10-06-2006
Ik ben vandaag in het prachtige weer constructief aan de slag geweest met mijn Astra, met twee doelen:
- Elektrisch verwarmde stoelen inbouwen die ik bij GSi Twente had gehaald.
- Restauratie van de bestuurdersstoel i.v.m. de bekende instapschade
Deze restauratie moet gaan plaatsvinden door van een passagiersstoel de binnenzijde over te zetten en de bekleding van de wang van de passagiersstoel over te naaien in de bekleding van de bestuurderstoel.
De zitting van de passagiersstoel kan zonder aanpassingen 1 op 1 over.
Omdat ik niet wist of de auto kwa bedrading voorbereid was op verwarmde zetels had ik uit de ex-auto van GSi Twente (waar ook de stoelen en de bedieningsknoppen uit kwamen) ook de bedrading vanaf de zekeringkast meegekregen. Zo begon ik met het verwijderen van de stoelen om genoeg ruimte te hebben.
Toen ik onder de isolatiemat keek zag ik tot mijn vreugde een stekkertje liggen dat mij bekend voorkwam!
Niet lang daarna vond ik ook de stekkers die aan de schakelaars moestenkomen. Deze lagen onder de middenconsole langs de versnellingspook. De wagen was voorbereid, dit was een enorme meevaller!
Dit had ik dus niet meer nodig!
Sfeerplaatje tussendoor
Omdat ik naast mijn eigen interieur dus ook de zetels met de verwarmingselementen had staan kon ik gaan beslissen welke delen ik in de wagen zou zetten en wat ik van de stoelen moest overzetten
Beide zitvlakken van de passagiersstoelen waren nog in goede staat, en beide zitvlakken van de bestuurdersstoelen waren slecht.
De rugleuning van mijn eigen passagiersstoel was nog er netjes, en op de verwarmde zat een brandplekje. Beide bestuurdersstoelen waren niet veel meer kwa linkerwang. Resultaat is dat ik de volgende overzet handelingen moest uitvoeren:
- Zitvlak van verwarmde pas. stoel overbouwen naar eigen pas. stoel
- Verwarmingselement van rugleuning overzetten van verwarmde naar mijn eigen stoel
-Verwarmingselementen verwarmde best. stoel overzetten naar zitvlak eigen passagiersstoel, en deze overbouwen naar eigen bestuiurdersstoel, net als verwarmingselement rugleuning.
- Wang verwarmde passagiersstoel overnaaien naar eigen bestuurdersstoel.
Al met al een aardige puzzel.
Ik begon met het loshalen van de bekleding van de stoel die toch al beschadigd was, zodat ik niet bij een foutje gelijk iets goeds beschadigen zou. Hier moest het verwarmingselement uit.
De stoel hoes zit met allemaal krammetjes vast aan een metalen staafje.
Er stonden dus vier stoelen buiten...
De rugleuning kan vrij gemakkelijk van de zitting losgekoppeld worden. Twee klemmetjes verwijderen is alles dat noodzakelijk is. Voor het gemak is het beter de andere twee van de kantelvergrendeling ook even los te halen, maar dat is dus geen must.
Deze zitting hoefde niet aan te gebeuren, hij is in goede staat en het verwarmingselement was aanwezig.
De rugleuning daarentegen werd uit educatief oogpunt volledig gestript.
En ja hoor, het zijn echte RECARO sportstoelen!
Gestript:
Nadat ik het verwarmingselement dat uit bovenstaande rugleuning kwam overgezet had naar de goede rugleuning en het geheel weer in elkaar had gezet, kon de passagierstoel de auto weer in.
And wired!!!
Next job: Verwarmingselement uit beschadigde zitvlak bestuurdersstoel halen...
Dat viel niet mee! Zo ziet zo'n ingezakte wang er van binnen uit...
Omdat ik het goede zitvlak niet wilde beschadigen bij het inbouwen van het element besloot ik daarbij tot een andere aanpak dan bij het verwijderen uit het kapotte zitvlak.
Hier heb ik niet de hele bekleding losgehaald, maar alleen een dwarsverbinding van de krammetjes aan het stangetje. Dit was echt een geduldwerkje en ik moest bijn beste chirurgische beentje voorzetten om de klus te klaren...
Na een uur zat het element er eindelijk in, en had ik het tweede goede verwarmde zitvlak klaar...
Omdat ik verwachtte dat het overnaaien van de wang vandaag niet af zou komen heb ik dat laten zitten. Binnenkort dus even de naaimachine van mijn moeder lenen...
Dus ik eerst de bediening maar verder ingebouwd en mijn bestuurdersstoel in de oude staat weer geplaatst...
PS. Ik heb geen ETC!!!
TO BE CONTINUED...
20-06-2006
Omdat ik mijn restauratie nog lang niet af vind met het ontdoen van roest en het overspuiten, ga ik nog maar even door.
Ook een aantal niet-kritische slijtagedelen was namelijk aan vervanging toe. De meeste Astra eigenaren zullen dat herkennen.
In mijn geval zijn dat in ieder geval de scharnierpinnen van de portieren, evenals de deurvangers. Vandaar dat ik ze maar even besteld had bij de dealer. Vandaag waren ze binnen.
Alle prijzen Ex korting, ex BTW.
05160224 Portiervanger: 17,60
00132608 Scharnierpen: 0,57
00132580 Scharnierpendop Astra per stuk 0,21 (gaan per 10)
00132524 Kapje scharnier 0,36
Zaterdag maar even weer klussen.