dat vermoeden krijg ik ook, een collega van mij heeft het ook. ook idd na een nieuwe dynamo en accuLaagvlieger schreef:Ahh dat had ik ook!!!!
Zwak brandend lampje, paar weken later PATS, dynamo stuk, begon 16 volt te laden.
Nieuwe dynamo geplaatst, lampje bleef flauw branden. Ook leuk met de muziek aan, ging ie op de bass mee .
Kheb nu digidash, probleem weg!
Ik denk dat het dus gewoon in de printplaat zit van de gsi dashes!
Daar zit een diode in en ik vermoed dat die iets "doorlekt" wat het flauw branden tot gevolg heeft.
Stroom probleempje... [update]?
- Phoenix
- forum-gebruiker
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 10 mar 2005 20:36
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Maar nog over m'n andere vraag, oliekoelerslangen, die liggen dus deels te rusten op het subframe.
Maar heeft iemand die wel eens aan het zweten gehad?
Want ben bang dat die ook meedoet met het zweten.
Maar heeft iemand die wel eens aan het zweten gehad?
Want ben bang dat die ook meedoet met het zweten.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Deze lekt, weliswaar heftig zweten.
Maar wil morgen het hoofdzaakje al vernieuwen.
Spatplaat, filter, rubberring van het oliefilterhuis.
Welke olie is aan te raden, 10W40 vol-syntheet?
Met verschillend weggebruik, snelweg en binnenweg.
Maar wil morgen het hoofdzaakje al vernieuwen.
Spatplaat, filter, rubberring van het oliefilterhuis.
Welke olie is aan te raden, 10W40 vol-syntheet?
Met verschillend weggebruik, snelweg en binnenweg.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Ik ben 10W40 promoteamGSi Twente schreef:Deze lekt, weliswaar heftig zweten.
Maar wil morgen het hoofdzaakje al vernieuwen.
Spatplaat, filter, rubberring van het oliefilterhuis.
Welke olie is aan te raden, 10W40 vol-syntheet?
Met verschillend weggebruik, snelweg en binnenweg.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
10W40 voorgeschreven.
10W60 was verruit beste uit testen. Hans had dat er ook altijd in.
10W40 vaak 2e.
We hebben paar van die testen gelezen, jammer dat ik geen URL meer weet.
De 5Ws en 0Ws presteerden vaak helemaal niet zo goed als je dan zou verwachten,qua viscositeit bij écht warm. En die zijn dun koud. Dus pak een 10W40, en gewoon goed warmrijden.
Of een 10W60. Vraag Hans even PM naar ervaringen, zal die vast vet vinden, en veel over kunnen vertellen.
10W60 was verruit beste uit testen. Hans had dat er ook altijd in.
10W40 vaak 2e.
We hebben paar van die testen gelezen, jammer dat ik geen URL meer weet.
De 5Ws en 0Ws presteerden vaak helemaal niet zo goed als je dan zou verwachten,qua viscositeit bij écht warm. En die zijn dun koud. Dus pak een 10W40, en gewoon goed warmrijden.
Of een 10W60. Vraag Hans even PM naar ervaringen, zal die vast vet vinden, en veel over kunnen vertellen.
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
wat ik alleen niet snap he, ervaringen met olie........
"goed over te spreken" "tevreden" zijn termen die ik hier hoor.
Maar waarop is dat gebaseerd?
Hebben jullie de olie onderzocht bij het verversen, zijn de cilinderwanden bekeken, hoe is het smeerproces geweest...
Ik bedoel maar.
Was Duitse test ergens op internet over verschillende oliesoorten in de C20XE, denk dat plug die bedoelt, had ik hem ooit linkje van gegeven maar kan het niet meer vinden nu.
Ging in elk geval over de kwaliteit van de oliefilm op de cilinderwand enzo bij de motor op hoge belasting. 10W40 was beetje middenweg, de 5W40 en van dat soort waterige spul bleek behoorlijk olie te verbruiken onder die omstandigheden en de oliefilm was minder dan 10W40 en de 10W60.
Die olie had voorkeur volens de duitsers, ging om speciale dure BMW olie.
"goed over te spreken" "tevreden" zijn termen die ik hier hoor.
Maar waarop is dat gebaseerd?
Hebben jullie de olie onderzocht bij het verversen, zijn de cilinderwanden bekeken, hoe is het smeerproces geweest...
Ik bedoel maar.
Was Duitse test ergens op internet over verschillende oliesoorten in de C20XE, denk dat plug die bedoelt, had ik hem ooit linkje van gegeven maar kan het niet meer vinden nu.
Ging in elk geval over de kwaliteit van de oliefilm op de cilinderwand enzo bij de motor op hoge belasting. 10W40 was beetje middenweg, de 5W40 en van dat soort waterige spul bleek behoorlijk olie te verbruiken onder die omstandigheden en de oliefilm was minder dan 10W40 en de 10W60.
Die olie had voorkeur volens de duitsers, ging om speciale dure BMW olie.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Nou, even een update omtrend het stroom probleem.
Zaterdag deed ie al maf, oorzaak kapotte accu.
Maar toch niet helemaal....
Vanmorgen start ik de auto, begint het acculampje als een idioot raar te doen.
even 5 min laten lopen, acculampje uit, en toen weggereden.
En ja hoor, gaat opeens weer de radio aan en uit.
T/m ik bij stoplichten kom, want had al zo'n voorgeval om richting het werk van m'n broer te rijden.
En ineens valt ie stil voor de stoplichten.
Heb ik even geluk dat er een of andere brandweerkerel achter me staat.
Hielp me even met drukken, en heeft me even naar m'n broer z'n werk gebracht.
Lang leve de sociale carpool.
Goed, het was net kwart voor 10, toen om 10 uur de auto opgehaald, maar bij aankomst daar, weer starten en direct lopen.
Oorzaak dus als duidelijk, dynamo kaduk.
Reden, accu is de buffer van het systeem, en springt alleen bij als er extra nodig is.
Als de dynamo dus te weinig levert, springt de accu bij, totdat die leeg is.
Maar als die accu dan weer niks meer hoeft te doen gezien de auto uit staat, laad ie zichzelf weer rustig bij.
Maar goed...
Auto naar het werk van m'n broer gereden, en getest wat er mis was.
Testen met de accutester, auto uit = 11,5V.
Auto gestart, bleef 11,5V.
Toen even oude truc gedaan, met een hamer op de spanningsregelaar een tikje gegeven, en ineens gaf ie 13V aan.
Spanningsregelaar dus kapot.
Dynamo gedemonteerd, en uit elkaar gehaald.
Sleepringen waren redelijk tot netjes, alleen de koolborstels wel op...
Voor de duidelijkheid, das dus 1 geheel en noemt men de spanningsregelaar.
Nieuwe besteld, a 10 euro bruto ex.
Ruildynamo kost namelijk 120/130 euro bruto ex.
Spanningsregelaar mooi snel binnen door the one and only rallysnel Niels. (nog bedankt he... )
Gemonteerd, dynamo teruggezet, en getest, stroom was nou 13,5 met verbruikers aan.
Zoals het hoort.
En voor diegene die nog eens problemen mocht krijgen.
De Astra heeft normaal een Bosch dynamo, a 70Ah.
De meeste dynamo's van Opel zijn hetzelfde, en spanningsregelaars dus ook.
Laat je dus niet direct een ruildynamo aansmeren, maar eerst even demonteren en kijken wat er dus echt aan de hand is.
Want zo'n spanningsregelaar kost de wereld niet.
Zaterdag deed ie al maf, oorzaak kapotte accu.
Maar toch niet helemaal....
Vanmorgen start ik de auto, begint het acculampje als een idioot raar te doen.
even 5 min laten lopen, acculampje uit, en toen weggereden.
En ja hoor, gaat opeens weer de radio aan en uit.
T/m ik bij stoplichten kom, want had al zo'n voorgeval om richting het werk van m'n broer te rijden.
En ineens valt ie stil voor de stoplichten.
Heb ik even geluk dat er een of andere brandweerkerel achter me staat.
Hielp me even met drukken, en heeft me even naar m'n broer z'n werk gebracht.
Lang leve de sociale carpool.
Goed, het was net kwart voor 10, toen om 10 uur de auto opgehaald, maar bij aankomst daar, weer starten en direct lopen.
Oorzaak dus als duidelijk, dynamo kaduk.
Reden, accu is de buffer van het systeem, en springt alleen bij als er extra nodig is.
Als de dynamo dus te weinig levert, springt de accu bij, totdat die leeg is.
Maar als die accu dan weer niks meer hoeft te doen gezien de auto uit staat, laad ie zichzelf weer rustig bij.
Maar goed...
Auto naar het werk van m'n broer gereden, en getest wat er mis was.
Testen met de accutester, auto uit = 11,5V.
Auto gestart, bleef 11,5V.
Toen even oude truc gedaan, met een hamer op de spanningsregelaar een tikje gegeven, en ineens gaf ie 13V aan.
Spanningsregelaar dus kapot.
Dynamo gedemonteerd, en uit elkaar gehaald.
Sleepringen waren redelijk tot netjes, alleen de koolborstels wel op...
Voor de duidelijkheid, das dus 1 geheel en noemt men de spanningsregelaar.
Nieuwe besteld, a 10 euro bruto ex.
Ruildynamo kost namelijk 120/130 euro bruto ex.
Spanningsregelaar mooi snel binnen door the one and only rallysnel Niels. (nog bedankt he... )
Gemonteerd, dynamo teruggezet, en getest, stroom was nou 13,5 met verbruikers aan.
Zoals het hoort.
En voor diegene die nog eens problemen mocht krijgen.
De Astra heeft normaal een Bosch dynamo, a 70Ah.
De meeste dynamo's van Opel zijn hetzelfde, en spanningsregelaars dus ook.
Laat je dus niet direct een ruildynamo aansmeren, maar eerst even demonteren en kijken wat er dus echt aan de hand is.
Want zo'n spanningsregelaar kost de wereld niet.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop