Re: DarkDaedelus 2.0 GSi
Geplaatst: 02 mei 2016 16:12
Een week geleden vond ik dat er in het stuur voelbaar speling op de velg zat, dit ging samen met een tokkend en een schrapend/trekkend geluid. Op onderzoek gegaan, dit bleek een steekas te zijn die niet vast genoeg zat, waarom dit geluid echter nu pas kwam is een raadsel. Steekassen zijn beide aangedraaid en het tokkend geluid en de speling in het wiel was verdwenen. Wel gevonden dat aan de bijrijderskant een hoofdveer gebroken is. Na het aandraaien van de steekassen was 1 geluid verdwenen, helaas bleef het soort schrapend/trekkend geluid en het werd steeds erger. Zo erg dat het alleen al minimaal draaien aan het stuur al genoeg was.
Na nader onderzoek aan de bestuurderskant heb ik het volgende gevonden:
- Velg en band loopt niet aan
- Zelfs als ik in de auto zit, of schud door in de deuropening te staan, is niets voelbaar aanlopend
- Gebroken ABS ring
- Flink vervuilde remklauw
Na een praatje met Voorwinden Parts ben ik erachter gekomen dat het gaat om een Variant 1, in ieder geval aan de voorzijde. Zoals in de posts hierboven te zien is; heb ik de achterveren vervangen, hierbij kwam ik het probleem tegen dat deze niet overeenkwamen met de set van de voorveren (achterveren hadden het nummer: 60010069) waarna ik er dus andere veren onder heb gezet, nu weten we dus waarom. Aan de voorkant zitten de veerpoten van de Variant 1 eronder, achter zitten andere (niet verstelbare) schokdempers onder, maar met andere veren, onbekend of deze bij de schroefset horen.
De onderdeelnummers voor de voorpoten zijn als volgt:
Hoofdveer (deze was gebroken): 60110063
Voorspanveren: 60110005,
Achterveren welke behoren bij de schroefset: 60210083
Plaatjes:
De rubbers bij de veerpoten zijn alles behalve degelijk.
Originele filter zit er weer op (mist alleen nog de luchttoevoer slang naar de grille)
Gebroken voorveer:
Schroefset (zonder schotel)
Nummer op de ring, omdat het onbekend was, welke schroefset er nu precies onder ligt ( 650 00 035 32/08. ):
Op de achterkant van de bestuurderskant, zat nog een sticker verstopt, helaas niet volledig leesbaar, eindigend op 103:
Remklauw voor schoonmaak
Remklauw na schoonmaak
(andere kant volgt nog, komt aan de beurt als alles eronderuit gaat)
Gebroken ABS ring
Steekas voor schoonmaak
Steekas na schoonmaak
Nieuwe ring, past er net niet op
Verwarming van de ring, met een goedkope torch van de action, in de smeltoven
abs ring past er nu wel mooi op, doordat die krimpt, zal die vast blijven zitten
Na het vervangen van de abs ring, de auto weer in elkaar op de grond, in de versnelling gezet ennnn... niks.
Auto bewoog niet, wat bleek, steekas zat aan de blokzijde niet (meer) goed erin. Door afleiding van geïnteresseerde buren niet helemaal goed opgelet aan het eind van de dag, en zo makkelijk ging het mis.
Auto weer op de krik, steekas weer goed erin getikt kroonmoer erop... past niet, kroonmoer liet zich er niet meer op draaien.
Schroefdraad proberen schoon te maken, geen success
Zelf proberen schroefdraad 'recht' af te flexen, ook geen succes, einde van de dag; dit zou vandaag niet meer goed komen.
Dag erna naar een autoreparatiezaak gelopen (gelukkig dichtbij), konden ze niks mee "hadden die draad niet in de snijmoeren", werd doorverwezen naar een ander bedrijf.
Steekas moest "konisch" worden afgeflexed, helaas snapte ik niet helemaal wat ze daarmee bedoelde, en gevraagd of zij dat wilde doen.
Uiteindelijk gefixed, kosten: 1 lekkere vlaai (perfect toch?).
Dit werd er dus bedoeld met konisch afflexen:
Auto op de grond gezet dit keer met een stukje hout tussen de hamer en de steekas en het rijdt weer.
Helaas is het geluid nog niet weg, maar in ieder geval een heel stuk minder.
Het slijpend/trekkend geluid is hoorbaar wanneer:
- Er gewicht op de auto staat (dus niet op de krik)
- De auto rolt en stuurt (rechtdoor is niets hoorbaar, stilstaand sturen ook niet)
- Wanneer de auto sneller dan 30 door de bocht rijdt: kwart slag aan het stuur naar rechts (links hoorbaar)
- Wanneer de auto langzamer dan 30 door de bocht rijdt: anderhalve slag (of verder) aan het stuur naar rechts (links hoorbaar)
- Sporadisch hoorbaar bij naar links sturen
Na nader onderzoek aan de bestuurderskant heb ik het volgende gevonden:
- Velg en band loopt niet aan
- Zelfs als ik in de auto zit, of schud door in de deuropening te staan, is niets voelbaar aanlopend
- Gebroken ABS ring
- Flink vervuilde remklauw
Na een praatje met Voorwinden Parts ben ik erachter gekomen dat het gaat om een Variant 1, in ieder geval aan de voorzijde. Zoals in de posts hierboven te zien is; heb ik de achterveren vervangen, hierbij kwam ik het probleem tegen dat deze niet overeenkwamen met de set van de voorveren (achterveren hadden het nummer: 60010069) waarna ik er dus andere veren onder heb gezet, nu weten we dus waarom. Aan de voorkant zitten de veerpoten van de Variant 1 eronder, achter zitten andere (niet verstelbare) schokdempers onder, maar met andere veren, onbekend of deze bij de schroefset horen.
De onderdeelnummers voor de voorpoten zijn als volgt:
Hoofdveer (deze was gebroken): 60110063
Voorspanveren: 60110005,
Achterveren welke behoren bij de schroefset: 60210083
Plaatjes:
De rubbers bij de veerpoten zijn alles behalve degelijk.
Originele filter zit er weer op (mist alleen nog de luchttoevoer slang naar de grille)
Gebroken voorveer:
Schroefset (zonder schotel)
Nummer op de ring, omdat het onbekend was, welke schroefset er nu precies onder ligt ( 650 00 035 32/08. ):
Op de achterkant van de bestuurderskant, zat nog een sticker verstopt, helaas niet volledig leesbaar, eindigend op 103:
Remklauw voor schoonmaak
Remklauw na schoonmaak
(andere kant volgt nog, komt aan de beurt als alles eronderuit gaat)
Gebroken ABS ring
Steekas voor schoonmaak
Steekas na schoonmaak
Nieuwe ring, past er net niet op
Verwarming van de ring, met een goedkope torch van de action, in de smeltoven
abs ring past er nu wel mooi op, doordat die krimpt, zal die vast blijven zitten
Na het vervangen van de abs ring, de auto weer in elkaar op de grond, in de versnelling gezet ennnn... niks.
Auto bewoog niet, wat bleek, steekas zat aan de blokzijde niet (meer) goed erin. Door afleiding van geïnteresseerde buren niet helemaal goed opgelet aan het eind van de dag, en zo makkelijk ging het mis.
Auto weer op de krik, steekas weer goed erin getikt kroonmoer erop... past niet, kroonmoer liet zich er niet meer op draaien.
Schroefdraad proberen schoon te maken, geen success
Zelf proberen schroefdraad 'recht' af te flexen, ook geen succes, einde van de dag; dit zou vandaag niet meer goed komen.
Dag erna naar een autoreparatiezaak gelopen (gelukkig dichtbij), konden ze niks mee "hadden die draad niet in de snijmoeren", werd doorverwezen naar een ander bedrijf.
Steekas moest "konisch" worden afgeflexed, helaas snapte ik niet helemaal wat ze daarmee bedoelde, en gevraagd of zij dat wilde doen.
Uiteindelijk gefixed, kosten: 1 lekkere vlaai (perfect toch?).
Dit werd er dus bedoeld met konisch afflexen:
Auto op de grond gezet dit keer met een stukje hout tussen de hamer en de steekas en het rijdt weer.
Helaas is het geluid nog niet weg, maar in ieder geval een heel stuk minder.
Het slijpend/trekkend geluid is hoorbaar wanneer:
- Er gewicht op de auto staat (dus niet op de krik)
- De auto rolt en stuurt (rechtdoor is niets hoorbaar, stilstaand sturen ook niet)
- Wanneer de auto sneller dan 30 door de bocht rijdt: kwart slag aan het stuur naar rechts (links hoorbaar)
- Wanneer de auto langzamer dan 30 door de bocht rijdt: anderhalve slag (of verder) aan het stuur naar rechts (links hoorbaar)
- Sporadisch hoorbaar bij naar links sturen