Na de spiegels en de motorkap van de 1.8 waren ook de koplampen aan de beurt. Een van de xenon lampen had het helaas begeven en dit was de snelste oplossing.
Ook een leuke locatie foto al zeg ik het zelf.
Zoveel roest was dat toch niet met die motorkap?
Zo es kijken hoe laag we kunnen gaan, even een paar stoeptegeltjes ophalen (en ja, de achterbumper gaf achteraf nog wel wat problemen..)
Ik kan vliegen! (helaas heeft de nieuwere telefoon overduidelijk een slechtere camera...)
Tijd om de schijven en klauwen van de 1.8 over te zetten naar de 2.0. Hoezo er zat stof en rotzooi achter de oude:
Helaas had ik een beetje pech en was er een remleiding doorgebroken, t ging even wat langer duren..
Direct ook de winterbandjes eronder, dit wordt het eerste jaar op winters!
Eigenlijk zijn het Seat velgen, mja wat geeft dat, het past (ook maar net)
Aan 1 kant wilde de gele remklauw van de 1.8 absoluut niet meewerken en heb ik de oude herbruikt. Deze is tot nu toe nog steeds niet geel
De wintervelgjes zien er niet al te best meer uit, maar daar was dit jaar geen tijd of zin voor. De velgen waren enorm goedkoop, er zaten goeie banden op en ze pastten, net:
Een nieuwe remleiding was opgehaald en geplaatst dus ik kon weer rijden!
Mijn eerste rit op winterbanden ooit!
Helaas hebben we van deze rotdrempels na een afdaling voor de ingang liggen en is hierdoor mijn achterbumper gesneuveld (verlaagde auto was normaal geen probleem, maar niet bij nagedacht dat er iemand achterin zat..)
Mogelijk door irritatie iets te veel gas gegeven, auto kwam te hard omlaag en smack, achterbumper doorgebroken..
Winter is inmiddels weer nagenoeg voorbij, en de zomers liggen er weer op, met de achterbumper van de 1.8
Vergeten de dagteller terug te zetten, het zijn de kleine dingetjes
Sfeerplaatje
Het zwarte kapje op de motor gaat spoedig verdwijnen, hier mag gerust het mooiere rode kapje op
Het beestje moet op APK, altijd spannend!
Als eerste op voorkeuring geweest bij het bedrijf waar ik maar al te graag naartoe ga. Vooral omdat ik erbij mag blijven tijdens de (voor)keuring en goed kan zien wat er mis is:
- Koplamp hoogte Linksvoor
- Lambda waarde
- Remslang LA+RA
en dat was alles!
Gelukkig was er een bedrijf dat mij wilde helpen de lambda eruit te halen voor de prijs van een vlaai! Dit bleek echter geen makkelijke klus.
Ratel erop had geen zin,
hamer erop had geen zin,
Mega lange ratel had geen zin.
Uiteindelijk is die losgekomen met een enorme ratel waar 2 mensen aan trokken aan de bovenkant en een gasbrander aan de onderkant.
De boosdoener:
De (rubberen) remslangen heb ik zelf redelijk snel kunnen vervangen na wat gehannes
Ergens met onder de auto zitten met een hitteblazer om dingen los te krijgen heb ik met wegleggen de verfblazer in mijn nek gelegd, dit was niet zo handig:
(hier is gelukkig niks meer van te zien)
De kleine dingetjes...
In mijn vorige auto had ik een tablet standaard gemaakt IN het dashboard. Dit wilde ik in deze auto niet meer inzagen in het middenpaneel en kreeg ik een mooi houdertje voor:
Eindelijk het kapje gevonden van de achterbumper! Ik wist dat die ergens was gebleven. Het ziet echt veel beter uit zo.
Tijd om te bouwen en wat een ruimte in dit beestje
En een zeer aparte spot gemaakt!
Tot op heden zat het alarm licht altijd verstopt onder het dash en keek ik tegen een gaatje aan. In mijn vrije tijd was het eigenlijk nog te koud geweest om dit soort dingetjes te fixen dus dit kwam nu aan de beurt.
Ook werd het kerstlicht in het dashboard aangepakt
Tegelijkertijd ook een mooie aansluiting voor mijn basbox gemaakt. Gezien de goederen die ik vaak genoeg bij heb, is het makkelijk als de basbox er simpel uit is te halen zonder steeds te schroeven. Ideaal dit:
Helaas is er ook iets DOOR mijn basbox heen gegaan, waarschijnlijk met het verhuizen van de basbox zelf. Jammer maar helaas:
Hier is dan ook snel een goedkope oplossing voor gevonden op markplaats en ik kon weer wat horen
Omdat de optie er was met de kerstverlichting om het middenconsole goed te verlichten heb ik geprobeer dit met leds te doen (testopstelling):
Niet veel later kwam er nog een cadeautje op de post! De vorige eigenaar had nog het zitonderdeel van de leren bank en had deze opgestuurd
Dit is namelijk hoe het interieur eruit zag achterin. De voorstoelen van leer, de rugleuning van leer, maar het zitgedeelte niet.
Ondanks dat ik gele leds geplaatst had, sloegen deze rood uit:
En brandden ze 1 voor 1 door...
Ik bedacht me dat ik het binnenwerk van de oude auto nog had (de nieuwe was kapot, vandaar dus ook de kerstverlichting) en heb het op de juiste manier opgelost:
De rode en blauwe leds heb ik (nog) laten zitten omdat dit wel leuk uit zag en deze nog steeds overleefden. Dit gaf best een leuk resultaat:
Mijlpaal 300.000 km!
En de bomen worden weer groen, heerlijk zo rustig op de weg dat je zelfs de auto stil kunt zetten
De oude auto:
Er was sprake van iemand die het dak mogelijk wilde overnemen, dit is niet doorgegaan, maar het was grappig om te zien:
(het volgende is mogelijk schokkend om te zien)
Arme oude auto
Je zult voortleven in de 2.0!
Vaarwel oude vriend
vanaf hier is het weer veilig
Dit staat toch weer veel mooier
Nooit meer zwengelen!
Opel Dakdragers!
Iets met verschuiven en kabels?
Astra aan de zeeuwse kust!
Met beestjes
Leuke spot onderweg naar huis vanuit het tankstation
Weg basketbal veld =/
Fietsendragen voor op de awesome dakdrager!
Toen kwam er een defecte ruitenwisser om de hoek. Deed helemaal niks meer (maar was ook al enige tijd niet meer gebruikt natuurlijk). Toen de inspectie plaats vond, kwam ik dit tegen:
De "zijkant" was gewoon volledig los. Dan maar even tijdelijk zonder:
Zelf weer opnieuw in elkaar gezet, vast gekit en als extra ook weer getaped.
Sport stuur! Ik had een sportstuur in de 1.8, en was hier zeer tevreden over. Echter vond ik m net een maatje te klein.
Van een vriend kon ik een sportstuur overnemen met een fatsoenlijke quick release (leuk om te hebben) en sportstuur.
De stuurnaaf had ik nog, dus het was een kwestie van passend maken. Helaas was dit nog niet zo makkelijk..
De quick release pastte niet op de stuurnaaf en er moest een spacer tussen.
Geen geduld hebben geeft weer eens nachtelijke resultaten
Maatje kleiner, strakker, ziet er veel beter uit, hoppa!
Deze vergelijking is zonder de quickrelease en zonder de zwarte ring om de klaxon op zijn plaats te houden (zonder quick release was deze ring niet nodig)
Het werd inmiddels weer langzaam winter en ik begon problemen te ervaren met de blazer. De eerste en tweede stand deden het niet, de derde en vierde deden het wel. Af en toe.
De oorzaak? Een hele mooie kabelschoen:
Voor de winter had ik een lijstje wat ik allemaal nog aan de auto wilde doen:
Er stonden echter nog een paar dingen op het lijstje, het ruitensproeierpompje had het begeven, ik had geen spiegelbediening die op de originele aansluiting pastte en goed bleef zitten.
Ik wilde het linksvoor-zijpaneel vervangen daar deze onderaan los zat doordat het gat door was. Ik wilde dan ook direct de voorbumper vervangen voor die van de 1.8 (originele gsi bumper). Ik wilde de achterbumper vervangen (nu had ik er nog altijd achteruitrijsensorgaatjes inzitten, daar wilde ik van af). Dan wilde ik de speakers achter in de hoedenplank weg hebben en op de originele plaats hebben als er tijd over was. Ik wilde de wintervelgen opschuren en een interieurlampje fixen (die was vervelend, ging steeds uit / slechte connectie).
Een voor een kon ik dingen afvinken, de auto werd langzaamaan winterklaar gemaakt, de blazer was gefixed, interieur filter vernieuwd, anti vries gehaald en erin gedaan.
Toen kwam ik wat leuks tegen op de achterbanden:
En met de kou kwamen andere problemen
Hoe dan ook, overstarten en gaan en op naar de sneeuw! Er waren meldingen dat er sneeuw was gevallen, maar bij ons was er nog niks te vinden. Dus we gingen zoeken, maar heel veel meer als dit hebben we niet gevonden.