Pagina 22 van 91

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 10:24
door Trompie
Laagvlieger schreef:Nadeel van een standaard 5 bak is dat de topsnelheid niet zo hoog is vind ik.
Denk dat je tegen de 250 km/u max aanzit.
Hoe zit dat bij de f25 eigenlijk?

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 13:13
door oenatje
Laagvlieger schreef:Nadeel van een standaard 5 bak is dat de topsnelheid niet zo hoog is vind ik.
Denk dat je tegen de 250 km/u max aanzit.
:shock: en dat is niet hoog?

je mag nog steeds maar 120/130 in nl op de snelweg :oops:

top hoeft ook niet veel hoger te zijn dan 250 als ie er maar snel naar toe accelereerd

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 14:33
door Haaye
Ben ik met je eens Oenat! Sprinten is gwoon leuker! Maar het is ook zo leuk om zon M3tje die tegen zijn 250 begrenser aan zit te hikken, om er dan net even met je astra F van 17 jaar oud ofzo omheen te gaan! Lijkt mij super! 8)

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 15:34
door oenatje
ja maar 250 is bijna onmogelijk hier in NL, wie gaat er mee tot die snelheid?
ik doe ook wel eens een sprintje op de snelweg,

maar veel harder dan 160/180 kom je niet want je moet steeds inhouden voor ander verkeer

en daar moet je ook rekening mee houden.

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 16:38
door jazzgsi
haha 250 lijkt mij idd ook wel meer dan voldoende :P.
Kom meestal ook tot de 180 max en dat is een auto die je dan goed kan bijhouden, dan moet je net iets langer doortrappen :).

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 16:43
door pascal1109
oenatje schreef:ja maar 250 is bijna onmogelijk hier in NL, wie gaat er mee tot die snelheid?
ik doe ook wel eens een sprintje op de snelweg,

maar veel harder dan 160/180 kom je niet want je moet steeds inhouden voor ander verkeer

en daar moet je ook rekening mee houden.
Je bedoelt dat het met de C20XE niet leuk meer is omdat die het dan gewoon niet meer kan bijbenen :mrgreen:

's nachts is het echt leeg op de snelweg. De M3's, GTI's, WRXjes etc die je dan tegenkomt gaan echt wel mee hoor. Tot ze in hun begrenzer lopen dan wel natuurlijk he :mrgreen:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 17:32
door oenatje
niet percee met c20xe, je snapt wat ik bedoel toch.

snachts slaap ik. :P

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 17:38
door Laagvlieger
Het meeste spul is begrensd op 250.
Ik denk dat je het met een LET NET (rijmt) niet haalt.

250 rij je ook niet in Nederland.
Maar we komen allemaal wel eens in Duitsland.
Ik heb 260 op de klok gehad met de GSi en het verbaasd je gewoon hoe stabiel ze op de weg liggen zelfs met die snelheden!
Het voelde niet verschrikkelijk hard ofzo.
Ik vond met de C20XE 220 km/u harder voelen. Veel lawaai. Motor hoog in toeren en hangen op de koppeling wat ie ook deed toen als je het gas even iets lichte.

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 10 jun 2011 21:42
door thommy
GSI Racer schreef:haha, jij kunt het weten :mrgreen:

maar toch zou ik het graag even willen weten...
Sorry voor de late reactie...

Over de top met de f18cr
ik kan het niet precies zeggen maar hij rijd de teller uit die gaat tot 220 en dan zit er ook nog een koppelingsplaat in die aardig op is
ik ben zelf ook op zoek naar een f18+wr
een cr is leuk in de eerste 2 versnellingen :mrgreen: maar daarna is de echte kracht eruit

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 12 jun 2011 13:42
door jazzgsi
pascal1109 schreef:
oenatje schreef:ja maar 250 is bijna onmogelijk hier in NL, wie gaat er mee tot die snelheid?
ik doe ook wel eens een sprintje op de snelweg,

maar veel harder dan 160/180 kom je niet want je moet steeds inhouden voor ander verkeer

en daar moet je ook rekening mee houden.
Je bedoelt dat het met de C20XE niet leuk meer is omdat die het dan gewoon niet meer kan bijbenen :mrgreen:

's nachts is het echt leeg op de snelweg. De M3's, GTI's, WRXjes etc die je dan tegenkomt gaan echt wel mee hoor. Tot ze in hun begrenzer lopen dan wel natuurlijk he :mrgreen:
Ja een C20XE op die snelheid is niet echt lekker.... :D
Ik kom die gasten jammer genoeg niet vaak tegen op de snelweg maar meer in de stad zelf... zijn ook wel spannende sprintjes.

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 12 jun 2011 14:43
door GSI Racer
weer even een updatje.

gisteren de cilinderkop uit elkaar gehaald.
kleppen alvast gestraald.
ook hier niks schokkends tegen gekomen.

komende week wil ik het blok en de kop weg brengen om te laten maken.
dan heb ik het meeste al gehad.
de rest doe ik allemaal zelf :wink:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 12 jun 2011 17:34
door oenatje
foto's?? :roll:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 12 jun 2011 20:05
door pascal1109
Idd, foto's anders krijgt dit topic een slotje :mrgreen: :P

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 12 jun 2011 20:11
door The Undertaker
GSI Racer schreef:weer een hoop info allemaal.
maar toch denk ik dat ik voor een 5 bak ga (al is het maar voorlopig)
daarna kan ik altijd nog switchen voor wat anders :wink:

even een update over het blok:

deze heb ik gisteravond nog helemaal uit elkaar gedraait.
niks schokkends tegen gekomen.
alleen de lagers hadden ze flink op de kloten gekregen.
deze zaten helemaal door het witmetaal heen :shock:
en de krukaspoelie kreeg ik niet los van het tandwiel (fijn he, die 12 kant boutjes) :x
hier kan ik me dus nog even aan amuseren :shiny:

zaterdag ga ik verder met alles schoon te maken.
kop moet nog even uit elkaar
blok wil ik eigenlijk al weg brengen om te laten vlakken en honen.
krukas laat ik opmeten en polijsten

als de kop uit elkaar is wordt deze ook nagekeken
en kleppen laat ik opnieuw infrezen
geleiders controleren e.d

wil hem nu z.s.m weer in elkaar hebben :lol:

foto's komen morgen!
Je hebt het immers belooft en je bent al 3 dagen te laat :mrgreen:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 14 jun 2011 15:59
door jazzgsi
Pictures, or it didn't happen :mrgreen:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 14 jun 2011 18:42
door GSI Racer
oke oke het heeft lang geduurd, maar daar komen ze dan :mrgreen:

hier was hij nog onaangeroerd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


hier schoot het al lekker op:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de beruchte krukaspoelie... :mrgreen:
Afbeelding

... met de eveneens beruchte 12 kant boutjes
Afbeelding


de vorige eigenaar had me nog wat olie erin laten zitten
Afbeelding

face down, ass up...
Afbeelding

met XE inlaatnokkenas
Afbeelding

de Crossford kop :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier was de chaos compleet...
Afbeelding



vrijdag avond ga ik weer even verder knutselen.
ik probeer deze week nog de kop en het onderblok weg te brengen.

wat me wel nog opviel is het volgende:
ik dacht dat de LET motoren zuigerbodemkoeling hadden d.m.v oliesproeiertjes?
of bouwen ze dat achteraf erop?
hier heb ik eens iets over gelezen.
bij mijn blok waren die sproeiers nergens te vinden...

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 14 jun 2011 18:50
door The Undertaker
Alles wordt weer grondig aangepakt :worship:

Zuigerbodemkoeling wordt achteraf ingebouwd, een mooie how to van het Opel-Forum (met dank aan ErwinP):
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=118816
ErwinP schreef:How to zuigerbodemkoeling, een must na het monteren van stalen drijfstangen en hoogvermogende setups

Lees hem eerst GOED door voordat je ergens aan begint.. het blijft natuurlijk op eigen risico!!

Tijdens het inbouwen van de zuigerkoeling heb ik het e.e.a. op foto gezet, zodat jullie er ook wat aan hebben
wat gaan we doen, gaten boren op de volgende plekken, waar de sproeiers in komen. Als je handig bent kun je dit met de hand doen, als je het niet vertrouwd begin er niet aan en besteed het uit!

OPMERKING : sommige tuners richten de sproeier naar de uitlaatkant van de zuiger, ik richt hem naar de inlaatkant waar tevens de leibaankrachten staan!, dit voorkomt hogere slijtage aan de zuiger en cilinder! let er ook op dat de straal olie de cilinder NIET raakt, ookal staat de zuiger in tdc, de 'oil control rings' kunnen niet te veel olie verwerken!

nogmaals begin er alléén aan als je weet waar je mee bezig bent, vertrouw je het niet begin er NIET aan maar besteed het voor de honderd euro meer uit! dit kan serieuze motorschade voorkomen..

Pic1
Afbeelding

hier komen de vier sproeiers, let er op dat het lager aan de olie-pomp kant NIET gebruikt word, dan staat je sproeier namelijk tegen het 60-2 krukas-positie wiel te sproeien!

Pic2
Afbeelding

bepaal waar je de gaatjes gaat boren, ik heb ze 1mm uit het midden, 10mm vanaf de linkerkant. 4mm uit het midden naar de bovenkant. De oliepomp zit Links op deze afbeelding

pic3
Afbeelding

Ik heb ze onderin het lager geboord, zodat de nozzle netjes uit het midden komt;

Pic4
Afbeelding

Je kunt ze ook anders boren, ik heb gezien dat ze bijna tegen het oliekanaal zitten.

Pic5
Afbeelding

Slaat er nu een klein centertje in, om vervolgens met een klein boortje (4mm) het centertje groter te maken,

Pic6
Afbeelding

Pak nu een boor met dezelfde diameter als het flensrandje van de sproeier,(7,5) om het centertje nog groter te boren, let nog niet op een hoek o.i.d. boor gewoon recht op het centertje. Boor ong 0,5 mm diep aan de rand van de boor.

Pic7
Afbeelding

Nu komt het lastigere, we gaan nu de hoek bepalen waarin onze sproeier gaat sproeien, ik heb het met een rode stip aangegeven, liever iets meer naar rechts dan links, de straal mag de cilinder NIET raken! Wat we gaan doen is de boor recht in het gat plaatsen zoals we net gedaan hebben, maar nu gaan we niet echt boren, zet de boor in het gat, laat hem draaien, en ga in een vloeiende beweging naar de hoek waar de sproeier uiteindelijk in moet komen, je beweegt de boormachine aan de bovenkant dus naar voren en naar rechts (vanuit de 1e afbeelding gezien) het komt nu nog niet echt nauwkeurig maar het is wel belangrijk.
Mik dus hier, let op dat ik de zuiger tussen bdp en odp heb staan! let er op dat de straal olie de cilinder NIET raakt, ookal staat de zuiger in tdc, de 'oil control rings' kunnen niet te veel olie verwerken!

Pic8
Afbeelding

Nu gaan we met dezelfde boor iets dieper boren, dat het kopje van de sproeier BIJNA verzonken ligt (dwz, bijna onder het lageropervlak) dit is dus ongeveer 2 - 2,5mm, let op dat je ongeveer in dezelfde hoek als de sproeier boort.
Resultaat:

Pic9
Afbeelding

Nu gaan we er daadwerkelijk een gat doorheen boren, maar nog niet de uiteindelijke diameter, stel de sproeier is 6mm op het pasvlak, dan pakken we nu 4 of 4,5, zodat het boren met 5,8 straks lekker makkelijk gaat.
Nu word de hoek dus belangrijker, word er niet heel bang van want het is geen ¡¥rocket science¡¦, zorg dat je niet teveel op de cilinder richt, maar ook niet de pistonpen, daar zit je drijfstang zometeen!, om een beeld te krijgen, hang je drijfstang er eens in! Ik ga dus steeds uit van een zuiger die tussen ODP en BDP staat, maar liever iets meer naar BDP dan ODP, want je cilinder krijgt smering genoeg!
Om steeds dezelfde hoek te verkrijgen, zet in het gat wat je net geboord hebt, een lange boor of een breinaald, op deze manier kan je je diepte instelling van je boormachine (het asje aan de zijkant van je boormachine) gebruiken om het volgende gat netjes in de zelfde hoek te boren..
Goed, pak de boor 4,5 en boor deze door in de juiste hoek, in de roos van 2 afbeeldingen geleden,

Pic 10
Afbeelding

Nu pakken we een boor 5,8 om straks te ruimen met een handruimer 6H7. Boor nu dus goed, want dit bepaalt het uiteindelijke resultaat.
Ruim het gat nu op met een handruimer 6H7, ik raad een boor 6,0 af!
Nu hebben we nog een probleem, want de rand waar de sproeier-rand tegenaan komt, die is nog schuin, oftewel in dezelfde hoek als de boor(7,5) die we gebruikt hebben in het begin, slijp deze boor nu vlak aan de voorkant of pak een dremel en maak deze rand vlak, de sproeier mag niet tegen het lager komen, en de olie moet er langs kunnen!

Pic11
Afbeelding

Nu zijn de gaten klaar, enkel de olietoevoer nog, ik heb het met een slijpschijfje op de dremel gedaan, maar het kan ook met een bol freesje,

Pic12
Afbeelding

Het kan echter ook anders, door middel van een gaatje in de hoofdlagerschaal, dan maak je gebruik van het gleufje in het lager zelf, deze optie word door sommigen aangeraden, en heeft het voordeel dat het lager eerst olie krijgt.

pic17
Afbeelding

Pic13
Afbeelding

Zo ziet dat eruit in een vers gehoonde cilinder

Pic14
Afbeelding

Nu zijn we dus eigenlijk klaar, ik heb ze er pas gemonteerd toen ik de motor weer ging opbouwen, zodat er tussendoor geen rotzooi in komt. Als het goed is heb je nu een lichte perspassing, je kunt ze er met een goede drevel (vlakke punt, zorg dat hij even groot is als de sproeier) in tikken.
Ik heb ze met groene (permanente) loctite gemonteerd, deze loctite komt pas los bij 250 graden. Ik heb het voor de zekerheid gedaan. Wel goed ontvetten van tevoren!
Resultaat

Pic15
Afbeelding

Icm met zon mooi plaatje eronder, een set stalen stangen, een set goede zuigers, heb je al een erg mooie basis voor een leuke setup ļ het kan met een originele oliepomp, maar als je toch bezig bent, monteer een betere!

Pic16
Afbeelding

Please feel free to comment! king:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 14 jun 2011 21:00
door oenatje
sow,

motor uit elkaar. :shock:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 14 jun 2011 21:06
door pascal1109
Nou, troep maken kan je wel :mrgreen:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 14 jun 2011 21:08
door Haaye
Vet Maikel!!

Ga dit zeker volgen!!

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 14 jun 2011 21:31
door GSI Racer
vielen dank!

Thanks voor de mooie how to, Robert.
tot hoeveel vermogen kun je eigenlijk zonder die koeling rijden??
en is 300 pk ook te doen met orginele zuigers en drijfstangen?

er komen uiteraard wel race lagers in dit keer, want het C20XE verhaaltje wil ik niet nog een keer mee maken :wink:

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 14 jun 2011 22:38
door prs
orginele drijfstangen tot ongeveer 320pk, orginele zuigers tot 350 pk. zuigerbodemkoeling is bij die waardes nog niet echt nodig. let ook op waar je het laat plaatsen en wat voor sproeiers je neemt. er zijn namelijk veel slechte sproeiers op de markt.
plaats ook arp drijfstangbouten, zwak puntje bij de c20xe/let motoren.

wat ga je nou met het onderblok doen? opmeten, honen en nieuwe zuigerveren? of nieuwe zuigers en drijfstangen enz?

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 15 jun 2011 07:15
door Bart(astra)
Ik zou die sproeiers lekker bij een revisiebedrijf laten inbouwen.
(als je tenminste denkt ze nodig te hebben)

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 15 jun 2011 13:03
door Peter_89
Bart(astra) schreef:Ik zou die sproeiers lekker bij een revisiebedrijf laten inbouwen.
(als je tenminste denkt ze nodig te hebben)

Mee eens.. Niet zelf mee gaan prutsen

Re: GSi Racer, Maikel z'n Project topic --->> C20LET project

Geplaatst: 15 jun 2011 21:39
door GSI Racer
sproeiers zie ik mooi van af, aangezien ik niet met 350pk ga rijden.

@prs,
onderblok wordt gehoont en gevlakt
nieuwe zuigerveren uiteraard
zuigers en drijfstangen vernieuw ik niet

ARP bouten heb ik al liggen.
heb ik ook ARP's nodig voor de hoofdlagers?
revisiebedrijf zei dat dat niet echt nodig was.




Heb toenstraks nog even wat spullen schoon gemaakt (k*t werk)
hele oliepomp uit elkaar gehad, zat ook wel wat lagerresten in :shutup:
gelukkig geen beschadigingen.


heeft verder iemand ervaring met zo'n adapter van M Tech??
http://www.mathijssentechnics.nl/?View= ... id=&mid=50