Kortsluiting -> Rokend dashboard/kabelboom
Kortsluiting -> Rokend dashboard/kabelboom
Vanmorgen vol goede moed in mn Astra gestapt, want er moest weer gewerkt worden.
Ga zitten, draai de sleutel om, slaat ie niet aan! Normaal nog nooit geen last gehad dat ie niet aanslaat, net 5 maand geleden nieuwe (zwaardere) accu geplaatst, vreemd dus. Kijk ineens naar dashboard, f*ck! allemaal rook.
Gauw sleutel eruit, motorkap open, als n bezetene rennen naar het schuurtje om sleutel 10 te pakken, en een pool van de accu af te trekken. Gedaan. Kan ie in ieder gevaal geen stroom meer trekken.
Even met de deuren open de rook afgewacht, was na een tijdje wel weg. Auto op slot en mn ma haar auto maar meegenomen.
Vanavond kapjes om stuurkolom eraf gehaald + rand om tellerhuis. Beetje zoeken met zaklantaarn, blijkt de draad waarmee het ijzeren frame van het dashboard aan de massa ligt (tenmminste, lijkt me, is een bruine draad) geheel verkoold te zijn. De boosdoener dus!
Heb even geprobeerd, maar de draad wordt alleen warm als ik start, dus de sleutel geheel doordraai. De startmotor gaat netjes rond. Durfde alleen niet zo lang door te starten, want mn fikken werden goed heet.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Oh ja,
Wat is wijsheid, omdat de draad in de kabelboom loopt, de kabelboom vervangen?
Heeft iemand misschien elektrische schema's van een Astra, ik kan ze in TIS2000 niet vinden (of iemand even uitleggen waar ze zitten misschien?)
Astra GSi 2.0 16V uit '96
Radio had ik er vanavond uit gehaald, tijdens proberen!
Ga zitten, draai de sleutel om, slaat ie niet aan! Normaal nog nooit geen last gehad dat ie niet aanslaat, net 5 maand geleden nieuwe (zwaardere) accu geplaatst, vreemd dus. Kijk ineens naar dashboard, f*ck! allemaal rook.
Gauw sleutel eruit, motorkap open, als n bezetene rennen naar het schuurtje om sleutel 10 te pakken, en een pool van de accu af te trekken. Gedaan. Kan ie in ieder gevaal geen stroom meer trekken.
Even met de deuren open de rook afgewacht, was na een tijdje wel weg. Auto op slot en mn ma haar auto maar meegenomen.
Vanavond kapjes om stuurkolom eraf gehaald + rand om tellerhuis. Beetje zoeken met zaklantaarn, blijkt de draad waarmee het ijzeren frame van het dashboard aan de massa ligt (tenmminste, lijkt me, is een bruine draad) geheel verkoold te zijn. De boosdoener dus!
Heb even geprobeerd, maar de draad wordt alleen warm als ik start, dus de sleutel geheel doordraai. De startmotor gaat netjes rond. Durfde alleen niet zo lang door te starten, want mn fikken werden goed heet.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Oh ja,
Wat is wijsheid, omdat de draad in de kabelboom loopt, de kabelboom vervangen?
Heeft iemand misschien elektrische schema's van een Astra, ik kan ze in TIS2000 niet vinden (of iemand even uitleggen waar ze zitten misschien?)
Astra GSi 2.0 16V uit '96
Radio had ik er vanavond uit gehaald, tijdens proberen!
Astra GSi 2.0 16V
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Bij mij schijnt zelfde gebeurt te zijn bij vorige eigenaar bij gecertificeerde alarm boer. Zijn pa is er even briesend heengeweest, en werd kompleet nieuwe kabelboom, maja is voor mijn tijd.
Wel mazzel gehad hoor. Voor tzelfde geld fikttie af. Deze hier was bijna afgefikt toen schijnbaar, zei Kunzler ooit.
Maar dat was ook meer dan 1 losse kabel. Was kabelboom pakketje zelf versmolten na kneuzen actie.
Wel mazzel gehad hoor. Voor tzelfde geld fikttie af. Deze hier was bijna afgefikt toen schijnbaar, zei Kunzler ooit.
Maar dat was ook meer dan 1 losse kabel. Was kabelboom pakketje zelf versmolten na kneuzen actie.
Vind het ook maar een slechte zaak dat zoiets kan.
Leer zelf elektrotechniek, weet er dus redelijk van. Er is geen zekering kapotgegaan. Vind de afzekering een beetje slecht, en het feit dat het één grote kabelboom betreft staat me ook niet aan. Meerdere is veiliger, en makkelijker bij reparaties.
Leer zelf elektrotechniek, weet er dus redelijk van. Er is geen zekering kapotgegaan. Vind de afzekering een beetje slecht, en het feit dat het één grote kabelboom betreft staat me ook niet aan. Meerdere is veiliger, en makkelijker bij reparaties.
Astra GSi 2.0 16V
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Mijn Corsa heeft niet zulke problemen.
Heb er zelf nog niet naar gekeken, maar ik dacht idd ook eerst aan het contactblokje.
even foto's ervan maken, Marc!
Handiger voor de technische proffessors hier.
Heb er zelf nog niet naar gekeken, maar ik dacht idd ook eerst aan het contactblokje.
even foto's ervan maken, Marc!
Handiger voor de technische proffessors hier.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
hmz, ben me vraagbaakdotcom-boekie kwijt
check even met die bruine massa ervan af, of er +12v op het metalen frame staat van je tellerhuis, zonder die massa aansluiting (moet dus haast wel, want anders gaat ie niet in rook op...)
zo ja, dan zit er mischien ergens een +12v draad ergens daarzo bekneld, die waarschijnlijk veels tehoog is afgezekerd.
probeer eens, tijdens meten een-voor-een de zekeringen eruit om er achter tekomen welke eindgroep het veroorzaakt die die +12 op dat frampje!
meten=weten.
check even met die bruine massa ervan af, of er +12v op het metalen frame staat van je tellerhuis, zonder die massa aansluiting (moet dus haast wel, want anders gaat ie niet in rook op...)
zo ja, dan zit er mischien ergens een +12v draad ergens daarzo bekneld, die waarschijnlijk veels tehoog is afgezekerd.
probeer eens, tijdens meten een-voor-een de zekeringen eruit om er achter tekomen welke eindgroep het veroorzaakt die die +12 op dat frampje!
meten=weten.
LIVE IN THE FAST LANE
Hij doet het dus weer!
Probleem was de massakabel naar de motor. Deze was oud en gecorrodeerd.
Het draadje rookte alleen als de startmotor rond ging, dus bij het doordraaien van de sleutel.
Mijn conclusie was dus (gekeken of de 12V+ van de startmotor nog goed was) dat de startmotor zijn min van dit kleine draadje haalde.
Startkabel tussen min vd accu en het motorblok, en voila, hij start netjes, en bleef lopen.
Alles weer samengebouwd, nieuwe massakabel, klaar.
Plaatje bij het praatje (slechte foto's, k weet het, in het donker geschoten, dus focust niet goed)
draadje was dus helemaal bloot, de isolatie kon je er zo afbreken.
Kon nu trouwens direct de lampjes vd kachel vervangen, was ook de helft van kapot.
Probleem was de massakabel naar de motor. Deze was oud en gecorrodeerd.
Het draadje rookte alleen als de startmotor rond ging, dus bij het doordraaien van de sleutel.
Mijn conclusie was dus (gekeken of de 12V+ van de startmotor nog goed was) dat de startmotor zijn min van dit kleine draadje haalde.
Startkabel tussen min vd accu en het motorblok, en voila, hij start netjes, en bleef lopen.
Alles weer samengebouwd, nieuwe massakabel, klaar.
Plaatje bij het praatje (slechte foto's, k weet het, in het donker geschoten, dus focust niet goed)
draadje was dus helemaal bloot, de isolatie kon je er zo afbreken.
Kon nu trouwens direct de lampjes vd kachel vervangen, was ook de helft van kapot.
Astra GSi 2.0 16V
duidelijke fotows marc!, mooi dat het opgelost is!
verrotte massa's naar de motor komt heel vaak voor, vaak door dat het gewoon vetloos onder een laag vuil het gewoon weg gevreten word, schoon houden, en geregeld met een doekie WD40 alles na lopen voor kom je vaak dit soort gezanik.
verrotte massa's naar de motor komt heel vaak voor, vaak door dat het gewoon vetloos onder een laag vuil het gewoon weg gevreten word, schoon houden, en geregeld met een doekie WD40 alles na lopen voor kom je vaak dit soort gezanik.
LIVE IN THE FAST LANE