oenatje schreef:vandaag was het niet extreem koud. iets van -2 toen ik naar huis ging. toch komt ie niet uit het blauw. viel me ook op dat ie best wel veel benzine heeft verbruikt.
daarom mijn vraag, als de thermostaat kapot is verbruikt ie dan meer?
zit tussen de oren, gewoon winterse weer,
miss 2 graden buiten maar rijwind altijd nog min 10 bij 80kmh
oenatje schreef:vandaag was het niet extreem koud. iets van -2 toen ik naar huis ging. toch komt ie niet uit het blauw. viel me ook op dat ie best wel veel benzine heeft verbruikt.
daarom mijn vraag, als de thermostaat kapot is verbruikt ie dan meer?
Ja, hij verbruikt dan meer
dan zou het toch wel eens de thermoschakelaar kunnen zijn.
oenatje schreef:vandaag was het niet extreem koud. iets van -2 toen ik naar huis ging. toch komt ie niet uit het blauw. viel me ook op dat ie best wel veel benzine heeft verbruikt.
daarom mijn vraag, als de thermostaat kapot is verbruikt ie dan meer?
Ja, hij verbruikt dan meer
dan zou het toch wel eens de thermoschakelaar kunnen zijn.
voel dan is of de radiateur warm wordt. dan weet je het meteen
Bij mij wordtie ook niet warm. Sowieso wordttie bij mij sinds die blokverbouwing niet warm.
Als ik nu kleinere stukjes rij met die -10 temps idd, zeg 5/10 km kom ik amper voorbij het 0ste streepje. Khaal de afgelopen weken 1e streepje niet. Dat is 70. (MAAR DAT IS KOELWATER HE, niet blok).
Ga je alleen even 10 minuten stationair met radiootje aan een Kebabbie eten met iemand naast je, ook met dit weer, na 10 minuten paf, 90+.
Sowieso verschilt dat per auto en model. Je kunt een 'superstaat C20XE' niet vergelijken met 'een superstaat CDX'. Dat zal je zelf uit moeten vinden 'wat normaal is'.
Na de laatste verbouwing blijfttie daar nog onder. In file na 5 minuten ramttie hem naar 100 met normaal weer, nu doettie het ook naar 90 meteen. Antwoord op Red Bill zijn eerste vraag: na 10 km nu rijden, rustig, is het een wereldwonder als ik eerste streepje haal.
Dus enige test is echt bij wijze van 10 kilometer rijden, zet hem dan maar eens 10 minuten voor je deur stationair. En kijk offie de trappen inschiet van de fan. Dan weet je het meteen.
Binnen een km of 5 naar het 1e streepje, maar dat was ook met warmer weer met een Corsa A c20ne. Dus eigenlijk geen centje pijn. Alleen wordt de kachel nog niet zo warm eigenlijk, dus of een keer de slangen anders aansluiten, of de kachel is verstopt.
oenatje schreef:radiateur word gewoon warm. niks aan de hand dus
Snap niet echt waarom je moet voelen of je radiateur warm word, eigenlijk moet ie niet warm worden. Pas bij 86 graden (correct me if am wrong) gaat een goed werkende thermostaat open staan. En koelwater naar je radiateur stromen. Dus eigenlijk zou het juist geen goed teken zijn als je radiateur warm is, als je meter in het blauwe staat.
Als je motor te koud blijft, dus dattie de 90 niet haalt, en je voelt aan de ingaande slang van de radiateur dan mag deze niet warm zijn.
Dat zou betekenen dat je thermostaat al open staat.
Iets warmte mag er wel in die slang zitten, er zit een klein ontluchtingsgaatje in de thermostaat, dus er gaat wel ietsje water doorheen bij gesloten thermostaat.
Thermostaat kan ook op 2 manieren kapot.
Dus of hij blijft open staan (motor niet warm) of hij gaat niet open, motor gat aan de kook.
Verders heb ik al een aantal keer gezien dat men zo handig is om bij de kleinere 8 kleppertjes (1.2, 1.4, 1.6) het voor elkaar te krijgen om de thermostaat er verkeerd om in te doen!!!!!!
Gevolg is dus een kokende motor.
waar moet ik op rekenen? 5 tientjes voor zo'n ding?
ik denk dat je jezelf dingen wijs aan het maken bent,!
heb bij die v6 van mij nog nooit die wijzer iets hoger gehad dan het blauwe,
bij stilstaan idd dan deed die het wel gewoon,
maar probeer eerst is even da ding warm te laten draaien en idd op de wijzer letten en kijken of die bij 90 graden de thermostaat losgooit.. dus door middel van voelen aan die slang waar marcel ut over heb
Denk het ook hoor, zou me nog geen zorgen maken.
Het is best koud, water van me V6 kwam in de Astra en Calibra ook niet echt op temperatuur als de buitentemperatuur laag was. Ook maar amper uit het blauwe en bij rustig rijden soms niet eens. Thermostaten waren echt niet stuk toen.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
Nou als jij een ritje maakt van ongeveer een half uur ofzo, en de wijzer komt niet uit het blauwe? Dan is echt je thermostaat stuk hoor! Gaat de wijzer wel iets omhoog als je stilstaat? En zodra je gaat rijden zakt die weer naar het blauwe? Geloof mij, dan is echt je thermostaat stuk!! Zit em echt niet tussen de oren!!! Thermostaat blijft dan helemaal open staan, dus pompt ie gelijk al het koelvloeistof door je radiateur. Dus je motor krijgt niet de kans om warm te worden, en te blijven. Vandaar dat vaak bij stationair stilstaan de meter wel omhoog komt, omdat je dan geen rijwind hebt.
En nog even voor Oenat: Weet je zeker dat je em daarvoor naar de dealer brengt? Is dat zo ingewikkeld bij een c20xe? Bij mijn c18xe stelt het echt niks voor. Kwartiertje werk, max.