Pagina 22 van 23

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 13 sep 2009 03:53
door Tim82
Nee die sensor leest in feite hoe hard die tandjes op de aandrijfas voorbij komen (als ze niet meer voorbij komen blokkeert het wiel of je staat stil). ABS zit voor zover ik weet bijna nooit op de achterwielen, al zullen er ongetwijfeld wel grotere/duurdere/nieuwere auto's zijn die het wel hebben (weet dat de Toyota MR2 het wel heeft, maar daar is de gewichtsverdeling zo anders dan bij een conventionele set-up zoals een Astra dat het wel nut heeft). Zijn zat auto's met trommelremmen achter die ook gewoon ABS hebben (en met trommels kun je geen abs hebben). Mijns inziens ook onzin om ABS op de achteras te hebben, je remt amper met de achterzijde, die blokkeert niet zomaar.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 13 sep 2009 09:07
door Laagvlieger
ABS werkt bij Opel op ALLE wielen! Vanaf het eerste moment dat het er was (Kadett E?) werkte hij al op alle wielen.
ETC werkt alleen op de voorwielen, en gebruikt dan de achterwielen als referentie. Maar de ABS werkt echt op ALLE!
Kun je ook zien omdat auto's met ABS in sommige gevallen zelfs geen remdrukbegrenzers achter hebben! Omdat de ABS dit al een beetje doet.

Ik weet toevallig dat Mitsubishi destijds op de Starion Turbo alleen achter ABS had!!! Dat is volgens mij een van de weinige uitzonderingden. Hoe het met andere jappen zit....Geen idee.
Ik weet alleen dat Duitsers volledige ABS hebben van Bosch.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 13 sep 2009 11:57
door rickopel
Tim82 schreef:Nee die sensor leest in feite hoe hard die tandjes op de aandrijfas voorbij komen (als ze niet meer voorbij komen blokkeert het wiel of je staat stil). ABS zit voor zover ik weet bijna nooit op de achterwielen, al zullen er ongetwijfeld wel grotere/duurdere/nieuwere auto's zijn die het wel hebben (weet dat de Toyota MR2 het wel heeft, maar daar is de gewichtsverdeling zo anders dan bij een conventionele set-up zoals een Astra dat het wel nut heeft). Zijn zat auto's met trommelremmen achter die ook gewoon ABS hebben (en met trommels kun je geen abs hebben). Mijns inziens ook onzin om ABS op de achteras te hebben, je remt amper met de achterzijde, die blokkeert niet zomaar.

waarom zal je met trommels geen abs kunnen hebben als truck's het met trommels wel hebben.
en abs zit op alle wielen.

gr rick.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 13 sep 2009 12:32
door Tim82
Hmm ok ok, wist ik niet.. Heb het bij oudere Fordjes wel gezien dat het alleen op de voorwielen werkt. En bij oudere Golfjes geloof ik ook. Maar kennelijk is deze techniek dus allang achterhaald :) (ik ben dan ook een echte hobbybeun met de oudere troep hehe)

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 16 okt 2009 18:07
door Laagvlieger
Vandaag een pakketje uit Duitsland binnen:

Afbeelding

Hmm nieuwe remschijfjes achter:
Afbeelding

Nieuw montagemateriaal:
Afbeelding

Er zit zelfs vet bij!!! Wat een luxe setje!
Afbeelding

Blokjes achter:
Afbeelding

En de schoentjes voor de handrem:
Afbeelding

Binnenkort monteren!!!

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 16 okt 2009 18:22
door Raymond-oud
en voor die prijs mag er ook wel vet bij zitten :mrgreen: :mrgreen:

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 16 okt 2009 18:58
door Laagvlieger
:shutup: pfff idd :mrgreen:

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 16 okt 2009 20:02
door Erwin_dude
wat zit allemaal bij in?

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 16 okt 2009 20:58
door KevTech
rickopel schreef:
Tim82 schreef:Nee die sensor leest in feite hoe hard die tandjes op de aandrijfas voorbij komen (als ze niet meer voorbij komen blokkeert het wiel of je staat stil). ABS zit voor zover ik weet bijna nooit op de achterwielen, al zullen er ongetwijfeld wel grotere/duurdere/nieuwere auto's zijn die het wel hebben (weet dat de Toyota MR2 het wel heeft, maar daar is de gewichtsverdeling zo anders dan bij een conventionele set-up zoals een Astra dat het wel nut heeft). Zijn zat auto's met trommelremmen achter die ook gewoon ABS hebben (en met trommels kun je geen abs hebben). Mijns inziens ook onzin om ABS op de achteras te hebben, je remt amper met de achterzijde, die blokkeert niet zomaar.

waarom zal je met trommels geen abs kunnen hebben als truck's het met trommels wel hebben.
en abs zit op alle wielen.

gr rick.
even offtopic.

Ik heb op school ook geleerd, dat abs bij trommelremmen van auto's eigenlijk geen nut heeft, omdat abs dat niet netjes kan afregelen, door het oplopende effect van de rem.
Waar schijfremmen, in een grafiek, een rechte lijn schuin omhoog hebben.

Hoe trommels van een vrachtwagen er uit zien weet ik niet, maar misschien is het daar door een andere contructie wel mogelijk, door dat oplopende effect er dan uit te halen.

En toch heb ik bij een maatje van me gezien, die een Corsa C heeft, dat hij ook abs op zijn trommels had.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 16 okt 2009 21:19
door Syl-Astra
KevTech schreef:
even offtopic.

Ik heb op school ook geleerd, dat abs bij trommelremmen van auto's eigenlijk geen nut heeft, omdat abs dat niet netjes kan afregelen, door het oplopende effect van de rem.
Waar schijfremmen, in een grafiek, een rechte lijn schuin omhoog hebben.

Hoe trommels van een vrachtwagen er uit zien weet ik niet, maar misschien is het daar door een andere contructie wel mogelijk, door dat oplopende effect er dan uit te halen.

En toch heb ik bij een maatje van me gezien, die een Corsa C heeft, dat hij ook abs op zijn trommels had.
Die vrachtwagen zien er net zo uit!! Alleen een beetje groter en breder :mrgreen:
Maar de vrachtwagens met opleggers van tegenwoordig bijna allemaal op schijfremmen met EBS en ABS.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 16 okt 2009 23:49
door rickopel
Syl-Astra schreef:
KevTech schreef:
even offtopic.

Ik heb op school ook geleerd, dat abs bij trommelremmen van auto's eigenlijk geen nut heeft, omdat abs dat niet netjes kan afregelen, door het oplopende effect van de rem.
Waar schijfremmen, in een grafiek, een rechte lijn schuin omhoog hebben.

Hoe trommels van een vrachtwagen er uit zien weet ik niet, maar misschien is het daar door een andere contructie wel mogelijk, door dat oplopende effect er dan uit te halen.

En toch heb ik bij een maatje van me gezien, die een Corsa C heeft, dat hij ook abs op zijn trommels had.

Die vrachtwagen zien er net zo uit!! Alleen een beetje groter en breder :mrgreen:
Maar de vrachtwagens met opleggers van tegenwoordig bijna allemaal op schijfremmen met EBS en ABS.
klopt, werking is hetzelfe.
je ziet tegenwoordig inderdaad dat alles schijven wordt trekkers/motorwagens en getrokken materieel zijn bijna allemaal schijven.
Nadeel er aan vind ik, dat ze te heet worden en de remklauwen zitten 9 v/d 10 keer vast.V
Voordeel er van is als je blokken op zijn heb je er snel nieuwe in zitten. behalve als de klauw vast zit of de schijven zijn verrot. dan ben je meestal aan de beurt. :x

trommels daar in tegen zijn weer duurzamer. en minder gezijk mee. aleen als de voering op is heb je meer werk om het te vervangen.

@laag zijn dit ook grotere schijven achter of nog gewoon orginele maat.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 17 okt 2009 08:43
door vizier
Syl-Astra schreef:
KevTech schreef:
even offtopic.

Ik heb op school ook geleerd, dat abs bij trommelremmen van auto's eigenlijk geen nut heeft, omdat abs dat niet netjes kan afregelen, door het oplopende effect van de rem.
Waar schijfremmen, in een grafiek, een rechte lijn schuin omhoog hebben.

Hoe trommels van een vrachtwagen er uit zien weet ik niet, maar misschien is het daar door een andere contructie wel mogelijk, door dat oplopende effect er dan uit te halen.

En toch heb ik bij een maatje van me gezien, die een Corsa C heeft, dat hij ook abs op zijn trommels had.
Die vrachtwagen zien er net zo uit!! Alleen een beetje groter en breder :mrgreen:
Maar de vrachtwagens met opleggers van tegenwoordig bijna allemaal op schijfremmen met EBS en ABS.
idd, maar helaas kiezen er nog teveel voor trommels, zo ook mijn werkgever
schijven zijn toch iets onderhouds gevoeliger

ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hoe vaak komt het wel niet voor dat er een storing in het abs systeem zit :shutup: daar blijf je mee bezig

edit:
nu zijn we al in 2 project topics van laag aan het praten over vrachtwagens :mrgreen:
doe maar weer even ontopic dan :P

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 17 okt 2009 12:05
door Laagvlieger
@RickOpel: Standaard maat gewoon hoor.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 16:48
door Laagvlieger
Vanmiddag was GSi time!!!

Tijd om de nieuwe remmetjes er eens op te zetten.
Uiteraard inclusief een fotorepo 8)

Oud:
Afbeelding

De oude remvoerings voor de handrem:
Afbeelding

De nieuwe remvoerings:
Afbeelding

Hele zooitje eraf gehaald:
Afbeelding

Netjes de glijvlakken ingesmeerd met het bijgeleverde vet:
Afbeelding

Voerings een montagemateriaal op de plaats waar het hoort:
Afbeelding

Nieuwe glimschijf erop:
Afbeelding

En de nieuwe blokken erin:
Afbeelding

Andere kant ging precies hetzelfde. Daar heb ik dus geen foto's van :mrgreen:

Parkeerrem heeft nu ten minste weer gevoel ipv dan hij er ineens inknalt.
Ook was het mechaniekje een beetje vastgeroest waardoor de handrem vrij zwaar erop ging.
Dat gelijk allemaal mooi gangbaar gemaakt en in het vet gezet.

A job well done!

Daarna De Astra even gewassen en weer naar zijn huisje gebracht :mrgreen:

Afbeelding

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 17:01
door oenatje
nice, goed bezig, fijn he garage/ droog parkeerplek?

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 17:03
door Laagvlieger
Ja dan blijft ie droog en schoon. En onbeschadigd!!

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 17:07
door oenatje
idd, ik ben ook erg blij met mijn garage.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 18:16
door Syl-Astra
Ziet er weer netjes uit Marcel !! 8)

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 19:30
door Nick(GSI)
Netjes marcel mooi plaatsje voor de GSi BTW 8)

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 20:10
door Laagvlieger
GSi parking only!! De Blazer past er niet in :mrgreen:
Die is te breed.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 22:28
door chris1508
eeen helle mooie gsi zo echt super :worship:
dacht alleen dat die irmscher achterlichten nog donkerde waren

chris

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 22:32
door Laagvlieger
Thnx

Komt door het lichtval er recht in.
Ene keer lijkt het donkerder dan de andere.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 22:46
door g_eert
Wow die glimt wel echt supper mooi.

Je remme zien er nu ook weer netjes uit!.
Heb je je klauwe met die speciale remklauw lak gespoten? En wat is dan eigelijk het verschil met gewone lak?

Groetjes Geert

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 22:49
door Laagvlieger
Dat is hittebestendig 2 componenten lak als ik het goed herinner van Foliatec (duur) wat er een jaar of 6 terug op geschildert is.

Re: 3.0 V6 part II

Geplaatst: 20 okt 2009 22:50
door shorty
blijft toch echt een mooie bak om te zien.

Respect 8)