Pagina 9 van 13

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 19:33
door Nick(GSI)
NEEEEE haha :mrgreen:

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 19:39
door pascal1109
was te proberen he :lol:
zie hem zaterdag wel.

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 19:41
door Nick(GSI)
IDD 8)

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 20:37
door Rellie opt werk
Kom je je auto ook volgende week zaterdag ophalen dan Pascal ? :mrgreen: Nick je moet denk ik ook lagers hebben voor je diff ofniet ?

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 20:46
door pascal1109
Rellie opt werk schreef:Kom je je auto ook volgende week zaterdag ophalen dan Pascal ? :mrgreen
Ik ben in de war volgens mij :oops:
Aanstaande zaterdag is de bedoeling 8)

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 21:05
door Nick(GSI)
4 april toch?

@Niels

Heb wel een soort adapterplaat erbij voorde rest niks :D Dus bestel maar wat jij denkt nodig te hebben :lol:

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 21:12
door pascal1109
nee man ik dacht dat het aanstaande zaterdag al 4 april was.
Wachten tot 4 april is echt veel te lang :lol:

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 23:26
door Peter_89
Hoeveel procent is dat sper?

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 24 mar 2009 23:40
door Nick(GSI)
ja vroeg ik me ook af lol. Maar er is maar 1 type dus weinig keus :lol:

Edit: Dit staat in de tekst : Dit dif spert variërend van 0-65%,

dus hij spert variërend?

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 00:36
door astra gsi
ga je iig plezier aan hebben :D

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 00:39
door Nick(GSI)
Mag hopen van wel zo'n bonk ijzer kost toch een klap geld :mrgreen: :mrgreen:

maar dat gaat zeker goed komen 8)

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 00:44
door astra gsi
Nick(GSI) schreef:Mag hopen van wel zo'n bonk ijzer kost toch een klap geld :mrgreen: :mrgreen:

maar dat gaat zeker goed komen 8)

jip idd kost redelijk wat geld :D :D

veel plezier ermee 8)

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 00:54
door Nick(GSI)
Thx :opel:

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 13:17
door Rellie opt werk
Die adapter die je er bij hebt heb je helaas niets meer aan. Dat adapter is er voor om te zorgen dat het grote lager van F28 er op past. Alleen dat grote lager is niet meer te krijgen, daarvoor heb ik nu weer een andere adapter zodat je een F20 lager kunt gebruiken.

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 16:36
door oenatje
kan iemand uitleggen wat een sper doet? ik heb daar nul verstand van.

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 17:05
door Theo Gsi
sper die zorgt er voor dat je minder spin krijgt op de wielen om dat die vertraagd.
iig dat dacht ik...Correct me if im wrong

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 17:14
door pascal1109
Normaal gesproken krijgt het wiel met de minste grip, het meeste vermogen. De sper zorgt ervoor dat beide wielen evenveel vermogen krijgen of, wanneer (en dit weet ik niet zeker), hoe lager het percentage sper is (want je kunt ze volgens mij in verschillende percentages kopen), hoe minder dit effect is.

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 17:31
door oenatje
oke een stuk duidelijker voor me, dank u

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 19:10
door vizier
Gupy schreef:
Mr.vec schreef:ziet er allemaal goed en strak uit :shock:

maar wat doet een sper eigelijk??
Hier een stukje tekst waarin het wordt uitgelegd.



Differentieel en Sperdifferentieel


…. wat zijn dat voor onderdelen en welke functie hebben ze?

Het differentieel zorgt ervoor dat er snelheidsverschil tussen aangedreven wielen mogelijk is. U kunt zich voorstellen dat een wiel in de binnenbocht minder afstand aflegt dan een wiel in de buitenbocht. Als nu de wielen „star“ met elkaar verbonden zouden zijn, dan zou dit snelheidsverschil niet mogelijk zijn en zou de auto dus moeilijk te besturen worden.

Het differentieel is een tandwieloverbrenging die ervoor zorgt dat er geen starre verbinding is tussen de aangedreven wielen. Dit wordt gerealiseerd door de kegeltandwielen in het differentieelhuis.

Het sperdifferentieel heeft eenzelfde soort opbouw als het „gewone“ differentieel, maar daarnaast nog wat extra componenten om de „ vrijheid“ van snelheidsverschil tussen de twee aandrijfassen van de wielen te beperken. Dat betekent dus dat bij een sperdifferentieel niet het ene wiel stil kan staan en het andere kan draaien.



Functioneren van het differentieel:

Het door de motor gegeven koppel wordt via de pignon overgebracht op het kroonwiel. Het kroonwiel brengt dit koppel over op de satellietdrager (de as waar de satellietwielen op zitten). Bij rechtdoor rijden is er geen verschil in snelheid tussen de beide wielen en dus draaien de kegeltandwielen niet om hun eigen as (de satellietdrager) en hebben de beide kegeltandwielen dezelfde snelheid.

In een bocht wordt de situatie anders. Het ene wiel moet dan in dezelfde tijd meer afstand afleggen dan het andere. Dat kan alleen als de kegeltandwielen om hun eigen as gaan draaien. Dit gaat vanzelf, want in een bocht zal het buitenste wiel „ achterblijven“ en dus minder koppel vragen. Dit wordt automatisch door het differentieel gecompenseerd, doordat dan de kegelwielen om hun as gaan draaien. Overigens blijft tijdens dit hele proces het kroonwiel ook draaien, dus er blijft aandrijfkracht! Het wordt alleen niet meer gelijk verdeeld over beide wielen.

Bij het sperdifferentieel ( zie boven ) wordt de vrijheid van koppelverdeling tussen de beide aangedreven wielen kunstmatig beperkt. U kent allemaal het effect van met 1 wiel op het ijs staan en met het andere wiel op de (stroeve) weg. Het wiel dat op het ijs staat slipt en het andere staat stil (oftewel het wiel op het ijs biedt geen weerstand, en zou je het wiel in de „ buitenbocht“ kunen noemen). Met een sperdifferentieel kan dit beinvloed worden. In dat geval zorg je ervoor dat er altijd een bepaald percentage koppel minimaal overgedragen wordt op een wiel. Voorbeeld: een 70/30 sper zorgt ervoor dat er altijd nog 30 % van het koppel overgedragen wordt op het wiel dat de meeste weerstand biedt. In dat geval kun je dus toch gewoon vanwege de 30 % tractie op het wiel dat op de weg staat wegrijden.

een sper is een goede investering :thumbsup:
ga je veel lol mee hebben 8)

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 19:32
door Nick(GSI)
Nice man dat stukje tekst :D

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 19:36
door Nick(GSI)
Rellie opt werk schreef:Die adapter die je er bij hebt heb je helaas niets meer aan. Dat adapter is er voor om te zorgen dat het grote lager van F28 er op past. Alleen dat grote lager is niet meer te krijgen, daarvoor heb ik nu weer een andere adapter zodat je een F20 lager kunt gebruiken.
hey Niels,

Op me factuur staat: Adapter opel f28-F20 FWD Zou dit dan geen adapter zijn juist voor het F20 lager?

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 25 mar 2009 20:12
door oenatje
nu is het helemaal duidelijk, dank je vizier

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 26 mar 2009 09:36
door Rellie opt werk
Nick(GSI) schreef:
Rellie opt werk schreef:Die adapter die je er bij hebt heb je helaas niets meer aan. Dat adapter is er voor om te zorgen dat het grote lager van F28 er op past. Alleen dat grote lager is niet meer te krijgen, daarvoor heb ik nu weer een andere adapter zodat je een F20 lager kunt gebruiken.
hey Niels,

Op me factuur staat: Adapter opel f28-F20 FWD Zou dit dan geen adapter zijn juist voor het F20 lager?
Nee want die sper die jij hebt is een F20 sper en geen F28 4x4 sper, dat lager krijg je er bij om de afstand op te vullen die de F28 4x4 sper groter is.

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Sper is binnen(Foto's)

Geplaatst: 02 apr 2009 20:16
door Nick(GSI)
Hey,

Zo vandaag vrij genomen van me werk om het motorruimte te:
Schuren
Slijpen
Lassen
kitten
spuiten enz

Na al het kit verwijdert te hebben kwam ik erachter dat er toch een stukje doorgeroest was :( Gelukkig maar een klein stukje. Heb het goed geschuurd en geborsteld stukje uitgeslepen en weer dicht gelast. Naar mijn idee heel goed gefixt :D Toen verder alle overige roest plekken met een staalborstel op een boormachine weggehaald. alles netjes glad geschuurd ontvet en afgeplakt.

Toen hebben we het toch maar zelf gespoten met een spuit pistool op lucht aangezien de gsi naar Niels gaat zaterdag en een beetje tijd noot hadden.
na toch zo'n idee van er zit stof en bende in de lucht toch heel erg Nice geworden :

Eerst alles netjes in de primer gezet ,toen mooi de naden gekit, eerste kleur laag aan gebracht leek er totaal niet op (de kleur) dan haha, Naarmate meer lagen werd het heel Nice. En toen de blanke lak erop zat blingde het als de malle

Nou hier de plaatjes bij de praatjes (lens was wat stoffig :( )

hier het door geroeste gat
Afbeelding
netjes dicht :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jammer dat de laatste foto's na het spuiten onduidelijk zijn ik maak morgen even mooie foto's met schone/betere camera :mrgreen:

Re: Nick(GSI)Project Topic (C20let) Motor Ruimte Weer Nieuw

Geplaatst: 02 apr 2009 21:26
door pascal1109
Mooi blauw is niet lelijk 8)