Stroom probleempje... [update]?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Phoenix
forum-gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 mar 2005 20:36
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Phoenix »

Laagvlieger schreef:Ahh dat had ik ook!!!!

Zwak brandend lampje, paar weken later PATS, dynamo stuk, begon 16 volt te laden.
Nieuwe dynamo geplaatst, lampje bleef flauw branden. Ook leuk met de muziek aan, ging ie op de bass mee :lol: .

Kheb nu digidash, probleem weg!
Ik denk dat het dus gewoon in de printplaat zit van de gsi dashes!
Daar zit een diode in en ik vermoed dat die iets "doorlekt" wat het flauw branden tot gevolg heeft.
dat vermoeden krijg ik ook, een collega van mij heeft het ook. ook idd na een nieuwe dynamo en accu
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Maar nog over m'n andere vraag, oliekoelerslangen, die liggen dus deels te rusten op het subframe.
Maar heeft iemand die wel eens aan het zweten gehad?
Want ben bang dat die ook meedoet met het zweten.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ja bij mij is het helemaal een vette boel die bodem :oops:

Kweenie of het aan de slangen ligt, ALLES is vet bij mij :lol:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Deze lekt, weliswaar heftig zweten.
Maar wil morgen het hoofdzaakje al vernieuwen.
Spatplaat, filter, rubberring van het oliefilterhuis.

Welke olie is aan te raden, 10W40 vol-syntheet?
Met verschillend weggebruik, snelweg en binnenweg.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Phoenix
forum-gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 mar 2005 20:36
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Phoenix »

Laagvlieger schreef:ja bij mij is het helemaal een vette boel die bodem :oops:

Kweenie of het aan de slangen ligt, ALLES is vet bij mij :lol:
ghe ghe ghe waar olie zit........




kan geen roest komen :) :)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

GSi Twente schreef:Deze lekt, weliswaar heftig zweten.
Maar wil morgen het hoofdzaakje al vernieuwen.
Spatplaat, filter, rubberring van het oliefilterhuis.

Welke olie is aan te raden, 10W40 vol-syntheet?
Met verschillend weggebruik, snelweg en binnenweg.
Ik ben 10W40 promoteam :wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

10W40 voorgeschreven.

10W60 was verruit beste uit testen. Hans had dat er ook altijd in.
10W40 vaak 2e.

We hebben paar van die testen gelezen, jammer dat ik geen URL meer weet.

De 5Ws en 0Ws presteerden vaak helemaal niet zo goed als je dan zou verwachten,qua viscositeit bij écht warm. En die zijn dun koud. Dus pak een 10W40, en gewoon goed warmrijden.

Of een 10W60. Vraag Hans even PM naar ervaringen, zal die vast vet vinden, en veel over kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
Sin
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:14
Contacteer:

Bericht door Sin »

die castrol hmz

rij zelf nu met 5w 40 vol synth en daar houd ik em ook op
W201 fan boy o_0
Gebruikersavatar
Marty
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1388
Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
Contacteer:

Bericht door Marty »

Ik ook .. Castrol 5W/40 erg tevreden over
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
vexz
forum-gebruiker
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 mar 2005 00:10
Locatie: Twente

Bericht door vexz »

ik ook 5w40 vol syn. Valvoline geloof ik.
Tekst..
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9316
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Olie en elektriciteit, wat is de connectie?
:?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Dafly
forum-gebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 nov 2004 16:21
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Bericht door Dafly »

Castrol 5W/40

goed over te spreken
Huub Huub Huub... Astra GSi Truc
vexz
forum-gebruiker
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 mar 2005 00:10
Locatie: Twente

Bericht door vexz »

RedBill schreef:Olie en elektriciteit, wat is de connectie?
:?
Tis allebei nodig in de auto.. :wink: :lol:
Tekst..
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

RedBill schreef:Olie en elektriciteit, wat is de connectie?
:?
Ik had 2 problemen, dus 2 onderwerpen. :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

wat ik alleen niet snap he, ervaringen met olie........
"goed over te spreken" "tevreden" zijn termen die ik hier hoor.
Maar waarop is dat gebaseerd?
Hebben jullie de olie onderzocht bij het verversen, zijn de cilinderwanden bekeken, hoe is het smeerproces geweest...
Ik bedoel maar.

Was Duitse test ergens op internet over verschillende oliesoorten in de C20XE, denk dat plug die bedoelt, had ik hem ooit linkje van gegeven maar kan het niet meer vinden nu.
Ging in elk geval over de kwaliteit van de oliefilm op de cilinderwand enzo bij de motor op hoge belasting. 10W40 was beetje middenweg, de 5W40 en van dat soort waterige spul bleek behoorlijk olie te verbruiken onder die omstandigheden en de oliefilm was minder dan 10W40 en de 10W60.
Die olie had voorkeur volens de duitsers, ging om speciale dure BMW olie.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Nou, even een update omtrend het stroom probleem.

Zaterdag deed ie al maf, oorzaak kapotte accu.
Maar toch niet helemaal....

Vanmorgen start ik de auto, begint het acculampje als een idioot raar te doen.
even 5 min laten lopen, acculampje uit, en toen weggereden.
En ja hoor, gaat opeens weer de radio aan en uit.
T/m ik bij stoplichten kom, want had al zo'n voorgeval om richting het werk van m'n broer te rijden.
En ineens valt ie stil voor de stoplichten.

Heb ik even geluk dat er een of andere brandweerkerel achter me staat.
Hielp me even met drukken, en heeft me even naar m'n broer z'n werk gebracht.
Lang leve de sociale carpool. :lol:
Goed, het was net kwart voor 10, toen om 10 uur de auto opgehaald, maar bij aankomst daar, weer starten en direct lopen.

Oorzaak dus als duidelijk, dynamo kaduk.
Reden, accu is de buffer van het systeem, en springt alleen bij als er extra nodig is.
Als de dynamo dus te weinig levert, springt de accu bij, totdat die leeg is.
Maar als die accu dan weer niks meer hoeft te doen gezien de auto uit staat, laad ie zichzelf weer rustig bij.

Maar goed...
Auto naar het werk van m'n broer gereden, en getest wat er mis was.
Testen met de accutester, auto uit = 11,5V.
Auto gestart, bleef 11,5V.
Toen even oude truc gedaan, met een hamer op de spanningsregelaar een tikje gegeven, en ineens gaf ie 13V aan.
Spanningsregelaar dus kapot.

Dynamo gedemonteerd, en uit elkaar gehaald.
Sleepringen waren redelijk tot netjes, alleen de koolborstels wel op...
Voor de duidelijkheid, das dus 1 geheel en noemt men de spanningsregelaar.
Nieuwe besteld, a 10 euro bruto ex.
Ruildynamo kost namelijk 120/130 euro bruto ex.

Spanningsregelaar mooi snel binnen door the one and only rallysnel Niels. (nog bedankt he... :wink: )
Gemonteerd, dynamo teruggezet, en getest, stroom was nou 13,5 met verbruikers aan.
Zoals het hoort.

En voor diegene die nog eens problemen mocht krijgen.
De Astra heeft normaal een Bosch dynamo, a 70Ah.
De meeste dynamo's van Opel zijn hetzelfde, en spanningsregelaars dus ook.
Laat je dus niet direct een ruildynamo aansmeren, maar eerst even demonteren en kijken wat er dus echt aan de hand is.
Want zo'n spanningsregelaar kost de wereld niet.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ik weet het ja, probleem bij mij was toen dat ie weer SNEL moest lopen en dan zit er weinig anders op he.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Geen dank :wink:
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Plaats reactie