Pagina 17 van 19

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 07 okt 2009 22:16
door vizier
v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 07 okt 2009 22:49
door RedBill
Zie mijn onderschrift...

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 07 okt 2009 22:50
door pascal1109
RedBill schreef:Zie mijn onderschrift...
Al maanden met typo :mrgreen:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 07 okt 2009 22:54
door Nick(GSI)
vizier schreef:v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
ja iid tot dat je blok klapt hahah is het fun gehalte wel over :lol:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 07 okt 2009 23:21
door Raymond-oud
Nick(GSI) schreef:
vizier schreef:v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
ja iid tot dat je blok klapt hahah is het fun gehalte wel over :lol:
ja een c20let is net XTC , je moet er duur voor betalen en de pret is maar van korte duur, en als de fun uit gewerkt is ben je er goed ziek van :lol:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 07 okt 2009 23:22
door Nick(GSI)
raymond schreef:
Nick(GSI) schreef:
vizier schreef:v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
ja iid tot dat je blok klapt hahah is het fun gehalte wel over :lol:
ja een c20let is net XTC , je moet er duur voor betalen en de pret is maar van korte duur, en als de fun uit gewerkt is ben je er goed ziek van :lol:
whaha geweldige beschrijving :lol: :lol:

maare let is verkocht :D

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 00:02
door oenatje
dat is snel

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 00:06
door Nick(GSI)
oenatje schreef:dat is snel
idd haha echt beter kan de v6 ook beter aanpakken 8)

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 00:19
door prs
Rellie opt werk schreef:Schade is veroorzaakt door pingelen, heb de foto's laten zien aan een paar motor tuners die zeiden allemaal hetzelfde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Is veroorzaakt door te hoge compressie, we denken zelf dat er in het verleden al vaker met de motor gerommeld is, zeker aangezien de staat van de orignele turbo die er bij zat waarvan de schoepen een dikke centimeter speling hadden. Turbo druk stond al laag afgesteld omdat de auto nog niet gechipt was, waarschijnlijk doordat de kop in het verleden veelvuldig gevlakt is in conbinatie met de standaard management en de grotere turbo. Daarom laat ik dus bijna nooit 16V koppen vlakken als het even niet nodig is, staat bovendien ook in de tis2000 vermeld. Al met al mooi kloten, maar ik kom er samen met nick wel weer uit :wink:
aangezien dit mijn oude blok is geweest en daarvoor van royke-kadett, zal ik ook is even reageren..

het lijkt me zeeeer sterk dat die turbo een cm speling had.. of hij moet in een kilometertje of 2000? van geen voelbare speling, naar 1 cm speling zijn gegaan :roll: . toen ik het blok kocht werd mij verteld dat er een busje in de kop zat(heb ik toen met de verkoop ook nog verteld volgens mij) dus je kan er dan wel vanuit gaan dat ie zowieso gevlakt is. ik heb de kop ook nog is na laten meten en verteld dat ze eventueel minimaal moesten vlakken omdat het een turbo motor was. dit is gedaan omdat ik gelijk na de inbouw een lekke koppaking had en dus niet wist of hij warm was geworden.toen is er ook gelijk een z20let pakking gemonteerd.
ik heb de motor (zonder de f28) een km. of 5000 in mijn kadett gehad dus ik weet verder natuurlijk ook niet alles van het blok, maar ik weet wel dat hij ERG NETJES liep en hij had zeker geen problemen met druk opbouwen . aan dat stelschroefje van de wastgate heb ik nooit gezeten maar hij haalde wel ongeveer zijn orginele druk.

maar goed, als je een c20let koopt die meer als 2 ton heeft gelopen, dan kan je wel verwachten dat hij niet als nieuw is. ook al liep hij naar mijn mening toch nog erg goed.
ik denk dat je als een zelfbenoemde ''opelspecialist'' die zich eigen in het rijtje van frank janssen en botter enz. plaatst een kop compleet reviseerd(of laat doen?) dan zowieso de kop na laat meten.. dat is volgens toch de basis van een revisie.. eerst meten, en dan kijken of het allemaal nog binnen de waarden is en DAN reviseren of kijken voor een andere kop :wink:

het is niet mijn bedoeling om hier mensen tegen het zere been te schoppen, maar ik vind het wel zonde dat door zoiets het blok in de puin is gelopen en dat alles weggaat en dat alles maar op de vorige eigenaren word geschoven? terwijl er naar mijn mening niet alleen daar de schuld te zoeken is :roll: .

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 00:35
door Nick(GSI)
hey barry,

Motor liep ook gewoon goed, ook na alle aanpassingen, ik schuif ook helemaal niks op jou, onderblok was nog helemaal netjes toen ie uit elkaar lag.

ik denk gewoon dat de motor door met standaard ecu rijden en een grote turbo erop in elkaar is gelopen of hoe je t wilt noemen, de kop zag er niet op de max gevlakt uit ofzo.
het is jammer dat bijna iedereen gezeik heeft met de garret turbo's met standaard ecu!
Niemand heeft me er ook voor gewaarschuwd het kon allemaal maarja ik ben er helemaal klaar mee het is gebeurt.

Niels bedoelde de garret die laag is afgesteld. ik heb nooit met de standaard Turbo gereden.
Het was gewoon een goed blokje liep als een zonnetje. maar die standaard turbo was er niet echt goed aan toe dat moet ik wil zeggen

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 02:01
door André Botter
Rellie opt werk schreef:Schade is veroorzaakt door pingelen, heb de foto's laten zien aan een paar motor tuners die zeiden allemaal hetzelfde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Is veroorzaakt door te hoge compressie, we denken zelf dat er in het verleden al vaker met de motor gerommeld is, zeker aangezien de staat van de orignele turbo die er bij zat waarvan de schoepen een dikke centimeter speling hadden. Turbo druk stond al laag afgesteld omdat de auto nog niet gechipt was, waarschijnlijk doordat de kop in het verleden veelvuldig gevlakt is in conbinatie met de standaard management en de grotere turbo. Daarom laat ik dus bijna nooit 16V koppen vlakken als het even niet nodig is, staat bovendien ook in de tis2000 vermeld. Al met al mooi kloten, maar ik kom er samen met nick wel weer uit :wink:
Nou echt niet, ik heb het nu drie keer mee gemaakt en pingelen ziet er heel anders uit. dan had de zuiger gewoon weg gesmolten.
En hadden er geen deuken door stukken hardmetaal van het turbinewiel in gezeten.
En de kop was ook niet teveel gevlakt heb ik zelf in het begin wel een keer gehad zuigers weg gesmolten de zuigers heb ik nog liggen en die zien er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders uit.
Ik heb zo'n beetje alle soorten motorschade gezien en op gelost en hier is totaal geen twijfel over mogelijk.

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 09:30
door Rellie opt werk
prs schreef:
Rellie opt werk schreef:Schade is veroorzaakt door pingelen, heb de foto's laten zien aan een paar motor tuners die zeiden allemaal hetzelfde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Is veroorzaakt door te hoge compressie, we denken zelf dat er in het verleden al vaker met de motor gerommeld is, zeker aangezien de staat van de orignele turbo die er bij zat waarvan de schoepen een dikke centimeter speling hadden. Turbo druk stond al laag afgesteld omdat de auto nog niet gechipt was, waarschijnlijk doordat de kop in het verleden veelvuldig gevlakt is in conbinatie met de standaard management en de grotere turbo. Daarom laat ik dus bijna nooit 16V koppen vlakken als het even niet nodig is, staat bovendien ook in de tis2000 vermeld. Al met al mooi kloten, maar ik kom er samen met nick wel weer uit :wink:
aangezien dit mijn oude blok is geweest en daarvoor van royke-kadett, zal ik ook is even reageren..

het lijkt me zeeeer sterk dat die turbo een cm speling had.. of hij moet in een kilometertje of 2000? van geen voelbare speling, naar 1 cm speling zijn gegaan :roll: . toen ik het blok kocht werd mij verteld dat er een busje in de kop zat(heb ik toen met de verkoop ook nog verteld volgens mij) dus je kan er dan wel vanuit gaan dat ie zowieso gevlakt is. ik heb de kop ook nog is na laten meten en verteld dat ze eventueel minimaal moesten vlakken omdat het een turbo motor was. dit is gedaan omdat ik gelijk na de inbouw een lekke koppaking had en dus niet wist of hij warm was geworden.toen is er ook gelijk een z20let pakking gemonteerd.
ik heb de motor (zonder de f28) een km. of 5000 in mijn kadett gehad dus ik weet verder natuurlijk ook niet alles van het blok, maar ik weet wel dat hij ERG NETJES liep en hij had zeker geen problemen met druk opbouwen . aan dat stelschroefje van de wastgate heb ik nooit gezeten maar hij haalde wel ongeveer zijn orginele druk.

maar goed, als je een c20let koopt die meer als 2 ton heeft gelopen, dan kan je wel verwachten dat hij niet als nieuw is. ook al liep hij naar mijn mening toch nog erg goed.
ik denk dat je als een zelfbenoemde ''opelspecialist'' die zich eigen in het rijtje van frank janssen en botter enz. plaatst een kop compleet reviseerd(of laat doen?) dan zowieso de kop na laat meten.. dat is volgens toch de basis van een revisie.. eerst meten, en dan kijken of het allemaal nog binnen de waarden is en DAN reviseren of kijken voor een andere kop :wink:

het is niet mijn bedoeling om hier mensen tegen het zere been te schoppen, maar ik vind het wel zonde dat door zoiets het blok in de puin is gelopen en dat alles weggaat en dat alles maar op de vorige eigenaren word geschoven? terwijl er naar mijn mening niet alleen daar de schuld te zoeken is :roll: .

Nick heeft de turbo zelf gezien, heb hem hier nog liggen dus als je wilt zien hoeveel speling er op zat ;) Ik schuif de schuld ook niet op de vorige eigenaren, ik zei dat het een combinatie was van meerdere factoren.

@andre
Je hebt meerdere soorten pingel schade, schade die jij noemt van een weg gesmolten zuiger is het extreemste geval.

Zo kan pingelschade er ook uitzien,

Afbeelding

Hier nog een foto van een kop met pingel schade

Afbeelding


Denk dat het ook het probleem bij fred is geweest, laat dus je chip goed controleren of de ontsteking wel goed is. Onder in toeren gaat het wel goed, maar zodra je hoger in toeren komt gaat die gewoon pingelen. Pingelen is ook duidelijk te horen, klinkt als een ratelende ketting/klepstoter. Heb hier ook hetzelfde probleem met een manta gehad, daar zit een vacuum vervroeger op. Doordat er hoge compressie zuigers geplaatst zijn trekt die motor veel meer vacuum in de inlaat waardoor de ontsteking te ver vervroegt werd waardoor de motor ging pingelen. Vacuum slang er af en het was over. Bij de LET gebeurd het in de ECU, heb je dus een standaard ECU met een dikke turbo en je trekt hem een keer door in toeren is er grote kans dat hij gaat pingelen. Ook heeft het er mee te maken welke brandstof je tank.

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 10:21
door marklukassen
Maar Nick, je bent met de turbo dus klaar?? Nooit meer of..??

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 10:57
door oenatje
marklukassen schreef:Maar Nick, je bent met de turbo dus klaar?? Nooit meer of..??
waarschijnlijk nooit meer, hij gaat nu voor een v6 :worship:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 16:21
door Laagvlieger
Die schade is net het punt dat de zuiger/kop begint te smelten.
In extreme gevallen brandt je zo een gat in de zuiger.
En je ziet ook precies op het punt waar de verbrandingskamer het kleinst is en de hoogste temperatuur/compressie ontstaat.

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 20:02
door jeffrey c20let
Al met al :arrow: Als je voor safe wilt gaan is het dus ten alle tijden aan te raden om een uitgebreider ecu aan te schaffen (kms,dta enz) die met div singalen alarm slaat als er maar iets niet in orde is toch?

Nick :worship: dat je gewoon weer door gaat met wat leuks is :wink: ook als het nu vlink klote is :worship:

Suc 6 weer

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 20:15
door Nick(GSI)
jeffrey c20let schreef:Al met al :arrow: Als je voor safe wilt gaan is het dus ten alle tijden aan te raden om een uitgebreider ecu aan te schaffen (kms,dta enz) die met div singalen alarm slaat als er maar iets niet in orde is toch?

Nick :worship: dat je gewoon weer door gaat met wat leuks is :wink: ook als het nu vlink klote is :worship:

Suc 6 weer
Ja idd moet toch wat he :) de gsi gaat iig niet weg wat er ook gebeurd. Dan maar een ander blok met ook redelijk wat koppel/pk's hehe Thx 8)

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 21:07
door marklukassen
raymond schreef:
Nick(GSI) schreef:
vizier schreef:v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
ja iid tot dat je blok klapt hahah is het fun gehalte wel over :lol:
ja een c20let is net XTC , je moet er duur voor betalen en de pret is maar van korte duur, en als de fun uit gewerkt is ben je er goed ziek van :lol:
Afbeelding

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 21:40
door Theo Gsi
Ik heb heel de topic gevolgd en toch respect!
Het is erg vervelend omdat je een hoop geïnvesteerd en je krijgt er weinig leuks voor terug :(

Hoop dat het met je v6 beter afloopt!

Succes

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 21:47
door Nick(GSI)
Theo Gsi schreef:Ik heb heel de topic gevolgd en toch respect!
Het is erg vervelend omdat je een hoop geïnvesteerd en je krijgt er weinig leuks voor terug :(

Hoop dat het met je v6 beter afloopt!

Succes
Thx theo ja t is balen maarja de v6 is gewoon een stuk betrouwbaarder eerlijk is eerlijk toch. en een v6 is ook leuk hoor ritje met pascal ging ook bloed hard hahah

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 21:51
door Theo Gsi
Ja is ook zeker, en ook kwa brandstof zal het wel wat zuiniger zijn omdat hij minder hard hoeft te werken door de 24 kleppen :D

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 23:32
door Raymond-oud
Theo Gsi schreef:Ja is ook zeker, en ook kwa brandstof zal het wel wat zuiniger zijn omdat hij minder hard hoeft te werken door de 24 kleppen :D
Maar je heb wel 2 cilinders meer waar peut in moet :mrgreen: :mrgreen:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 08 okt 2009 23:34
door Nick(GSI)
haha idd :lol:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 09 okt 2009 18:07
door chucky66
toch word er door div. revicie bedrijven beweerd dat bij pingelen de turbo in 99% van de gevallen heel blijft.
en dat je dat in alle gevallen hoord aan komenm echt een rarre tik in de kop en niet voor 3 sec.

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Geplaatst: 09 okt 2009 18:52
door Laagvlieger
Hebben ze het dan over OEM turbo's of over aftermarket exemplaren?