Kortsluiting -> Rokend dashboard/kabelboom

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
AstraMarc
forum-gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:03
Locatie: Enter

Kortsluiting -> Rokend dashboard/kabelboom

Bericht door AstraMarc »

Vanmorgen vol goede moed in mn Astra gestapt, want er moest weer gewerkt worden.
Ga zitten, draai de sleutel om, slaat ie niet aan! Normaal nog nooit geen last gehad dat ie niet aanslaat, net 5 maand geleden nieuwe (zwaardere) accu geplaatst, vreemd dus. Kijk ineens naar dashboard, f*ck! allemaal rook.
Gauw sleutel eruit, motorkap open, als n bezetene rennen naar het schuurtje om sleutel 10 te pakken, en een pool van de accu af te trekken. Gedaan. Kan ie in ieder gevaal geen stroom meer trekken.
Even met de deuren open de rook afgewacht, was na een tijdje wel weg. Auto op slot en mn ma haar auto maar meegenomen.

Vanavond kapjes om stuurkolom eraf gehaald + rand om tellerhuis. Beetje zoeken met zaklantaarn, blijkt de draad waarmee het ijzeren frame van het dashboard aan de massa ligt (tenmminste, lijkt me, is een bruine draad) geheel verkoold te zijn. De boosdoener dus!
Heb even geprobeerd, maar de draad wordt alleen warm als ik start, dus de sleutel geheel doordraai. De startmotor gaat netjes rond. Durfde alleen niet zo lang door te starten, want mn fikken werden goed heet.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Oh ja,

Wat is wijsheid, omdat de draad in de kabelboom loopt, de kabelboom vervangen?
Heeft iemand misschien elektrische schema's van een Astra, ik kan ze in TIS2000 niet vinden (of iemand even uitleggen waar ze zitten misschien?)

Astra GSi 2.0 16V uit '96
Radio had ik er vanavond uit gehaald, tijdens proberen!
Astra GSi 2.0 16V
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Geen 1996 toch? :?

Volgens mij had je toch echt een 1992 versie. :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
AstraMarc
forum-gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:03
Locatie: Enter

Bericht door AstraMarc »

Euuh, idd, foutje... '92 idd.

Die verbrande isolatiedamp is slecht voor n mens.... :(
Astra GSi 2.0 16V
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Bij mij schijnt zelfde gebeurt te zijn bij vorige eigenaar bij gecertificeerde alarm boer. Zijn pa is er even briesend heengeweest, en werd kompleet nieuwe kabelboom, maja is voor mijn tijd.

Wel mazzel gehad hoor. Voor tzelfde geld fikttie af. Deze hier was bijna afgefikt toen schijnbaar, zei Kunzler ooit.

Maar dat was ook meer dan 1 losse kabel. Was kabelboom pakketje zelf versmolten na kneuzen actie.
AstraMarc
forum-gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:03
Locatie: Enter

Bericht door AstraMarc »

Vind het ook maar een slechte zaak dat zoiets kan.
Leer zelf elektrotechniek, weet er dus redelijk van. Er is geen zekering kapotgegaan. Vind de afzekering een beetje slecht, en het feit dat het één grote kabelboom betreft staat me ook niet aan. Meerdere is veiliger, en makkelijker bij reparaties.
Astra GSi 2.0 16V
Gebruikersavatar
Ali-GSI
forum-gebruiker
Berichten: 461
Lid geworden op: 07 dec 2003 23:06
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Bericht door Ali-GSI »

is dat zwarte blokje wat achter je contactslot zit nog goed? Die willen wel eens kortsluiting maken... En dat STINKT!!!
Pioneer Promo Team™

:-D Je moe nie zittuh aan me nikies! :-D
AstraMarc
forum-gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:03
Locatie: Enter

Bericht door AstraMarc »

@ALI-GSi

Ik neem aan dat je de schakelaar achter de cilinder van het contactslot bedoelt? Dat blokje is dus nog helemaal goed (was trouwens een wit ding). Had ook gehoopt dat het dat was geweest, maar het is echt een draad die helemaal in rook is op gegaan.
Astra GSi 2.0 16V
Gebruikersavatar
Ali-GSI
forum-gebruiker
Berichten: 461
Lid geworden op: 07 dec 2003 23:06
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Bericht door Ali-GSI »

hmz, dan hebbie kortstluuting mien jong' ... :lol: euhm :( maar erwin onze 16V kenner kan je toch wel helpen? ;)
Pioneer Promo Team™

:-D Je moe nie zittuh aan me nikies! :-D
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Mijn Corsa heeft niet zulke problemen. :lol:
Heb er zelf nog niet naar gekeken, maar ik dacht idd ook eerst aan het contactblokje.

even foto's ervan maken, Marc!
Handiger voor de technische proffessors hier. :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Hans
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:40
Locatie: Heemskerk

Bericht door Hans »

hmz, ben me vraagbaakdotcom-boekie kwijt :evil:

check even met die bruine massa ervan af, of er +12v op het metalen frame staat van je tellerhuis, zonder die massa aansluiting (moet dus haast wel, want anders gaat ie niet in rook op...)
zo ja, dan zit er mischien ergens een +12v draad ergens daarzo bekneld, die waarschijnlijk veels tehoog is afgezekerd.

probeer eens, tijdens meten een-voor-een de zekeringen eruit om er achter tekomen welke eindgroep het veroorzaakt die die +12 op dat frampje!

meten=weten.
LIVE IN THE FAST LANE
AstraMarc
forum-gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:03
Locatie: Enter

Bericht door AstraMarc »

Time is the problem.....

Ga vanavond druk aan de zoek! Zal even foto's maken, en de uitslag hier neerzetten!
Astra GSi 2.0 16V
Hans
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:40
Locatie: Heemskerk

Bericht door Hans »

mooi!, we geilen op fotows !
LIVE IN THE FAST LANE
AstraMarc
forum-gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:03
Locatie: Enter

Bericht door AstraMarc »

Hij doet het dus weer!

Probleem was de massakabel naar de motor. Deze was oud en gecorrodeerd.
Het draadje rookte alleen als de startmotor rond ging, dus bij het doordraaien van de sleutel.
Mijn conclusie was dus (gekeken of de 12V+ van de startmotor nog goed was) dat de startmotor zijn min van dit kleine draadje haalde.
Startkabel tussen min vd accu en het motorblok, en voila, hij start netjes, en bleef lopen.
Alles weer samengebouwd, nieuwe massakabel, klaar.

Plaatje bij het praatje (slechte foto's, k weet het, in het donker geschoten, dus focust niet goed)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

draadje was dus helemaal bloot, de isolatie kon je er zo afbreken.

Kon nu trouwens direct de lampjes vd kachel vervangen, was ook de helft van kapot.
Astra GSi 2.0 16V
Hans
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:40
Locatie: Heemskerk

Bericht door Hans »

duidelijke fotows marc!, mooi dat het opgelost is!
verrotte massa's naar de motor komt heel vaak voor, vaak door dat het gewoon vetloos onder een laag vuil het gewoon weg gevreten word, schoon houden, en geregeld met een doekie WD40 alles na lopen voor kom je vaak dit soort gezanik.
LIVE IN THE FAST LANE
Plaats reactie