Zelf ramen blinderen!!

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogier
forum-gebruiker
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 sep 2003 09:15
Locatie: Assen

Zelf ramen blinderen!!

Bericht door Rogier »

Hoe begin je eraan en met wat moet ik rekening houden.

1. Gebruik de juiste producten.

* Keukenrol en geen doeken of vodden ( keukenrol pluist het minst en laat geen stof achter )

* schoonmaakproduct voor ramen en water

* Scherp breekmes

* Raamtrekker om ramen glad mee te maken ( niet afgebeeld ) - of het meegeleverde paletje

* Plakband. Gewoon een truckje om de folie van mekaar te trekken.

Keuze van de folie... duurder is niet altijd beter. Hou rekening met de aankoop prijs van de folie. als dit de eerste keer is dat je het gaat proberen is het af te raden om foliatec te kopen van € 70. het gaat naar mijn mening evengoed met goedkopere folie.

* Om problemen te voorkomen is het best de ramen te demonteren. Dit is bij iedere wagen anders om geen afbraak problemen te hebben raadpleeg anders eerst even bij je garage.

Afbeelding

2. De donkere van de lichte folie verwijderen.

* Dit geeft bij de meeste mensen al een probleem. Sommige weten zelfs niet dat de folie eigenlijk 2 folies zijn die tegen mekaar geplakt zijn. Er is een zeer eenvoudige manier om deze van mekaar te verwijderen.

* Neem 2 stukjes plakband en plak deze aan de twee zijde van de folie ( op dezelfde plaats, tegenover mekaar ).

Afbeelding

* Neem de 2 stukjes plakband vast en trek ze voorzichtig van mekaar LET OP !!! een paar Centimeter is genoeg NIET HELEMAAL.

* Het stukje dat nu vanmekaar is besprenkel je met ruitenreiniger of water gebruik hiervoor een verstuiver.

Afbeelding

3. Voorbereiding van het raam.

* Besprenkel het raam met ruitenreiniger.

Afbeelding

* Gebruik eerst de blote hand om te voelen of er oneffenheden ( zand, vuil, ... ) te vinden zijn. deze voel je niet als je er met keukenrol over gaat. verwijder ze door ze er met de blote hand af te wrijven.

Afbeelding

* Als al het vuil en zand verwijderd is dan kan je met keukenrol de ruit verder achoon maken zonder strepen achter te laten.

Afbeelding

4. Terug naar de folie.

* Als de ruit schoon is dan leg je deze appart en dan besprenkel je een vlak oppervlak met water of ruitenreiniger.

Afbeelding

* Nu is het tijd om de folie terug boven te halen en deze met de zwarte kant naar beneden te leggen in het nat. Deze word nu aangezogen en blijft vlak liggen. het water zal ervoor zorgen dat hij blijft liggen en dat om kreuken te voorkomen.

Afbeelding

* Neem de plakband vast en trek centimeter per centimeter de 2 folies van mekaar. Niet te snel een kreuk is onherstelbaar. Tergelijkertijd spuit je water of ruitenreiniger over de zwarte folie.

Afbeelding

* De folie mag niet te lang zo blijven liggen omdat het minste stof zich direkt op de folie vastzet en dit zal later uitdraaien op witte plekjes die luchtbelletjes vormen onder de folie.

Afbeelding

* Neem het raam en maak het vochtig door het te bestuiven met water of ruitenreiniger. zoals beschreven op foto 4.



5. Folie aanbrengen.

* Neem de folie voorzichtig vast en leg hem over de ruit.

Afbeelding

* Neem breek mes en snijdt naast de rand van het raam let erop dat dee folie niet verschuifd.

Afbeelding

* Neem het palet en leg het op een keukenrolpapier. dit om krassen te vermijden.

Afbeelding

* Naar gelang de rondingen van de ruit kijk je best hoe groot de palet is waar je het overtollige water mee tussen de folie en de ruit haald.

* Het is een beetje zoeken naar de juiste ronding maar eens je deze gevonden hebt gaat het snel vooruit. werk steeds van het midden naar de buitenkant.

Afbeelding

* Verlies vooral het geduld niet.*LOL* Het resultaat mag gezien worden.

Afbeelding

Afbeelding

* Nu alleen nog monteren.



ik weet niet of jullie hier iets aanhebben, maar het lijkt me wel handig voor de doe het zelfers onder ons.

greetz rogier
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Ja ik heb er zeker wel wat aan, moet binnekort mn voorste ruitjes ook nog doen
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
David
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 980
Lid geworden op: 16 apr 2003 15:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door David »

Volgens mij ziet het er simpeler uit als dat het is ... maar toch :thumbsup:
Misschien dat ik het een poging waag.

Ander probleem ... hoe doe je de achterruiten ... deze haal je er (voorzover ik weet) niet zo even 1,2,3 uit!?? :?:
323,5PS @ 4167 tpm & 621,5Nm @ 3458 tpm
Gebruikersavatar
Nick-GSI
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 488
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:03
Auto('s): Astra GSi16V 6jaar in bezit, Astra F X16SZR 2 jaar in bezit
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door Nick-GSI »

Leuk maar laat het toch maar doen 8)
Astra GSi C20XE full options
Gebruikersavatar
Charles 16V
forum-gebruiker
Berichten: 428
Lid geworden op: 24 sep 2003 09:49

Bericht door Charles 16V »

De voor ramen zijn het makkelijkst.
Het probleem zit het bij de achterraam die loopt erg bol en krijg bijna niet goed. Iemand hier tips voor??
IK weet wel dat je het moet fohnen.
Gebruikersavatar
David
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 980
Lid geworden op: 16 apr 2003 15:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door David »

Nick-GSI schreef:Leuk maar laat het toch maar doen 8)
Ja maar jij laat alles doen :tong: :wink: :lol:
323,5PS @ 4167 tpm & 621,5Nm @ 3458 tpm
Gebruikersavatar
Nick-GSI
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 488
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:03
Auto('s): Astra GSi16V 6jaar in bezit, Astra F X16SZR 2 jaar in bezit
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door Nick-GSI »

David schreef:
Nick-GSI schreef:Leuk maar laat het toch maar doen 8)
Ja maar jij laat alles doen :tong: :wink: :lol:
hahahaaahahhah eg niet :tong: :tong: :tong:
Astra GSi C20XE full options
Gebruikersavatar
bobosocka
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 305
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:42
Locatie: Den Haag

Bericht door bobosocka »

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Achter ruitjes zijn ook niet moeilijk te verwijderen, gewoon de kappen er om weg haalen met een torx en dan het raampje er uit draaien met dopje 10 (of 8 weet niet zeker meer)
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
Charles 16V
forum-gebruiker
Berichten: 428
Lid geworden op: 24 sep 2003 09:49

Bericht door Charles 16V »

Heb het over de achterraam. Dus die van je kofferklep.
Die is moeilijk
Gebruikersavatar
Metal M GSI
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 07 mei 2003 21:09
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Metal M GSI »

Jep moet in 2en, grens op achteruitverwarmingdraad houden zie je niet dat ie in 2en gedeeld is.
Niet alles wat blaft is een hond!
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Op de achter ruit in het midden beginnen te plakken en dan links rechts uitstrijken
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Heej mensen,

Wat ook kan, zo heb ik het bij de kadett gedaan is om spiritus te gebruiken om de ruit te ontvetten.
Als oplossing voor de ruit te bevochtigen zou ik 90/10 Water/Dreft aanbevelen.
Ik heb het ook al eens met andere reut gedaan, maar dit laat toch sneller kalksporen na.
Ik heb destijds bij de kadett alleen de zij-achterruiten gedaan, en vond het er zelf niet verkeerd uitzien. (geen strepen / luchtblaasjes)
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
tuneman
forum-gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2003 21:00
Locatie: ik weet het zelf niet!

Bericht door tuneman »

je kan ook eens bellen met dit bedrijf. dit is een heel goed bedrijf.
doen ook klusjes voor een opel dealer.
http://www.carcoating.nl
Gebruikersavatar
Sin
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:14
Contacteer:

Bericht door Sin »

coating is geen folie
W201 fan boy o_0
Gebruikersavatar
tuneman
forum-gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2003 21:00
Locatie: ik weet het zelf niet!

Bericht door tuneman »

nee dat is waar maar het is wel beter dan folie. 8)
en heel veel mooier dan folie. :wink:
Gebruikersavatar
Sin
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:14
Contacteer:

Bericht door Sin »

nou de + en - van coating en folie liggen toch anders dan in de 1ste instantie die je denkt.
W201 fan boy o_0
Looyke
forum-gebruiker
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 aug 2003 14:24
Locatie: Roosendaal

Bericht door Looyke »

tuneman schreef:nee dat is waar maar het is wel beter dan folie. 8)
en heel veel mooier dan folie. :wink:
Prologo (bekend plakker/coater) heeft mij aangeraden mijn auto te laten blinderen met folie en NIET te laten coaten. Coaten is vele malen krasgevoeliger en verkleurd sneller (bij de meesten wel bekend). een andere reden is: coating zakt naar beneden. Bij folie krijg je een mooi egale kleur, bij coating word het aan de bovenkant lichter als aan de onderkant.

Vond het wel wat hebben: veel mensen roepen coaten is beter/mooier, folie ziet er goedkoop uit en dergelijke... conclusie van een ervaren bedrijf is precies andersom.

Het gaat dus niet over folie van carpoint ofzo, maar gewoon SL Lumar o.i.d.
C20XE
Gebruikersavatar
David
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 980
Lid geworden op: 16 apr 2003 15:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door David »

Grootste nadeel van folie vind ik dat je je voorruit niet mag doen :?

Blijkt wel te mogen als je gaat coaten.
323,5PS @ 4167 tpm & 621,5Nm @ 3458 tpm
Looyke
forum-gebruiker
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 aug 2003 14:24
Locatie: Roosendaal

Bericht door Looyke »

Yep dat is inderdaad jammer, van de voorruit ! als je er recht voorstaat zie je het niet, maar als je er schuin voorstaat is het een groot verschil...
C20XE
Plaats reactie