Roest op achterscherm!
Re: Roestblaasjes op mijn achterscherm, wat nu?
en ik lees al twee keer dat je ml gaat gebruiken en dan spuiten maar dat gaat je niet lukken hor.
astra heeft te lang geduurt
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Roestblaasjes op mijn achterscherm, wat nu?
Als ik eerst ml spray erin spuit (als er tenminste een gaatje is) en dan een plaatje erachter doe, of van de buitenkant plamuur eroverheen smeer nadat de boel goed ontvet is lukt het wel.
Er moet geen ML spray zitten waar het plamuur moet hechten natuurlijk, bij die omgeving ga ik de boel goed ontvetten zodat het wel hecht dan kan het wel.
Er moet geen ML spray zitten waar het plamuur moet hechten natuurlijk, bij die omgeving ga ik de boel goed ontvetten zodat het wel hecht dan kan het wel.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Wat kan ik hier aan doen??
En dat was precies wat ik ook bedoelde. Als je een beetje rondkijkt op het forum kun je heel veel antwoorden op vragen die je stelt al wel vinden. Juist daarom houden we dit forum zo uitgebreid bij met foto's en alles...some1_eddy schreef:Maar met die foto is het me duidelijk geworden hoe het nou echt zit daarachter.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Wat kan ik hier aan doen??
Bij de volgende keer zou ik eerst gaan zoekenRedBill schreef:En dat was precies wat ik ook bedoelde. Als je een beetje rondkijkt op het forum kun je heel veel antwoorden op vragen die je stelt al wel vinden. Juist daarom houden we dit forum zo uitgebreid bij met foto's en alles...some1_eddy schreef:Maar met die foto is het me duidelijk geworden hoe het nou echt zit daarachter.
Maar 1 ding is nu ook zo, degene die dit ook wil doen heeft nu alles bij elkaar staan dus scheelt weer zoeken
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Roestblaasjes op mijn achterscherm, wat nu?
Nou het is gelukt.
Ik begon eerst op de roestblaasjes te schuren, toen kwamen er kleine gaatjes tevoorschijn.
Alle verf eraf geschuurd totdat het metaal blank werd op het gedeelte waar ik bezig moest met plamuur enz.
Toen pakte ik maar eens de roestborstel erbij en die kleine gaatjes werden al gauw gaten waar ik mijn vinger in kon steken
Heb alles gewoon zover het kon eruit gehaald, het gat zo groot mogelijk gemaakt zodat de roest weg is.
Toen de boel schoon gespoten met de luchtcompressor en daarna de boel volledig vol gespoten met ML Spray.
Even de zooi laten zakken enz, weer een beetje lucht geblazen..
De boel wat ontvet moest worden ontvetten, met een borstel/schuurspons en ontvetter + remreiniger
Werkt ideaal, het was zo droog als het maar kon.
Ik heb ook meteen de rand van de wielkast mee genomen aangezien daar ook behoorlijk roest zat, ik heb zo'n 10 cm van de buitenste plaat eruit gehaald en kon dus zo naar binnen kijken..
Daar de boel vol gespoten met ML, en weer hetzelfde verhaal met ontvetten..
Toen was het zover om de boel in de plamuur te zetten, even laten uitharden en opschuren, kwamen nog een paar plekjes tevoorschijn dus heb er weer een nieuwe laag plamuur op gesmeerd en nadat het uitgehard was helemaal strak geschuurd.
Vond het toen wel tijd om de rest van de auto af te dekken en de boel te gaan ontvetten.. (onderhand wel een paar uur verder)
Dus zoals gezegt de boel ontvet, toen 2 lagen primer erop gespoten, licht opgeschuurd met korrel 1200, de lak erop (5 lagen) toen het plakband eraf gehaald omdat ik wist dat er een randje bleef zitten waar het afgeplakt was.. (zie je nu nog een klein beetje)
Over dat lijntje heb ik gewoon weer overheen gespoten in een paar lagen, (natuurlijk ook over de rest heen anders zie je veel verschil) ik was nog niet helemaal tevreden aangezien het kleurverschil best zichtbaar was, heb dus een beetje schuin de boel verneveld zodat het mooi overvloeid.
Al met al ben ik een paar uur verder met 1 kant, ben om 15:00 uur begonnen en was om 20:00 uur klaar.
Tussendoor nog wel even gegeten enz..
Morgen ga ik met commandant de boel nog een een keer stevig poetsen, een beetje nevel eraf poetsen enz..
En er zitten nog een paar witte vlekjes van plamuur wat er nog even af moet.
Zal morgen nog wel een foto met daglicht maken.
Ik heb behoorlijk wat foto's gemaakt hou je vast..
Hier de foto's :
Het probleem:
Beginnen met schuren:
Plamuren & weer schuren (2x)
De boel afdekken:
Na de primer enz de boel rood spuiten:
En dan.. :
Hehe, dat was dat
Ik begon eerst op de roestblaasjes te schuren, toen kwamen er kleine gaatjes tevoorschijn.
Alle verf eraf geschuurd totdat het metaal blank werd op het gedeelte waar ik bezig moest met plamuur enz.
Toen pakte ik maar eens de roestborstel erbij en die kleine gaatjes werden al gauw gaten waar ik mijn vinger in kon steken
Heb alles gewoon zover het kon eruit gehaald, het gat zo groot mogelijk gemaakt zodat de roest weg is.
Toen de boel schoon gespoten met de luchtcompressor en daarna de boel volledig vol gespoten met ML Spray.
Even de zooi laten zakken enz, weer een beetje lucht geblazen..
De boel wat ontvet moest worden ontvetten, met een borstel/schuurspons en ontvetter + remreiniger
Werkt ideaal, het was zo droog als het maar kon.
Ik heb ook meteen de rand van de wielkast mee genomen aangezien daar ook behoorlijk roest zat, ik heb zo'n 10 cm van de buitenste plaat eruit gehaald en kon dus zo naar binnen kijken..
Daar de boel vol gespoten met ML, en weer hetzelfde verhaal met ontvetten..
Toen was het zover om de boel in de plamuur te zetten, even laten uitharden en opschuren, kwamen nog een paar plekjes tevoorschijn dus heb er weer een nieuwe laag plamuur op gesmeerd en nadat het uitgehard was helemaal strak geschuurd.
Vond het toen wel tijd om de rest van de auto af te dekken en de boel te gaan ontvetten.. (onderhand wel een paar uur verder)
Dus zoals gezegt de boel ontvet, toen 2 lagen primer erop gespoten, licht opgeschuurd met korrel 1200, de lak erop (5 lagen) toen het plakband eraf gehaald omdat ik wist dat er een randje bleef zitten waar het afgeplakt was.. (zie je nu nog een klein beetje)
Over dat lijntje heb ik gewoon weer overheen gespoten in een paar lagen, (natuurlijk ook over de rest heen anders zie je veel verschil) ik was nog niet helemaal tevreden aangezien het kleurverschil best zichtbaar was, heb dus een beetje schuin de boel verneveld zodat het mooi overvloeid.
Al met al ben ik een paar uur verder met 1 kant, ben om 15:00 uur begonnen en was om 20:00 uur klaar.
Tussendoor nog wel even gegeten enz..
Morgen ga ik met commandant de boel nog een een keer stevig poetsen, een beetje nevel eraf poetsen enz..
En er zitten nog een paar witte vlekjes van plamuur wat er nog even af moet.
Zal morgen nog wel een foto met daglicht maken.
Ik heb behoorlijk wat foto's gemaakt hou je vast..
Hier de foto's :
Het probleem:
Beginnen met schuren:
Plamuren & weer schuren (2x)
De boel afdekken:
Na de primer enz de boel rood spuiten:
En dan.. :
Hehe, dat was dat
Laatst gewijzigd door some1_eddy op 25 feb 2010 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Roestblaasjes op mijn achterscherm, wat nu?
Ziet er voorlopig toch weer goed uit !
(nu hard sparen )
(nu hard sparen )
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Roestblaasjes op mijn achterscherm, wat nu?
Druk bezig geweest. Toch nog erger dan verwacht? Voorlopig kun je er weer even tegenaan!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Roestblaasjes op mijn achterscherm, wat nu?
Ja het was inderdaad weer erger dan verwacht, toen ik begon te schuren en die gaatjes tegen kwam dacht ik van is dit nou alles?RedBill schreef:Druk bezig geweest. Toch nog erger dan verwacht? Voorlopig kun je er weer even tegenaan!
Totdat de roestborstel erbij kwam.. toen werden de "gaatjes' gaten
Re: Roestblaasjes op mijn achterscherm, wat nu?
iets beter, maar voor hoe lang?
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Roestblaasjes op mijn achterscherm, wat nu?
Hopelijk lang genoeg, totdat ik geld genoeg heb voor nieuwe achterschermen en de rest van de kosten..oenatje schreef:iets beter, maar voor hoe lang?
Als het zover is laat ik de hele auto opnieuw spuiten, waarschijnlijk wel weer gewoon rood anders zit je met de motorruimte enz..
Eerst moet de auto het hier maar mee doen, ga de andere kant ook nog doen. (daar zit alleen roest boven het wiel, op de rand (onderkant))
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Roest op achterscherm!
het lijkt erop dat het voorlopig weer even roestvrij is
dat kleurverschil of een afplakstreep hou je altijd wel, het is in ieder geval beter als ervoor en daar gaat het om!
dat kleurverschil of een afplakstreep hou je altijd wel, het is in ieder geval beter als ervoor en daar gaat het om!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Roest op achterscherm!
Nu met daglicht zie je het helemaal niet als je gewoon kijkt, als je echt met je neus erop gaat zie je een beetje kleurverschil, maar ik erger me er niet aan
Dat kleine beetje zie je niet eens op een meter afstand ofzo.. dus ik vind het prima zo
Nu de andere kant nog (gelukkig alleen de wielkast rand) de onderkant tenminste..
Dat kleine beetje zie je niet eens op een meter afstand ofzo.. dus ik vind het prima zo
Nu de andere kant nog (gelukkig alleen de wielkast rand) de onderkant tenminste..
- marklukassen
- forum-gebruiker
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
- Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
- Contacteer:
Re: Roest op achterscherm!
wel nice gedaan vind ik
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
Re: Roest op achterscherm!
Als het weer gaat roesten (en dat gaat het zeker doen), dan zal je toch echt je schermen moeten laten vervangen, dus eruit slijpen, de benodigde plaatwerken er op laten lassen, en laten spuiten. Anders loop je alleen maar achter de feiten aan! .
Het zijn roestbakken die astra's en dat zullen ze altijd blijven (bij de een roest ie harder dan de ander, maar het vocht zal alijd blijven "werken", je kan het alleen uitstellen om goed onderhoud te verrichten en goed je auto eens per jaar te inspecteren)
Als je het goed aanpakt, en je onderhoudt je kuipen goed (het liefst elk jaar controleren en het tectyl repareren en/of aansmeren) dan kan je er weer een flink aantal jaartjes mee vooruit. Maar besef goed, dat een auto laten overspuiten en schermen erin laten lassen behoorlijk geld gaat kosten. En je moet er zeker van zijn, dat het een proffesional is die je auto bewerkt (dus een astra kenner). Bij een beunhaas ziet het er het 1e jaar goed uit, maar dan zal de kwaliteit van de reparatie snel afnemen.
succes met je project!
Het zijn roestbakken die astra's en dat zullen ze altijd blijven (bij de een roest ie harder dan de ander, maar het vocht zal alijd blijven "werken", je kan het alleen uitstellen om goed onderhoud te verrichten en goed je auto eens per jaar te inspecteren)
Als je het goed aanpakt, en je onderhoudt je kuipen goed (het liefst elk jaar controleren en het tectyl repareren en/of aansmeren) dan kan je er weer een flink aantal jaartjes mee vooruit. Maar besef goed, dat een auto laten overspuiten en schermen erin laten lassen behoorlijk geld gaat kosten. En je moet er zeker van zijn, dat het een proffesional is die je auto bewerkt (dus een astra kenner). Bij een beunhaas ziet het er het 1e jaar goed uit, maar dan zal de kwaliteit van de reparatie snel afnemen.
succes met je project!
C20NE