Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20 nov 2006 18:36
door Laagvlieger
Ok michel.

Wie ik ben. Ik heb me de laatste tijd tot alleen dit forum beperkt ivm tijdgebrek. Maar voorheen konden de meesten in het Opelwereldje mij wel.
Ik ben al 8 jaar Opel diagnose specialist (heet tegenworodig goud in opel termen)en vooral gespecialiseerd in Motronic inspuitsystemen.
Electronische storingen, dan kom je bij mij terecht.
Dat voer ik uit bij de Opeldealer waar ik ook nog 1e monteur en apk keurmeester ben. Dan weet je ook wie ik ben.

Mijn ietwat botte reactie kwam doordat er domweg niet gelezen wordt.
Ik zei ook, universeel halen kan best, zolang het maar Bosch is. alleen neem NOOIT imitatie. En nu gaat dat hele verhaal van die imitatiesensor niet op, omdat het geen Bosch syteem is. Dus dan moet je wel naar de dealer. Ik zei ook dat lambdasondes zelden stuk gaan. Gelijk kwam jij dat dat niet zo was omdat jij (dus 1 uniek iop zich staand geval) het zelf een keer meegemaakt hebt. Tuurlijk, lambda kan kapot, maar dat gebeurd ZELDEN. EN ik spreek uit ruime ervaring. Er is bij mij nog nooit een auto ongerepareerd weggegaan en bijna altijd met zijn eigen lambdasonde.

Dus daarom LEZEN. Je zegt zelf al, zoeken op internet, IK hoef dat niet. Ik heb alle gegegens en info hier al, in mijn hoofd, in boeken, trainingen bij Opel en in softwarevorm op de pc.
Ik weet wel waar ik over praat.
Als je iets niet weet, prima, gewoon vragen. Leer je van.
Vragen is goed. eigenwijs volhouden niet.

Mijn reactie kwam beetje bot door manier van jou typen, laten we het maar op communicatiefoutje houden niet?
zand erover?

Geplaatst: 20 nov 2006 19:24
door 2.0 freak
nu we tog met storingen bezig zijn. heb de mijne uitgelezen omdat me abs en motormanagment lampje ging branden,

de volgende codes zijn naar boven gekomen voor de abs:
-42 wielsensor rechtsvoor (sensor defect)
duidelijke taal dus.

maar heb ook me MM uitgelezen en kreeg de volgende foutcodes:
-31(geen toerental)
klopt want motor draaide niet.
-37 engine self-diagnosis(fault code light) low voltage
?????
-94 hall effect switch (HES) high voltage
?????

dan heb ik me diag 1 via bc uitgelezen en daar kwamen de volgende codes uit:
-122
??????????
-167
????????
-173
??????????

iemand enig id wat de codes inhouden?

Geplaatst: 20 nov 2006 19:38
door Laagvlieger
laatste 3 zijn software en programmeringscodes van de BC.
Kun je nix mee.

37: laag voltage motronic lampje, Dan is er dus iets met d ebedrading of printplaat achterop je tellerhuis. Ik denk dat je lampje ook niet werkt ofwel?

94: Dat is je hall gever, das een sensor die de nokkenasstand doorgeeft. Kweetniet wat voor motor je hebt? High voltage is in elk geval een onderbreking.

Loopt ie wel dan?

Geplaatst: 20 nov 2006 19:43
door zundapp
Jongens jongens geen ruzie aub jullie proberen allemaal mee te denken aan mijn storingsprobleem,ik zit nog steeds met een storing die optreedt boven de 140 km of 4000 rpm,ik heb gedaan wat gezegd,dus bougie/kabels orgineel opel terug gemonteerd,rubbere slangen van inlaat vervangen[vacuumlek],gasklep/stappenmotor schoon gemaakt,uit laten lezen tijdens storing en de orginele opelmonteurs die ook neem ik aan geupdate worden,waaronder storingspecialist/electricien,injechtiespecialist/turbo van gm dealer kunnen allemaal GEEN duidelijk arrgument geven wat het is, want de storing is namelijk niet blijfend,blijft niet in het geheugen staan,want het verdwijnt al met het contact aan/uit zetten,dus er is geen defect aanwezig volgens tech 1 van simtec die meet en zegt dat alles oke is?????De auto rijdt in mijn ogen en gevoel wel goed,maar ja boven de 140...is er niemand die dit gehad heeft met een 1.8xe-16v ecotec 1994 km 162000 nog nooit een sleutel op het blok geweest.

Geplaatst: 20 nov 2006 20:05
door Michel82
Laagvlieger schreef:Ok michel.

Wie ik ben. Ik heb me de laatste tijd tot alleen dit forum beperkt ivm tijdgebrek. Maar voorheen konden de meesten in het Opelwereldje mij wel.
Ik ben al 8 jaar Opel diagnose specialist (heet tegenworodig goud in opel termen)en vooral gespecialiseerd in Motronic inspuitsystemen.
Electronische storingen, dan kom je bij mij terecht.
Dat voer ik uit bij de Opeldealer waar ik ook nog 1e monteur en apk keurmeester ben. Dan weet je ook wie ik ben.

Mijn ietwat botte reactie kwam doordat er domweg niet gelezen wordt.
Ik zei ook, universeel halen kan best, zolang het maar Bosch is. alleen neem NOOIT imitatie. En nu gaat dat hele verhaal van die imitatiesensor niet op, omdat het geen Bosch syteem is. Dus dan moet je wel naar de dealer. Ik zei ook dat lambdasondes zelden stuk gaan. Gelijk kwam jij dat dat niet zo was omdat jij (dus 1 uniek iop zich staand geval) het zelf een keer meegemaakt hebt. Tuurlijk, lambda kan kapot, maar dat gebeurd ZELDEN. EN ik spreek uit ruime ervaring. Er is bij mij nog nooit een auto ongerepareerd weggegaan en bijna altijd met zijn eigen lambdasonde.

Dus daarom LEZEN. Je zegt zelf al, zoeken op internet, IK hoef dat niet. Ik heb alle gegegens en info hier al, in mijn hoofd, in boeken, trainingen bij Opel en in softwarevorm op de pc.
Ik weet wel waar ik over praat.
Als je iets niet weet, prima, gewoon vragen. Leer je van.
Vragen is goed. eigenwijs volhouden niet.

Mijn reactie kwam beetje bot door manier van jou typen, laten we het maar op communicatiefoutje houden niet?
zand erover?
Laten we het bij een communicatiefoutje houden.

michel

Geplaatst: 20 nov 2006 20:07
door chucky66
ik denk lamda sensor defect als ik het zo hoor :lol: :lol: :lol:

sorry

Geplaatst: 20 nov 2006 21:10
door Laagvlieger
Lolbroek.

@Zundapp. Heb je misschien de mogelijkheid een andere luchtmassameter te proberen?

Nog even over de opelmonteurs, Nivo's van de monteurs verschillen nogal. Zegt nix.

Geplaatst: 20 nov 2006 21:31
door zundapp
Laagvlieger,dat is dat hard plastic ronde ding wat tussen je luchtfilter en gasklep zit,en niet dat kleine witte blokje met stekkeraansluiting wat in de rubbere slang gedrukt zit,die daar weer naast zit??wat is dat witte ding eigenlijk dan.

Geplaatst: 20 nov 2006 21:41
door zundapp
chucky 66 ik denk als de lamda kapot is blijft hij ook kapot nadat je opnieuw het contact aanzet,maar dat is niet het geval,de fout melding wordt aan de lamda gegeven met TE RIJK,maar is na opnieuw starten na een minuut of twee is de storing weg,dus dan is hij volgens mij niet kapot zijn,maar dat is wel zo kom ik na het resetten [op de snelweg zeg maar bij benzinepomp/parkeerplaats] weer boven de 140 km/4000rpm dan gaat na verloop van tijd toch weer het storingslampje branden en dan voor een tweede keer,[en weer resetten heb niet meer gedaan ik ben gewoon door naar huis gereden] ik vindt het een groot raadsel,gem verbruik stad 1:9 op 120 1:12

Geplaatst: 20 nov 2006 22:19
door Laagvlieger
dat harde ronde ding is de luchtmassameter ja. Die meet hoeveel lucht er wordt aangezogen en past daar de brandstofhoeveelheid op aan.. Dat witte ding in de slang is de inlaatluchttemperatuursensor.

Geplaatst: 21 nov 2006 16:37
door zundapp
Laagvlieger,ik kan de luchtmassameter wel even omwisselen,ik heb er nog een liggen,misschien dat dat wat uitmaakt?ik heb als ik me niet vergist deze al eens een aantal maanden geleden gewisseld en dat maakte toen ook niets uit,kan ik geen lekkage hebben op de inlaatpakking [is nog nooit los geweest] of gasklep[pakking is wel vervangen na schoonmaken van gasklephuis] want momenteel draait de motor stationair wat hoger als normaal.Dus wat hoger als normaal,valt dan naar beneden bijna af willen slaan,en dan weer terug komen net onder het normaal stationair toerental en schommelen op dat lage toerental,of heeft dat met de luchtvochtigheid te maken,en te veel stadsverkeer en weinig buitenweg[zijn ze ook gevoelig voor toch vocht].

Geplaatst: 21 nov 2006 18:25
door 2.0 freak
@ laagvlieger

lampje doet het wel verder niets noemenswaardig aan me lampjes te zien. ook niet achterkant tellerplaat.

ik heb een c20xe uit '92
waarz it die sensor pesies? en kan je die onderbreking zien of moet je die meten?
de motor loopt wel jah. lampje brand wel constant.

Geplaatst: 21 nov 2006 18:40
door Laagvlieger
@2.0 freak-> Sensor zit in je ontstekingshuis. maar als ie start dan doet ie het. Vreemd!!! Merk je nog vermogensverlies?

@zundapp -> lekkage kan je altijd hebben. Das alleen te zien met de TECH. en dan niet met een foutcode maar door de datalijst te bekijken. Klusje voor de dealer dus.

Ok nog paar puntjes:
1) Pakking van de LFR nog heel???
2) LFR zelf nog goed (ivm schommelend toerental)
3) Carterventilatieslang nog heel??? dat is die dikkere die van je kleppendeksel naar het gasklephuis loopt. Deze verteren nog wel eens door de olie die meekomt.
4) Hoe is je uitlaatspruitstuk? niet toevallig gescheurd???? of krom of op een andere manier lek?

Geplaatst: 21 nov 2006 19:31
door zundapp
Laagvlieger lekkage opzoeken met diskcleaner op de delen spuiten en luisteren naar een oplopend toerental is dat geen optie??
1]pakking stappenmotor ziet er goed uit.[maar zal hem vervangen],ik heb de stappenmotor[nog nooit vernieuwd] onlangs schoongemaakt met wasbenzine,wat ik regelmatig doet, maar de stift niet in gesmeerd met vaseline.[misschien dat de rede schommelen toerental door stroefheid]
2]ik heb er een van vectra liggen een verbeterde versie volgens gm,kan die er weer opzetten kijk of dat uitmaakt.
3]carterventielatieslang ziet er opties goed uit,kan hem wel vervangen[is wat slap en klefferig van de olie,maar ziet geen scheurtjes.
4]uitlaatspruitstuk is 2 jaar geleden bij gm vernieuwd na a.p.k keuring.[werdt afgekeurd op klein scheurtje bovenop,lekkage].
Ik zal deze punten na lopen en uitvoeren,lfr omwisselen,luchtmassameter omwisselen,bougie/kabels is weer orgineel,slangen/pakkingen controleren vervangen.
Komt de storing nu weer terug laagvlieger dan zal ik hem weer laten uitlezen op een te rijke lamdasonde en dan maar gokken en dan de lamda maar vernieuwen [lamda is nog van de fabriek dus 12 jaar oud met 162000],wat denk jij meer kan je toch niet doen??Gr Astra

Geplaatst: 21 nov 2006 19:34
door GSi Twente
Waar woon je ergens?

Gooi hem anders bij Laag z'n werk (kop van Overijssel) om de deur.
Dan heb je wellicht meer hoop.

Geplaatst: 21 nov 2006 19:43
door zundapp
ik woon in rotterdam gsi twente

Geplaatst: 21 nov 2006 21:05
door Laagvlieger
ja das eindje uit de buurt.

Maar een kleine vacuumlek vind je niet op die manier helaas.

Geplaatst: 22 nov 2006 17:12
door 2.0 freak
vermogen verlies merk ik niet misschien dat het een paar pk is maar veel is het niet.
verder loopt ie netjes. weet niet of het ermee te maken heeft maar hij rijd wel duur. als ik bv getankt heb staat de bc van het rijbereik op ongeveer 500. bij matt bv staat ie ver over de 600.misschien omdat die auto uit 94 komt.
ik weet wel dat bij me ontsteking het stekkertje niet zo jovol zat.misschien dat dat het is.verder zou ik het niet weten.

Geplaatst: 22 nov 2006 17:29
door Matt
2.0 freak schreef:als ik bv getankt heb staat de bc van het rijbereik op ongeveer 500. bij matt bv staat ie ver over de 600.misschien omdat die auto uit 94 komt.
Hoe bedoel je, ver over de 600? :lol:

Afbeelding

Geplaatst: 22 nov 2006 18:30
door Laagvlieger
hoezo verkeerde software in de BC :lol:
:wink:

Geplaatst: 22 nov 2006 18:38
door Matt
Haha, dat was op de terugweg van duitsland. Lekker in ze 5 80-90 in de bergjes tuffen en daarna in ze 5 een stuk 100 op de snelweg.
Had em toen ook net volgetankt

Geplaatst: 22 nov 2006 18:39
door Laagvlieger
ooooowwww ok, onder ideale omstandigheden dus. Astra voelde zich thuis in duitsland :lol:

Geplaatst: 22 nov 2006 18:43
door Matt
Helemaal! Normaal rij ik ongeveer 650km met een tank

Geplaatst: 22 nov 2006 18:49
door Laagvlieger
ik zat altijd op 450 met de C20XE.
Maar nu reed ik doordeweeks veel korte ritjes. Alleen in het weekend werd het vocht weer uit de olie geblazen :lol:

Geplaatst: 23 nov 2006 09:57
door RedBill
Met een beetje fatsoenlijk rijden is 550 km goed haalbaar.

Fabrieksopgave C20XE 1:13 (7,7 l/100 km)

52 liter / 7,7 = 675 km. In praktijk rijd je em nooit helemaal leeg.
45 liter / 7,7 = 584 km.