Nick z'n Project topic : 3.0 v6

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door vizier »

v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door RedBill »

Zie mijn onderschrift...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7839
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door pascal1109 »

RedBill schreef:Zie mijn onderschrift...
Al maanden met typo :mrgreen:
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Nick(GSI) »

vizier schreef:v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
ja iid tot dat je blok klapt hahah is het fun gehalte wel over :lol:
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Raymond-oud »

Nick(GSI) schreef:
vizier schreef:v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
ja iid tot dat je blok klapt hahah is het fun gehalte wel over :lol:
ja een c20let is net XTC , je moet er duur voor betalen en de pret is maar van korte duur, en als de fun uit gewerkt is ben je er goed ziek van :lol:
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Nick(GSI) »

raymond schreef:
Nick(GSI) schreef:
vizier schreef:v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
ja iid tot dat je blok klapt hahah is het fun gehalte wel over :lol:
ja een c20let is net XTC , je moet er duur voor betalen en de pret is maar van korte duur, en als de fun uit gewerkt is ben je er goed ziek van :lol:
whaha geweldige beschrijving :lol: :lol:

maare let is verkocht :D
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door oenatje »

dat is snel
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Nick(GSI) »

oenatje schreef:dat is snel
idd haha echt beter kan de v6 ook beter aanpakken 8)
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door prs »

Rellie opt werk schreef:Schade is veroorzaakt door pingelen, heb de foto's laten zien aan een paar motor tuners die zeiden allemaal hetzelfde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Is veroorzaakt door te hoge compressie, we denken zelf dat er in het verleden al vaker met de motor gerommeld is, zeker aangezien de staat van de orignele turbo die er bij zat waarvan de schoepen een dikke centimeter speling hadden. Turbo druk stond al laag afgesteld omdat de auto nog niet gechipt was, waarschijnlijk doordat de kop in het verleden veelvuldig gevlakt is in conbinatie met de standaard management en de grotere turbo. Daarom laat ik dus bijna nooit 16V koppen vlakken als het even niet nodig is, staat bovendien ook in de tis2000 vermeld. Al met al mooi kloten, maar ik kom er samen met nick wel weer uit :wink:
aangezien dit mijn oude blok is geweest en daarvoor van royke-kadett, zal ik ook is even reageren..

het lijkt me zeeeer sterk dat die turbo een cm speling had.. of hij moet in een kilometertje of 2000? van geen voelbare speling, naar 1 cm speling zijn gegaan :roll: . toen ik het blok kocht werd mij verteld dat er een busje in de kop zat(heb ik toen met de verkoop ook nog verteld volgens mij) dus je kan er dan wel vanuit gaan dat ie zowieso gevlakt is. ik heb de kop ook nog is na laten meten en verteld dat ze eventueel minimaal moesten vlakken omdat het een turbo motor was. dit is gedaan omdat ik gelijk na de inbouw een lekke koppaking had en dus niet wist of hij warm was geworden.toen is er ook gelijk een z20let pakking gemonteerd.
ik heb de motor (zonder de f28) een km. of 5000 in mijn kadett gehad dus ik weet verder natuurlijk ook niet alles van het blok, maar ik weet wel dat hij ERG NETJES liep en hij had zeker geen problemen met druk opbouwen . aan dat stelschroefje van de wastgate heb ik nooit gezeten maar hij haalde wel ongeveer zijn orginele druk.

maar goed, als je een c20let koopt die meer als 2 ton heeft gelopen, dan kan je wel verwachten dat hij niet als nieuw is. ook al liep hij naar mijn mening toch nog erg goed.
ik denk dat je als een zelfbenoemde ''opelspecialist'' die zich eigen in het rijtje van frank janssen en botter enz. plaatst een kop compleet reviseerd(of laat doen?) dan zowieso de kop na laat meten.. dat is volgens toch de basis van een revisie.. eerst meten, en dan kijken of het allemaal nog binnen de waarden is en DAN reviseren of kijken voor een andere kop :wink:

het is niet mijn bedoeling om hier mensen tegen het zere been te schoppen, maar ik vind het wel zonde dat door zoiets het blok in de puin is gelopen en dat alles weggaat en dat alles maar op de vorige eigenaren word geschoven? terwijl er naar mijn mening niet alleen daar de schuld te zoeken is :roll: .
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Nick(GSI) »

hey barry,

Motor liep ook gewoon goed, ook na alle aanpassingen, ik schuif ook helemaal niks op jou, onderblok was nog helemaal netjes toen ie uit elkaar lag.

ik denk gewoon dat de motor door met standaard ecu rijden en een grote turbo erop in elkaar is gelopen of hoe je t wilt noemen, de kop zag er niet op de max gevlakt uit ofzo.
het is jammer dat bijna iedereen gezeik heeft met de garret turbo's met standaard ecu!
Niemand heeft me er ook voor gewaarschuwd het kon allemaal maarja ik ben er helemaal klaar mee het is gebeurt.

Niels bedoelde de garret die laag is afgesteld. ik heb nooit met de standaard Turbo gereden.
Het was gewoon een goed blokje liep als een zonnetje. maar die standaard turbo was er niet echt goed aan toe dat moet ik wil zeggen
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
André Botter
forum-gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2009 23:41

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door André Botter »

Rellie opt werk schreef:Schade is veroorzaakt door pingelen, heb de foto's laten zien aan een paar motor tuners die zeiden allemaal hetzelfde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Is veroorzaakt door te hoge compressie, we denken zelf dat er in het verleden al vaker met de motor gerommeld is, zeker aangezien de staat van de orignele turbo die er bij zat waarvan de schoepen een dikke centimeter speling hadden. Turbo druk stond al laag afgesteld omdat de auto nog niet gechipt was, waarschijnlijk doordat de kop in het verleden veelvuldig gevlakt is in conbinatie met de standaard management en de grotere turbo. Daarom laat ik dus bijna nooit 16V koppen vlakken als het even niet nodig is, staat bovendien ook in de tis2000 vermeld. Al met al mooi kloten, maar ik kom er samen met nick wel weer uit :wink:
Nou echt niet, ik heb het nu drie keer mee gemaakt en pingelen ziet er heel anders uit. dan had de zuiger gewoon weg gesmolten.
En hadden er geen deuken door stukken hardmetaal van het turbinewiel in gezeten.
En de kop was ook niet teveel gevlakt heb ik zelf in het begin wel een keer gehad zuigers weg gesmolten de zuigers heb ik nog liggen en die zien er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders uit.
Ik heb zo'n beetje alle soorten motorschade gezien en op gelost en hier is totaal geen twijfel over mogelijk.
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Rellie opt werk »

prs schreef:
Rellie opt werk schreef:Schade is veroorzaakt door pingelen, heb de foto's laten zien aan een paar motor tuners die zeiden allemaal hetzelfde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Is veroorzaakt door te hoge compressie, we denken zelf dat er in het verleden al vaker met de motor gerommeld is, zeker aangezien de staat van de orignele turbo die er bij zat waarvan de schoepen een dikke centimeter speling hadden. Turbo druk stond al laag afgesteld omdat de auto nog niet gechipt was, waarschijnlijk doordat de kop in het verleden veelvuldig gevlakt is in conbinatie met de standaard management en de grotere turbo. Daarom laat ik dus bijna nooit 16V koppen vlakken als het even niet nodig is, staat bovendien ook in de tis2000 vermeld. Al met al mooi kloten, maar ik kom er samen met nick wel weer uit :wink:
aangezien dit mijn oude blok is geweest en daarvoor van royke-kadett, zal ik ook is even reageren..

het lijkt me zeeeer sterk dat die turbo een cm speling had.. of hij moet in een kilometertje of 2000? van geen voelbare speling, naar 1 cm speling zijn gegaan :roll: . toen ik het blok kocht werd mij verteld dat er een busje in de kop zat(heb ik toen met de verkoop ook nog verteld volgens mij) dus je kan er dan wel vanuit gaan dat ie zowieso gevlakt is. ik heb de kop ook nog is na laten meten en verteld dat ze eventueel minimaal moesten vlakken omdat het een turbo motor was. dit is gedaan omdat ik gelijk na de inbouw een lekke koppaking had en dus niet wist of hij warm was geworden.toen is er ook gelijk een z20let pakking gemonteerd.
ik heb de motor (zonder de f28) een km. of 5000 in mijn kadett gehad dus ik weet verder natuurlijk ook niet alles van het blok, maar ik weet wel dat hij ERG NETJES liep en hij had zeker geen problemen met druk opbouwen . aan dat stelschroefje van de wastgate heb ik nooit gezeten maar hij haalde wel ongeveer zijn orginele druk.

maar goed, als je een c20let koopt die meer als 2 ton heeft gelopen, dan kan je wel verwachten dat hij niet als nieuw is. ook al liep hij naar mijn mening toch nog erg goed.
ik denk dat je als een zelfbenoemde ''opelspecialist'' die zich eigen in het rijtje van frank janssen en botter enz. plaatst een kop compleet reviseerd(of laat doen?) dan zowieso de kop na laat meten.. dat is volgens toch de basis van een revisie.. eerst meten, en dan kijken of het allemaal nog binnen de waarden is en DAN reviseren of kijken voor een andere kop :wink:

het is niet mijn bedoeling om hier mensen tegen het zere been te schoppen, maar ik vind het wel zonde dat door zoiets het blok in de puin is gelopen en dat alles weggaat en dat alles maar op de vorige eigenaren word geschoven? terwijl er naar mijn mening niet alleen daar de schuld te zoeken is :roll: .

Nick heeft de turbo zelf gezien, heb hem hier nog liggen dus als je wilt zien hoeveel speling er op zat ;) Ik schuif de schuld ook niet op de vorige eigenaren, ik zei dat het een combinatie was van meerdere factoren.

@andre
Je hebt meerdere soorten pingel schade, schade die jij noemt van een weg gesmolten zuiger is het extreemste geval.

Zo kan pingelschade er ook uitzien,

Afbeelding

Hier nog een foto van een kop met pingel schade

Afbeelding


Denk dat het ook het probleem bij fred is geweest, laat dus je chip goed controleren of de ontsteking wel goed is. Onder in toeren gaat het wel goed, maar zodra je hoger in toeren komt gaat die gewoon pingelen. Pingelen is ook duidelijk te horen, klinkt als een ratelende ketting/klepstoter. Heb hier ook hetzelfde probleem met een manta gehad, daar zit een vacuum vervroeger op. Doordat er hoge compressie zuigers geplaatst zijn trekt die motor veel meer vacuum in de inlaat waardoor de ontsteking te ver vervroegt werd waardoor de motor ging pingelen. Vacuum slang er af en het was over. Bij de LET gebeurd het in de ECU, heb je dus een standaard ECU met een dikke turbo en je trekt hem een keer door in toeren is er grote kans dat hij gaat pingelen. Ook heeft het er mee te maken welke brandstof je tank.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
marklukassen
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door marklukassen »

Maar Nick, je bent met de turbo dus klaar?? Nooit meer of..??
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door oenatje »

marklukassen schreef:Maar Nick, je bent met de turbo dus klaar?? Nooit meer of..??
waarschijnlijk nooit meer, hij gaat nu voor een v6 :worship:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Laagvlieger »

Die schade is net het punt dat de zuiger/kop begint te smelten.
In extreme gevallen brandt je zo een gat in de zuiger.
En je ziet ook precies op het punt waar de verbrandingskamer het kleinst is en de hoogste temperatuur/compressie ontstaat.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
jeffrey c20let
forum-gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 dec 2003 02:58
Locatie: waddinxveen

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door jeffrey c20let »

Al met al :arrow: Als je voor safe wilt gaan is het dus ten alle tijden aan te raden om een uitgebreider ecu aan te schaffen (kms,dta enz) die met div singalen alarm slaat als er maar iets niet in orde is toch?

Nick :worship: dat je gewoon weer door gaat met wat leuks is :wink: ook als het nu vlink klote is :worship:

Suc 6 weer
Gang is alles
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Nick(GSI) »

jeffrey c20let schreef:Al met al :arrow: Als je voor safe wilt gaan is het dus ten alle tijden aan te raden om een uitgebreider ecu aan te schaffen (kms,dta enz) die met div singalen alarm slaat als er maar iets niet in orde is toch?

Nick :worship: dat je gewoon weer door gaat met wat leuks is :wink: ook als het nu vlink klote is :worship:

Suc 6 weer
Ja idd moet toch wat he :) de gsi gaat iig niet weg wat er ook gebeurd. Dan maar een ander blok met ook redelijk wat koppel/pk's hehe Thx 8)
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
Gebruikersavatar
marklukassen
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door marklukassen »

raymond schreef:
Nick(GSI) schreef:
vizier schreef:v6, altijd goed 8)

maar ben wel van mening dat een let een hoger fun gehalte heeft :)
ja iid tot dat je blok klapt hahah is het fun gehalte wel over :lol:
ja een c20let is net XTC , je moet er duur voor betalen en de pret is maar van korte duur, en als de fun uit gewerkt is ben je er goed ziek van :lol:
Afbeelding
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Theo Gsi »

Ik heb heel de topic gevolgd en toch respect!
Het is erg vervelend omdat je een hoop geïnvesteerd en je krijgt er weinig leuks voor terug :(

Hoop dat het met je v6 beter afloopt!

Succes
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Nick(GSI) »

Theo Gsi schreef:Ik heb heel de topic gevolgd en toch respect!
Het is erg vervelend omdat je een hoop geïnvesteerd en je krijgt er weinig leuks voor terug :(

Hoop dat het met je v6 beter afloopt!

Succes
Thx theo ja t is balen maarja de v6 is gewoon een stuk betrouwbaarder eerlijk is eerlijk toch. en een v6 is ook leuk hoor ritje met pascal ging ook bloed hard hahah
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Theo Gsi »

Ja is ook zeker, en ook kwa brandstof zal het wel wat zuiniger zijn omdat hij minder hard hoeft te werken door de 24 kleppen :D
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Raymond-oud »

Theo Gsi schreef:Ja is ook zeker, en ook kwa brandstof zal het wel wat zuiniger zijn omdat hij minder hard hoeft te werken door de 24 kleppen :D
Maar je heb wel 2 cilinders meer waar peut in moet :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Nick(GSI) »

haha idd :lol:
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door chucky66 »

toch word er door div. revicie bedrijven beweerd dat bij pingelen de turbo in 99% van de gevallen heel blijft.
en dat je dat in alle gevallen hoord aan komenm echt een rarre tik in de kop en niet voor 3 sec.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nick z'n Project topic : 3.0 v6 time

Bericht door Laagvlieger »

Hebben ze het dan over OEM turbo's of over aftermarket exemplaren?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gesloten