Vanaf hier heb ik alvast gebruikt gemaakt van verkleinde foto’s. Zoals aangegeven ben ik van hosting veranderd, en ook om hier het forum iets minder te belasten heb ik de foto’s verkleind naar 25%.
Mocht er een verzoek zijn sommige foto’s toch op groot formaat te zien hoor ik dit graag.
Het eerste originele deurpaneel weer erin
Het derde remlicht opnieuw gemonteerd, met de lelijke touwtjes voor de hoedenplank
Eindelijk mijn QSP spacer ontvangen
Nu kan het sportstuur erop zoals het hoort, met quick release. De auto is later op APK gegaan met de quickrelease en het sportstuur. Bij de APK is dit goedgekeurd geworden!
Lekker met de auto door de sneeuw, op de winterbandjes
Auto op APK, met mooie magneet reflectors, voor het geval dat
Oordeel van de APK:
Verroeste remleiding
Lekke uitlaat
Verder de banden linksachter en rechtsachter en de ABS kabel was los (vastklikken was genoeg). Een notitie gekregen over olielekkage, maar dat was geen afkeur. Makkelijk gefixed en de auto was weer gekeurd.
Deze auto is echt goed om dingen (en mensen) in te vervoeren (De volgende beelden kunnen schadelijk zijn voor sommige mensen).
315.000
Helaas kreeg ik ergens in maart een krakje in mijn raam. Dit is fijn vervangen. Een raampje zo helder, heerlijk. Ook de achteruitkijk spiegel is iets hoger geplaatst, waardoor ik minder het gevoel heb dat iedereen enorm bumper kleeft.
Toen gebeurde het.. veel lawaai tijdens het induwen van de koppeling, geschraap met en zonder koppeling.
Hoewel ik dit nog nooit gedaan had, was het idee om de koppeling zelf te vervangen. Ik heb hier de
nodige hulp bij gehad (bijvoorbeeld verstopte schroeven die ik niet kon vinden waardoor de
versnellingsbak niet los kwam). En veel telefonisch consult!
Een lange passende dop gehaald
Steekas ertussenuit, wiel eraf, en auto op de bok
Versnellingsbak los gehaald
Koppeling zoals het erop zat
Koppeling ertussen uit
De boosdoener
Dit hoort enorm soepel te draaien, deze kraakte aan alle kanten en wilde niet draaien.
In de tussentijd ook een nieuw bandje erop (deze was kapot gegaan)
Markering op het vliegwiel gemaakt
Vliegwiel los, met artikel nummer
De hele zooi
Nieuw spul binnen gekregen!
Er is best veel tijd overheen gegaan, steeds een klein beetje verder gekomen. In de tussentijd heb ik wat gepraat met een goeie vriend, die het adviseerde om het vliegwiel te vervangen/verlichten/af te draaien, omdat ik het nu toch open had liggen. Vooral omdat ik de zware variant in de C20XE had liggen. Na een beetje rond te neuzen op marktplaats kwam ik leuke vervanging tegen en ben ik deze gaan ophalen. Ik ben gegaan voor een afgedraaid en gebalanceerd komvliegwiel, zodat de afmetingen verder overeen zouden komen zonder uit te proberen of verder moeilijk over na te denken, maar er toch een flinke gewichtsafname was. Vanaf hier wordt de volgorde ook een beetje onduidelijk, dat krijg je ervan als je alles achteraf uittypt.
Alles werd tussendoor in aparte zakjes bewaard en gelabeld
Even kijken wat het precies verschilt, is maar een klein verschil:
Tevens omdat er veel tijd overheen ging, wilde ik gelijk de shortshifter plaatsen (veel tegelijk, ik weet, maar nu kon ik er beter bij).
Normale schakellink
Nieuwe schakellink
Motorcode leesbaar gemaakt
Verder heb ik me laten adviseren door dezelfde goeie vriend om de krukaskeerring te vervangen, wederom omdat ik er nu goed bij kan en je niet wilt dat je dat later opnieuw moet doen omdat je dat nu niet even gedaan hebt.
Daarna mocht het vliegwiel er definitief op
Hierna heb ik de koppeling teruggemonteerd zoals het hoort, maar zonder centreeras. Omdat ik nu een zeer openvliegwiel had, konden we de platen goed centreren en konden we zien dat die niet 100% in het midden zat, dit was daarna gecorrigeerd en hebben de koppeling teruggeplaatst. Ook hier had ik zeker hulp nodig.
Omdat ik het hoedje eraf gehaald had om meer plaats te creëren om de versnellingsbak eraf te halen, kreeg ik m niet in de versnelling gezet. Dit bleek achteraf iets heel lulligs te zien, omdat ik niet wist waar ik moest kijken. De bosdoener waren de ‘schuifjes’ rechts in het gat. De middelste zit hier 1 klik naar links, dit was het enige. Nadat ik deze naar rechts had geschoven kon het hoedje er zonder problemen op.
Er hoort een gemakkelijk systeem in te zitten met een veertje, ik had echter een plastic dopje. Deze heb ik eruit gehaald en met de vork gedraaid. Hierdoor kon ik een schroevendraaier in het gat steken waardoor ik het hoedje makkelijk kon plaatsen.
Daarna de versnellingspook in de lock positie gezet
De vork is vastgezet met een boutje en moertje
En het systeem is vastgedraaid, zodat er weer gebruik gemaakt kon worden van de versnellingspook
Versnellinsbak en pook zijn nu gefixed/geregeld hoe je het wilt noemen (uiteraard vloeistoffen bijgevuld, maar dit is dan ook geen how-to).
Daarna was er een andere boosdoener…
Deze 3 doppen heb ik uitgeboord
Het paste maar net
De nieuwe werd erop gezet, op een veel betere manier
En na alle dingen als vloeistoffen, splitpennen en zonder schroefjes over te houden zat de auto eindelijk weer in elkaar.
Helaas kreeg ik een verassing. Onderweg naar vrienden net na een stoplicht gebeurde het, veel witte rook, niets meer fatsoenlijk zichtbaar. Mijn angst was de koppakking (zoals de eerste GSi die ik gehad heb). Gelukkig bleek dit mee te vallen en was het slechts de aansluit buis van de radiator. Deze heeft waarschijnlijk te strak vastgedraaid gezeten.
De astra en ik zijn het laatste stukje verder gesleept geworden en gelukkig had ik nog een radiator van de vorige auto in de kelder liggen, deze hebben we opgehaald en erin gezet. Probleem weer verholpen.
Uieindelijk kon de auto weer rondrijden
Ik had echter het idee dat de auto niet lekker in de eerste versnelling wilde. Dit kon komen door de koppeling, maar ook door de shortshifter. Ik herinnerde me dat de hoek van de vork iets veranderd was en heb aan de linkerkant van de bak een randje weggehaald zodat de pook weer soepel zou lopen
Na al dit gebeuren, hebben we de auto en onszelf beloond op een lekkere rit naar het strand.
Een maandje later had ik iets moois gezien, een zuignapje voor op het raam, met een redelijke magneet. Je plaatst een metalen plaatje achter/in je telefoonhoesje en je kunt m perfect gebruiken voor GPS of om te filmen, helaas was het te zwaar voor de tablet.
Na een controle van een andere band (de reden dat ik nog op 2 verschillende soorten velgen reed) bleek dat dit geen probleem was, en werden de andere zwarte velgen ook onder de auto gelegd
Dat zag gelijk een stuk beter uit.
We blijven bezig, wat is er hier opeens verdwenen?
Woah, beter! De GSi stoelen uit de vorige auto zijn terug, inclusief de achterbank en andere deurpanelen
Verder stoorde ik me nog aan 2 dingen, de achterlichten en de parkeersensorgaten. Op zich vond ik ze leuk, maar niet zo leuk als mijn vorige lampen. Hier moest dus wat aan gedaan worden.
Vergelijkenis foto en andere achterbumper:
Als we toch met kleine dingen bezig zijn,heb ik ook eindelijk de voorbumper lip geplaatst, ook dit maakte het weer een stuk beter
Leuke Opel spot gemaakt
Daarna een poging gedaan om de sideskirts op de auto te zetten, beginnend bij de deur..
Helaas was dat niet zo’n goed idee, en kwam die direct los nadat de klemmen losgemaakt werden. Gelukkig kon ik alle plakzooi eraf halen en was de lak verder niet beschadigd.
320.000 km!
En nu werd het tijd om wat leuks te gaan doen. De auto is inmiddels gekeurd, heeft enige tijd stilgestaan, vliegwiel is vervangen, koppeling is vervangen, shortshifter zit erop, gsi stoelen zitten er weer in, voorbumperlip zit er op, het is heerlijk weer. En zo ook, de weersvoorspelling de DE RING!
Ik ben in het verleden daar geweest, maar nog nooit met eigen auto de baan op gegaan, daar moest echt verandering in komen. Vergis je niet, ik heb erg rustig aan gedaan, ik wilde mijn auto langer heel houden. Ik ben die dag officieel de ring op geweest, en de auto had zijn sticker verdient:
Maar helaas moet er op zo’n dag ook een einde aan komen
Achteraf online enkele foto’s gevonden:
Ik kijk misschien niet blij op de foto’s, maar oh dat was ik wel..
Eenmaal thuis had ik besloten dat het tijd werd om de handrem schoenen te vervangen, ook al had ik dit nog nooit gedaan, dit bleek een beetje stuntelen te zijn met de veer die alles op zijn plaats houdt, maar het was wel nodig:
Tijdens dit fixen kwam het volgende tegen, een doorgebroken veer, dit was niet echt gepland. Ik was eigenlijk aan het plannen om de distributieriem te vervangen en mijn olie lek/zweet te fixen.
Het artikel nummer stond erop, dus dat leek gemakkelijk te worden, helaas viel dit gezien de prijs erg vies tegen.
Een paar dagen later was ik begonnen om de carterpan eraf te halen om het zweten/lekken te stoppen en direct de spatplaat te plaatsen. Uitlaatspruitstuk flink ingespoten en alles losgedraaid
Dit keer alles in bakjes, niet in zakjes
Leuke ontdekking gedaan vanaf de onderkant
Allemaal vieze zooi, maar eindelijk open
Weer een verassing, er zat al een spatplaat tussen, niet alleen pakking. Dat verklaarde direct waarom ik het zo moeilijk los kreeg, ik zat aan de verkeerde kant van de plaat te wrikken (bovenkant); en het kraantje zat natuurlijk nog vast.
Gelukkig alles verder los gekregen
Carterpan flink schoon gemaakt
Nieuwe spatplaat vs oude spatplaat
Nieuwe spatplaat erop gezet
Alles weer vastgezet en gevuld, maar helaas bleef het lekken
Daarna alles weer losgehaald en opnieuw vastgezet, breekt me een schroef door, in het blok.
Tapset gehaald, kwam er absoluut niet bij, ook voor geen mogelijkheid met een boor, flink aan het balen natuurlijk.
In de tussentijd wel eindelijk andere veren aangeboden gekregen hier op het forum voor een snelle oplossing. Dank hiervoor Flying!
Toen er weer tijd beschikbaar was, carter wederom volledig losgehaald en schoongemaakt. Deze keer met vloeibare pakking en allemaal nieuwe boutjes.
Toen ik erachter kwam dat een veer kapot was, ben ik op zoek gegaan naar de KW set die er “origineel” op hoort (gezien er een schroefset (voorkant) onder zit), echter volgens KW komt de schroefset niet overeen met de achterveren. Het hele gedoe zou me veel te veel kosten, en hier was ik ook niet op berekend. Om deze reden zijn er goedkope tweedehands veren op gekomen, die inmiddels binnen waren gekomen (en het tot nu toe prima doen, ook al zijn het een andere ‘stijl’ veren).
De dag erna werd de carterpan weer gecontroleerd.
En het drupt nog steeds… Maar niet van de plaats zonder boutje.
Dit bleek gelukkig op te lossen door 2 boutjes net even aan te draaien, en sindsdien is de carter droog!
Dat ziet er toch echt beter uit…
En de olie blijft mooi op pijl, en zeer mooi van kleur:
Hierna is het rustig gebleven voor de auto, want we hebben een huisje gevonden!
De komende tijd gaat tijd en geld dus zitten in inrichting en school, en staat de auto op een zeer laag pitje (dus helaas) nog steeds geen sideskirts…
Echter VLAK voor het verhuizen zelf kwam er weer vreemd geluid uit de auto, en wilde die niet meer starten. Het vermoeden was de distributieriem of onderdelen ervan. Dit stond al een tijdje op de planning en de onderdelen had ik al sinds augustus is huis
Gelukkig heb en had ik een goeie vriend die zich opofferde om de auto na te kijken terwijl hij het al erg druk had, zodat wij ons op de verhuizing konden richten, al het benodigde materiaal en speciaal gereedschap had ik al in huis gehaald. Plus een awesome boekje. Ik wilde dit eigenlijk zelf doen, maar dat kon niet meer.
De distributieriem was inderdaad toe aan vervanging, en waarschijnlijk heeft de waterpomp altijd een beetje gelekt. Maar het geluid.. kwam van de dynamo af. Eigenlijk vreemd, want ik had nooit last van een lege accu. De lagers van de dynamo waren niet meer goed, spanrol en waterpomp waren niet slecht genoeg om het beschreven geluid te maken. Bij het draaien aan de dynamo hoorde hij het duidelijk. Toen kwam er nog een uitdaging, de waterpomp die ik bij de set besteld had, bleek de verkeerde te zijn, dus kon hij niet verder met monteren. Pomp en dynamo werden op korte termijn geregeld en hij kon verder. Was al met al wat duurder, maar dan werd het wel fatsoenlijk gedaan en ik was van het enge geluid af. Op 325.487 km is de distributieriem vervangen.
Wat was en ben ik nog steeds dankbaar…
Inmiddels zitten we enigsinds op ons nieuwe plekje, met de auto voor de deur. Het heeft nog aardig wat werk nodig, maar dat hebben we er wel voor over.
2015-10-26 10.47.48.jpg[/img]
En wat een omgeving hier
Stukje sideskirt is geclaimed
Beetje sfeerfoto
En dan nu is het tijd om eindelijk de wintervelgjes op te knappen.
2 nieuwe wintersokjes liggen klaar