Kadett C Caravan
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Voortgang is er niet heel veel geweest de laatste tijd helaas. Heb het privé vrij druk gehad (nog steeds trouwens) en wat problemen gehad met compressieverlies en koelwaterlekkage, niet aan elkaar gerelateerd overigens.
Beide problemen zijn inmiddels opgelost, motor loopt netjes nu. Nu nog wat tijd vinden om er weer mee verder te gaan.
Moet ook zeggen dat de motivatie om hem af te krijgen wat is afgenomen, aangezien nu vanwege dat coronagedoe de RDW niet beschikbaar is voor dergelijke omkeuringen.
Maar in principe, als ik mijn remsysteem afmaak, stuurhuis eronder zet, stuurkolom erin zet, en wat bedrading fatsoenlijk aanleg, moet hij rijdbaar zijn. Dus ben al een heel eind. Maar ja, die tijd he... [emoji14]
Komend weekend ook weer werk staan aan 3 andere auto's, dus het is een beetje uitstellen elke keer...
Beide problemen zijn inmiddels opgelost, motor loopt netjes nu. Nu nog wat tijd vinden om er weer mee verder te gaan.
Moet ook zeggen dat de motivatie om hem af te krijgen wat is afgenomen, aangezien nu vanwege dat coronagedoe de RDW niet beschikbaar is voor dergelijke omkeuringen.
Maar in principe, als ik mijn remsysteem afmaak, stuurhuis eronder zet, stuurkolom erin zet, en wat bedrading fatsoenlijk aanleg, moet hij rijdbaar zijn. Dus ben al een heel eind. Maar ja, die tijd he... [emoji14]
Komend weekend ook weer werk staan aan 3 andere auto's, dus het is een beetje uitstellen elke keer...
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Kadett C Caravan
Jammer om te lezen dat de tijd tekort schiet maar dat kennen we denk ik allemaal wel een beetje.
Dan kun je inderdaad beter wachten totdat de tijd en de motivatie er weer goed zijn om weer met frisse moed verder te gaan.
Je moet natuurlijk ook niet het plaatje vergeten hoe onzettend gaaf een C Kadett met de V6 zal rijden
Dan kun je inderdaad beter wachten totdat de tijd en de motivatie er weer goed zijn om weer met frisse moed verder te gaan.
Je moet natuurlijk ook niet het plaatje vergeten hoe onzettend gaaf een C Kadett met de V6 zal rijden
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: Kadett C Caravan
Heel herkenbaar idd! Kalm aan, er komt vast wel weer tijd.
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Poosje geleden voorste wiellagers vervangen. Per kant zijn er 2 lagers, een grote en een kleine. De "dikke" assen (1.6 en hoger) hebben ook weer grotere lagers dan de assen van de 1.2 en 1.0
Je begint met een lege wielnaaf (van te voren sla je daar eerst de oude lagerdelen uit). Daar pers je dan aan een willekeurige zijde een conisch deel in. Ik heb het hier met een pers gedaan, maar kan in principe ook met een bankschroef.
Dan het binnenwerk invetten en erin leggen.
En stofhoesje erop drukken. Kan gewoon met de hand.
Vervolgens draai je de naaf om en doe je hetzelfde nog eens.
Je moet overigens de remschijf aan de naaf monteren alvorens je de naaf op de astap monteert.
Naaf en schijf worden dus als 1 geheel gemonteerd. Bouten om de schijf aan de naaf te bevestigen zitten vanuit dit opzicht namelijk aan de achterkant.
Remklauwen zitten er inmiddels op ook. Gereviseerde Rekord E 2.2 klauwen met geventileerde schijven, maar hier heb ik nog geen foto's van.
Ook met de motor verder gegaan.
Inlaatspruitstuk netjes gemaakt.
Voorwielen eronder gezet. Zodat ik alle bouten van de vooras kan aantrekken op de juiste rijhoogte. En omdat ik graag wilde zien wat de rijhoogte überhaupt is. Ook maar eens geprobeerd of al mijn meet- en laswerk een beetje accuraat is geweest zodat de motorkap dicht past. Nou, dat lijkt ook gelukt.
Motor loopt inmiddels trouwens:
Ook mezelf eens bezig gehouden met de tellerbak.
Originele teller die ik heb, heeft geen toerenteller. Nu zijn die er wel, maar die zijn niet geschikt voor de pulsen die de ECU stuurt, de frequentie en de pulsvorm kloppen niet. Daar heb ik dus niks aan. Een toerenteller van een V6 van een Omega, Calibra of Vectra A werken wel goed, maar die passen voor geen meter in mijn tellerbak. Ook de snelheidsmeter levert problemen op en wilde ik graag ongeveer hetzelfde eruit laten zien als de toerenteller. Om die 2 hoofdredenen ervoor gekozen alles nieuw te halen van VDO. Heb meters van de SingleViu-serie gekozen. Voornamelijk omdat deze serie programmeerbaar is. Dus aantal pulsen per omwenteling voor de toerenteller, en aantal pulsen per km voor de snelheidsmeter. Zijn nog wel meerdere zaken programmeerbaar, maar nu even niet relevant voor dit verhaal. Dat de toerenteller een motorstoringslampje heeft ben ik ook erg content mee Anyway, plaatjes:
Tankmeter en koelvloeistoftemp.meter die in de originele teller te zien zijn, worden verplaatst naar het middenconsole.
Die dunne lange sensor is de olietemperatuursensor. Moet nog even zien of ik die in plaats van de carterplug doe, of daar een aparte aansluiting voor op het carter las. Die korte dikke sensor is oliedruksensor en oliedrukschakelaar ineen.
Had er geen rekening mee gehouden dat die oliedruksensor dikker is dan het origineel, maar het past NET langs de multiriem. Dat scheelt geen mm
Die snelheidsmeter moet natuurlijk z'n puls ergens vandaan halen. Ik heb een ABS-ring gepakt van een Astra GSi, en die op de aandrijfas gemaakt op het deel wat uit de versnellingsbak komt. Daaronder heb ik een ABS-sensor geplaatst.
Nu moet die snelheidssensor natuurlijk weten hoeveel pulsen per km er zijn. Dat heb ik als volgt bepaald:
Wielomtrek meten: 1.58 m
Aantal wielomwentelingen per km: 1000 / 1.58 = 633 wielomw./km
Overbrengsverhouding differentieel: 1 : 3.89
Dat is de langste overbrenginging voor een Kadett C Caravan achteras. Coupe- en sedanassen zijn langer, maar bevestiging vd schokbrekers is anders en voor mij dus niet bruikbaar zonder te verlassen. Kan wel, geen zin in [emoji14] Of gewoon het diff overzetten, maar ook daar geen zin in. Eerst eens zien hoe dit diff zich houdt.
Verder met het rekensommetje:
633 wielomw/km x 3.89 = 2462 omw/km voor de aandrijfas.
ABS-ring heeft 26 tandjes, dus 26 x 2462 = 64012 pulsen per km.
Ik heb de snelheidsmeter zodoende op 64000 ingesteld. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Zal wellicht een meetonnauwkeurigheidje in die wielomtrek zitten. Kan dat ook wel berekenen, maar dat wijkt toch af van de praktijk. Ik ga het zo proberen, vergelijken met GPS, en dan kan ik hem altijd nog aanpassen. Ben benieuwd!
Maar binnenkort eerst maar eens met allerlei bedrading, het stuurhuis, stuurkolom, remleidingen, hoofdremcilinder en rembekrachtiger bezig houden.
Je begint met een lege wielnaaf (van te voren sla je daar eerst de oude lagerdelen uit). Daar pers je dan aan een willekeurige zijde een conisch deel in. Ik heb het hier met een pers gedaan, maar kan in principe ook met een bankschroef.
Dan het binnenwerk invetten en erin leggen.
En stofhoesje erop drukken. Kan gewoon met de hand.
Vervolgens draai je de naaf om en doe je hetzelfde nog eens.
Je moet overigens de remschijf aan de naaf monteren alvorens je de naaf op de astap monteert.
Naaf en schijf worden dus als 1 geheel gemonteerd. Bouten om de schijf aan de naaf te bevestigen zitten vanuit dit opzicht namelijk aan de achterkant.
Remklauwen zitten er inmiddels op ook. Gereviseerde Rekord E 2.2 klauwen met geventileerde schijven, maar hier heb ik nog geen foto's van.
Ook met de motor verder gegaan.
Inlaatspruitstuk netjes gemaakt.
Voorwielen eronder gezet. Zodat ik alle bouten van de vooras kan aantrekken op de juiste rijhoogte. En omdat ik graag wilde zien wat de rijhoogte überhaupt is. Ook maar eens geprobeerd of al mijn meet- en laswerk een beetje accuraat is geweest zodat de motorkap dicht past. Nou, dat lijkt ook gelukt.
Motor loopt inmiddels trouwens:
Ook mezelf eens bezig gehouden met de tellerbak.
Originele teller die ik heb, heeft geen toerenteller. Nu zijn die er wel, maar die zijn niet geschikt voor de pulsen die de ECU stuurt, de frequentie en de pulsvorm kloppen niet. Daar heb ik dus niks aan. Een toerenteller van een V6 van een Omega, Calibra of Vectra A werken wel goed, maar die passen voor geen meter in mijn tellerbak. Ook de snelheidsmeter levert problemen op en wilde ik graag ongeveer hetzelfde eruit laten zien als de toerenteller. Om die 2 hoofdredenen ervoor gekozen alles nieuw te halen van VDO. Heb meters van de SingleViu-serie gekozen. Voornamelijk omdat deze serie programmeerbaar is. Dus aantal pulsen per omwenteling voor de toerenteller, en aantal pulsen per km voor de snelheidsmeter. Zijn nog wel meerdere zaken programmeerbaar, maar nu even niet relevant voor dit verhaal. Dat de toerenteller een motorstoringslampje heeft ben ik ook erg content mee Anyway, plaatjes:
Tankmeter en koelvloeistoftemp.meter die in de originele teller te zien zijn, worden verplaatst naar het middenconsole.
Die dunne lange sensor is de olietemperatuursensor. Moet nog even zien of ik die in plaats van de carterplug doe, of daar een aparte aansluiting voor op het carter las. Die korte dikke sensor is oliedruksensor en oliedrukschakelaar ineen.
Had er geen rekening mee gehouden dat die oliedruksensor dikker is dan het origineel, maar het past NET langs de multiriem. Dat scheelt geen mm
Die snelheidsmeter moet natuurlijk z'n puls ergens vandaan halen. Ik heb een ABS-ring gepakt van een Astra GSi, en die op de aandrijfas gemaakt op het deel wat uit de versnellingsbak komt. Daaronder heb ik een ABS-sensor geplaatst.
Nu moet die snelheidssensor natuurlijk weten hoeveel pulsen per km er zijn. Dat heb ik als volgt bepaald:
Wielomtrek meten: 1.58 m
Aantal wielomwentelingen per km: 1000 / 1.58 = 633 wielomw./km
Overbrengsverhouding differentieel: 1 : 3.89
Dat is de langste overbrenginging voor een Kadett C Caravan achteras. Coupe- en sedanassen zijn langer, maar bevestiging vd schokbrekers is anders en voor mij dus niet bruikbaar zonder te verlassen. Kan wel, geen zin in [emoji14] Of gewoon het diff overzetten, maar ook daar geen zin in. Eerst eens zien hoe dit diff zich houdt.
Verder met het rekensommetje:
633 wielomw/km x 3.89 = 2462 omw/km voor de aandrijfas.
ABS-ring heeft 26 tandjes, dus 26 x 2462 = 64012 pulsen per km.
Ik heb de snelheidsmeter zodoende op 64000 ingesteld. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Zal wellicht een meetonnauwkeurigheidje in die wielomtrek zitten. Kan dat ook wel berekenen, maar dat wijkt toch af van de praktijk. Ik ga het zo proberen, vergelijken met GPS, en dan kan ik hem altijd nog aanpassen. Ben benieuwd!
Maar binnenkort eerst maar eens met allerlei bedrading, het stuurhuis, stuurkolom, remleidingen, hoofdremcilinder en rembekrachtiger bezig houden.
Laatst gewijzigd door Ray op 01 mei 2020 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kadett C Caravan
Echt supergaaf dat je zo die Kadett C toch 20 jaar vernieuwing meegeeft door de toevoeging van deze electronica.
MOet die ABS sensor nog beschermd worden tegen vuil en stoten, of valt dat mee?
MOet die ABS sensor nog beschermd worden tegen vuil en stoten, of valt dat mee?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Ja, stukje techniek uit 2020 in een auto uit 1980 inderdaad, haha :p Ben er uiteindelijk wel erg blij mee dat het geheel nog steeds best wel OEM lijkt. De opzet van de tellerbak is min of meer hetzelfde gebleven, dat vind ik zelf erg leuk.
Die sensoren zijn redelijk robuust. Ik meen dat deze van de achteras van een Omega B vandaan komt. Daar hangen ze er ook onbeschermd onder.
Die sensoren zijn redelijk robuust. Ik meen dat deze van de achteras van een Omega B vandaan komt. Daar hangen ze er ook onbeschermd onder.
- The Vizitor
- forum-gebruiker
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
- Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
- Locatie: Cuijk
Re: Kadett C Caravan
Leuk om te lezen. Respect hier voor. Wordt wel mooi zeg!
-
-
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: Kadett C Caravan
Geweldig om te lezen! Dat mooie aanzuig geluid van de V6
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Kadett C Caravan
Tof om de progressie weer te zien met de nodige inventieve foefjes .
Die nieuwe VDO meters staan inderdaad netjes in de originele setting zo.
Heb je een beetje een idee wanneer je naar de RDW zou willen gaan voor de omkeuring?
Of is dit nog niet mogelijk ivm de corona?
Die nieuwe VDO meters staan inderdaad netjes in de originele setting zo.
Heb je een beetje een idee wanneer je naar de RDW zou willen gaan voor de omkeuring?
Of is dit nog niet mogelijk ivm de corona?
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Dank heren! Blijft mooi om te lezen dat jullie het werk kunnen waarderen.
RDW is idd nog dicht vanwege corona.
Maar tot die tijd bouwen we rustig verder
RDW is idd nog dicht vanwege corona.
Maar tot die tijd bouwen we rustig verder
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Van de week eventjes bezig geweest met de remmen.
En omdat ik de originele kabelboom niet wil overbelasten of in wil knippen, heb ik een aparte relais- en zekeringboxje gemaakt.
Het enige wat ik hiervan van de originele kabelboom aftak is een geschakeld plusje.
Links bovenin zie je een stekker hangen. Dit is een voeding en massa direct aangesloten op de accu.
De massa gaat naar het bruine relaisvoetje. Hier wordt geen relais in gedrukt, maar wordt gebruikt als massa-distributiepunt. Ook de massa van enkele andere relais zitten aan de achterkant hierop aangesloten.
De plus gaat naar de 30A zekering helemaal links, en vanuit daar ook naar het rode relaisvoetje. Dit voetje is dus tot 30A afgezekerd en wordt dus als distributiepunt gebruikt voor constante plus.
Voordat de constante plus de 30A zekering in gaat, vertakt deze ook naar het paarse hoofdrelais. Deze wordt geschakeld door de geschakelde plus vanaf het contactslot. Wanneer het contact aan gaat, schakelt het paarse relais voeding naar het zekeringboxje rechtsbovenin. Zo heb ik dus 10 extra afgezekerde en geschakelde voedingen. De eerste 5 zijn, zoals je kunt zien, al gebruikt door de volgende 5 relais.
Het oranje relais gebruik ik om van de ABS-sensor een blokpulsje te maken voor de snelheidsmeter.
Het witte relais is een verlichtingsreminder met het Astra F geluidje
De 3 groene zijn nodig om massasignalen vanuit verschillende bronnen (signaal vanuit olietemp.schakelaar, signaal voor motormanagementlampje vanuit de ECU, signaal voor controle-lampje vanuit de cruise-control-unit) om te zetten naar plussignalen, die de tellers nodig hebben.
En omdat ik de originele kabelboom niet wil overbelasten of in wil knippen, heb ik een aparte relais- en zekeringboxje gemaakt.
Het enige wat ik hiervan van de originele kabelboom aftak is een geschakeld plusje.
Links bovenin zie je een stekker hangen. Dit is een voeding en massa direct aangesloten op de accu.
De massa gaat naar het bruine relaisvoetje. Hier wordt geen relais in gedrukt, maar wordt gebruikt als massa-distributiepunt. Ook de massa van enkele andere relais zitten aan de achterkant hierop aangesloten.
De plus gaat naar de 30A zekering helemaal links, en vanuit daar ook naar het rode relaisvoetje. Dit voetje is dus tot 30A afgezekerd en wordt dus als distributiepunt gebruikt voor constante plus.
Voordat de constante plus de 30A zekering in gaat, vertakt deze ook naar het paarse hoofdrelais. Deze wordt geschakeld door de geschakelde plus vanaf het contactslot. Wanneer het contact aan gaat, schakelt het paarse relais voeding naar het zekeringboxje rechtsbovenin. Zo heb ik dus 10 extra afgezekerde en geschakelde voedingen. De eerste 5 zijn, zoals je kunt zien, al gebruikt door de volgende 5 relais.
Het oranje relais gebruik ik om van de ABS-sensor een blokpulsje te maken voor de snelheidsmeter.
Het witte relais is een verlichtingsreminder met het Astra F geluidje
De 3 groene zijn nodig om massasignalen vanuit verschillende bronnen (signaal vanuit olietemp.schakelaar, signaal voor motormanagementlampje vanuit de ECU, signaal voor controle-lampje vanuit de cruise-control-unit) om te zetten naar plussignalen, die de tellers nodig hebben.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kadett C Caravan
Das verrekte cool! Waar ga je em plaatsen?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Onder het dashboard, nabij de originele is het plan.
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Differentieel gevuld
Maakt wel een schrapend geluid ergens bij het diff of staartstuk. Wellicht die as ooit eens wegbrengen ter revisie.
Vervolgens mocht hij voor het eerst sinds lange tijd weer eens buiten komen, op eigen kracht ook nog eens
Toen een rondje gereden. Niet ver, een kilometertje maar. Maar was echt vet!
Filmpje komt nog, als hij legaal de weg op mag.
Merkte wel dat hij wat inhield bij vollast. Leek cilinderoverslag te hebben.
Net even nieuwe bobine en ontstekingsmodule besteld. Zijn zwakke punten, dus sowieso wel fijn om beide nieuw te hebben.
Eenmaal terug thuis ook de eerste strepen gelegd op de garagevloer
Maakt wel een schrapend geluid ergens bij het diff of staartstuk. Wellicht die as ooit eens wegbrengen ter revisie.
Vervolgens mocht hij voor het eerst sinds lange tijd weer eens buiten komen, op eigen kracht ook nog eens
Toen een rondje gereden. Niet ver, een kilometertje maar. Maar was echt vet!
Filmpje komt nog, als hij legaal de weg op mag.
Merkte wel dat hij wat inhield bij vollast. Leek cilinderoverslag te hebben.
Net even nieuwe bobine en ontstekingsmodule besteld. Zijn zwakke punten, dus sowieso wel fijn om beide nieuw te hebben.
Eenmaal terug thuis ook de eerste strepen gelegd op de garagevloer
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Kadett C Caravan
Zo! Gaaf hoor Hij staat er strak bij zo met het blok er in zo en nog verrassend compact ook nog eens.
Zal wel even lastig zijn om maar zo'n klein stukje te kunnen rijden denk ik maar inderdaad eerst maar netjes omkeuren
Denk je dat, dat open luchtfilter wel groot genoeg is voor zo'n 3.0 motor? Of komt er later nog een grotere op?
Zal wel even lastig zijn om maar zo'n klein stukje te kunnen rijden denk ik maar inderdaad eerst maar netjes omkeuren
Denk je dat, dat open luchtfilter wel groot genoeg is voor zo'n 3.0 motor? Of komt er later nog een grotere op?
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Dat filter zit erop omdat ik die nog had liggen, en toevallig is de aansluitdiameter exact even groot als de diameter van de luchtmassameter. Dus kwam wel handig uit zo. Of die groot genoeg is? Geen idee, maar het past, dus voorlopig rij ik even daarmee.Astrid_fahrer schreef: ↑20 mei 2020 07:36 Zo! Gaaf hoor Hij staat er strak bij zo met het blok er in zo en nog verrassend compact ook nog eens.
Zal wel even lastig zijn om maar zo'n klein stukje te kunnen rijden denk ik maar inderdaad eerst maar netjes omkeuren
Denk je dat, dat open luchtfilter wel groot genoeg is voor zo'n 3.0 motor? Of komt er later nog een grotere op?
Inmiddels weer wat vorderingen geboekt.
Middenconsole zit erin:
ECU heeft een vaste plek gekregen.
Nieuwe zekeringbox en relaishouder zitten erin.
Ik wilde dat initieel horizontaal hebben onder het originele zekeringenboxje, maar dan kwam het te ver naar beneden steken vind ik. Zodoende het maar verticaal geplaatst.
Die bekabeling verdient nog wel wat aandacht om netter gemaakt te worden trouwens.
Met het laatste proefritje viel het me op dat hij bij vollast wat last had van cilinderoverslag, zodoende de bobine (geen aparte foto van) en de ontstekingsmodule vernieuwd.
Ding moet je met koelpasta monteren, maar wordt niet meegeleverd. Maat van mij had poosje geleden een nieuwe pc gebouwd en had zodoende nog wat koelpasta liggen van z'n CPU.
Ontstekingsmodule een plaatsje gegeven. Waarom scheef op dat plaatje? Zo zijn de boutgaten nou eenmaal gepositioneerd affabriek.
Op de achtergrond ook de nieuwe bobine nog te zien. Labels van de bougiekabels kloppen niet inderdaad. Dat komt doordat de bobine origineel achter de cilinderkop 2 (bestuurderskant) hoort te hangen, echter was daar geen plek, dus heb ik hem naar de huidige locatie verzet, met als gevolg dat het niet meer uitkomt met de kabellengtes. Maar goed, zo werkt het ook.
De 40 jaar oude gordels rolde niet zo lekker meer op, en had nog Astra F gordels liggen, dus die erin gemaakt.
Achterwielklagers vervangen.
Spul zat allemaal redelijk vast, en had geen zin om mijn naven kapot te slaan, dus in plaats van loshameren, heb met 2 lange bouten en 2 moeren de steekas uit de achteras gedrukt.
Zaakje onder de pers.
Had hout gebruikt om de vertanding van de steekas niet te beschadigen.
Wat 600 kg met 30mm multiplex doet:
Nieuwe lager er weer op persen. 300 kg was zat.
Vervolgens de assen weer terug monteren:
Dat was het weer voor vandaag
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kadett C Caravan
Wel gaaf om dat thuis allemaal zelf te kunnen doen. Erg leuk om te volgen Ray!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Kadett C Caravan
Respect voor de kunde!! Altijd mooi deze projecten te bekijken.
Als je naast je schoenen loopt, krijg je vieze sokken...
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Motor deed een poosje inhouden en afslaan. Ik kon er in de eerste instantie de vinger niet op leggen waar het aan lag. Ook geen storingscodes opgeslagen. Na een tijdje ging ik de gaskleppositiesensor verdenken. Had nog een inlaat liggen van een C25XE, en toevalligerwijs zit daar exact dezelfde gasklepsensor op als op mijn X30XE inlaat. Dus sensor uitgewisseld, maar precies hetzelfde probleem. Viel me wel op dat de motor zonder aangesloten gasklepsensor een stuk beter liep. Dus er was wel iets met die sensor. Toen keek ik nog eens naar de twee inlaatspruitstukken en viel mij op dat de gaskleppen verschillende kanten op open draaien.
Eerst allerlei onhandige constructies zitten bedenken om die draairichting goed te krijgen (sensor aan de andere kant vd gasklep plaatsen, of met een tandwielconstructie, of de sensor achterstevoren plaatsen) maar was allemaal niet echt wat ik wilde.
Toen zat ik later eens in de schema's te kijken, naar de gasklepsensoren in het specifiek, en daar zag ik onderstaande:
Wat je eigenlijk ziet is dat de variabele weerstand ondersteboven is aangesloten. Verder is alles hetzelfde.
Dus ik heb de draadjes van positie 1 en 2 doorgeknipt en kruislings aangesloten. Nu reageert hij supergoed op het gas, en slaat niet meer af
Voor de keuring de auto even op stalen velgen met dikke banden gezet, zo staat de auto 4 cm hoger. Anders staat ie wel erg laag bij de grond.
Bodemvrijheid met deze wielen:
Sleutelhangertje van een Omega embleempje gemaakt:
En nog een steuntje gemaakt zodat ik de accu in de kofferbak kan plaatsen, zonder de carrosserie aan te passen. Komt op de plek van het reservewiel, die pastte toch al niet meer in de reservewielbak.
Eerst allerlei onhandige constructies zitten bedenken om die draairichting goed te krijgen (sensor aan de andere kant vd gasklep plaatsen, of met een tandwielconstructie, of de sensor achterstevoren plaatsen) maar was allemaal niet echt wat ik wilde.
Toen zat ik later eens in de schema's te kijken, naar de gasklepsensoren in het specifiek, en daar zag ik onderstaande:
Wat je eigenlijk ziet is dat de variabele weerstand ondersteboven is aangesloten. Verder is alles hetzelfde.
Dus ik heb de draadjes van positie 1 en 2 doorgeknipt en kruislings aangesloten. Nu reageert hij supergoed op het gas, en slaat niet meer af
Voor de keuring de auto even op stalen velgen met dikke banden gezet, zo staat de auto 4 cm hoger. Anders staat ie wel erg laag bij de grond.
Bodemvrijheid met deze wielen:
Sleutelhangertje van een Omega embleempje gemaakt:
En nog een steuntje gemaakt zodat ik de accu in de kofferbak kan plaatsen, zonder de carrosserie aan te passen. Komt op de plek van het reservewiel, die pastte toch al niet meer in de reservewielbak.
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Kadett C Caravan
Dat is erg mooi gedaan met die accu op die plek zo. Die keuring moet een eitje worden als ik al je werk zo zie
Dat van die gasklep sensor moet je ook maar net achter komen dat, dat de oplossing was. Knap werk!
Dat van die gasklep sensor moet je ook maar net achter komen dat, dat de oplossing was. Knap werk!
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Kadett C Caravan
Motor had wat moeite met starten met bovenstaande kabel. Was maar een 10 mm².
Inmiddels is deze vervangen door een 50 mm². Dat werkt een stuk beter zo.
Verder nog wat werk gedaan waar ik geen foto's van heb, zoals vervangen van de kachelradiateur en de multiriemspanner.
Inmiddels is ook de vooras weer gedemonteerd, omdat het carter er onder vandaan moest, omdat ik een olietemperatuursensor wilde inbouwen.
Tevens ook de vorm van de achterkant van het carter (langs de rand van de versnellingsbak) iets aangepast, zodat het eruit en erin draaien van de 2 bouten op de hoeken wat soepeler gaat.
Vervolgens ook de achteras maar weer gedemonteerd. Differentieel maakte een hels kabaal met rijden.
Jammer van die zwarte rand langs de bodem. Dat zat er al toen ik de auto kocht. Gelukkig valt het niet op als de auto gewoon op de grond staat.
As achterin de Golf en naar Dalfsen gebracht ter revisie, naar www.achterasrevisie.nl
Zeer fijn bedrijf moet ik zeggen, voor dergelijk werk!
Danny Sohns van achterasrevisie.nl heeft het hele differentieel voor mij gereviseerd, dus lagerwerk nieuw en de tandwielen op elkaar afgesteld, en op mijn verzoek meteen de overbrenging veranderd van 3.89 naar 3.44. Hierdoor zal hij op de snelweg wat lagere toeren draaien. Hier helaas geen foto van.
Ook heb ik bij Danny een stalen staartstuk gekocht voor aan de achteras.
Links het origineel, rechts het stalen deel met de trillingsdempers, om samen met delen van de oude as weer tot één geheel te kunnen maken.
Oude staartstuk dient eerst uit elkaar gehaald te worden. Het lagertje had ik ooit al eens vervangen, destijds met de pers gedaan. Echter kwam ik erachter dat het met een poelietrekker veel makkelijker gaat:
Op onderstaande foto ligt het oude staartstuk volledig uit elkaar. De grote aluminium pijp die bovenaan ligt, is hetgeen wat vervangen wordt. Het rubber aan het eind van die pijp wordt vervangen door de 2 trillingsdempertjes van twee foto’s terug. De rest wordt hergebruikt.
Resultaat:
Staartstuk terug geschroefd aan de achteras:
En achteras terug onder de auto:
Hieronder nog een paar foto’s van het oude diff. Roest staat op de tandflanken, putcorrosie in de rollen van de lagers, en de afdrukken staan voelbaar in de lagerschalen. Revisie was geen overbodige luxe
Inmiddels is deze vervangen door een 50 mm². Dat werkt een stuk beter zo.
Verder nog wat werk gedaan waar ik geen foto's van heb, zoals vervangen van de kachelradiateur en de multiriemspanner.
Inmiddels is ook de vooras weer gedemonteerd, omdat het carter er onder vandaan moest, omdat ik een olietemperatuursensor wilde inbouwen.
Tevens ook de vorm van de achterkant van het carter (langs de rand van de versnellingsbak) iets aangepast, zodat het eruit en erin draaien van de 2 bouten op de hoeken wat soepeler gaat.
Vervolgens ook de achteras maar weer gedemonteerd. Differentieel maakte een hels kabaal met rijden.
Jammer van die zwarte rand langs de bodem. Dat zat er al toen ik de auto kocht. Gelukkig valt het niet op als de auto gewoon op de grond staat.
As achterin de Golf en naar Dalfsen gebracht ter revisie, naar www.achterasrevisie.nl
Zeer fijn bedrijf moet ik zeggen, voor dergelijk werk!
Danny Sohns van achterasrevisie.nl heeft het hele differentieel voor mij gereviseerd, dus lagerwerk nieuw en de tandwielen op elkaar afgesteld, en op mijn verzoek meteen de overbrenging veranderd van 3.89 naar 3.44. Hierdoor zal hij op de snelweg wat lagere toeren draaien. Hier helaas geen foto van.
Ook heb ik bij Danny een stalen staartstuk gekocht voor aan de achteras.
Links het origineel, rechts het stalen deel met de trillingsdempers, om samen met delen van de oude as weer tot één geheel te kunnen maken.
Oude staartstuk dient eerst uit elkaar gehaald te worden. Het lagertje had ik ooit al eens vervangen, destijds met de pers gedaan. Echter kwam ik erachter dat het met een poelietrekker veel makkelijker gaat:
Op onderstaande foto ligt het oude staartstuk volledig uit elkaar. De grote aluminium pijp die bovenaan ligt, is hetgeen wat vervangen wordt. Het rubber aan het eind van die pijp wordt vervangen door de 2 trillingsdempertjes van twee foto’s terug. De rest wordt hergebruikt.
Resultaat:
Staartstuk terug geschroefd aan de achteras:
En achteras terug onder de auto:
Hieronder nog een paar foto’s van het oude diff. Roest staat op de tandflanken, putcorrosie in de rollen van de lagers, en de afdrukken staan voelbaar in de lagerschalen. Revisie was geen overbodige luxe
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kadett C Caravan
Mooie foto-update, gaaf om te volgen!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Kadett C Caravan
Het vakwerk gaat weer verder en inderdaad erg mooi om het zo duidelijk te kunnen volgen met foto's.
Wel apart dat er duidelijke corrosie sporen te vinden zijn bij het differentieel en de lagers.
Je zou toch zeggen dat dit niet mogelijk is door het gesloten systeem en de permanente aanwezigheid van olie?
Wel apart dat er duidelijke corrosie sporen te vinden zijn bij het differentieel en de lagers.
Je zou toch zeggen dat dit niet mogelijk is door het gesloten systeem en de permanente aanwezigheid van olie?
- The Vizitor
- forum-gebruiker
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
- Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
- Locatie: Cuijk
Re: Kadett C Caravan
Mooi werk hoor. Erg mooie wagen en daar zitten aardig wat uurtjes in. Verder nog plannen? Of is ie bijna klaar?
-
-