Pagina 18 van 23

Geplaatst: 28 dec 2007 20:15
door Peter_89
Zit je ook niet echt mee he :roll:

Geplaatst: 28 dec 2007 20:35
door Rellie opt werk
Had je moeten zeggen, had hem morgen nog kunnen hebben voor 170 :wink:

Geplaatst: 28 dec 2007 20:57
door RedBill
Kom je nu mee...

Geplaatst: 29 dec 2007 00:21
door Rallyastra
Ik kan niet ruiken dat jij lekkage hebt, ben geen hond :lol:

Geplaatst: 29 dec 2007 12:44
door RedBill
Rallyastra schreef:Ik kan niet ruiken dat jij lekkage hebt, ben geen hond :lol:
LOL, Nou ja, anders had ik er ook weer een ritje naar Vriezenveen aan moeten besteden... Scheelt me nu netto niet zo heel erg veel... (op de levertijd na dan).
Volgende keer zal ik weer aan je denken Niels.

Geplaatst: 29 dec 2007 21:57
door gsipiloot
damn jij bent ook echt de pechvogel van t jaar met je gsi'tje ist nie!?
hopen dat t nu gewoon allemaal wel eens een x heel blijft want hier zou ik dus echt de balen van krijgen!

Geplaatst: 30 dec 2007 17:32
door B235R
Toen echter een tweedehandsje gehaald voor 10 euro.
voor een tientje, niet gek toch.... :lol:

Geplaatst: 03 jan 2008 17:34
door RedBill
Zow vandaag de radiateur opgehaald. Morgen of zaterdag er even in hangen.

Sven, van het magazijn bij die dealer, is bezig met een V8 Kadett C-Coupe. Dat is ook echt een heel vet project.

Geplaatst: 06 jan 2008 13:39
door RedBill
Nou, gisteren de radiateur maar even in de auto gehangen. Had nog net even wat meer voeten in de aarde dan ik had ingeschat. Een fotoverslag.

Nadat ik de oude radiateur had losgeschroefd en de koelvloestof netjes via trechtertjes had opgevangen, kon de oude uit het vooronder getild worden. Tijd om de nieuwe radiateur uit de verpakking te halen.

Gloeiende gloeiende, is het nieuwe model anders dan het oude.
Afbeelding
Rechts op de foto is te zien dat er ten opzichte van de oude radiateur twee extra aansluitpunten zitten. Deze waren echter niet afgedopt, en stopjes waren ook niet bijgeleverd. Shit.

Afbeelding

Afbeelding

Dus ik op de fiets gestapt naar de ijzerwarenhandel (ik was blij dat ik vroeg mijn bed uit was want al die zooi is na 1 uur op zaterdag gesloten).
Hadden ze daar de juiste stopjes net niet meer op voorraad. Maat groter wel, maat kleiner wel, maar de juiste niet meer. Omdat de dealer een pleuriseind fietsen is, besloot ik tot een pragmatische aanpak. Verloopnippel erop, en die afgesloten met een eindkap. Toch voldoende ruimte, en dicht is dicht.

Vervolgens de fan van de oude radiateur afgeschroefd en op de nieuwe gemonteerd.

Afbeelding

Als laatste de temperatuurmeter overgezet van de oude op de nieuwe.

Afbeelding

Afbeelding

Toen dat gebeurd was kon het hele zootje weer geplaatst worden. Dat kan gelukkig bij de C20XE net zonder andere delen te hoeven demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste detail bleek nog dat de aansluiting van de kleine retourslang van de radiateur naar het reservoir in de nieuwe versie niet meer onder een hoek, maar recht geplaatst is. Dat past op zich wel, maar het vervangen van een lamp voor de linker koplamp wordt er niet gemakkelijker op.

Afbeelding

Afbeelding

Alles weer correct gemonteerd. Klaar is kees...

Afbeelding

En nu voorlopig even geen gedoe meer...

Geplaatst: 06 jan 2008 13:49
door pascal1109
Weer lekker bezig geweest dus! Wel apart dat dit nieuwe model niet praktischer (of ongewijzigd) is geworden (extra aansluitpunten zonder dopjes, aansluiting kleine retourslang)
Wel mooi dat je nu in principe alles onder de kap vervangen hebt, heb je dr als het goed is, voorlopig even geen omkijken naar :D

Geplaatst: 06 jan 2008 17:58
door Laagvlieger
Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets :lol:
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.

Geplaatst: 06 jan 2008 18:11
door Raymond-oud
Laagvlieger schreef:Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets :lol:
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
je was me net voor :lol:
zag ook al dat het 1 van een automaat was :lol: :lol:

Geplaatst: 06 jan 2008 19:55
door RedBill
Laagvlieger schreef:Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets :lol:
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
Hmpfff, lekker. Maar je snapt hopelijk wel dat ik niet met de gaten open het risico wilde lopen er koelvloeistof in te doen en het er dan lekker uit te laten lopen? Oftewel, dat dit geen domme actie is op zich?
Ach en het heeft me €2,41 gekost aan messing onderdeeltjes en in totaal 2x 5 minuten fietsen.

Geplaatst: 06 jan 2008 20:01
door Laagvlieger
Ach het geeft ook niets.
Zit gewoon een buis in die van het een naar het andere gat loopt. Gaat normaal de automaat olie doorheen.

Geplaatst: 07 jan 2008 19:43
door ricardo^gsi
doe je tenminste ook nog iets gezonds ongemerkt
met die 10 minute fietse :wink:

How to... Condens in je Astra F door ouderdom verhelpen

Geplaatst: 19 jan 2008 23:35
door RedBill
How to... Condens in je Astra F (GSi) ten gevolge van ouderdom verhelpen.

Aanleiding

Een veelgehoord probleem bij Astra's F van 10 jaar en ouder is dat er bij nat weer heel veel condensvorming in de auto optreedt. Dat is heel erg vervelend, omdat het het rijcomfort verminderd, maar veel belangrijker: het kan erg gevaarlijke situaties opleveren door slecht zicht. Dit is mijns inziens niet zozeer een "astra kwaaltje" zoals het door velen wel wordt genoemd, het is voornamelijk te wijten aan ouderdom van bepaalde onderdelen.

Nu kan de condensvorming meerdere oorzaken hebben.
- Lekke warmtewisselaar van de kachel, waardoor koelvloeistof in de auto op de vloer komt te staan.
- Gat in de bodemplaat door slecht onderhoud, waardoor water de wagen kan binnendringen.
- Slecht herplaatste afvoergoot onder de parrafaanplaat, na het vervangen van het interieurfilter.
- Verstopte afvoergoten.
- Slecht afdichtend rubber tussen de voorruit en de parrafaanplaat, door ouderdom.

Voor de laatste heb ik een goedkope en effectieve oplossing gemaakt.

Wat heb je nodig:

- Een stevig vel (zwart) karton (Minimaal 400x500 mm) (Verkrijgbaar bij Bruna € 1,00)
- kleeffolie (Verkrijgbaar bij Bruna)
- plakband

Gereedschap:

- Stanleymes
- Potlood
- Liniaal
- Schaar
- Je handen

Bereiken van het interieurfilter

Je interieurfilter bevindt zich onder je parrafaanplaat. Dat is de plaat onder je ruitenwissers. Door ouderdom kan de afdichting tussen je voorruit en de parrafaanplaat niet meer afdoende zijn en kan het water onder de parrafaan doorlekken en op je interieurfilter terecht komen. Er komt hierdoor vochtige lucht in je wagen, en de ruiten zullen beslaan.

Afbeelding

Om het interieurfilter te bereiken moet je onder de motorkap het rubber verwijderen dat zich bovenop je schutbord bevindt. Controleer vooraf of de goot goed geplaatst is. Deze dient precies in de V groef te vallen in de parrafaan. Is dat niet het geval, dan kan dat de oorzaak van een vochtig filter zijn.

Afbeelding

Als dit rubber verwijderd is kan de afvoergoot verwijderd worden. Dit kan met enig maneouvreerwerk gebeuren zonder de parrafaan te verwijderen.

Afbeelding

Dit is gelijk een goed moment om te kijken of het rubber van de goot nog goed is.
Je ziet nu je interieurfilter zitten. Controleer de omgeving op rommel, en verwijder dat, indien aanwezig.

Afbeelding

Controleer of je filter vochtig is. Is dat dat het geval (tijdens regenachige perioden) dan heb je waarschijnlijk het beschreven euvel. Is het al een hele tijd droog weer, en heb je op het moment dat je bezig gaat met deze klus geen last van condensvorming, dan zal je filter waarschijnlijk niet nat zijn.

Als je ook het filter verwijderd hebt, dan kijk je de kachel in.

Afbeelding

OK, nou kom op met die oplossing

Als eerste heb ik de twee uiteinden van de rubbers van de afvoergoot weer fatsoenlijk vastgeplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Waarschuwing: PABO ALERT!
Wat ik verder heb gedaan, is simpelweg het maken van een kap boven het filter, zodat doorlekkend water in de afvoergoten loopt in plaats van op het filter. De maatvoering komt vrij nauw, omdat er niet heel veel ruimte over is, maar je wel je filter met goed fatsoen wilt kunnen vervangen.

Pak het stuk karton.

Afbeelding

Teken de volgende vorm en knip deze uit.

Afbeelding

Afbeelding

Zorg dat de vouwranden enigszins ingesneden zijn.
Lamineer het stuk karton met de kleeffolie. Doe je dit niet dan zal de werking van korte duur zijn. :wink: :lol:

Vouw de schuine zijden zo dat ze haaks op de bovenkant staan. Doe hetzelfde met de rand aan de onderzijde.

Plaats wat dubbelzijdige tape, of lijm op de onderzijde van het afdakje, en vouw het grote vlak dubbel.

Afbeelding

Zorg vervolgens dat de volgende vorm onstaat en plak deze op de twee achterste hoeken vast.

Afbeelding

Afbeelding

Maak langs de voorkant nog een stuk wat de beide voorste hoeken op de juiste afstand bij elkaar houdt. De kap is gereed voor plaatsing.

Plaats de kap op de filterbak, met de randen aan de buitenzijde.

Afbeelding

Plaats nu je filter, nadat je em hebt laten drogen (of een nieuwe) in de filterbak en klik deze wast met de klemmetjes. Deze klemmetjes zorgen er ook gelijk voor dat de rand die de zijkanten van de kap op juiste afstand houdt geborgd is.

Afbeelding

Plaats de goot weer op de juiste wijze en plaats het rubber terug.

Geplaatst: 21 jan 2008 13:26
door snarfjuh
Leuk idee hobby bob :lol:

Maar zuigt je kachel/ventilator niet gewoon het karton op de filter als je hem op het hoogste standje hebt staan ?
En krijgt je zo nog wel genoeg lucht binnen ?

Als het echt goed werkt is het misschien slim om dit van metaal te maken,
zodat het een stuk steviger is en een stuk langer mee zal gaan.

Het is maar een vraag hoor, heb er zelf ook geen verstand van :lol:

Geplaatst: 21 jan 2008 13:52
door RedBill
Hij is in dubbel karton en daarna geplastificeerd uitgevoerd en behoorlijk stevig hoor. Zal zeker niet op het filter gezogen worden omdat de ingang aan de voorzijde 25 x 420 mm is. Das een fors aanzuig gat.

Van metaal is al niet meer zo laagdrempelig en goedkoop. Maar had er vanochtend direct al profijt van dat ie alleen maar meer droge lucht naar binnen blaast.

Geplaatst: 21 jan 2008 14:08
door Mad Driver
8) super uitleg...en ook een erg leuk idee..zal goed werken zeker weten.
Mocht ik er last van hebben dan maak ik me er ook zo een..

Geplaatst: 21 jan 2008 19:32
door ricardo^gsi
mooi gemaakt man :wink:

daar hebben we nog is iets aan :thumbsup: :thumbsup:

Geplaatst: 21 jan 2008 20:47
door GSi Twente
Das idd een leuk handigheidje... het is meer een originele domme constructie.
Zo los je het makkelijk op. :wink:

Geplaatst: 21 jan 2008 21:38
door Peter_89
Handig gemaakt. Maaruh maak je SFI letters nu is even rood :wink:

Geplaatst: 23 jan 2008 15:20
door RedBill
Nu alle ellende met de C20XE voorbij is, is dan ook eindelijk het moment gekomen om de wagen te laten omkeuren, dus heb ik vandaag de RDW gebeld, en 6 februari om 8:20 uur heb ik een afspraak bij de RDW te Arnhem. Dan is een nieuwe Astra F GSi C20XE geboren.

Geplaatst: 23 jan 2008 15:35
door Matt
Mooi man! Zal er zeker in 1 keer doorkomen.

Blijft gewoon een supermooi GSi!

Geplaatst: 23 jan 2008 16:19
door Mad Driver
8) idd een zeeeeer nette gsi...super!