Pagina 2 van 31

Geplaatst: 01 jun 2008 12:02
door RedBill
14 Januari 2006

Vandaag bij GSi Twente een setje voorstoelen met stoelverwarming en een achterbank met hoofdsteunen opgehaald...

Kon ze er alleen nog niet in zetten... Had mijn Torque dop in zijn autowrak laten liggen... :?

Geplaatst: 01 jun 2008 12:02
door RedBill
27 januari 2006

Nou morgen weer even aan het beunen. Ik wil kijken of ik m'n BC weer in orde kan krijgen. Vandaag de pulsgever bij de dealer opgehaald, tegelijk met nog wat andere spulletjes, onder andere een nieuwe thermostaat.

Wordt dus even klussen aan m'n tellerbak.

Afbeelding

Geplaatst: 01 jun 2008 12:03
door RedBill
28-01-2006

Onderhoud aan je auto blijft een project op zich, zo bleek ook vandaag weer. Ik ben vandaag weer lekker bezig geweest.

Begonnen met het vervangen van m'n thermostaat.

De oude:
Afbeelding

Netjes een bakje eronder om de koelvloeistof op te vangen...
Afbeelding

De nieuwe gemonteerd... En nu maar afwachten of de motor weer wat warmer wil worden dan 75 graden...
Afbeelding

Verder is er enorm veel tijd gaan zitten in het fixen van mijn achterruit sproeiert. Dat ding was al een keer eerder geknapt, en blijkbaar was het geheel nog een keer gegaan, er kwam in ieder geval niets meer uit.

De hele bekleding rechts weer los, anders kun je er met goed fatsoen niet bij. Bleek dat het ene uiteinde van het slangetje een terugtrekkende beweging had gemaakt tot aan boven mijn voorportier, terwijl deze vlak bij de kofferbakdeksel geknapt was... Nou ja, geknapt, meer losgegegaan van het koppelstukje dat er de vorige keer tussen gekomen was. Nu gelijk maar even wel goed vast gemaakt. Toen dit klaar was was het ook al weer bijna donker, dus tijd voor de pulsgever was er niet meer...

Volgende week dan maar.

Nog wel even een plaatje van mijn wagen met de gisteren gemonteerde winterunits...

Afbeelding

Geplaatst: 01 jun 2008 12:04
door RedBill
04-02-2006

Zow, de pulsgever voor mijn rijsnelheid is intussen ook vervangen. Dat was nodig omdat de rijsnelheid niet meer werd doorgegeven aan de boardcomputer. Oftewel de pulsgever was kapot. Hierdoor kon op mijn MID een aantal zaken niet meer worden weergegeven.

- Gemiddelde snelheid
- Momenteel Verbruik / 100 km (alleen nog momenteel verbruik per uur)
- Gemiddelde verbruik
- Rijbereik

Hoe werkt dat nou, dat vervangen?

Allereerst: Er zijn twee types pulsgever. Een vaste en een losse versie. Controleer voordat je een nieuwe gaat halen achterop je tellerhuis of je een versie met een losse pulsgever (zie foto's) hebt! In he geval van een vaste zit je vast aan een ander (tweedehands) tellerhuis.

De pulsgever bevindt zich achterop het tellerhuis. Om daar bij te kunnen moet dus het tellerhuis in z'n geheel uit het dashboard genomen worden.

Eerst moeten de twee kappen om je stuurhuis heen los. Dit kan vrij gemakkelijk. Aan de onderzijde zijn drie schroeven te vinden. Draai deze beide los. Vervolgens zijn er achter je stuur twee kleine schroefjes te vinden welke zijn afgedekt met sierdopjes. Verwijder deze ook. De beide kappen kunnen nu weggenomen worden. Wellicht is het ook mogelijk alleen de bovenste helft te verwijderen. Dan hoeven alleen de beide schroefjes achter het stuur los.

Afbeelding

De sierlijst om je tellerhuis moet dan los. Deze is met 4 schroeven bevestigd. Twee tegen het "dak" van je tellerbehuizing en twee achter de zojuist vrijgekomen ruimte achter de stuurkolombehuizing.

Afbeelding

Afbeelding

Als de sierlijst verwijderd is verschijnen de drie schroeven die los moeten om het tellerhuis zelf los te maken.

Afbeelding

Dan moet je even wat moeite doen om je tellerhuis bij te draaien zodat je er met je hand achter kunt. (Moet je beslist niet al te grote handen hebben!) Je kunt dan door een klemmetje in de richting van de achterzijde van het tellerhuis te drukken de mechanische signaalkabel van de snelheidsmeter loshalen.

Afbeelding

Als dat gedaan is heb je veel meer draairuimte en kun je de twee andere connectoren losmaken. Je tellerhuis is nu in z'n geheel uit te nemen. Neem het huis mee naar een schone plek en bekijk de achterzijde.

Afbeelding

Zie je daar een blokje zitten van onderstaand type dan is deze gemakkelijk te vervangen. Er zijn zoals gezegd ook vaste types die niet zo gemakkelijk te vervangen zijn.

Afbeelding

Verwijder de klem die het geleiderblad aan de pulsgever klemt, door bijvoorbeeld met een schroevendraaier één zijde voorzichtig weg te schuiven.

Afbeelding

Het geleiderblad kan nu omhoog geklapt worden en er komt een schroefje in zicht.

Afbeelding

Verwijder die en vervang de oude pulsgever voor de nieuwe.

Afbeelding

Plaats het geleiderblad weer op een correcte manier.
Hierna is het zaak om de teller weer op de juiste manier te plaatsen. Mocht het niet lukken om de signaalkabel van de snelheid weer goed te plaatsen, schroef deze dan los van de versnellingsbak, zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Voordat je alle dashboard delen weer plaatst is het handig om je BC even te testen.


Ik ben ook nog bezig geweest om de lampjes van mijn middenconsole te vervangen. Er waren er twee kapot. Ik heb ze maar gelijk alle drie vervangen.

Afbeelding

Verder is mijn auto gisteren op kosten van de schadehersteller bij een poetsbedrijf geweest. Echt geweldig, ze hebben zelfs mijn hele interieur gereinigd... Mijn plafondje is nog nooit zo schoon geweest! :lol:

De buitenkant ziet er ook weer geil uit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 01 jun 2008 12:06
door RedBill
01-04-2006

Zow, vandaag mijn oude velgjes weggebracht en nieuwe besteld... Het zijn de Borbet LS 16" geworden. ET 37 (geloof ik), 7,5 J.

Afbeelding

Dit is de LS

Was eerst van plan de CA te kopen.

Afbeelding

Volgende week waarschijnlijk pics in gemonteerde staat...

Geplaatst: 01 jun 2008 12:07
door RedBill
07-04-2006

Nieuwe velgjes hangen eronder. Ben er zelf erg over te spreken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen kolere, het is wel even zwaar sturen als je van 185 weer naar 215 over gaat!

Geplaatst: 01 jun 2008 12:08
door RedBill
15-04-2006
Irmscher achterlichten in plaats van de originele:

Origineel
Afbeelding

Irmscher
Afbeelding

05-05-2006

Ik heb gisteren mijn auto weer opgehaald nadat ie een week bij de spuiter heeft gestaan.

Nadat mijn auto vorig jaar volledig gespoten was, bleek na een tijdje dat de door hen gebruikte blanke lak niet voldoende krasbestendig was. Van het wassen met een zachte borstel onstonden al kleine, maar toch wel zichtbare krasjes.

Onder garantie is de auto toen eerst een keer om te testen volledig gepoetst, maar daarna kwam het ook weer terug. Afgelopen week dus met een ander (harder) type blanke lak overgespoten. Bij het weer opbouwen kon ik al merken dat deze lak harder is.

Moet nog wel even weer nieuwe logo's halen, ook op de kosten van de spuiter, en hij moet nog even een keer wat plekjes poetsen, maar als het goed is blijft de lak nu veel beter krasvrij.

18-05-2006

Ik had de laatste tijd veel last van gebonk en gerammel uit het vooronder. Bleek dat het pendulum (verbindingsstuk tussen de draagarm en de stabilisatiestang) gebroken was. Komt wel vaker voor. Bij de dealer maar even een nieuwe gehaald, en afgelopen weekend gemonteerd.

Afbeelding
Tja, verder geen woorden nodig dacht ik zo.

Afbeelding

Om deze te vervangen moet je de oude gewoon doorzagen. Eerst het kunststof gedeelte, vervolgens het rubber, en als laatste de stalen ring die dicht om de torsieas zit. Als de oude eraf is moet de as goed geschuurd worden. Daarna flink glad maken (met vaseline bijvoorbeeld) en het nieuwe pedulum erop wringen.

Na een dik half uur zagen cleanen en wringen zat het nieuwe pendulum op m'n bakkie en kon ik weer zonder teveel gebonk en gerammel cruisen...

Geplaatst: 01 jun 2008 12:09
door RedBill
10-06-2006

Ik ben vandaag in het prachtige weer constructief aan de slag geweest met mijn Astra, met twee doelen:

- Elektrisch verwarmde stoelen inbouwen die ik bij GSi Twente had gehaald.
- Restauratie van de bestuurdersstoel i.v.m. de bekende instapschade

Deze restauratie moet gaan plaatsvinden door van een passagiersstoel de binnenzijde over te zetten en de bekleding van de wang van de passagiersstoel over te naaien in de bekleding van de bestuurderstoel.
De zitting van de passagiersstoel kan zonder aanpassingen 1 op 1 over.

Omdat ik niet wist of de auto kwa bedrading voorbereid was op verwarmde zetels had ik uit de ex-auto van GSi Twente (waar ook de stoelen en de bedieningsknoppen uit kwamen) ook de bedrading vanaf de zekeringkast meegekregen. Zo begon ik met het verwijderen van de stoelen om genoeg ruimte te hebben.

Afbeelding

Toen ik onder de isolatiemat keek zag ik tot mijn vreugde een stekkertje liggen dat mij bekend voorkwam!

Afbeelding

Niet lang daarna vond ik ook de stekkers die aan de schakelaars moestenkomen. Deze lagen onder de middenconsole langs de versnellingspook. De wagen was voorbereid, dit was een enorme meevaller!

Afbeelding

Dit had ik dus niet meer nodig!

Afbeelding

Sfeerplaatje tussendoor

Afbeelding

Omdat ik naast mijn eigen interieur dus ook de zetels met de verwarmingselementen had staan kon ik gaan beslissen welke delen ik in de wagen zou zetten en wat ik van de stoelen moest overzetten

Beide zitvlakken van de passagiersstoelen waren nog in goede staat, en beide zitvlakken van de bestuurdersstoelen waren slecht.

De rugleuning van mijn eigen passagiersstoel was nog er netjes, en op de verwarmde zat een brandplekje. Beide bestuurdersstoelen waren niet veel meer kwa linkerwang. Resultaat is dat ik de volgende overzet handelingen moest uitvoeren:

- Zitvlak van verwarmde pas. stoel overbouwen naar eigen pas. stoel
- Verwarmingselement van rugleuning overzetten van verwarmde naar mijn eigen stoel
-Verwarmingselementen verwarmde best. stoel overzetten naar zitvlak eigen passagiersstoel, en deze overbouwen naar eigen bestuiurdersstoel, net als verwarmingselement rugleuning.
- Wang verwarmde passagiersstoel overnaaien naar eigen bestuurdersstoel.

Al met al een aardige puzzel.

Ik begon met het loshalen van de bekleding van de stoel die toch al beschadigd was, zodat ik niet bij een foutje gelijk iets goeds beschadigen zou. Hier moest het verwarmingselement uit.
De stoel hoes zit met allemaal krammetjes vast aan een metalen staafje.

Afbeelding

Afbeelding

Er stonden dus vier stoelen buiten...

Afbeelding

De rugleuning kan vrij gemakkelijk van de zitting losgekoppeld worden. Twee klemmetjes verwijderen is alles dat noodzakelijk is. Voor het gemak is het beter de andere twee van de kantelvergrendeling ook even los te halen, maar dat is dus geen must.

Afbeelding

Deze zitting hoefde niet aan te gebeuren, hij is in goede staat en het verwarmingselement was aanwezig.

Afbeelding

De rugleuning daarentegen werd uit educatief oogpunt volledig gestript.

Afbeelding

En ja hoor, het zijn echte RECARO sportstoelen!

Afbeelding

Gestript:

Afbeelding

Nadat ik het verwarmingselement dat uit bovenstaande rugleuning kwam overgezet had naar de goede rugleuning en het geheel weer in elkaar had gezet, kon de passagierstoel de auto weer in.

Afbeelding

And wired!!!

Afbeelding

Next job: Verwarmingselement uit beschadigde zitvlak bestuurdersstoel halen...

Afbeelding

Dat viel niet mee! Zo ziet zo'n ingezakte wang er van binnen uit...

Afbeelding

Omdat ik het goede zitvlak niet wilde beschadigen bij het inbouwen van het element besloot ik daarbij tot een andere aanpak dan bij het verwijderen uit het kapotte zitvlak.

Hier heb ik niet de hele bekleding losgehaald, maar alleen een dwarsverbinding van de krammetjes aan het stangetje. Dit was echt een geduldwerkje en ik moest bijn beste chirurgische beentje voorzetten om de klus te klaren...

Afbeelding

Na een uur zat het element er eindelijk in, en had ik het tweede goede verwarmde zitvlak klaar...

Afbeelding

Omdat ik verwachtte dat het overnaaien van de wang vandaag niet af zou komen heb ik dat laten zitten. Binnenkort dus even de naaimachine van mijn moeder lenen... 8)

Dus ik eerst de bediening maar verder ingebouwd en mijn bestuurdersstoel in de oude staat weer geplaatst...

Afbeelding

PS. Ik heb geen ETC!!! :lol:

TO BE CONTINUED...

20-06-2006

Omdat ik mijn restauratie nog lang niet af vind met het ontdoen van roest en het overspuiten, ga ik nog maar even door.

Ook een aantal niet-kritische slijtagedelen was namelijk aan vervanging toe. De meeste Astra eigenaren zullen dat herkennen.

In mijn geval zijn dat in ieder geval de scharnierpinnen van de portieren, evenals de deurvangers. Vandaar dat ik ze maar even besteld had bij de dealer. Vandaag waren ze binnen.

Afbeelding

Alle prijzen Ex korting, ex BTW.

05160224 Portiervanger: 17,60
00132608 Scharnierpen: 0,57
00132580 Scharnierpendop Astra per stuk 0,21 (gaan per 10)
00132524 Kapje scharnier 0,36

Zaterdag maar even weer klussen.

Geplaatst: 01 jun 2008 12:10
door RedBill
24-06-2006

Zoals al eerder opgemerkt is de restauratie van mijn wagen nog lang niet klaar.

Nou vandaag de scharnierpinnen links en de deurvangers maar even vervangen...

Afbeelding

Deurpaneeltje eraf...

Afbeelding

Krik eronder om de scharnieren van spanning af te halen, en je deur blijft ook gelijk open staan zonder hulp van de deurvanger... Let op! niet te hoog krikken, alleen de kracht hoeft maar van de scharnierpinnen af te zijn!

Afbeelding

De bovenste was vlot vervangen. Waterpomptang boven de omgebogen rand van de pen, een paar forse klappen en de pen ging los. Nieuwe pen erin...

Afbeelding

Deurvanger los, zodat ik beter bij de onderste scharnierpen kon komen...

Afbeelding

Helaas brak van de onderste scharnierpen de rand af... Shit! Wat nu?

Afbeelding

Veel gekloot, veel WD40 en veel gewrik en getik later was ook de tweede pin geditched. Ook daar een met vaseline besmeurde nieuwe pen in (Kopervet is beter, maar dat heb ik niet op voorraad).

Afbeelding

Ook de nieuwe deurvanger geplaatst. Wat een verschil!!! Nooit meer mijn been tussen de deur!!! Heerlijk!

Afbeelding

Nog even er naar kijken voordat we voorgoed afcheid nemen...

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 01 jun 2008 12:11
door RedBill
17-07-2006

Nou, het is zover hoor, ik heb een volledig gereviseerde C20XE met coscast kop in mijn bezit. Binnen niet al te lange tijd zal deze onder de kap van mijn geliefde astra verdwijnen.

Hoewel de Lexmaul niet mee verhuist gebruik ik voorlopig toch maar even deze foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het blok overgekocht van de jullie welbekende GSI Twente. Ik verwacht dat het blok over twee maanden actief zal zijn. Ik hou jullie natuurlijk met foto's op de hoogte wanneer we aan de inbouw beginnen.

Geplaatst: 01 jun 2008 12:12
door RedBill
25-07-2006
GSi Twente schreef:Gister weer wat nieuwe onderdelen opgehaald:
- nieuwe koppelingsset.
- nieuwe complete distributie-set.
- nieuwe krukaspositie-sensor.

Verder is o.a. de kop en het onderblok gereviseerd.
Nieuwe lagers, rubbers, dichtingen, en nog veel meer.
Nieuwe rotor, verdeelkap, bougiekabels, massakabel.
Oliepomp binnenwerk vernieuwd, de F20 bak krijgt nog een nieuwe keerring en pakkingen.
Optisch alles netjes gespoten of gepoedercoat, bouten en moeren zilver laten verzinken.

Komt dus een standaard inlaat op, wit gepoedercoat, met ultrasoon gereinigde injectoren, diverse slangen en pakkingen.

Kortom met een maand of 2 ready and rolling!

Geplaatst: 01 jun 2008 12:14
door RedBill
21-09-2006
GSi Twente schreef: Daar gaan we weer.... :wink:

Afbeelding
Goud van oud... 8)

Afbeelding
Inlaat gecoat, gasklep schoon, nieuwe voetpakking, nieuw SFIbak rubber, ultra-soon gereinigde injectoren, gecoate inlaatrail, nieuwe klemmetjes voor de injectoren, nieuwe koper moeren, nieuwe inlaatpakking.
Komen nog aantal nieuwe slangetjes aan en slangklemmen uiteraard.

Afbeelding
Onstekingshuis geheel uit elkaar gehaald, gecoat, nieuwe verzonken bouten, nieuwe o-ring achterzijde, nieuwe rotor en verdeelkap, nieuwe bougiekabels.

Afbeelding
Overview... :wink:

Afbeelding
Slaapt warm.

Vanavond even verder werken, distributie erop leggen; nieuwe waterpomp, looprol, spanrol, veer, waterpomp, alles nieuw en origineel Opel.
Dan krukastandwiel monteren.
Poelie monteren incl. nieuwe boutjes.

Nieuwe BDP sensor monteren.

En dan volgende week maar eens aan het netjes maken v.d. kabelboom.
Special made by Langenhof Performance. :P

Geplaatst: 01 jun 2008 12:15
door RedBill
23-09-2006
GSi Twente schreef:Trouwens 1 opmerking, deze motor heeft alleen puur originele OPEL onderdelen, op de verdelerkap en bougiekabels na.
Gezien deze prijstechnisch in tegenstelling met de levensduur niet echt klopt.

Vandaag nog wat klemmetjes voor de injectoren opgehaald.
Gasklepsteun, en dat zwarte steuntje voor de bougiekabels.

Morgenavond een bok lassen waar de motor op kan staan, want ik wil het vliegwiel e.d. gaan monteren.
Enkel werkt de huidige motorsteun niet handig om dat te doen.

Geplaatst: 01 jun 2008 12:15
door RedBill
26-09-2006

Met dank aan een tip van GSi Twente heb ik een set schokbrekers rondom gekocht van het merk Bilstein. Als ik het goed heb zijn het Bilstein B8 dempers
Voordempers: F4-P36-0365-H000
Achterdempers: F4-B46-1552-H000

Afbeelding

Afbeelding

Ook vandaag een nieuw sproeiermotortje gekocht. Mijn originele had de geest gegeven. Deze sproeit aanzienlijk harder!

Geplaatst: 01 jun 2008 12:17
door RedBill
04-12-2006
GSi Twente schreef:En the date is set!

27, 28 en 29 December, operatie "le moteur" voor de boeg!
Ik heb er zin an!

Wat keburt:

- Motorswap C20NE naar gereviseerde en styled C20XE
- Transmissieswap F16 naar F20
- Reinigen motorruimte
- Vervangen veerpootrubbers en toplagers voor
- Vervangen schokdempers rondom voor nieuwe Bilstein dempers

Geplaatst: 01 jun 2008 12:19
door RedBill
06-12-2006

Zow, ik heb vandaag mijn C20NE verkocht voor 150 euro. Hehe, die komt in een kadett (nu nog 1.6) te liggen.
Nu nog de katalysator, de midden- en einddemper verkopen kan ik gelijk dat geld gebruiken om de uitlaatlijn van de XE verder aan te schaffen.

10-12-2006

Oliekoeler is inmiddels binnen. Een erg nette!

Afbeelding

Een katalysator heb ik gekocht via ebay.de, wordt deze week opgestuurd uit Luxemburg.

Midden- en einddemper heb ik nu een optie staan in Nijmegen.

Geplaatst: 01 jun 2008 12:20
door RedBill
15-12-2006

Middendemper is intussen binnen. Einddemper was crap, geen originele, en al helemaal geen mooie.

Was ook naar nijmegen geweest voor eventueel de inbouw van airco. Kon ik voor 80,- meenemen, alles wat nodig was, maar ik zag het toch niet zitten om weer in mijn voorfront te gaan zitten slijpen en het nieuwe stuk voor de airco in te bouwen. Airco is dus voorlopig van mijn verlanglijstje af. Wellicht als ik deze wagen als 2e auto heb in de toekomst ofzo.

Ook heb ik de TC computer en alle benodigde kabels daarvoor binnen.

Verder heb ik intussen 2 oliekoelers... :-S

Geplaatst: 01 jun 2008 12:21
door Matt
Blijft een supermooie Astra hoor!

Geplaatst: 01 jun 2008 12:22
door RedBill
27-12-2006

The Big day...

De C20NE moet eruit. Laatste plaatjes

Afbeelding

Afbeelding


Ietwat rustig aan vanwege het feestje van GSi Twente gisteren (Hij neemt nooit een glas melk voordat ie naar bed gaat) namen we vanochtend rond een uur of 11 bezit van de hal van een maat van hem (even reclame: Corne's Car Cleaning).

Terwijl Erwin zich ontfermde over de nieuwe motor stortte ik me op het demonteren van de carosserie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hele motorruimte werd ontdaan van alles wat overbodig was en in de weg zou zitten tijdens het verwijderen van het blok.

Afbeelding
Erwin bezig met het demonteren van de assen.

Afbeelding
Rally intussen bezig met de nokkenasbruggen van de XE. Erwin moet morgen nog even op zoek naar andere.

Afbeelding
Met geweld moesten de fusees een spoorstangen losgemaakt worden. Uiteindelijk zijn de spoorstangen maar bij het stuurhuis losgemaakt.

Afbeelding
Subframe verwijderd.

Afbeelding
Motor in de takel

Afbeelding
Rellie duikt in het vooronder...

Afbeelding
En toen ging het snel...

Afbeelding
Een gapend gat... Maar wel smerig. Klus voor morgen.

Afbeelding

Afbeelding
De NE... Na 268.000 bijzonder prettige kilometers, waar ik er 85.000 op mijn eigen naam heb staan.

Afbeelding
Morgen weer een dag....

Geplaatst: 01 jun 2008 12:26
door RedBill
28-12-2006

Hulde hulde hulde aan Niels en Erwin. Hier en daar met een vloek en een zucht, maar de nokkenassen zitten erin! De lagerkappen van de nokkenassen die bij deze kop zaten waren op de één of andere wijze onvindbaar. De kappen die we nu hebben gebruikt moesten dus passend gemaakt worden.

Vandaag verder de grote schoonmaak. Motorruimte volledig opgeruimd, ontdaan van wat vliegroest, leidingen in een nieuw laagje lak gezet.

Tevens de gaskabel vervangen en de Motronic en kabelboom van de XE geplaatst.

Ook het subframe werd grondig gereinigd.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zoals gezegd de voorste schokdempers vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de motor is een heel eind verder afgebouwd, voor een groot deel dankzij het dremelwerk van Niels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder erg veel knikkerbus-tuning gedaan.


Morgen weer een dag. Ook wordt dan de NE opgehaald. Bye bye, zwaai, zwaai.

Geplaatst: 01 jun 2008 12:27
door RedBill
29-12-2006

Dag 3. Er moet wat progressie gemaakt worden.
Rally is ook weer in het huis. Hij heeft ook nog wat werk aan zijn eigen wagen. Wiellager vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

De schone motorruimte wacht met smart op de C20XE

Afbeelding

Afbeelding

Na het aanbouwen van de koppelingsplaten en de drukgroep wordt de bak aan het blok gemonteerd. Het blok kan nu in de wagen worden gehangen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens wordt het subframe weer geplaatst en hangt het blok goed op z'n plek.

Afbeelding

Vanavond hebben we de veerpoten weer op hun plek gehangen en de motor zover mogelijk aangesloten. Helaas missen we nog wat essentíele delen, waardoor we het blok vandaag niet konden af monteren. Fingers crossed of we die morgen nog weten te bemachtigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 01 jun 2008 12:30
door RedBill
30-12-2006

Vandaag veel geregel...

Vanochtend begon met een SMS van Fred (Chucky66) dat hij nog wel een gasklep positiesensor had liggen van het type dat we nodig hadden. Wat heen en weer gebel tussen Erwin, Fred en mij leverde mij een ritje op naar Driebergen (Austerlitz) wat voor mij gelukkig vanaf Ede niet ver is. Nogmaals waanzinnig bedankt!

Met Niels wat heen en weer gebeld over de slang tussen de rembekrachtiger en het gasklephuis. Hij bleek deze nog te hebben liggen dus een bezoek aan Eep Borgers was niet nodig.

Onderweg van Austerlitz naar Rijssen in de Corsa nog twee lifters meegepikt die om een lift naar Enschedé vroegen toen ik aan het tanken was.

In Rijssen eerst maar eens de spoorstangen goed bevestigd, terwijl Niels de homokineet van de linker aandrijfas verving en de as weer plaatste. Nog wat ellende met de klemmen die de ashoes op z'n plek moet houden.
Die moeten nieuw besteld worden.

Met enige moeite konden de koelslangen van het inlaatspruitstuk bevestigd worden.

Verder had Erwin het hele inlaatgedeelte gefixed.

Nadat we de wielophanging voor weer op orde hadden konden de wielen er voorlopig weer even onder, en konden de achterste schokbrekers verwijderd worden. Daar moeten nog nieuwe rubbers voor komen.

Afbeelding

Lijst met benodigdheden:

- Buis t.b.v. koelsysteem
- Stekker LFR en klopsensor
- Veerpootrubbers achter
- Originele einddemper C20XE
- Rubbers t.b.v. ophanging einddemper
- Boutjes M7 t.b.v. afdekkappen vliegwielhuis
- Bevestigingsbeugels leidingen oliekoeler
- Centrale bout bevestigingshuis oliekoeler
- Interieurfilter (niet noodzakelijk voor de ombouw, maar wel nodig :wink: )
- Motorolie
- Koelvloeistof

Al wel besteld, maar nog niet binnen:
- Centreerbusjes nokkenasbruggen.

Vandaag kwam de oudere broer even kijken hoe zijn jonge broertje groot wordt.

De Kadett GSi 16V Champion Irmscher uitvoering die Erwin nog heeft staan.

Afbeelding

De hoop is dat we volgende week donderdag wellicht het blok draaiend kunnen hebben, als de dealer en de leverancier meewerken.

Voor dit jaar is het even rust.

Geplaatst: 01 jun 2008 12:34
door vizier
keep it up, leuk om te lezen 8)

Geplaatst: 01 jun 2008 12:35
door RedBill
06-01-2007

Finally, alle essentiele onderdelen waren binnen. Met als klapper (kwa prijs dan)

Afbeelding
Ein ganz neuen Astra GSi 16V Original Auspuff! Voor die prijs mag ie ook wel een jaar of 8 meegaan...

Terwijl Niels, Erwin en Adriaan (Partner in crime van Niels) naar Eep gingen voor wat delen, stortte ik me eerst op het plaatsen van de diverse uitlaatdelen. Na eerst de tussendemper opgehangen te hebben kwam ik er al vlot achter dat de kat niet pastte. Dat lag aan het uitlaatspruitstuk en de voorpijp. Deze was ooit door een niet nader te noemen forumlid aan mij verkocht als een originele 2.0 16V versie. Deze bleek echter aangepast (verlengd) te zijn voor een katvervanger o.i.d. Irritante verrassingen zijn dat. Maandag moeten de slijptol en het lasapparaat maar weer uitkomst bieden.

Vervolgens met de nieuwe veerpootrubbers en bussen de schokdempers achter weer gemonteerd.

Afbeelding

Ophangpunten van de oude demper kunnen weggeslepen worden... Hitteschild is enigszins verroest.

Afbeelding

Vlak na de middag kwamen de heren terug van Eep. Even later arriveerden achtereenvolgens Laagvlieger, Smatse (die ook even in de buurt was) en Maartje met haar vriendin.

Laag had een correcte kabelboom meegenomen voor de startmotor e.d. Die was van de 16V ook net weer anders dan van de 8V. Na het omsolderen van een stekker kon het blok dan eindelijk volledig correct worden aangesloten.

Voor de oliekoeler werd tijdelijk maar een andere oplossing gezocht. Dit was echt ellendig. Twee typen oliekoeleraansluitingen: die van de Kadett E en van de Astra F. Niet uitwisselbaar, en van beide typen onderdelen niet meer bij de dealer leverbaar.

Na het oplossen van een kleine lekkage in het koelcircuit kon dan de opstartprocedure ingezet worden. Eerst zonder ontsteking, zodat overal in de motor voldoende olie zou komen.

Toen dat achter de rug was begonnen de vraagtekens. Wel ronddraaien, wel compressie, maar niet aanslaan. Zie daarvoor verder het problemen topic. Het kost allemaal nog wat hoofdbrekens...

Afbeelding

Resultaat is dat de motor nog niet loopt, en dat de uitlaat er nog niet onder hangt. Verder zit ie weer helemaal in elkaar...

Iedereen die er was weer bedankt voor de inbreng!

To be continued...

Helaas helaas helaas...

Problemen in het brandstoftoevoer circuit hebben ervoor gezorgd dat het blok nog niet uit zichzelf heeft gelopen. We hebben het probleem al terug kunnen lokaliseren naar het (waarschijnlijk) ontbreken van spanning aan de injectorrail (er is namelijk wel benzinedruk op de rail te creëren, maar de injectoren spuiten niet in.)

Ook de benzinepomp in de tank moeten we nog een beetje helpen met directe voeding. Morgen zal ik het probleem even uitgebreider toelichten. Ben nu bekaf... ga maffen...

Foto's van Laagvlieger:

Big Niels bezig:
Afbeelding

Erwin en redbill bezig:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ziet er TOP uit!!!!
Afbeelding

Geplaatst: 01 jun 2008 12:40
door RedBill
26-01-2007

Nou, dit hoofdstuk kan binnenkort dus ook afgesloten worden...

Niels (Rallyastra) heeft em eindelijk aan het lopen gekregen. Uiteindelijk is gebleken dat het onstekingshuis dat op het blok gemonteerd zat niet goed was. Uitgewisseld en het blok liep meteen.

Een enorme opluchting na bijna een maand frustratie.