Pagina 10 van 14

Geplaatst: 17 sep 2008 17:39
door EKadett
even voor RedBill (en de rest ;))
hier heb ik een spruitstuk gezien bij m-tech..
560 eurotjes..
en t is een kleine spruitstuk:
Afbeelding
Afbeelding

vind ik met die buizen shit veel cooler :D

Geplaatst: 17 sep 2008 18:17
door GSi Twente
Dat is gewoon een replica van het Courtenay Sport (.co.uk) spruitstuk.

Mathijssen is gewoon een grote immitator, die iets sneller en slimmer is als de rest.

Geplaatst: 17 sep 2008 18:36
door Rellie opt werk
RedBill schreef:Turbo zou voor optimale reactietijd toch juist heel dicht bij de uitlaatpoorten moeten zitten?
Nee hoor, dat spruitstuk is veel beter want elke buis per poort is even lang waardoor je turbo beter spoolt.

Geplaatst: 19 sep 2008 19:45
door EKadett
Rellie opt werk schreef:
RedBill schreef:Turbo zou voor optimale reactietijd toch juist heel dicht bij de uitlaatpoorten moeten zitten?
Nee hoor, dat spruitstuk is veel beter want elke buis per poort is even lang waardoor je turbo beter spoolt.
maakt weinig uit als je nou een korte heb die ik had laten zien of die spaghetti geval, het moet altijd evenlang zijn, met of zonder krommingen erin!

mathijssen heeft wel wat leuk spul in huis (H)

Geplaatst: 19 sep 2008 20:20
door Bassion
hier nog een mooie uitleg:

Doordat de lengte van iedere pijp vanaf de cilinder tot aan de turbo hetzelfde is, komen de drukgolven achter elkaar, in de ontsteekvolgorde bij de turbo aan.
Bij een normaal spruitstuk is de afstand van cilinder 1 tot de turbo ca. 4x zo groot als de afstand van cil. 4 tot de turbo. De looptijd van de drukgolf is dan ook ca 4x zo lang dus de kans bestaat dat er drukgolven van verschillende cilinders, b.v. 3 en 4, tegelijkertijd bij de turbo aankomen en elkaar versterken... dat wil je eigenlijk niet, het liefst zou je een constante voordruk bij de turbo willen hebben, zonder toppen en dalen, vandaar dus zo een spruitstuk met gelijke pijplengten.

ik ben er iig blij mee, we gaan wel zien wat het brengt als het geweld op de bank is geweest :wink:

Geplaatst: 19 sep 2008 20:30
door boerbeun
Bassion schreef: b.v. 3 en 4, tegelijkertijd bij de turbo aankomen en elkaar versterken...
volgens mij werkt het niet zoals je uitlegt...

drukgolven die ij elkaar komen gaan ten alle tijden reflecteren

word bij auto`s ook toegepast in de dempers: reflectiedempers,
drukgolf a heft de trillingen van drukgolf b op.

dit werkt bij geluid precies hetzelfde. de een maakt de andere kapot, of beter gezegd: de nominale drukgolf die je overhoudt is lang niet zo hoog als dat ie per zelfde lengte uit komt.

Geplaatst: 19 sep 2008 20:31
door RedBill
Het hele principe van even lange aanvoerlijnen naar de Turbo is me bekend, maar als ik dit stuk van de ontwerper van de C20LET lees is het ook van belang voor de reactietijd van de Turbo dat die zo dicht mogelijk bij de uitlaatpoorten zit.

Engelstalig leesvoer.

In de ideale situatie zou je dus een gegoten spruitstuk hebben waarin de kanalen op elkaar zijn afgetemd, maar niet langer dan strikt noodzakelijk...

Geplaatst: 19 sep 2008 20:34
door boerbeun
heb je trouwens te maken ook met inlaatafstand vanaf turbo m.b.t. tot de powerband of is dat bij turbo nvt?

Geplaatst: 19 sep 2008 20:35
door Bassion
@ boerbeun: is niet van mij, heb ik snel even ergens vandaan geplukt had geen zin om het exact uit te zoeken in mijn boeken :oops:

@ redbill: mooie stukje tekst,

maar het maakt mij verder niet zo veel uit, het word toch op de bank getest, en mocht het echt niets zijn, is er zo een andere natuurlijk :wink:

toch bedankt allen voor de uitleg en verklaringen :D

Geplaatst: 22 sep 2008 21:14
door Bassion
welk middel kan ik het best gebruiken als ik nieuwe schermen ga plaatsen voor de binnen wielkast? tegen de roest?

Geplaatst: 22 sep 2008 22:44
door Erwin_dude
ml

Geplaatst: 23 sep 2008 11:45
door Rellie opt werk
@redbill

Jij neemt het iets TE letterlijk, klopt idd dat de turbo zo kort mogeljik bij de uitlaatpoort moet zitten voor optimaal resltaat. Maar dan wel na de minimale lengte van de 4 uitlaatbuizen.

Geplaatst: 23 sep 2008 17:13
door Bassion
Erwin_dude schreef:ml
ml op de binnen schermen aan de binnekant zeg maar?

zoals dit bedoel ik:
Afbeelding

even uit het topic van melbo gejat, en net als de dorpels die er nieuw inkomen, die kan ik het beste ook gelijk vol spuiten met iets tog?

Geplaatst: 24 sep 2008 09:29
door Rellie opt werk
Wel eerst lassen en dan volspuiten :wink:

Geplaatst: 24 sep 2008 19:15
door chucky66
nee man eerst hechten dan flink ml dan aflassen :zak: :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 24 sep 2008 19:33
door Bassion
snap ik :wink:

ik bedoelde waarmee, ook gewoon ml?[/code]

Geplaatst: 14 okt 2008 20:16
door Bassion
wat voor kleur zou ik mijn blokje maken?

de L word in de kleur van de auto meegspoten

Geplaatst: 14 okt 2008 20:34
door GSi Twente
Wat voor kleur moet dat wezen wel, beetje moeilijk in te schatten zo.

Ik zou wit nemen... 8)

Geplaatst: 14 okt 2008 21:20
door gsipiloot
GSi Twente schreef:Wat voor kleur moet dat wezen wel, beetje moeilijk in te schatten zo.

Ik zou wit nemen... 8)
ik niet
Afbeelding
8) 8) 8)

Geplaatst: 19 okt 2008 16:41
door chucky66
die is lelijk :oops:

Geplaatst: 19 okt 2008 18:09
door Bassion
de auto word een rode kleur, (weet nog niet precies welke kleur)

en de L word met die kleur meegespoten,

mja wat te doen met het blokje, ik vond dat coaten van niels ook wel heel erg mooi, dan het onderblok gewoon zwart ofzo, en de kop blank laten,

en dan denk ik voor bijvoorbeeld de wastegate en dumpvalve en nokkenaswielen de rood geadoniseerd varianten daar van nemen, want blauw zal niet egt samen gaan denk?

Geplaatst: 20 okt 2008 22:10
door Bassion
iemand bekend met het merk folger?

Geplaatst: 26 okt 2008 15:25
door Bassion
je ziet tegenwoordig veel watergekoelde intercoolers op internet, is dit wat? heeft iemand hier er misschien al ervaring mee ofzo?

zit deze intercooler dan via het koelwater circuit aangesloten of moet je daar dan een apart koelcircuit voor maken?

Afbeelding

Geplaatst: 26 okt 2008 18:04
door Laagvlieger
Maat van me gaat werken met een Chargecooler.
Die koelen dmv een Aircocompressor en krijgen de intercooler met gemak rond het vriespunt.

Dit is ook zo'n Chargecooler zo te zien.
Gaat dus gewoon koelmiddel in (R134a).

Geplaatst: 26 okt 2008 18:08
door Bassion
maar dat zou dus makkelijk genoeg koeling moeten geven? Ik las net nog even dat je er een extern (water)pompje bij kunt bestellen. dus je krijgt dan een apart circuit, is wel ruimte besparend denk ik. moet alleen wel 76mm aansluiting hebben en genoeg koude lucht kunnen leveren