Re: Centraal USA car meeting topic
Geplaatst: 11 sep 2011 09:10
Tot straksLaagvlieger schreef:Voor diegenen die gaan. Tot strax!!!
Hier schijnt de zon al
Forum voor bezitters van en geïnteresseerden in de Opel Astra F GSi
http://astragsi.nl/forum/
Tot straksLaagvlieger schreef:Voor diegenen die gaan. Tot strax!!!
Hier schijnt de zon al
The Undertaker schreef:Ondanks het weer vandaag was de opkomst niet onaardig.
Dat zeker, en hij krijgt er gespierde benen van.just_nll schreef:oohh jaah wel een grappig fietssie
het is geen 'echte' Shelbyoenatje schreef:shelby
Shelby GT500 E.
E staat voor – Eleanor -
De remake van de film “Gone in 60 Seconds” had als gevolg dat de klassieke Mustang Fastback er weer een hele horde nieuwe fans bij kreeg. Wie droomt er nou niet van om net als Nicolas Cage achter het stuur van Eleanor te zitten?
Het heeft eventjes geduurd, maar het is er van gekomen. De grote vraag was namelijk niet ‘of’, maar ‘wanneer’ er een Eleanor-stijl Mustang in Nederland zou verschijnen. Frans Teuthof uit Noord-Holland importeerde dit prachtige exemplaar zelf uit de VS. Frans was natuurlijk al een autoliefhebber, maar een Amerikaanse wagen had hij nog niet eerder gehad. Een paar jaar terug had hij de “Gone in 60 seconds” film in de bioscoop gezien, maar de kans dat hij ooit zo’n wagen in Holland zou kunnen kopen bestond niet. Internet bracht uitkomst, in eerste instantie om alle in’s & out’s over Eleanor te weten te komen. In een later stadium zelfs om dit exemplaar te kunnen kopen! Na een jaar lang struinen achter zijn beeldscherm zag Frans zijn droom te koop staan op ebay.com. Na wat wikken en wegen bedacht hij dat hij in plaats van te bieden beter de “buy it now” functie kon gebruiken. Zo was hij zeker van zijn zaak en werd hij de nieuwe eigenaar van deze Eleanor. Achteraf gezien nog maar net op het nippertje, want volgens de verkoper uit Virginia was hij al zo goed als rond met een Amerikaan die de wagen ook wou hebben. Dat allemaal terwijl de Mustang nog geen 11 uur op het net te koop stond! Het doen van een aanbetaling gaf behoorlijk wat problemen, net als het vinden van een betrouwbare verscheper. Met flink wat doorzettingsvermogen kreeg Frans het allemaal toch voor elkaar en kwam zijn aankoop in een container naar Holland toe. Vorig jaar Valentijnsdag was voor Frans een dag om nooit meer te vergeten. Toen kwam de auto aan in Nederland en niet veel later werd de Mustang door de RDW goedgekeurd en kreeg deze een kenteken.
Shelby?
Chip Foose ontwierp de Eleanor op basis van de 67/68 Mustang Fastback. Niemand op de wereld is gek genoeg om een ‘echte’ Shelby van die jaren om te bouwen, dus alle Eleanor klonen zijn gebouwd op de basis van ‘gewone’ Mustangs. De GT 500 aanduiding op de Shelby verwijst natuurlijk naar het 428ci big block onder de kap, maar Mustangs komen met allerlei soorten blokken (van 302ci naar 390ci) en in de auto van Frans zit een 351 Cleveland met een handgeschakelde 4 speed toploader transmissie. Een lichter motorblok zorgt er voor dat de Stang een betere wegligging heeft, dan met het aanmerkelijk zwaardere big block in het vooronder. In deze Cleveland V8 zit dankzij een stevige nokkenas genoeg power en Eleanor klinkt statio-nair behoorlijk wild! De spoilers en bodykit veranderen het uiterlijk voldoende om zich te onderscheiden van de gangbare Mustangs. De zij-uitlaten zitten in de kit verwerkt en geven stevige klappen. In de Shelby neus zitten de 8 PIAA koplampen en op de polyester motorkap zit de typisch hoekige scoop. De achterlichten zijn de Shelby/Cougar exemplaren en de onmiskenbare Cobra SC sneltankdop zit boven op het linkerachterscherm. Dan is er natuurlijk de kleur, ‘Pepper Gray Metallic’ antraciet grijs met metallic zwarte LeMans striping.
Niet helemaal af
Toen Eleanor in Holland aankwam was hij nog niet 100% correct. Er zaten Centerline Vortec velgen onder en de remmen waren nog standaard Ford. Met de hulp van Peter Onken van Katella Classics in Beverwijk zijn de afgelopen winter de puntjes op de i gezet. De juiste 17-inch hoge PSE GT40 velgen werden in de VS besteld en gemonteerd. De remmen zijn rondom vervangen door een 13-inch diameter Bear Track geperforeerde schijfremkit. Ook werd er (net als in de film) een 250pk Cheater lachgasset gemonteerd. De blauwe NOS-fles staat goed in het zicht op de aandrijfastunnel en de bedieningsknop op de shifter heeft de originele ”Go Baby Go” text! In de console zitten naast elkaar de bedieningsknoppen voor de line-lock (burn-outs), de stand-by knop voor de lachgasinjectie en de nitrous purge-valve (voor het afblazen van lachgas). Dankzij de MSD-retardbox kan Frans op ieder gewenst moment de “Go Baby Go” knop indrukken voor een extra schop onder de kont! De toerenteller ontbrak en ook die is nu op de juiste plaats gemonteerd op de stuurkolom.
Eleanor-effect
Dankzij zijn bodykit en lachgasset fungeert de Eleanor bijna als link tussen de ricer-scene en de klassieke yankliefhebbers. De film heeft ook een behoorlijke impact gehad op de Mustangliefhebbers, want na het verschijnen zijn er talloze Mustang Fastback en zelfs convertibles tot Eleanor-klonen omgebouwd. Voorzien van de handtekening van Carroll Shelby betalen Amerikaanse Yuppen dik geld ($100.000,- +) voor een Eleanor-kopie in de VS. Frans vertelde ons dat overal waar hij verschijnt met zijn grijze Fastback er direct reacties van herkenning komen. Eleanor is en blijft een droomwagen, waar er momenteel maar één van in Nederland is!
Wij stonden netjes aan de kantMatt schreef:De ondernemer staat het hele zooitje weer op te houden hoor
Oh, wacht. Dat was ik