Sturen piept

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Trompie
forum-gebruiker
Auto('s): Astra GSi 3.0 24v V6, Astra GSi 2.0 16v Turbo
Contacteer:

Re: Sturen piept

Bericht door Trompie »

Maar een kapot wiellager kan wel weer dat trillen veroorzaken!
Astra GSi 3.0 24v v6
Astra GSi 2.0 16v Turbo
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,

Bericht door Bart(astra) »

Sporing is volgens het rapport toch echt wel bijgesteld rechts.

Maar als je wilt kijken of je auto mooi recht loopt moet je dat wel op de juiste manier doen.
Bv.snelweg loopt af naar rechts ivm waterafvoer
normale bv 80km weg loopt bol om dezelfde reden.

Dus zet de auto op een vrij nieuwe weg eens in het midden van de weg (dus op de stippellijn) en kijk dan eens wat de auto doet :wink:

Btw Wiellagergeluid is een heel ander geluid
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase

Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
LeonW
forum-gebruiker
Contacteer:

Bericht door LeonW »

Bart(astra) schreef:Sporing is volgens het rapport toch echt wel bijgesteld rechts.

Dus zet de auto op een vrij nieuwe weg eens in het midden van de weg (dus op de stippellijn) en kijk dan eens wat de auto doet :wink:
Bedankt, ga ik vanavond nog doen!

Dat getril komt denk ik van de banden. Toen de wielen nog niet omgedraaid worden, dus de 'originele' voorbanden nog voor zaten, toen voelde ik het ook met remmen. Dat is nu wel een stuk minder.

Dat gepiep ... Als deze meneer de monteur het (waarschijnlijk) onbewust een stuk minder heeft doen maken. Misschien is het dan nog wel weg te krijgen zonder iets te gaan vervangen. Die ABS-sensor, die zit achter de wiellager? Misschien kan ik dat dan wel even van dichtbij bekijken.

Iets anders. Het feit dat mijn ETC lampje af en toe aan gaat. (En nee, niet omdat ik te hard optrek :lol:). Kan dat te maken hebben met diezelfde ABS-sensor?

Leon
RedBill
Beheerder
Beheerder
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Dat kan daarmee te maken hebben, maar dan moet je ABS lampje ook gaan branden.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Tommy666
Donateur 2013
Donateur 2013

Bericht door Tommy666 »

Wat is er dan aan de hand als je ETC lampje af en toe gaat branden?
Want daar heb ik dus ook last van :(
2003 Astra G OPC II 2.0 16v Turbo
Bart(astra)
Moderator
Moderator

Tommy666 schreef:Wat is er dan aan de hand als je ETC lampje af en toe gaat branden?
Want daar heb ik dus ook last van :(
Die kan ook uitgelezen worden ! :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase

Polo 6n 1.4
Tommy666
Donateur 2013
Donateur 2013

Bericht door Tommy666 »

Dan ga ik zaterdag maar eens naar de dealer :P .
Kijken of die tijd hebben.
LeonW
forum-gebruiker
Contacteer:

Bericht door LeonW »

Ja, ABS lampje brandt verder nooit. enkel ETC. Inderdaad maar een keertje uit laten lezen.
Nick(GSI)
forum-gebruiker

Bericht door Nick(GSI) »

Tommy666 schreef:Dan ga ik zaterdag maar eens naar de dealer :P .

Hoop voor je dat ze dat zaterdag's doen. Hier op zaterdag is alleen t magazijn tot 12uur open de werkplaats is gewoon dicht :(
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
pascal1109
Moderator
Moderator
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v

Bericht door pascal1109 »

Nick(GSI) schreef:
Tommy666 schreef:Dan ga ik zaterdag maar eens naar de dealer :P .

Hoop voor je dat ze dat zaterdag's doen. Hier op zaterdag is alleen t magazijn tot 12uur open de werkplaats is gewoon dicht :(
Verschilt per dealer denk, hier is de werkplaats op zaterdag wel open, maar doen ze alleen kleine klusjes.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Tommy666
Donateur 2013
Donateur 2013

Bericht door Tommy666 »

Kan het altijd proberen he :P .
LeonW
forum-gebruiker
Contacteer:

Bericht door LeonW »

LeonW schreef:
Bart(astra) schreef:Sporing is volgens het rapport toch echt wel bijgesteld rechts.

Dat getril komt denk ik van de banden. Toen de wielen nog niet omgedraaid worden, dus de 'originele' voorbanden nog voor zaten, toen voelde ik het ook met remmen. Dat is nu wel een stuk minder.

Dat gepiep ... Als deze meneer de monteur het (waarschijnlijk) onbewust een stuk minder heeft doen maken. Misschien is het dan nog wel weg te krijgen zonder iets te gaan vervangen. Die ABS-sensor, die zit achter de wiellager? Misschien kan ik dat dan wel even van dichtbij bekijken.
Had het nog even geprobeerd. Auto bleef toch nog licht naar rechts trekken, ook al rij ik op de linker kant.
De volgende dag heb ik nog even contact gehad met diegene die 'm uitgelijnd heeft. Die zweert er bij dat het de banden zijn. In ieder geval voor dat getril, het naar rechts trekken kan ook omdat een rem een beetje aanloopt.

Het gepiep is overigens niet veranderd. Toch wel vreemd dat het de ene keer erger is dan de andere keer.
Tommy666
Donateur 2013
Donateur 2013

Bericht door Tommy666 »

Heb hem uit laten lezen voor het ETC lampje. Maar konden niks vinden helaas :(
Bart(astra)
Moderator
Moderator

LeonW schreef:
LeonW schreef:

Had het nog even geprobeerd. Auto bleef toch nog licht naar rechts trekken, ook al rij ik op de linker kant.
De volgende dag heb ik nog even contact gehad met diegene die 'm uitgelijnd heeft. Die zweert er bij dat het de banden zijn. In ieder geval voor dat getril, het naar rechts trekken kan ook omdat een rem een beetje aanloopt.

Het gepiep is overigens niet veranderd. Toch wel vreemd dat het de ene keer erger is dan de andere keer.
Dat de rem licht aanloopt had je niet gezegd, dat verandert de zaak.
Eerst dat oplossen en dan verder kijken.
Wat je ook even kan doen (als de remmen goed zijn), is de linker en rechter voorwielen even omwisselen en kijken of dat scheelt. (richtingsgevoelige banden niet zo laten liggen erna ivm kans op klapband)
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase

Polo 6n 1.4
LeonW
forum-gebruiker
Contacteer:

Bericht door LeonW »

Ja, net de auto nog even opgekrikt. De rem aan de rechter voorzijde loopt een beetje aan.
Tenminste, of er moet nog meer zijn dat aan kan lopen? Ik ga er vanuit dat het de rem is.
Deze zijn sowieso wel aan vervanging toe, dus dat gaat binnenkort gebeuren. Dan zal ook blijken of het naar rechts trekken opgelost is.
Daarna het piepen maar eens behandelen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal :)

ps. Waarom is er eigenlijk een verhoogde kans op een klapband bij een verkeerd om gebruikte richtingsgevoelige band?
Bart(astra)
Moderator
Moderator

omdat de koordlagen etc zich allemaal zetten na een tijdje, en als het wiel dan ineens andersom gaat draaien wordt alles uit zijn verband gehaald
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase

Polo 6n 1.4
LeonW
forum-gebruiker
Contacteer:

Bericht door LeonW »

Piepen (tijdelijk) opgelost door wat roest weg te halen en een beetje WD40 tussen de ABS sensor en tandkrans te spuiten. Die raken elkaar.
Waarschijnlijk omdat er wat speling in de lager zit.

Vanmorgen alle andere errors uit laten lezen bij de dealer. ETC storing heeft te maken met de ABS sensor rechtsvoor, daar is dus duidelijk iets mee. En iets met de gasklep. Misschien is er wel iets met de regel unit ofzo?

Echter, wat wel een raadsel is. ETC lampje gaat dus 9 van de 10 keer aan. En geeft die error, terwijl er met de ABS niets aan de hand is. Toch gebruiken beide dezelfde toerental sensor. Vreemd.

Leon
RedBill
Beheerder
Beheerder
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Contacteer:

Bericht door RedBill »

LeonW schreef:Piepen (tijdelijk) opgelost door wat roest weg te halen en een beetje WD40 tussen de ABS sensor en tandkrans te spuiten. Die raken elkaar.
Waarschijnlijk omdat er wat speling in de lager zit.
Tja, das het eerste wat ik geroepen heb... 8)
LeonW schreef: Vanmorgen alle andere errors uit laten lezen bij de dealer. ETC storing heeft te maken met de ABS sensor rechtsvoor, daar is dus duidelijk iets mee. En iets met de gasklep. Misschien is er wel iets met de regel unit ofzo?

Echter, wat wel een raadsel is. ETC lampje gaat dus 9 van de 10 keer aan. En geeft die error, terwijl er met de ABS niets aan de hand is. Toch gebruiken beide dezelfde toerental sensor. Vreemd.
Wellicht net niet afwijkend genoeg om de ABS in storing te laten gaan en wel om de ETC in storing te laten gaan...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie