ErwinP schreef:How to zuigerbodemkoeling, een must na het monteren van stalen drijfstangen en hoogvermogende setups
Lees hem eerst GOED door voordat je ergens aan begint.. het blijft natuurlijk op eigen risico!!
Tijdens het inbouwen van de zuigerkoeling heb ik het e.e.a. op foto gezet, zodat jullie er ook wat aan hebben
wat gaan we doen, gaten boren op de volgende plekken, waar de sproeiers in komen. Als je handig bent kun je dit met de hand doen, als je het niet vertrouwd begin er niet aan en besteed het uit!
OPMERKING : sommige tuners richten de sproeier naar de uitlaatkant van de zuiger, ik richt hem naar de inlaatkant waar tevens de leibaankrachten staan!, dit voorkomt hogere slijtage aan de zuiger en cilinder! let er ook op dat de straal olie de cilinder NIET raakt, ookal staat de zuiger in tdc, de 'oil control rings' kunnen niet te veel olie verwerken!
nogmaals begin er alléén aan als je weet waar je mee bezig bent, vertrouw je het niet begin er NIET aan maar besteed het voor de honderd euro meer uit! dit kan serieuze motorschade voorkomen..
Pic1
hier komen de vier sproeiers, let er op dat het lager aan de olie-pomp kant NIET gebruikt word, dan staat je sproeier namelijk tegen het 60-2 krukas-positie wiel te sproeien!
Pic2
bepaal waar je de gaatjes gaat boren, ik heb ze 1mm uit het midden, 10mm vanaf de linkerkant. 4mm uit het midden naar de bovenkant. De oliepomp zit Links op deze afbeelding
pic3
Ik heb ze onderin het lager geboord, zodat de nozzle netjes uit het midden komt;
Pic4
Je kunt ze ook anders boren, ik heb gezien dat ze bijna tegen het oliekanaal zitten.
Pic5
Slaat er nu een klein centertje in, om vervolgens met een klein boortje (4mm) het centertje groter te maken,
Pic6
Pak nu een boor met dezelfde diameter als het flensrandje van de sproeier,(7,5) om het centertje nog groter te boren, let nog niet op een hoek o.i.d. boor gewoon recht op het centertje. Boor ong 0,5 mm diep aan de rand van de boor.
Pic7
Nu komt het lastigere, we gaan nu de hoek bepalen waarin onze sproeier gaat sproeien, ik heb het met een rode stip aangegeven, liever iets meer naar rechts dan links, de straal mag de cilinder NIET raken! Wat we gaan doen is de boor recht in het gat plaatsen zoals we net gedaan hebben, maar nu gaan we niet echt boren, zet de boor in het gat, laat hem draaien, en ga in een vloeiende beweging naar de hoek waar de sproeier uiteindelijk in moet komen, je beweegt de boormachine aan de bovenkant dus naar voren en naar rechts (vanuit de 1e afbeelding gezien) het komt nu nog niet echt nauwkeurig maar het is wel belangrijk.
Mik dus hier, let op dat ik de zuiger tussen bdp en odp heb staan! let er op dat de straal olie de cilinder NIET raakt, ookal staat de zuiger in tdc, de 'oil control rings' kunnen niet te veel olie verwerken!
Pic8
Nu gaan we met dezelfde boor iets dieper boren, dat het kopje van de sproeier BIJNA verzonken ligt (dwz, bijna onder het lageropervlak) dit is dus ongeveer 2 - 2,5mm, let op dat je ongeveer in dezelfde hoek als de sproeier boort.
Resultaat:
Pic9
Nu gaan we er daadwerkelijk een gat doorheen boren, maar nog niet de uiteindelijke diameter, stel de sproeier is 6mm op het pasvlak, dan pakken we nu 4 of 4,5, zodat het boren met 5,8 straks lekker makkelijk gaat.
Nu word de hoek dus belangrijker, word er niet heel bang van want het is geen ¡¥rocket science¡¦, zorg dat je niet teveel op de cilinder richt, maar ook niet de pistonpen, daar zit je drijfstang zometeen!, om een beeld te krijgen, hang je drijfstang er eens in! Ik ga dus steeds uit van een zuiger die tussen ODP en BDP staat, maar liever iets meer naar BDP dan ODP, want je cilinder krijgt smering genoeg!
Om steeds dezelfde hoek te verkrijgen, zet in het gat wat je net geboord hebt, een lange boor of een breinaald, op deze manier kan je je diepte instelling van je boormachine (het asje aan de zijkant van je boormachine) gebruiken om het volgende gat netjes in de zelfde hoek te boren..
Goed, pak de boor 4,5 en boor deze door in de juiste hoek, in de roos van 2 afbeeldingen geleden,
Pic 10
Nu pakken we een boor 5,8 om straks te ruimen met een handruimer 6H7. Boor nu dus goed, want dit bepaalt het uiteindelijke resultaat.
Ruim het gat nu op met een handruimer 6H7, ik raad een boor 6,0 af!
Nu hebben we nog een probleem, want de rand waar de sproeier-rand tegenaan komt, die is nog schuin, oftewel in dezelfde hoek als de boor(7,5) die we gebruikt hebben in het begin, slijp deze boor nu vlak aan de voorkant of pak een dremel en maak deze rand vlak, de sproeier mag niet tegen het lager komen, en de olie moet er langs kunnen!
Pic11
Nu zijn de gaten klaar, enkel de olietoevoer nog, ik heb het met een slijpschijfje op de dremel gedaan, maar het kan ook met een bol freesje,
Pic12
Het kan echter ook anders, door middel van een gaatje in de hoofdlagerschaal, dan maak je gebruik van het gleufje in het lager zelf, deze optie word door sommigen aangeraden, en heeft het voordeel dat het lager eerst olie krijgt.
pic17
Pic13
Zo ziet dat eruit in een vers gehoonde cilinder
Pic14
Nu zijn we dus eigenlijk klaar, ik heb ze er pas gemonteerd toen ik de motor weer ging opbouwen, zodat er tussendoor geen rotzooi in komt. Als het goed is heb je nu een lichte perspassing, je kunt ze er met een goede drevel (vlakke punt, zorg dat hij even groot is als de sproeier) in tikken.
Ik heb ze met groene (permanente) loctite gemonteerd, deze loctite komt pas los bij 250 graden. Ik heb het voor de zekerheid gedaan. Wel goed ontvetten van tevoren!
Resultaat
Pic15
Icm met zon mooi plaatje eronder, een set stalen stangen, een set goede zuigers, heb je al een erg mooie basis voor een leuke setup ļ het kan met een originele oliepomp, maar als je toch bezig bent, monteer een betere!
Pic16
Please feel free to comment! king: