Vandaag dus de grote dag.
Om 08:20 uur had ik een afspraak, en in de brief stond dat ik een kwartier voor die tijd aanwezig moest zijn met kentekenbewijs deel I, II en III, alsmede een geldig legitimatiebewijs.
Het RDW keuringsstation in Arnhem.
Ik wilde toch even bewijs ook hebben van de kilometerstand. Dat werd later natuurlijk ook door de keurmeester genoteerd.
298.849 kilometer. Volgende week gaat ie over de drie ton heen.
Na het afgeven van de kentekenbewijzen kon ik even in de wachtruimte gaan zitten waar ondertussen allerlei volk binnen kwam. Veel import (een dikke Mercedes SUV, volgens de keurmeester, om de slurptax nog voor te zijn. (gaat dat ook gelden voor import van auto's met een bouwjaar van voor de invoeringsdatum van de slurptax?). Een oud VW busje, een heel oud vrachtwagentje uit de DDR, iemand die zijn Solex van kenteken kwam laten voorzien, een Noord-Afrikaan die zijn scooter wilde laten keuren en op kenteken zetten (Is niet gelukt, had afkeurpunten).
Na een kleine 10 minuten wachten kon ik de GSi naar binnen rijden.
Allereerst ging de keurmeester op zoek naar de motorcode. Was een jonge gozer, symhatieke vent. Was erg geïnteresseerd in hoe de inbouw gedaan was. Hij was erg lovend over het feit dat ik em liet omkeuren, omdat, zoals hij zei "Er genoeg idoten zonder omgekeurd te zijn rondrijden. Die lopen een groot verzekeringsrisico." Natuurlijk vertelde ik hem over de V6 van Marcel. Vond ie leuk. Vroeg waar de motor dan uit kwam en hoe dat dan met de aandrijving was gedaan omdat de Omega achterwielaangedreven is. Heb het em allemaal netjes uitgelegd. Hij vond het grote klasse dat zelfs de V6-en bij onze club op kenteken worden gezet. Ik zei dat "wij" dat hier ook consequent promoten en adviseren.
Intussen had hij de motorcode nog steeds niet gevonden, terwijl ik al een aantal keer had aangegeven dat hij daar vergeefs naar zou zoeken. Ik liet em zien waar die hoorde te staan en vertelde hem dat het een splinternieuw onderblok was. Hij moest op mijn woord vertrouwen dat het om een C20XE ging. Hij mompelde nog iets als "En jij vanavond op jullie site vertellen hoe je de RDW gedist hebt met een zwaar getuned blok zeker". Haha, ik hem maar even uitgelegd dat meer standaard dan die van mij haast niet mogelijk is.
Vervolgens ging hij onder de wagen kijken hoe de motorsteunen en dergelijke bevestigd waren. Toen hij zag dat alles origineel was, keek hij alleen maar of alle bouten aanwezig waren.
Hij was erg te spreken over de kwaliteit van de inbouw.
Vervolgens liet hij zien wat er op het kentekenbewijs veranderen zou. Er komt dus gewoon de motorcode op het kentekenbewijs te staan, het gewijzigde vermogen, en de massa van het lege voertuig.
Het enige wat verder nog moest gebeuren was de CO test.
Dat ging dus eerst niet goed. De waarde was veel te hoog. In eerste instantie dus een waarde van 0,65. Das veeel te hoog. Laagje gebeld. Advies: doe es even goed gassen. Gedaan, waarde dropte naar 0,03! Akkoord. De wagen mocht wieder im Parkplatz gehen.
Terug in de wachtruimte komt er toch een bijzonder aantrekkelijke dame binnenlopen. Die kwam een bedrijfswagen op naam zetten. Pico Bello Schilderwerken. Voor exclusief schilderwerk. Meine gute, wat een lekker ding. Nu kun je daar niet echt ongegeneerd een foto van maken, helaas...
Na ruim een uur wachten (Dat was echt kansloos) eindelijk het ontvangstbewijs van de kentekenbewijzen gekregen, en kon ik betalen. Nu dus even paar daagjes wachten op kentekenbewijzen. Dan even verzekering inlichten, en alles is fixed!