jij zag ze natuurlijk dubbel en wist niet meer of het nou de linker of de rechter was.Erwin_dude schreef:nu ik met wat drank op nog is kijk kan ik het plaatsen haha, onderkant zijscherm dus!
restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
restauratie van deze gaat niet meer verder, er zijn een boel dingen waar ik mij aan stoor straks en dan kun je er beter mee stoppen.
o.a. plaatwerk zint me niet en sommige andere dingen zijn niet meer te krijgen en ik blijf niet astra`s kopen.
casco gaat richting autocross
o.a. plaatwerk zint me niet en sommige andere dingen zijn niet meer te krijgen en ik blijf niet astra`s kopen.
casco gaat richting autocross
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Meen je niet?
- astra-power
- forum-gebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27 apr 2014 17:30
- Auto('s): astra f 16 8v (97)
- Locatie: 't loo
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
wel gaaf alleen een stuur in je auto laad je het zo zou wel gaaf wezen
veel succes verder
veel succes verder
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
gaat de astra dan ook in onderdelen weg? ik zoek namelijk nog wat dingen
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
alleen het casco is van deze overgebleven rest was allemaal container.prs schreef:gaat de astra dan ook in onderdelen weg? ik zoek namelijk nog wat dingen
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Dat is echt superkut! Doe je zoveel moeite om die wagen uit Spanje te laten komen, moet je tot deze conclusie komen. Wat waren op het gebied van plaatwerk de redenen dat het em toch niet werd, en wat waren de onderdelen die je niet meer kon krijgen?renej schreef:restauratie van deze gaat niet meer verder, er zijn een boel dingen waar ik mij aan stoor straks en dan kun je er beter mee stoppen.
o.a. plaatwerk zint me niet en sommige andere dingen zijn niet meer te krijgen en ik blijf niet astra`s kopen.
casco gaat richting autocross
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
kriksteunen links/rechts voor zijn van de bodem afgescheurd, zijpanelen moeten eigenlijks beide worden vervangen, linksvoor heel veel roest (ook op de foto`s te zien).RedBill schreef:Dat is echt superkut! Doe je zoveel moeite om die wagen uit Spanje te laten komen, moet je tot deze conclusie komen. Wat waren op het gebied van plaatwerk de redenen dat het em toch niet werd, en wat waren de onderdelen die je niet meer kon krijgen?renej schreef:restauratie van deze gaat niet meer verder, er zijn een boel dingen waar ik mij aan stoor straks en dan kun je er beter mee stoppen.
o.a. plaatwerk zint me niet en sommige andere dingen zijn niet meer te krijgen en ik blijf niet astra`s kopen.
casco gaat richting autocross
ook op die plek schade op de zijkant.
dan plaatwerk is dat kofferklep/deuren van een zwarte auto komen ( liefst heb ik die dus nieuw maar dat kost ruim € 1500 alleen voor die 3 dingen)
Voor spatborden moeten dan popnagels in en daar ben ik geen fan van.
Draadboom had toch meer werk dan ik had gedacht en moest toch een paar dingen solderen en dat wil ik niet vind dat knoeien.
Veel plastic kappen voor het interieur moeten er nieuw komen maar zijn niet meer leverbaar, kappen zijn tweedehands allemaal beschadigd dus dat houd ook op.
Al met al zoveel dingen dat ik besloten heb er mee te stoppen, auto komt nooit weer in elkaar.
Draadboom van deze auto`s zijn zo gigantisch zeldzaam dat ik die ook nergens meer kan krijgen/vinden het is eigenlijks een full optie draadboom voor de auto met electrische 260 teller, die zijn zelfs in Duitsland al heeel erg zeldzaam.
Het word een bij elkaar gezochte auto en dat staat mij niet aan, ga me daar straks aan ergeren dan moet je er gewoon mee stoppen.
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Jemig wat zonde zeg.. Wat een domper. echt heel jammer.
Gaat de carrosserie geheel weg ? (voor de cross zei je. Ik begrijp dat je natuurlijk in ze geheel de voorkeur aangeeft).
Ik ben namelijk nog opzoek naar een stuk uit de achterklep sponning. Bij mijn Astra helaas wat roest precies op het punt waar rubberdelen/uiteinde samenkomen.
Misschien moet je er nog eens rustig over nadenken voordat je het project stopzet na zoveel moeite.. Even laten bezinken.
Gaat de carrosserie geheel weg ? (voor de cross zei je. Ik begrijp dat je natuurlijk in ze geheel de voorkeur aangeeft).
Ik ben namelijk nog opzoek naar een stuk uit de achterklep sponning. Bij mijn Astra helaas wat roest precies op het punt waar rubberdelen/uiteinde samenkomen.
Misschien moet je er nog eens rustig over nadenken voordat je het project stopzet na zoveel moeite.. Even laten bezinken.
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
het was geen nieuwe,je houd altijd wel werk.
had toch een leuk project kunnen zijn onderdelen
zoeken bv:essen of ander beurzen.
danny gsi 666
had toch een leuk project kunnen zijn onderdelen
zoeken bv:essen of ander beurzen.
danny gsi 666
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Sow...ineens
Dat is niet zo leuk.
Maar ik zou er zeker nog eens over nadenken, zeker gezien alle moeite die er al in gestoken is.
Want bijv. het solderen van de kabelboom. Als je dat gewoon GOED doet, dan is dat echt niet slechter dan wanneer hij niet doorgeknipt is
Gezien je boom naast de auto ligt, lijkt me dat goed te doen. Alleen wat geduld nodig. Dat + de ruimte om fatsoenlijk te werken, nemen mensen meestal niet en dat merk je dan later.
3 plaatdelen 1500 euro lijkt me ook wat gortig. Er staat in ieder geval op marktplaats nog een orignele GSi deur voor minder dan 500 euro en popnagels kan je gewoon GOED behandelen.
Het is niet dat je er door weer en wind in gaat rijden, dus met GOEDE behandeling en zuinigheid, zal daar ook niks mee gebeuren.
Dat is niet zo leuk.
Maar ik zou er zeker nog eens over nadenken, zeker gezien alle moeite die er al in gestoken is.
Want bijv. het solderen van de kabelboom. Als je dat gewoon GOED doet, dan is dat echt niet slechter dan wanneer hij niet doorgeknipt is
Gezien je boom naast de auto ligt, lijkt me dat goed te doen. Alleen wat geduld nodig. Dat + de ruimte om fatsoenlijk te werken, nemen mensen meestal niet en dat merk je dan later.
3 plaatdelen 1500 euro lijkt me ook wat gortig. Er staat in ieder geval op marktplaats nog een orignele GSi deur voor minder dan 500 euro en popnagels kan je gewoon GOED behandelen.
Het is niet dat je er door weer en wind in gaat rijden, dus met GOEDE behandeling en zuinigheid, zal daar ook niks mee gebeuren.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
jammer man, maar je zult ongetwijfelt niet over 1 nacht ijs zijn gegaan met deze beslissing,
je komt toch bij immitatie uit vaak.. de 1 wil het wel de ander niet.. ik heb hier wel voor gekozen
je komt toch bij immitatie uit vaak.. de 1 wil het wel de ander niet.. ik heb hier wel voor gekozen
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Echt balen om te lezen dit. Ik zat me al te verheugen op een topic waarbij de hele GSI grondig en goed vanaf de bodem wordt opgebouwd.
Desondanks is je beslissing wel te begrijpen uiteraard en je moet je natuurlijk ook realistisch blijven voor jezelf.
Ik speur nog wel eens naar GSI delen die interessant zijn en volgens mij is dit best interessant?
http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... ref=search
Desondanks is je beslissing wel te begrijpen uiteraard en je moet je natuurlijk ook realistisch blijven voor jezelf.
Ik speur nog wel eens naar GSI delen die interessant zijn en volgens mij is dit best interessant?
http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... ref=search
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
De auto opzich is zeer zeker te herstellen dat is het probleem niet en alle materialen heb ik ook, van spiegels tot bumpers tot blikwerk en dan ook nog eens nieuw ogineel Opel.
Alle elektronica zoals, koplampsproeier systeem, stoelverwarmingsmatjes etc. is ook allemaal nieuw aanwezig bij mij.
Alleen ik loop tegen een ander probleem aan en dat is dat veel delen voor het interieur niet te vinden zijn, alles wat aangeboden word is stuk of uitgezeten, of beschadigd en dat wil ik niet hebben.
De auto zal mits ooit helemaal klaar is in de buurt van de € 11000 gaan kosten, opzich ook geen probleem.
Maar de draadboom was slechter dan ik had kunnen zien, veel draden kunnen vervangen door die uit de draadboom van mijn rode gsi waar ik destijds een goeie weer in heb gezet, maar moest toch nog aan het solderen omdat de draadklemmen die in een originele draadboom zitten om alle draden bij elkaar te houden niet weer in elkaar kan krijgen, waarschijnlijk heeft Opel speciaal gereedschap.
Het gaat hierbij om de dikke messing klemmen die alle zwarte/rode en aarde draden verbind.
Hierdoor moest ik net voor die klem de draden afknippen en de nieuwe weer vast solderen met krimpkous, en dat is nou net iets wat ik niet wil, ik vind dat de basis dus elektronica 100% moet zijn en geen geknoei met solderen etc.
Het probleem is dat de auto`s in Spanje standaard voorzien zijn van alle opties op schuifkanteldak/ airbag stuur na die ik toevallig wel weer heb, dus mijn auto is full optie op schuifdak na.
Die draadbomen zijn in Duitsland niet meer te vinden en ik heb ook nog eens een met elektronische 260 teller die ook nog eens redelijk kort geleverd is in de gsi.
Het aanbod van gsi`s in Duitsland valt ook al tegen en daar zijn ze ook nog amper te vinden.
Aanbod in Spanje is daarin tegen erg hoog nog, dus sta voor de keuze om nog een te importeren of deze die ik nu heb klaarmaken, alles wat ik hier qua € aan uit geef kan ik misschien ook nog een andere vinden.
Onderdelen zijn hier zat aanwezig om nog een te bouwen heb zelfs nog een reserve c20xe met versnellingsbak op zolder staan straks speciaal voor de astra met elektrische 260 teller.
zelfs voor mijn rode zijn nog reserve delen aanwezig.
dus word een keuze, wil graag een blauwe en die zijn ook in Spanje erg moeilijk te vinden wit/rood is goed vertegenwoordigd alleen wit vind ik niks dus word het weer een rode.
Alle elektronica zoals, koplampsproeier systeem, stoelverwarmingsmatjes etc. is ook allemaal nieuw aanwezig bij mij.
Alleen ik loop tegen een ander probleem aan en dat is dat veel delen voor het interieur niet te vinden zijn, alles wat aangeboden word is stuk of uitgezeten, of beschadigd en dat wil ik niet hebben.
De auto zal mits ooit helemaal klaar is in de buurt van de € 11000 gaan kosten, opzich ook geen probleem.
Maar de draadboom was slechter dan ik had kunnen zien, veel draden kunnen vervangen door die uit de draadboom van mijn rode gsi waar ik destijds een goeie weer in heb gezet, maar moest toch nog aan het solderen omdat de draadklemmen die in een originele draadboom zitten om alle draden bij elkaar te houden niet weer in elkaar kan krijgen, waarschijnlijk heeft Opel speciaal gereedschap.
Het gaat hierbij om de dikke messing klemmen die alle zwarte/rode en aarde draden verbind.
Hierdoor moest ik net voor die klem de draden afknippen en de nieuwe weer vast solderen met krimpkous, en dat is nou net iets wat ik niet wil, ik vind dat de basis dus elektronica 100% moet zijn en geen geknoei met solderen etc.
Het probleem is dat de auto`s in Spanje standaard voorzien zijn van alle opties op schuifkanteldak/ airbag stuur na die ik toevallig wel weer heb, dus mijn auto is full optie op schuifdak na.
Die draadbomen zijn in Duitsland niet meer te vinden en ik heb ook nog eens een met elektronische 260 teller die ook nog eens redelijk kort geleverd is in de gsi.
Het aanbod van gsi`s in Duitsland valt ook al tegen en daar zijn ze ook nog amper te vinden.
Aanbod in Spanje is daarin tegen erg hoog nog, dus sta voor de keuze om nog een te importeren of deze die ik nu heb klaarmaken, alles wat ik hier qua € aan uit geef kan ik misschien ook nog een andere vinden.
Onderdelen zijn hier zat aanwezig om nog een te bouwen heb zelfs nog een reserve c20xe met versnellingsbak op zolder staan straks speciaal voor de astra met elektrische 260 teller.
zelfs voor mijn rode zijn nog reserve delen aanwezig.
dus word een keuze, wil graag een blauwe en die zijn ook in Spanje erg moeilijk te vinden wit/rood is goed vertegenwoordigd alleen wit vind ik niks dus word het weer een rode.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Maar hoor ik je nou zeggen dat je er nog wel weer één bij je andere wilt gaan klaarmaken?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Even afwachten wat ik nog tegenkom, een astra gsi vind je niet meer in 2 a 3 maandRedBill schreef:Maar hoor ik je nou zeggen dat je er nog wel weer één bij je andere wilt gaan klaarmaken?
- Bazzz
- forum-gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 24 jun 2013 22:46
- Auto('s): Astra F Station Turbo
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Dus als ik het goed begrijp is eigenlijk alleen het grootste probleem waar je tegen op ziet de kabelboom.
Als heel de auto uiteindelijk rond de 11000,- gaat kosten maakt die paar centen om de kabelboom buitenshuis te laten reviseren ook niet meer uit lijkt mij.
Ik ga zelf veel met André Botter om en die heeft laatst zelf een kabelboom gemaakt voor een project met een zeer opgefokte C20LET in een Corsa B.
Met andere woorden je hoeft niet gelijk naar een professioneel bedrijf te stappen voor die kabelboom, maar om kosten te besparen kan je het ook door een beun/hobbyist mannetje laten doen, alleen ja... welke van zulk soort mannetjes zijn te vertrouwen en kunnen het ook echt (André dus wel).
En met wat zoek en speur werk op diverse sloperijen moeten er toch echt nog wel onderdelen voor het interieur te vinden zijn, alleen zal je daar waarschijnlijk een hele tijd over doen eer dat je dat bij elkaar hebt.
Denk dat zelf ook het punt is hoe kritisch dat je naar bepaalde dingen kijkt.
Ik hoop dat je dit niet als negatief gelul ziet, want ik bedoel het verder goed.
En ik hoop natuurlijk van harte dat je toch de knoop door hakt om met dit project verder te gaan.
Groeten Sebas.
Als heel de auto uiteindelijk rond de 11000,- gaat kosten maakt die paar centen om de kabelboom buitenshuis te laten reviseren ook niet meer uit lijkt mij.
Ik ga zelf veel met André Botter om en die heeft laatst zelf een kabelboom gemaakt voor een project met een zeer opgefokte C20LET in een Corsa B.
Met andere woorden je hoeft niet gelijk naar een professioneel bedrijf te stappen voor die kabelboom, maar om kosten te besparen kan je het ook door een beun/hobbyist mannetje laten doen, alleen ja... welke van zulk soort mannetjes zijn te vertrouwen en kunnen het ook echt (André dus wel).
En met wat zoek en speur werk op diverse sloperijen moeten er toch echt nog wel onderdelen voor het interieur te vinden zijn, alleen zal je daar waarschijnlijk een hele tijd over doen eer dat je dat bij elkaar hebt.
Denk dat zelf ook het punt is hoe kritisch dat je naar bepaalde dingen kijkt.
Ik hoop dat je dit niet als negatief gelul ziet, want ik bedoel het verder goed.
En ik hoop natuurlijk van harte dat je toch de knoop door hakt om met dit project verder te gaan.
Groeten Sebas.
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Zie het zeer zeker niet als negatief gelul, alleen in mijn ogen is de kabelboom het aller belangrijkste het zou o zo zonde zijn als de hele auto klaar is en dan bij de eerste tik aan de sleutel brand de boom eruit. En dan heb ik een mega probleem want een astra F gsi c20xe in combinatie met al deze opties die de auto heeft heb ik nog nooit gezien in Nederland, en Duitsland.Bazzz schreef:Dus als ik het goed begrijp is eigenlijk alleen het grootste probleem waar je tegen op ziet de kabelboom.
Als heel de auto uiteindelijk rond de 11000,- gaat kosten maakt die paar centen om de kabelboom buitenshuis te laten reviseren ook niet meer uit lijkt mij.
Ik ga zelf veel met André Botter om en die heeft laatst zelf een kabelboom gemaakt voor een project met een zeer opgefokte C20LET in een Corsa B.
Met andere woorden je hoeft niet gelijk naar een professioneel bedrijf te stappen voor die kabelboom, maar om kosten te besparen kan je het ook door een beun/hobbyist mannetje laten doen, alleen ja... welke van zulk soort mannetjes zijn te vertrouwen en kunnen het ook echt (André dus wel).
En met wat zoek en speur werk op diverse sloperijen moeten er toch echt nog wel onderdelen voor het interieur te vinden zijn, alleen zal je daar waarschijnlijk een hele tijd over doen eer dat je dat bij elkaar hebt.
Denk dat zelf ook het punt is hoe kritisch dat je naar bepaalde dingen kijkt.
Ik hoop dat je dit niet als negatief gelul ziet, want ik bedoel het verder goed.
En ik hoop natuurlijk van harte dat je toch de knoop door hakt om met dit project verder te gaan.
Groeten Sebas.
wel weer de versie met teller kabel op de versnellingsbak.
Vandaag alles doorgemeten en het zou goed moeten zijn..
Wacht eerst even tot het koude weer wat weg is en dan ga ik nogmaals om de tafel met de spuiter, kan eventueel in tussentijd eens gaan uitzoeken wat nieuw nog te krijgen is.
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Als jij GOED soldeert, is er niets aan de hand hoor
Tevens kan je de stoelen door een bekleder laten aanpakken, dan is dat ook gewoon zgan. Beter dan dat ga je het niet krijgen.
Maar goed, met wat geduld vind jij vast wel weer een mooi exemplaar
Tevens kan je de stoelen door een bekleder laten aanpakken, dan is dat ook gewoon zgan. Beter dan dat ga je het niet krijgen.
Maar goed, met wat geduld vind jij vast wel weer een mooi exemplaar
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Project gaat toch door, ik heb 2 nieuwe zijpanelen met popnagels gevonden origineel Opel, 1 is al in huis de andere is nog onderweg.
zodra de zon weer wat meer gaat schijnen en de winter beetje weg is gaat de auto weg.
zodra de zon weer wat meer gaat schijnen en de winter beetje weg is gaat de auto weg.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Goed nieuws! Nog een beetje fatsoenlijke prijs voor die schermen?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
€ 650 voor beide schermenRedBill schreef:Goed nieuws! Nog een beetje fatsoenlijke prijs voor die schermen?
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Super
Waar heb je die nou weer vandaan getoverd joh?
Waar heb je die nou weer vandaan getoverd joh?
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
ebay duitsland stond een op, direct gekocht natuurlijk!pascal1109 schreef:Super
Waar heb je die nou weer vandaan getoverd joh?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: restauratie blauwe gsi 1994 8-xxh-49
Mooi dat het project weer doorgaat
Ik ben benieuwd hoe het er uitziet als je klaar bent!
Ik ben benieuwd hoe het er uitziet als je klaar bent!