Pagina 2 van 3

Geplaatst: 11 nov 2006 20:39
door Gilles
Nokkenas sensor onlangs nog vervangen, heel nieuw stekkertje aan moeten solderen. Geeft volgens mij geen fout meldingen meer, staat bij dealer namelijk. Ze zeiden dat hij wel wou starten maar niet zo goed en dat het waarschijnlijk aan dat getande wiel op de krukas ligt. De krukas sensor was kapot en is nu vervangen, dus geen melding meer. Wou vandaag auto halen om zelf wat te zoeken, maar niet aan de praat te krijgen en ze zeiden nog wel dat ie het deed (niet goed maar toch).

Distributie is bij dealer vervangen en kan nog 30.000 mee, dus dat kan het volgens mij niet zijn. Hij is gewoon plotseling begonnen te vervelen. Distributie kan toch niet zomaar overschieten?

Bovenste dode punt sensor? Waar zit die dan? Ik dacht dat de krukas sensor dat meette?

Geplaatst: 11 nov 2006 21:20
door GSi Twente
Gilles schreef:Bovenste dode punt sensor? Waar zit die dan? Ik dacht dat de krukas sensor dat meette?
BDP = afkorting van Bovenste Dode Punt.
Deze noemt men dus ook wel de krukas sensor.
Hij heeft maar 1 functie, en dat is het bovenste dode punt dus aflezen.
Het onbrekende tandje van de getande ring die vast op je krukas zit, dat is het herkenningspunt voor deze sensor.

Geplaatst: 11 nov 2006 22:45
door GrinX
GSi Twente schreef:
Gilles schreef:Bovenste dode punt sensor? Waar zit die dan? Ik dacht dat de krukas sensor dat meette?
BDP = afkorting van Bovenste Dode Punt.
Deze noemt men dus ook wel de krukas sensor.
Hij heeft maar 1 functie, en dat is het bovenste dode punt dus aflezen.
Het onbrekende tandje van de getande ring die vast op je krukas zit, dat is het herkenningspunt voor deze sensor.
Yustem :)

Geplaatst: 12 nov 2006 19:04
door Gilles
Zal morgen wel eens vragen of er foutmeldingen zijn. Ze zouden kijken of het bobine blok kapot was, heb ik verder niks meer van gehoord, dus neem ik aan dat die nog goed was.
Wat is er nog meer aan de ontsteking dat kapot kan gaan? Bougies zijn vrij nieuw en origineel evenals de kabels(beru). Zitten er nog meer van die silicone kabels bij de ontsteking/bobineblok(moet je die gelijktijdig met de rest vervangen, indien aanwezig?)

Geplaatst: 12 nov 2006 20:22
door GSi Twente
Ik vraag me af hoe die garage problemen/oorzaken bekijken/meten o.i.d.

@Laag, kun je bij de Simtec net zoals de Bosch motronic ook de waarden e.d. bekijken tijdens lopende motor?
Of is de Simtec beknopter qua functies?

@Gilles, bobineblok kan, maar zit het niet in de aansturing.
Kom er eens achter, wat de garage reeds heeft bekeken naar oorzaken?
Of is het enkel tech eraan, en uitlezen, en probeer maar raak.

Geplaatst: 12 nov 2006 20:49
door Laagvlieger
Simtec is kwa functies hetzelfde als Bosch.
Alleen duurzaamheid is wat minder :wink:

Geplaatst: 13 nov 2006 11:56
door Gilles
Ze hebben een aantal dingen geprobeerd. Ze hebben gekeken of het aan de startonderbreker ligt en dat was niet zo. Hij had het ook nog over het bobineblok. Verder niet zo veel, toen kwam er uit dat het aan de computer lag.
En nu dan iets met het krukas sensor, "tandwiel".

Geplaatst: 13 nov 2006 13:59
door Rallyastra
Dat tandwiel is onmogelijk dat die kapot is, als die kapot is dan heb je veel meer schade omdat dat tandwiel een onderdeel is van je krukas.

Geplaatst: 13 nov 2006 17:28
door Gilles
Volgens hun diagnose is er iets mis met het krukas sensor. Ze hebben hem vervangen en geconstateerd dat de oude kapot was. Alle bedrading is doorgemeten en nog steeds geeft hij aan dat er iets is met de krukas sensor.
Weet alleen niet wat voor fout melding hij geeft.
Die nieuwe sensor hebben ze ook door gemeten en die was goed.

Hun conclusie is dus dat er iets mis is met dat "tandwiel", hij leest een verkeerd tijdstip. Zegt men.

Geplaatst: 13 nov 2006 17:32
door GSi Twente
Nogmaals, de krans op je krukas is voor 99% onmogelijk dat er daar iets mee is.

Stekkers van de kabelboom in orde?
Bobine-blok al geprobeerd?

Geplaatst: 13 nov 2006 18:27
door Laagvlieger
Wil de exacte foutcode wel eens weten.

1) De pulsschijf op de krukas beschadigd niet zom aar, tenzij je met schoefedraaier in je blok hebt zitten hakken.

2) Staat je distributieriem wel 100% op tijd (positieverschil tussen kruk en nokkenas sensor)

3) Oneenparigheid in de motorloop.
Te denken aan een cilinder die slecht meewerkt, waardoor de motor niet zuiver eenparig draait. (Zoek oorzaak, ontsteking? problemen met koppakking of kop).
Trillingsdemper in de krukaspoelie nog heel? Dat rubber wil nog wel eens loslaten, is nog gevaarlijk ook. krukas kan dan zelfs breken!!!

Geplaatst: 15 nov 2006 18:46
door Gilles
Foutmelding die hij geeft is nog steeds de krukas sensor. Sensor is goed, evenals bedrading.

Hij loopt wel alleen start hij heel slecht en soms slaat hij hem terug, omdat onstekeing niet op juiste tijd is (dealer)

Geplaatst: 15 nov 2006 18:56
door Laagvlieger
Er bestaan wel 20 foutcodes voor alleen de krukassensor. Wou de exacte even weten. Dan kan ik wat meer.

Geplaatst: 15 nov 2006 18:57
door GSi Twente
Laagvlieger schreef:Er bestaan wel 20 foutcodes voor alleen de krukassensor. Wou de exacte even weten. Dan kan ik wat meer.
En anders weet je vrij snel hoeveel moeite vanuit de dealer ervoor gedaan wordt...

Geplaatst: 15 nov 2006 22:00
door Gilles
Zal wel even vragen. Ga vrijdag mijn auto halen en zelf wel weer op onderzoek uit.
Auto staat al 3 weken bij die lui. Ze hebben misschien niet veel uren gemaakt, maar je zou toch een keer kunnen verwachten dat ze wat vooruit gang boeken. Had echt totaal geen zin om zelf uit te zoeken hoe of wat en daarbij ik heb geen TECH 1.

Sloop zaterdag alles er wel even af, zodat ik wat kan zien. Hopelijk wordt ik daar wat wijzer van.

Geplaatst: 16 nov 2006 11:06
door GSi Twente
Dan wordt het de "sensor voor sensor loshalen" werkwijze.
En anders eens goed de stekkers e.d. bekijken.
Kabelbreukjes kunnen veel veroorzaken.

Geplaatst: 16 nov 2006 17:35
door Gilles
Ik weet het anders ook niet. In ieder geval de distributie nakijken. Ik wou nog een aantal keerringen en pakkingen vervangen en dan moet het carter er toch af, wie weet klopt hun diagnose.

Geplaatst: 16 nov 2006 18:26
door Laagvlieger
Je zal trouwens ook niet de eerste zijn met een kabelbreuk op een erg moeiijke plek.
Ik heb ook keer UREN gezocht. hele kabelboom opengeplukt. en idd zat een kabelbreuk in een draad van een injector.
Kan ook zijn met de krukassensor utieraard.

Geplaatst: 17 nov 2006 16:43
door Gilles
Het is fout code 19, weet niet of je daar wat mee kunt.

Maar een draad breuk ontstaat toch niet zomaar, moet een oorzaak zijn en dat moet dan weer zichtbaar zijn, toch?

Geplaatst: 17 nov 2006 19:09
door Laagvlieger
Draadbreuk hoef je van buiten niet te kunnen zien!!!!!

Ok: DTC19:

opslagvoorwaarde:
Afbeelding




Oplossing:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Suc6 !!!
:wink:

Geplaatst: 18 nov 2006 00:32
door Gilles
Dank u. Dan moet ik maar aan de slag morgen.

Geplaatst: 23 nov 2006 16:02
door Gilles
Nou ben eindelijk aan de slag gegaan. Alles los vanmiddag en op onderzoek uit. Godverdomme zit die krukas sensor niet gewoon los, weet nog niet of dat de oorzaak is, want alles zit er nog niet op. Maar je mag toch verwachten dat ze weten hoe je een sensor vastzet, ook nog zeggen dat ze hem goed vast hebben gezet.
Hopelijk is dit het.

Nog wat anders, de boel ligt nu toch los. Mijn oliepomp pakking wil ik vervangen, maar heeft iemand een beschrijving hiervan (Tis)?

Geplaatst: 23 nov 2006 18:38
door Laagvlieger
die losse sensor kan het heeeel goed zijn!

oliepomppakking vervangen? waarom?
Die gaan nooit lek bij de C18XE's.
Is hoop werk, riem deraf, carter eraf, oliepomp eraf, pasvlakken reinigen, nieuwe pakking plaatsen en dan weer alle sin omgekeerde volgorde.
Als hij niet lekt, laten zitten.

Geplaatst: 23 nov 2006 23:45
door Gilles
Ok, dan laat ik hem wel zitten. Ik dacht carter is er nu toch af, dus vervangen. Wil binnenkort de kruk- en nokkenas keerringen vervangen ivm lekken. En dan had ik alles gehad, zodat ik zeker weet dat hij geen olie meer lekt.

Mag toch niet gebeuren bij de dealer dat ze vergeten een sensor vast te zetten!!

Geplaatst: 24 nov 2006 12:19
door GSi Twente
Dat is idd erg dom.

Reparatie garantie heet dat.
Uren die na vervanging v.d. sensor gemaakt zijn aan storingzoeken, zou je evt. kunnen verrekenen.
Het zal wss geen zuinige rekening worden aan kosten...