De astra gaat zeker weer rijden !
Als het aan mij ligt dit jaar nog.
Alleen wordt ik in Augustus papa, en dan wordt het allemaal wat lastiger. Dus voor die tijd moet het gebeuren.
Ik beschik nu niet meer over de middelen die ik had, toen ik monteur was, maar de kennis en wil is er nog wel.
Schorsen was voor mij de enige optie omdat Apk niet haalbaar was.
Motor ga ik zeer binnenkort op compressie checken.
Hierna komt er een plan van aanpak.
Waarschijnlijk heb ik zoals hier eerder Willem al dacht, versleten zuigerveren/cilinderwanden, aan de voorzijde van het blok.
In dat geval gaat het blok er weer uit, en uit elkaar. En dan meteen naar de revisie voor nieuwe zuigerveren en honen (of opboren als dat nodig is)
Het blok heeft sowieso al gelopen en is op het olieverbruik na gewoon in orde.
Als de motor weer helemaal is ingebouwd en naar behoren loopt, komt eerst de keuring van het RDW en dan meteen de APK erop.
Dan is het nog zaak om naar een goede tuner te gaan, om een chip op maat te laten maken, voor de 3.2 in combinatie met de x25xe aanzuigspin.
En als allerlaatste zal de auto nog een keer gespoten moeten worden. Maar dat is nu even geen prioriteit.
Hoop dat ik zo wat meer duidelijkheid heb gegeven.
AlexAstra schreef:Hoii,
allereerst succes met het herstellen van je blokje!
en blijft de Astra de kleur als dat ie nu is, of miss wel een ander kleurtje?
Succes Bart, hoop dat alles komende maanden heel erg meezit voor je
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 19 mar 2012 20:41
door Bart(astra)
vanavond compressie gemeten
Voorste kop (met olieverbruik) - - - - - - - Achterste kop
Cil 6 - 12.0 Bar
------------------------------------------------Cil 5 - 11.7 Bar
Cil 4 - 11.8 Bar
------------------------------------------------Cil 3 - 11.3 Bar
Cil 2 - 11.8 Bar
------------------------------------------------Cil 1 - 11.2 Bar
Dus allemaal te laag.
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 19 mar 2012 20:46
door The Undertaker
Betekend dit een open hartoperatie met herstel van de zuigerveren?
Wat moet het normaal zijn dan voor de 3.2?
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 19 mar 2012 20:49
door GSI Racer
wat ligt die normaal?
rond de 12,5bar?
de oorzaak lijkt me iig duidelijk
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 19 mar 2012 20:53
door Bart(astra)
weet het niet precies, maar volgens mij rond de 13,5 bar
maar het blijft vreemd dat alleen de voorste kop olieverbruik lijkt te hebben...
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 19 mar 2012 22:13
door basgsi
jammer man, al een plan van aanpak om het weer goed rijdend te krijgen?
koppenrevisie of een ander blok?
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 19 mar 2012 22:21
door Bart(astra)
basgsi schreef:jammer man, al een plan van aanpak om het weer goed rijdend te krijgen?
koppenrevisie of een ander blok?
koppen zijn al gereviseerd
en een ander blok is onzin, als deze nog goed te maken is
y32se is niet zo goedkoop als een x30xe en moeilijker te vinden
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 18:45
door Laagvlieger
naja wat is te laag?
Vind het niet eens zulke verkeerde waardes.
Hoeft maar iets luchtlek te hebben of een wat lager starttoerental en je hebt al een lagere waarde.
En waar kwam dat blok toen ook alweer weg?
Uit een schadeauto?
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 21:06
door GSI Racer
die gedachte heb ik ook Marcel
nog even een aanvulling over de meting: de motor was ook koud toen je gemeten hebt.
dan zijn de waardes ook al wat lager he
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 21:10
door Bart(astra)
Laagvlieger schreef:naja wat is te laag?
Vind het niet eens zulke verkeerde waardes.
Hoeft maar iets luchtlek te hebben of een wat lager starttoerental en je hebt al een lagere waarde.
En waar kwam dat blok toen ook alweer weg?
Uit een schadeauto?
Dat is niet duidelijk.
Heb het gekocht van een Duitser die regelmatig omega's sloopt en verkoopt op ebay.
Zelf, blijf ik gewoon denken aan zuigerveren vervangen en honen van de cilinders..
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 21:13
door Bart(astra)
GSI Racer schreef:die gedachte heb ik ook Marcel
nog even een aanvulling over de meting: de motor was ook koud toen je gemeten hebt.
dan zijn de waardes ook al wat lager he
Welke gedachte had jij ook ?
Want ik had per ongeluk mijn tekst in Marcels post bijgezet ipv geqoute
(voor moderators staan de knoppen "wijzig" en "citeer" naast elkaar)
Gemeten met koude motor ja, want de buurt vind het niet leuk als ik eerst even de straat onder dikke rook ga zetten.
en de uitlaat ligt er compleet af
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 21:31
door GSI Racer
haha die gedachte wat je nu weer bijgewerkt heb in de post
dat het de zuigerveren zijn
zonder uitlaat is vet!
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 21:37
door Bart(astra)
GSI Racer schreef:haha die gedachte wat je nu weer bijgewerkt heb in de post
dat het de zuigerveren zijn
zonder uitlaat is vet!
maakt best een lawaai, kwam ik de eerste keer achter toen de stekker nog op de dis bobine zat
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 21:53
door GSI Racer
haha best wel eens leuk ja.
alleen de buurt vind dat minder
maargoed.
het blok kan er dus weer helemaal uit en kaal gemaakt worden voor te honen.
waarom heb je dat niet meteen gedaan als ik vragen mag?
want die heb je toch toch helemaal opnieuw opgebouwd he?
of had je zo'n idee dat het allemaal nog goed uit zag?
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 21:59
door Laagvlieger
Ik blijf van mening dat ik die compressie niet verkeerd vind.
Dat neemt niet weg dat er wel wat met de olieschraapveren/cilinderwanden kan zijn maar dat staat los van de waardes van de compressiemeting.
Mijne zonder voorpijp toen:
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 22:04
door Bart(astra)
GSI Racer schreef:haha best wel eens leuk ja.
alleen de buurt vind dat minder
maargoed.
het blok kan er dus weer helemaal uit en kaal gemaakt worden voor te honen.
waarom heb je dat niet meteen gedaan als ik vragen mag?
want die heb je toch toch helemaal opnieuw opgebouwd he?
of had je zo'n idee dat het allemaal nog goed uit zag?
Het zag er naar mijn idee nog goed uit.
Er is nog een mooi hoonpatroon te zien.
en ergens houd het op he.
Maar het kan zijn dat deze motor al een tijd stil heeft gestaan, en de veren vast gekoekt zitten
(al heb ik hem wel geflushed met forte)
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 22:05
door Laagvlieger
Ja dat flushen is altijd maar de vraag wat het doet als het echt harde koek is geworden.
Re: Bart's Astra --> V6 (X32SE)
Geplaatst: 20 mar 2012 22:22
door GSI Racer
tsja, je zuigerveren kunnen nog steeds slecht zijn terwijl de cilinder nog redelijk uit zien he
kunnen indd ook nog eens vast zitten ja
maar ik denk het 1e