Beste forumbezoekers,
Ik heb eigenlijk al een tijdje (ook voor dat gedoe met die LFR) last van een motorstoring. Ik heb eindelijk zelf maar eens de tijd genomen om de auto met de paperclip methode uit te lezen. Ik kom tot 2 storingscodes:
Code 14: Koelvloeistoftemperatuursensor : Spanning te laag
Code 48: Accu : Spanning te laag
Nu heb ik in de afgelopen paar jaren ook al een aantal keer een defecte dynamo gehad, waarbij de laatste keer de spanningsregelaar stuk was.
Nu gaat het motorstoringslampje vooral branden bij hoge toeren.
Wie heeft een idee in welke richting ik de oorzaak moet zoeken. Kan dat slechte massa zijn? Verkeerd aangesloten kabels? Kortsluiting?
Motorstoringen - te lage spanning
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Motorstoringen - te lage spanning
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Motorstoringen - te lage spanning
2 storingen met spanning te laag. Mogelijk is dus code 14 een gevolg van code 48. Ik zou even nagaan of je dus op je ECU dezelfde spanning meet als op de accu met draaiende motor.
Is dat niet het geval, dan moet je uitzoeken waar het spanningsverlies zit naar de ECU toe. Hierbij ook zeker de massa's niet vergeten.
Mocht je op de accu daadwerkelijk weinig spanning meten met draaiende motor, dan even direct op de dynamo meten. Is spanning op de dynamo wel goed, dan wederom bedrading checken.
Wel opmerkelijk dat je meerdere keren een defecte dynamo in deze auto hebt gehad. Als dat nu weer het geval is, dan is het wellicht een idee om eens uit te zoeken waarom.
Succes, en houd ons op de hoogte!
Is dat niet het geval, dan moet je uitzoeken waar het spanningsverlies zit naar de ECU toe. Hierbij ook zeker de massa's niet vergeten.
Mocht je op de accu daadwerkelijk weinig spanning meten met draaiende motor, dan even direct op de dynamo meten. Is spanning op de dynamo wel goed, dan wederom bedrading checken.
Wel opmerkelijk dat je meerdere keren een defecte dynamo in deze auto hebt gehad. Als dat nu weer het geval is, dan is het wellicht een idee om eens uit te zoeken waarom.
Succes, en houd ons op de hoogte!
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Motorstoringen - te lage spanning
Thanks Ray,
Ik zal eens kijken of ik de spanningsval kan meten.
Ik zal eens kijken of ik de spanningsval kan meten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)