DarkDaedelus's GSi C18XE

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

GSI Racer schreef:hey Pim (was het toch he)?

heb even niet het hele topic doorgelezen, maar je hebt nog steeds problemen zo te zien.
staat je distributieriem überhaupt wel op tijd??
@Maikel: Het was inderdaad Pim :P

Ik heb het er toevallig gister nog over gehad met vrienden en zijn tot de conclusie gekomen dat deze waarschijnlijk niet op tijd staat. Dit zou
dan ook verklaren waar het schommelen in toeren vandaan komt (sinds het vervangen van de koppakking toendertijd).



Zoals Laagvlieger ook zegt, dit zou niets met vonken te maken moeten hebben, vooral aangezien dat schommelen al een hele tijd is.
Helaas zou ik het vervangen/op tijd zetten van een riem niet zelf onder andere omdat ik die klem voor de bovenste 2 tandwielen niet heb.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Laagvlieger »

Een griptang werkt ook als goede klem :clown:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

ghaha als dat zomaar werkt, dan staat het zeker op de planning :P
Liever eerst het vonkprobleem oplossen.

Had wel al een stappenplan gevonden hoe je het best te werk kon gaan (ook van opel forum, maar uiteindelijk van deze website:

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT029738W/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou je die kunnen nakijken op compleetheid? :shiny:
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door GSI Racer »

die klem heb je niet nodig indd.
er is maar een tandwiel wat een tikje om springt
deze kun je gewoon met een ring/steek sleutel gewoon op de juiste positie houden als je de riem erop legt :wink:

dit zou ik maar eens even gaan controleren dan!

wat had je nog voor een vonkprobleem?
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Laagvlieger »

Ik zou de prioriteit eerst bij het niet vonken leggen.

En wat die beschrijving betreft. Timingmerkteken van de krukas moet je zoeken op het krukastandwiel.
Staat een pijltje op en een streepje in het oliepomphuis precies onderaan.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Heb deze markeringen inderdaad al eens gezien, zij n ook al extra gemarkeerd.
Dan zal ik inderdaad toch dit eerst behandelen.

Wat betreft het vonken, de auto slaat niet meer aan. Startmotor draait gewoon, zelfde verschijnselen als een kapotte krukassensor.
Brandstof druk heeft die ook.

Kabelboom nagelopen met ivo omdat ik ervan overtuigd was dat de auto vonkte omdat die een halve week gelede na lang doorstaten nog gestart had. Krukassensor nagemeten met waardes van afbeelding van ander forum. Bleek achteraf dat de bougiekabels niet vonken (heb nog geen bougiedop, toen geen bij de hand) zowel bij bougies/op het blok niet als bij de zwarte module niet..

Deze vervangen met een die mike nog had, maar maakte helaas geen verschil.

Verzonden vanaf tablet. Excuses voor spelfouten.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Laagvlieger »

Nu zeg je weer dat je brandstofdruk hebt. Maar heb je dat gecontroleerd tijdens het starten?? Want DAT is van belang. Dat hij bij contact zetten even 2 sec pompt is niet belangrijk.
Verders wat vonken betreft. Het is DIS ontsteking die per 2 cilinders vonkt he! Ik weet niet of je hiervan op de hoogte was?
1&4 en 2&3 vonken tegelijk. Zodoende heeft bv een kapotte bougie/bougiekabel/aansturing enz invloed op 2 cilinders!
Je kan dus ook nooit vonk controleren als van de andere cilinders de bougiekabels niet aangesloten zijn.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door GSI Racer »

wat Marcel indd al aangeeft: heb je je bobine al eens gewisseld met een andere?
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

GSI Racer schreef:wat Marcel indd al aangeeft: heb je je bobine al eens gewisseld met een andere?
Inderdaad gedaan, met een die Mike nog had liggen, helaas ook geen garantie dat die het doet, maar toch
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Erwin_dude »

echt je kon het oude motorblok van mij er wel in hebben liggen, ksal is zoeken naar mijn oude topic met klachten!
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Laagvlieger schreef:Nu zeg je weer dat je brandstofdruk hebt. Maar heb je dat gecontroleerd tijdens het starten?? Want DAT is van belang. Dat hij bij contact zetten even 2 sec pompt is niet belangrijk.
Verders wat vonken betreft. Het is DIS ontsteking die per 2 cilinders vonkt he! Ik weet niet of je hiervan op de hoogte was?
1&4 en 2&3 vonken tegelijk. Zodoende heeft bv een kapotte bougie/bougiekabel/aansturing enz invloed op 2 cilinders!
Je kan dus ook nooit vonk controleren als van de andere cilinders de bougiekabels niet aangesloten zijn.
Ik wil nog steeds proberen om even een lampje aan te sluiten, maar ga hier niet de stekker van de benzinepomp doorknippen.
Ik ga er even van uit dat 1 een - signaal geeft en 1 een plus signaal?
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door GSI Racer »

stekker op de br.pomp is indd 1+ en 1-

heb je al eens geprobeerd met wat remmenreiniger ofzo inspuiten.
of iets anders wat goed verdampt.
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

GSI Racer schreef:stekker op de br.pomp is indd 1+ en 1-

heb je al eens geprobeerd met wat remmenreiniger ofzo inspuiten.
of iets anders wat goed verdampt.
Mooi , dan ga ik morgen eens even een lampje aansluiten.

Ik neem aan remmenreiniger in het inlaattraject? Dat heb ik inderdaad al geprobeerd. Overigens gister ook even de auto moeten verplaatsen en dus gesleept.
Tijdens het slepen ook geprobeerd m aan te krijgen (wie weet he..) merkte dat de stuurbekrachtiging wel aan ging, maar verder niets van een motor die liep.
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door GSI Racer »

ga er maar van uit dat je gewoon brandstof krijgt.
anders liep hij wel op remmenreiniger.

vonken doet hij op alle 4 de bougies niet?
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

GSI Racer schreef:ga er maar van uit dat je gewoon brandstof krijgt.
anders liep hij wel op remmenreiniger.

vonken doet hij op alle 4 de bougies niet?
Voor zo ver ik heb kunnen testen op alle 4 de kabels niet. Aan bougiekant niet en aan bobine kant niet. Heb wel eens eerder zo geprobeerd dat werkte voorheen wel om vonkjes te zien, nu niet. Bougies zelf moet ik nog proberen maar heb helaas (nog) geen bougiesleutel.. Moet er morgen heus wel ergens een vandaan kunnen toveren.

En om even zeker te weten (en laagvlieger gerust te stellen :mrgreen: ) test ik toch even met een lampje :)
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Laagvlieger schreef:Verders wat vonken betreft. Het is DIS ontsteking die per 2 cilinders vonkt he! Ik weet niet of je hiervan op de hoogte was?
1&4 en 2&3 vonken tegelijk. Zodoende heeft bv een kapotte bougie/bougiekabel/aansturing enz invloed op 2 cilinders!
Je kan dus ook nooit vonk controleren als van de andere cilinders de bougiekabels niet aangesloten zijn.
Hier was ik overigens niet van op de hoogte!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Laagvlieger »

Idd even testen want daarmee wordt je een hoop wijzer.
Met storingzoeken nooit aannames maken van "mwooaa dat zal vast wel werken" maar zeker weten.

Als hij ook geen brandstofdruk heeft tijdens het starten dan hoef je het probleem al helemaal niet meer in de bobine/ontsteking te zoeken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Vandaag 2 testen kunnen doen;
1. Bougies eruit en dan aan de bougiekabel en kijken of ze vonken
2. Lamp aangesloten op brandstofpomp

Aangezien ik eerder een bougiesleutel had gevonden dan een makkelijk te bekabelen 12v lampje heb ik ze ook in deze volgorde gedaan.
De uitslag als volgt:

Bougies eruit gedraaid, bougiekabels op DIS en op de bougie, maar geen enkele vonk te zien.



En Laagvlieger, extra punten voor jou:

Heb mijn lampje aangesloten, zet de auto op contact, lampje blijft even branden en gaat daarna uit.
Vervolgens auto proberen te starten lampje blijft uit.

Daarna van contact afgehaald, weer op contact gezet, lampje blijft uit.


Je zei dat ik niet hoefde te zoeken naar een ontstekingsprobleem, echter is mijn vraag:
Waarom krijg ik geen vonk, als er geen benzine komt? Zitten die 2 'achter' elkaar geschakeld?
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door just_nll »

bedoel je krijgt dus ook geen benzine als je allebij niet hebt zou ik t aan raden om naar je relai te kijken en als het de relai het niet is de dan de kabels er van /meten
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Laagvlieger »

Kijk zo wordt je wijzer!

Simtec Stuurt je injectoren/brandstofpomp/ontsteking enz. niet eerder aan dan dat hij via de krukassensor minimaal 20 omw/min meet.

Wat kun je nu doen:
Zoek het brandstofpomprelais op rechts voorin bij voetenruimte. Dat is 1 dubbelwerkend relais.
gooi met een testdraadje pin 1 (bruin/blauw) en pin 9 (bruin/groen) aan massa. Het relais zou moeten klikken en je zou 12 volt moeten krijgen op die 2 dikke rood blauw draden (pin 4 en pin 8 ).

Krijg je dat niet -> Relais defect.
Krijg je dat wel -> Dan moet je de 2 bruin/blauw en bruin/groene draden doormeten op breuk naar de computer toe.
Zijn die ok dan ga je tijdens het starten meten of de computer die 2 draden naar massa toe trekt.

Gebeurd dat niet dan is of de computer defect of de krukassensor geeft geen goed signaal.
Dat laatste kan natuurlijk ook een mechanische oorzaak hebben. Bv ijzerdeeltjes op de sensor of de pulsschijf op de krukas zit niet goed voor het sensorgat (verschoven/krom).

Dus jij hebt weer wat te doen.
Ik hoor het wel weer!

:mrgreen:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Laagvlieger »

Hier nog wat info uit het Cursusboek dat ik jaren terug op de Opel academy heb gekregen.
Was toen 2 dagen cursus alleen over Simtec.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Klik controle

Ik heb ze als volgt gecontroleerd:

Kabel door het gaatje van de relais, daarna relais aangesloten zoals deze normaal zit.
Vervolgens op ruw stukje chassis gehouden.

Hier de resultaten:

Pin 1 op massa geeft klik
Pin 9 op massa geeft niks
Pin 1 op massa (klik) daarna 9 ook op massa geeft klik.
Pin 1 tegen Pin 9 (per ongeluk) geeft zoem

Pin 4 en Pin 8 geven beide 12 volt als pin 1 en pin 9 op massa zijn aangesloten

Geen klik == Relais kapot
Wel klik == Bruin/Blauw doormeten tot ecu, bruin/groen doormeten tot ecu

Breuk controle

Hierbij heb ik de achterkant van het relaisblokje gepakt (dus waar je de relais in duwt). Vervolgens achter Pin 1 gehouden en op de ecu stekker gehouden.
Hierbij piepte de multimeter en gaf een waarde (stonden dus in verbinding).

Zelfde ook voor Pin 9 gedaan, ook hierbij piepte de multimeter en gaf een waarde.

Verder even geen idee hoe ik meer kan meten op kabelbreuk.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Laagvlieger »

Das de manier om te meten ja. Warde moet dan nagenoeg 0 ohm zijn.
Denk erom dat bij sommige multimeters de piepstand tegelijk de diodemeetstand is. Dan kun je NIET de weerstand uitlezen maar dan meet je de diode spanning.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Ik zal de precieze waarde even voor je uitlezen
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Laagvlieger »

mag geen spanning op die draad staan he tijdens meten!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie