Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19 aug 2007 19:21
door pascal1109
Altijd gaaf dat "optische bedrog". Bij mij zie ik er gewoon een stuk of 4 met die band er op de een of andere manier overheen/onderdoor gaan.
Dan ga ik zodra ik weer tijd heb en het beetje weer is wel even tegen die ene waar de E15 moer op zit duwen

Geplaatst: 19 aug 2007 22:07
door Laagvlieger
Had het niet simpeler geweest om het de dealer te laten doen?
Is voor hun nog geen half uur werk.

Geplaatst: 19 aug 2007 22:13
door pascal1109
Ja zoals ik het nu zie wel ja.
Alleen toen ik het bij de garage vroeg waar mijn broertje stage loopt, liet die man het zo overkomen van "het is vet makkelijk"
Zo van "je haalt even dit en dat eraf en je kan de sensor vervangen".
Dus ik dacht dat het wel te doen was. Ben ik blij dat ik niet zomaar alles uit elkaar ben gaan schroeven en het eerst hier even voorgelegd heb, anders was ik nu verder van huis.
Maar met de geboden hulp moet het lukken, wat ik dus ga doen binnenkort:
- De luchtfilter enzo er even af voor ruimte
- die band eraf door die ene rol opzij te duwen (hier alleen nog kijken hoe dat het makkelijkst is, want veel ruimte is er niet)
- moeren los en dus kap eraf
- sensor losdraaien en verwijderen
- nieuwe stekker en sensor monteren
- kap erop + moeren vastdraaien
- band er weer op door weer die rol opzij te duwen
- luchtfilter enzo er weer op
In die volgorde ook volgens mij, dat zou het moeten zijn denk.

Geplaatst: 19 aug 2007 22:17
door Laagvlieger
Welke sensor heb je?
Nieuwe oude of een nieuwe compleet met een stuk kabelboom?

Geplaatst: 20 aug 2007 18:58
door pascal1109
Een nieuwe sensor. De aansluiting van de stekker schijnt anders te zijn volgens de dealer, dus zit er ook een nieuwe stekker bij met een stukje draad eraan.
Moet de oude dus eraf knippen en de nieuwe er weer aanmaken.
Dit wijst zich vanzelf neem ik aan? Gewoon dezelfde kleuren aan elkaar verbinden denk. Op de nieuwe zitten in ieder geval 4 draadjes.

Geplaatst: 20 aug 2007 19:10
door Laagvlieger
Ja denk erom met solderen:

1) Knip hem door het liefst IN die kunstof buis waar de kabels voor de injectoren in lopen. Daar kun je hem mooi solderen uit het zicht en beschermt tegen invloeden.

2) Het LIEFST!!! met speciale reparatiecrimpbusjes en EVENGOED OOK solderen, die zul je niet hebben denk ik. Dan moet je GOED solderen en zonder die crimpbussies dan maar, goed laten vloeien en met een krimpkous waterdicht afsluiten per ader!!! Daarna met een dikke krimpkous het geheel dichtmaken.

Zijn heeel gevoelige signalen.
Siemens werkt met hoogfrequente signalen en elke "minder goede" verbinding geeft al storingen. Daarom is het belangrijk echt netjes te werken met solderen. Ik heb er verscheidene gezien die na een week weer terugkwamen met dezelfde storing doordat een collega vestiging helemaal niet egsoldeerd heeft of niet goed genoeg gesoldeerd heeft. Geeft weerstand en op signalen van een paarhonderd Khz kun je rare dingen krijgen.

Geplaatst: 20 aug 2007 22:20
door pascal1109
Er zitten ook 4 van die buisjes bijgeleverd, dus die gaan we zeker gebruiken 8)

Alleen wat bedoel je precies met stap 1?
Bij mij steekt dat draadje direct door die plastic zwarte kap (met opel en ecotec erop) naar buiten en verdwijnt dan boven het blok weer ergens naar beneden. Heb nog niet gekeken waar dit dan helemaal naartoe loopt.

Geplaatst: 20 aug 2007 22:23
door GrinX
pascal1109 schreef:het is vet makkelijk"
Alles is makkelijk als je er ervaring mee hebt ;)
Gewoon rustig de tijd nemen, en geen overhaaste dingen doen.
Je hebt er meer plezier van als je goed en secuur te werk gaat, dan dat je even snel met wat kroonsteentjes alles bij elkaar schroeft.

Geplaatst: 20 aug 2007 23:25
door Laagvlieger
pascal1109 schreef:En verdwijnt dan boven het blok weer ergens naar beneden. Heb nog niet gekeken waar dit dan helemaal naartoe loopt.
Ja waar hij achter de motor verdwijnt. Daar gaat hij een kunstof bak in. Die bak moet je openmaken en daar heb je ruimte om te knippen en te solderen.
Denk erom dat je de draden niet allemala op dezelfde plek doorknipt, maar getrapt zeg maar, anders krijg je een hele dikke knobbel met soldeerpunten naast elkaar.

Geplaatst: 21 aug 2007 18:17
door pascal1109
Daar knippen zal dan denk niet lukken, want het stukje draad dat aan de nieuwe stekker zit is maar een cm of 15 a 20 :(
Getrapt knippen is wel een goeie, zal ik in m'n achterhoofd houden aanstaand weekend. Nu door de weeks helaas geen tijd om er aan bezig te zijn

Geplaatst: 21 aug 2007 18:19
door Laagvlieger
Die draad is lang zat. Ik doe het altijd zo. :wink:

Geplaatst: 21 aug 2007 18:24
door pascal1109
Heb nog niet gekeken waar die bak zit die je beschrijft, misschien haalt die het wel. Zal straks is een blik werpen. Wel figuurlijk dan ;)

Geplaatst: 21 aug 2007 18:28
door Laagvlieger
Das gewoon die kunstof rails die achter je kleppendeksel loopt.

Geplaatst: 21 aug 2007 19:25
door pascal1109
Net even gekeken, maar zoals die nu loopt, haalt die het niet. Ik hoop dat ik die kabel ietsje anders kan leggen, zodat het doorgeknipte gedeelte wel goed in die bak valt.

En ook nog iemand met wat verstand van zaken geregeld die mij wil assisteren in het weekend. Toen ik het probleem beschreef was de reactie "o ja dat is niet zo moeilijk, dat kan ik wel". Dus het moet goed komen.

Kwam verder ook tot de ontdekking dat ik met behulp van mijn ratel de onderste moer van die kap niet los kon draaien, dus even een ringsleutel 13 voor regelen. De sensor zou met een torq vast zou zitten? Om dit los te maken, kan dit met een ratel + opzetstukje of moet er iets dunners tussen de tandwielen door gestoken worden. Zo ja, dan moet ik dit nog even regelen.

Geplaatst: 21 aug 2007 20:19
door Laagvlieger
Ringsleutel 13? Die kap zit met boutjes 10 vast toch?

Die sensor zit vast met een E10 doppie ja, met klein verlengstukkie moet dat prima gaan.

Geplaatst: 21 aug 2007 21:25
door pascal1109
e10 voor de kap zou ook goed kunnen. Ik zoek wel wat sleutels bij elkaar.
Zou van het weekend dan eindelijk moeten lukken

Geplaatst: 26 aug 2007 17:31
door pascal1109
En het is gelukt!!!!
De kap hoefde er niet eens helemaal af. Alleen de bovenste 2 moeren losdraaien en je kon er eigenlijk al bij. De sensor zat met een E6 vast, dus dat scheelde ook weer, kon ik ook gewoon met een ratel zonder verlengstukje bij (ging net aan, maar het ging).
Ook de nieuwe stekker is er goed aan bevestigd, de draad beetje omgeleid, want die nam een hele omweg om te komen waar die moest zijn. Nu gewoon bijna recht er naartoe.
Ging ook vrij vlot, was met een uurtje wel gedaan.
Daarna nog even getest, kon weer meer dan 4500 rpm draaien, dus dan mag ik aannemen dat het goed gelukt is.

Geplaatst: 26 aug 2007 17:56
door Laagvlieger
Mooizo!
8)