Eens tijd genomen om een overzicht te maken van de laatste tijd en van de ombouw, meestal snel even wat gepost.
Begin vorig jaar besloten om te beginnen aan een nieuw project, een saab B204 blok.
Na wat informatie te hebben opgezocht deze cabrio kunnen aanschaffen voor puur alleen het blok en onderdelen.
Na een tijdje sleutelen het blok inclusief bak naast de auto liggen.
Om te beginnen met een goede basis is revisie noodzakelijk ook was de staat van de motor onbekend.
Blok gedemonteerd en aan de hand daarvan gekeken wat het plan zou worden.
Alles zag er normaal versleten uit dus geen rare dingen te zien.
Dus een goede revisie was voldoende,
Blok laten honen, kop gereviseerd, nieuwe lagerschalen, zuigerveren etc.
Diverse delen opnieuw gespoten,
Blok weer opgebouwd met een nieuwe distributieketting set met spanner, koppakking set etc.
Ook de balans assen niet meer terug gezet en de olie kanalen afgestopt, hierdoor is er ook een hogere oliedruk in het systeem.
Ondertussen ook onderdelen besteld en uitgezocht met wat voor setup ik graag zou willen rijden.
Gekozen voor een TD0419T turbo van arashi, deze kunnen tot ongeveer 350pk veilig draaien, 630cc Deka injectoren, grotere brandstofpomp, 3bar MAP sensor, 3inch downpipe met sportcat en een aansluitend 3inch uitlaatsysteem. Uitlaat heb ik nergens op de foto's terug kunnen vinden.
Voor de koeling een grote universele fan en een oliekoeler, De koppeling is een versterkte sachs set
Blok daarna helemaal opgebouwd zodat deze ingebouwd kon worden.
Eind vorig jaar begonnen met de ombouw,
C20XE na een korte periode weer uitgebouwd, daar was veel vraag naar en heb ik vrij snel verkocht.
En saab blok erin, dit was eigenlijk vrij makkelijk. Aangezien de saab 900NG en de astra F hetzelfde voor platform hebben en de motorsteunen uitkomen. Zelfs het subframe van de saab heb ik gebruikt omdat deze extra ophangpunten voor de uitlaat heeft.
Nu kwam het pas en meetwerk, koelslangen op maat maken en een schakeling maken voor de fan.
De saab radiateur heeft geen aansluiting voor een schakelaar dus een t-stuk gekocht en draad voor de thermoschakelaar getapt.
Stuurbekrachtigingsleidingen aangepast, hiervoor een extra stuk leiding gemaakt zodat er toch nog enige koeling is.
Radiateur een stuk naar voren geplaatst omdat er ook ruimte moest zijn voor de intercooler,
Het moeilijkste waren de buizen vanaf de intercooler naar de turbo en naar de inlaat.
Dit was veel passen maar uiteindelijk is dit erg goed gelukt vindt ik zelf.
Een dumpvalve tussen de inlaat om de druk af te blazen,
En een olie catch can tussen kleppendeksel en inlaat met rvs slagen.
De oliekoeler heb ik rechts voor bij de wielkuip neergezet, dat was eigenlijk de enige plek waar genoeg ruimte was.
Kwa wind is het daar natuurlijk minimaal dus ook een fan erbij gezet.
Eenmaal alles netjes weg gewerkt zag het er zo uit in de motorruimte.
Mooi resultaat,
De bedrading was niet zo heel ingewikkeld aangezien ik een adapter had die al gemaakt was, dit was een kwestie van inbouwen en bedrading solderen. Alles was gelabeld, en de ecu zit op dezelfde plek als de XE ecu.
Ook in de auto wat dingen veranderd.
Metersetje in plaats van de asbak gemonteerd, turbodruk, oliedruk en olietemperatuur.
Wideband lamda sonde om het mengsel in de gaten te houden.
Vectra V6 tellerklok
Snelheidssignaalrelais voor de teller ivm saab versnellingsbak.
Begonnen met minerale inloop olie om de eerste 100km te rijden,
Daarna de auto buiten gezet en eens gewassen.
Hierna rustig aan het inrijden gegaan en na 100 km opnieuw andere olie erin.
Steeds met wat meer vermogen rustig aan inrijden.
Na 1000km over gegaan op 5w40 olie.
De eerste keer volgas was echt een hele beleving, toch al dat werk wat dan tot zijn recht komt.
Alleen de veer van wastegate stond te strak waardoor er teveel turbo druk was en de ecu in fuel cut sprong.
Lossere veer gemonteerd en toen was het perfect, maximale turbodruk bij 3500 toeren 1,75bar.
Met een grotere smile kan je niet achter een stuur zitten, wat een power.
Nu ongeveer 5000km gereden, vorige week wat reparaties en aanpassingen gedaan, dat zal ik later nog eens posten.