR:
EGR zit tussen klepdeksel en inlaat.
afdoppen op dezelfde wijze als V6
X18XE / X20XEV / X22XE
EGR rechts van het klepdeksel.
kan op zelfde wijze als V6
maar kan ook hoofd aanvoerslangetje afdoppen (Vacuum)
Willem
heb het zelf nog niet gedaan, maar gaat wel gebeuren
Geplaatst: 02 nov 2007 10:24
door Rellie opt werk
Theo Gsi schreef:jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's
trusteeee
Moet je niet te eigenwijs zijn om wat aan te nemen, ik heb altijd gelijk en zo niet dan verbeterd marcel mij
Geplaatst: 02 nov 2007 10:52
door GSi Twente
pluggie schreef:Theo Gsi schreef:Ja maar als je uitlaatgassen weer je motor in gaan dan heb je redement omdat het opnieuw wordt gebruikt toch?
Zit nie zoveel zuurstof in uitlaatgassen. Wel hoop zooi.
Tis idd net een kachel.
Precies, en een motor presteert alleen bétér met schone gassen aka zuurstof ipv reeds vervuilde uitlaatgassen.
Geplaatst: 02 nov 2007 10:54
door Rellie opt werk
Bij een Kachel is beter omdat voorverwarmde lucht sneller weer op temparatuur is als nieuwe verse lucht. Maar goed gooi maar eens as op je houtvuurtje dat wil netzo goed branden als uitlaatgassen.
Geplaatst: 02 nov 2007 12:11
door RedBill
Beste Theo, om bovenstaande even voor je samen te vatten:
De reden waarom het retourwater van de kachel bij een HR ketel via een cirkulatiesysteem eerst door de hete uitlaatgaslucht wordt geleid (let wel, dat is een gescheiden systeem) is om het retourwater voordat het door het primaire verhittingsdeel gaat, al weer op hogere temperatuur te brengen zodat er minder energie verspild wordt. De gassen worden niet nogmaals door het verbrandingsproces heen geleid.
Bij de EGR is dat wel het geval met als ENIGE voordeel: de uitstoot van NOx en andere slechte deeltjes gaat omlaag. Dat moet van de milieufreaks. Voor het vermogen (en dus het rendement) van de motor is het alleen maar nadelig.
Geplaatst: 02 nov 2007 12:28
door Maartje
Theo Gsi schreef:jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's
trusteeee
Jonge, jij leest hier pas mee sinds 2007. Ik al vanaf 2003 en ik weet ook nog lang niet zoveel van auto's
.
Jij beweert dus eigenlijk gewoon dat jij in een paar maand op dit forum mee te lezen, net zo veel weet van auto's als iemand die er een jarenlange opleiding voor heeft gehad en nu nog steeds telkens cursussen heeft
.
Wat goed van jou hey
Geplaatst: 02 nov 2007 14:28
door GrinX
Geplaatst: 02 nov 2007 14:32
door Theo Gsi
Maartje schreef:Theo Gsi schreef:jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's
trusteeee
Jonge, jij leest hier pas mee sinds 2007. Ik al vanaf 2003 en ik weet ook nog lang niet zoveel van auto's
.
Jij beweert dus eigenlijk gewoon dat jij in een paar maand op dit forum mee te lezen, net zo veel weet van auto's als iemand die er een jarenlange opleiding voor heeft gehad en nu nog steeds telkens cursussen heeft
.
Wat goed van jou hey
Jij bent nogal type snel aangebrand?
Ik kan dingen snel opnemen en ik ga niet beter weten, want ik weet het echt niet betr dan marchel hoor, dat zie je me niet schrijven wel dan?
Ik zeg dat ook niet. Ik had de mening dat het ongeveer overeen komt met het redement systeem. dat is blijkbaar niet zo dus weet ik voldoende
Geplaatst: 02 nov 2007 14:34
door Theo Gsi
Maartje schreef:Theo Gsi schreef:jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's
trusteeee
Jonge, jij leest hier pas mee sinds 2007. Ik al vanaf 2003 en ik weet ook nog lang niet zoveel van auto's
.
Jij beweert dus eigenlijk gewoon dat jij in een paar maand op dit forum mee te lezen, net zo veel weet van auto's als iemand die er een jarenlange opleiding voor heeft gehad en nu nog steeds telkens cursussen heeft
.
Wat goed van jou hey
Jij bent nogal type snel aangebrand?
Ik kan dingen snel opnemen en ik ga niet beter weten, want ik weet het echt niet betr dan marchel hoor, dat zie je me niet schrijven wel dan?
Ik zeg dat ook niet. Ik had de mening dat het ongeveer overeen komt met het redement systeem. dat is blijkbaar niet zo dus weet ik voldoende