20-08-2008
Afgelopen week merkte ik dat er ergens in de aandrijving wat speling zat, want ik hoorde een tik als ik bijvoorbeeld in z'n achteruit ging rijden. Wilde er binnenkort al mee naar Niels om er naar te kijken en het probleem op te lossen.
Vanochtend vertrok ik richting Harderwijk om te gaan werken toen ik op een rotonde in de ankers moest voor een petje in een busje die er zomaar vanuit ging dat er niemand is die een rotonde driekwart neemt, terwijl ik toch altijd mijn richtingaanwijzer naar links aan heb als ik dat doe.
Toen hij stilstond kon ik er voorlangs, maar met dat ik weer gas gaf hoorde ik geratel uit de bak en kwam er geen vermogen meer op mijn wielen. Ik de berm in en alarmlichten aan, terwijl ik al direkt wist wat er aan de hand was.
ANWB gebeld met de melding dat de bak kapot was end at er transport zou moeten komen. Ze stuurden een monteur die dat vervolgens nog eens bevestigde. Intussen kwamen er tientallen collega's van me langsrijden, waarvan een aantal mijn auto herkende en dan ook spontaan ging bellen. Hulpaanbiedingen genoeg, maar er zou toch niemand wat kunnen doen.
Intussen was het wachten op de transportwagen. Dat duurde al met al nog een uur en een kwartier nadat de wegenwacht was vertrokken. Intussen had ik Niels al aan de lijn gehad, met de vraag wat te doen. Hij gaf aan dat er wel een "nieuw" loopwerk in kon. Dat moet bij Eep Borgers vandaan komen.
Ik de auto naar Broekhuis laten brengen, de dealer in Ede. Het probleem uitgelegd. Nou dat ging em niet worden. Ze hadden maar twee monteurs lopen en er stonden al auto's twee weken te wachten op reparatie. Dat was echter niet het enige, ze wilden de auto ook niet repareren met onderdelen die ik zelf zou aanleveren. Met andere wooorden, dat zou me klauwen met geld kosten, als het al te krijgen was. Korting hoef je bij Broekhuis ook al niet te verwachten en een vervangende auto hadden ze ook niet. De auto was intussen echter al afgeladen bij hen op het terrein, dus er viel niets anders te doen dan die daar te laten. Ik gaf aan dat ik em vandaag of morgen daar weg zou halen. Of ik em niet ergens anders kon neerzetten. Ik werd intussen redelijk pissig. Wat een beroerde service. Hoe bedoel je klantgericht? Kan ik het helpen dat die muts net terug was van vakantie en geen zin had in werken?
Nadat de bergingschaufeur John (toffe kerel!) mij thuis had afgezet ging ik een rondje langs vrienden bellen of ik een auto kon lenen, want ik had vanmiddag een belangrijke bespreking, dus ik moest wel naar Harderwijk. Vriendin van mij was de beroerdste niet en ik mocht haar Saxo 1.1i lenen. Super!
Me gehaast om voor zes uur weer bij Broekhuis te zijn (nadat de bespreking ook nogeens niet het gewenste resultaat had), om mijn auto buiten het hek te zetten. Daarna naar huis, even hapje eten en naar die vriendin toe om daar wat zaken op te hangen aan de muur (ze is net verhuisd). Vervolgens met de Saxo de GSi naar mijn huis gesleept, waar hij nu staat te wachten op een diagnose. Vrijdag heb ik maar verlof genomen om de bak even open te halen en te kijken of het nu het differentieel is of iets anders. Morgen maar met de trein naar mijn werk in Arnhem.
21-08-2008
Nou, het lijkt mee te vallen. Na nadere analyse (foto's volgen straks) blijkt het dat de homokineet "gewoon" gebroken is.
Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen...
Nee, de auto even bij Niels zien te krijgen en dan een andere as erin en klaar is RedBill... Morgen alleen nog even een kannetje met slang zien te scoren, anders krijg ik die bak nooit meer bijgevuld...
OK voor de analyse...
Auto omhoog, op de nieuwe pootjes... Geen top kwaliteit ofzo, maar prima voor mijn gebruiksfrequentie...
Dekseltje eraf, voorzichtig de olie eruit laten lopen...
Differenteeltje, volledig intact...
Homokineetje echter niet... Oorzaak: alle spiebanen afgebroken, zo bleek later. 16 jaar levert wel slijtage op...
Tja...
Zaterdag maar naar Niels toe (of hem heel erg lief aankijken oftie ook naar Ede wil komen...)
23-08-2008
Gisterochtend, een maat van me, en broertje van de vorige eigenaresse van mijn Astra wilde me wel naar Vriezenveen slepen. Nadat bij mij in de straat zijn elastische sleepkabel al geknapt was gingen we maar weer over op mijn onverwoestbare stuk touw. Dat werkte beter. Met 130 kilometer per uur over de A1. Mooi, op een gegeven moment haalden we een Golf III GTI in... Hehehe, was maar goed dat daar een dame in zat... Een kerel had zich behoorlijk op z'n pik getrapt gevoeld...
Bij Niels de Astra meteen op de brug, en na het plaatsen van een nieuwe pakking tussen de bak en het deksel van het differentieelhuis begon ik met het werkelijke probleem.
De fussee moest los, en hoewel ik erop rekende dat ie op een gegeven moment los zou schieten lag ik toch nog bijna onder de brug...
As uit de wielnaaf
Wat bleek: alle spiebanen naar de kloten... Verder geen blik meer waardig gekeurd en bij het oud-ijzer gegooid.
Andere as gepakt, en een andere homokineet voor de bakzijde. Wielzijde van mijn eigen auto weer gebruikt.
Nieuwe ashoezen erop
De te gebruiken homokineten van hun assen halen.
Seegerringetje uit elkaar, dan kan ie los van de as...
Oude vet er enigszins uit...
Nieuw vet erin
Hoes erop. En toen was de batterij van de camera leeg...
As weer gemonteerd. Ging mooi vlot. 12 uur waren we bij Niels, kwart over 3 reden we er weer weg. En ik heb weer wat geleerd. Volgende keer kan ik ook dit helemaal zelf...
Voorlopig nog to do:
- Krukaskering distributiezijde vervangen
(Done)
- Retourslang + slangklemmen koelcircuit vervangen
(done)
- Veerpootrubbers vervangen
(Done)
- ETC schakelaar dummy bestellen en plaatsen
(Done)
- Olieniveausensor vervangen
- Voorruit vervangen voor nieuwe (verzekeringskosten)
(Done)
- Koelvloeistofniveau sensor vervangen (dop van het expansievat)
(Done)
- Origineel GSi Stuur monteren
(Done)
- MY 94 pookknop plaatsen
(Done)
- SFI letters rood maken
(Done)