Pagina 2 van 6
Geplaatst: 16 jan 2008 17:12
door Theo Gsi
gurdi schreef:Mit schreef:Theo Gsi schreef:dat oranje ding
ik zou het gewoon vervangen, kost je miss 20 tientjes bij elkaar nieuw
20 tientjes... 200 euro is nog best veel voor het 'gewoon' vervangen
die kap is 38 euro rotor is 12 euro bougies waren 22 euro van ngk
samen is dat 50 euro:P met een beetje korting:P
\ik had bij de opel de kap voor 14 euro en de rotor een 10je bougie's waren 30 maar wel allemaal olgineel upel
Geplaatst: 16 jan 2008 18:28
door Laagvlieger
gurdi schreef:zaten aall nieuwe bougiekabels en nieuwe roto en rotorkap op
heb vandaag bougies en rotor en rotorkap vervangen maar nog geen vonk
ik kan de kabels niet doormeten helaas. moet even een multi meter lenen.
maar er is op de bobine wel een inkomende spanning .(spanningszoeker)
maar nu weet ik niet of deze wel een uitgaande heeft.
bobine is dan wel bijna nooit kapot maar lijkt er toch op.
hoe kan ik de uitgaande stroom meten want dit is hogere spanning dan een multimeter aankan.
de oude rotorkap eerst schoongemaakt en opgeschuurd maar deed ook niks.
NOOIT meten op de bobine met een multimeter!!!!
Secundaire spanning ongeveer 20.000 volt met aardig wat energie en primair ongeveer 3 a 400 volt!!!!
Alleen meten met een scope!
Daarbij. Een kant van bobine krijgt 12v via ontsteking en de massa krijgt hij via het stuurapparaat en ontstekingseindtrap.
Geplaatst: 16 jan 2008 18:31
door Theo Gsi
als je bobine gaar is wat krijg je dan voor problemen? slechte onsteking? moelijke de 2 keer starte? knipperende lampen als je muziek hard zet?
Geplaatst: 16 jan 2008 18:49
door gurdi
hha ne wist al dat niet met multimeter moest meten maar de weerstand van de bobine is gewoon goed dus neem aan dat deze het doet ,ook omdat deze eigenlijk nooit kapot gaat.
accu ------goed
rotor------goed
rotorkap--goed
bougies --goed
bobine----goed
bougiekabel_--- hoe moet ik dat doormeten?
nog meer dingen waardoor ik geen vonk heb???????????
ontstekingsmodule? weet niet waar dit zijn en of dit het kan zijn??
Daarbij. Een kant van bobine krijgt 12v via ontsteking en de massa krijgt hij via het stuurapparaat en ontstekingseindtrap.
wat wilt u hier mee zeggen?
en er zit toch maar 1 aansluiting op de bobine? omdat je zegt een kant van de bobine?
Geplaatst: 16 jan 2008 19:34
door Laagvlieger
Bobine komen 2 draden uit die naar de eindtrap gaan.
Das je voeding van de bobine.
Daarbij kan een bobine ook doorslaan!!!
En dat is niet te meten met een multimeter!
Ennn hoe weet je dat de accu goed is?????
Geplaatst: 16 jan 2008 19:35
door Theo Gsi
marchel kun je miss antwoord geven aan mij?
Geplaatst: 16 jan 2008 19:37
door Laagvlieger
Theo Gsi schreef:marchel kun je miss antwoord geven aan mij?
Jawel. Ontstekingsgerelateerde problemen.
Dus van alles. Ontsteking zit niet bij het diagnosesysteem op.
Meestal schokkerig rijden of slecht starten en vermogensverlies.
Daarbij kan het storingen geven op de lambdasonde en verkeerd mengsel samenstellen.
Geplaatst: 16 jan 2008 19:40
door Theo Gsi
dan denk ik dat ik me probleem heb gevonde!
Want als ik 2 keer snel achter elkaar wil starte lukt dat niet, maar ook schokken!
Hmm nieuw zijn die dingen een gods vermogen zeker?
Geplaatst: 16 jan 2008 19:45
door ricardo^gsi
en als je je bobine kabel los heb
en dan bij een massa punt houd
vonk die dan wel??
en ontstekings module zou wel kunnen volgens mij
dan doet tie het wel of helemaal niet haha
Geplaatst: 16 jan 2008 20:11
door gurdi
Laagvlieger schreef:Bobine komen 2 draden uit die naar de eindtrap gaan.
Das je voeding van de bobine.
Daarbij kan een bobine ook doorslaan!!!
En dat is niet te meten met een multimeter!
Ennn hoe weet je dat de accu goed is?????
omdat deze mijn moeders auto wel krijg gestart:P
en hoe kom ik er dan achter of de bobine kapot is?
en heeft marcel misschien nog een idee waar het aan kan liggen...
iig al bedankt voor de aandacht..
Geplaatst: 17 jan 2008 13:38
door gurdi
accu hele nacht opgeladen en starte weer meteen.
nu ging ik aan het meten geeft de accu 12,9 volt
en als hij aanstaat dus dynam schommelt tussen 9 en 14 en al ik betje gas blijf geven geeft deze 11 volt
dus dynamo na de klote???
Geplaatst: 17 jan 2008 13:46
door pluggie
kZei het, accu of dynamo, een van de 2, kweetniet hoe jij meet.
Daarom zei ik accu al gemeten ? 12 V zonder draaiende motor, ongeveer 14 met. Dus nu meet je hem keer zonder en met.
En schommelen? Meet je dan aan de dynamo zelf ?
Als ding op startkabels meteen start, en bij jezelf niet ligt het niet snel aan de ontsteking zelf wel....
Geplaatst: 17 jan 2008 13:55
door 2.nullutje
gurdi schreef:accu hele nacht opgeladen en starte weer meteen.
nu ging ik aan het meten geeft de accu 12,9 volt
en als hij aanstaat dus dynam schommelt tussen 9 en 14 en al ik betje gas blijf geven geeft deze 11 volt
dus dynamo na de klote???
tussen de 9 en 14 volt is niet goed! moet gewoon rond de 13,5 / 14 zijn...
Geplaatst: 17 jan 2008 15:46
door Rellie opt werk
even paar vraagjes, volkt hij nou wel of niet ? als die niet vonkt eens een andere BDP sensor proberen, als hij wel vonkt en benzine inspuit een andere temparatuur sensor proberen.
Geplaatst: 17 jan 2008 16:01
door gurdi
zoals ik al zei
accu hele nacht opgeladen en starte weer meteen.
nu ging ik aan het meten geeft de accu 12,9 volt
en als hij aanstaat dus dynam schommelt tussen 9 en 14 en al ik betje gas blijf geven geeft deze 11 volt
dus dynamo na de klote???
voor de duidelijk heid:
auto uit :12,9 volt
auto aan: -stationair schommelt tussen 9 en 14
- met beetje toeren(1500 toeren) 11volt
gewoon gemeten op de accu polen.
dus 11 volt als hij rijd das te weinig dus dynamo kapot??
ps:
even paar vraagjes, volkt hij nou wel of niet ? als die niet vonkt eens een andere BDP sensor proberen, als hij wel vonkt en benzine inspuit een andere temparatuur sensor proberen.
de auto startte weer na de accu lang opgeladen te hebben. dus dan vonkt hij denk ik wel:)
Geplaatst: 17 jan 2008 16:33
door Mit
Van welk jaartal is je auto?
92'er heeft nog een dynamo (is mij verteld.. ene boss ofzo?) waarvan de sleepringen, regelaar en koolborstel vaak kunnen slijten.
Dus het kan inderdaad dat je dit probleem hebt, want hij laad blijkbaar minimaal bij als ik je waardes zo zie (ik had ongev. dezelfde waardes. Constante 13)
Reparatie zou dan rond de 100 euro liggen. Nieuwe dynamo zou dan rond de 185 a 190 euro komen te liggen.
Geplaatst: 17 jan 2008 16:56
door gurdi
Ik heb op marktplaats een dynamo gezien.
maar wil graag weten of dit voor iedere astra f dezelfde is.
en hoe kom ik erachter of de koolborstels ofiets op zijn moet ik hem dan open makne.?
hij is uit 92:)
Geplaatst: 17 jan 2008 16:59
door Theo Gsi
ga voor een gereviseerde, die is wel duurder maar de levensduur is ook langer
Geplaatst: 17 jan 2008 17:23
door gurdi
ik had een neiuwe gezien:D
Geplaatst: 17 jan 2008 17:25
door Theo Gsi
denkt dat het niet gaat omdat die andere meestal met v-snaar zijn uitgevoerd en jij hebt een met multiriem (ivb stuurbekrachteging)
Geplaatst: 17 jan 2008 17:49
door gurdi
Geplaatst: 17 jan 2008 17:50
door Theo Gsi
dit zou wel eens kunnen passen omdat het met riem is, maar je moet even vragen hoeveel AH enz, oowja hijs niet nieuw maar gereviseerd
Geplaatst: 17 jan 2008 17:54
door gurdi
dnke dat je het dan andersom zegt want ik heb v snaar
Geplaatst: 17 jan 2008 17:57
door Theo Gsi
je hebt toch stuurbekrachteging? dan he je zeker multi
Ik heb een c20ne en heb ook multieriem hoor...volgensmij allemaal!
Geplaatst: 17 jan 2008 17:58
door gurdi