Tot op gisteren niet neen.
Het zal zo: de wagen bereikt een leeftijd van 25j, je gaat naar de technische controle en men keurt deze goed.
Eenmaal dit gebeurd is moet je niet meer naar de technische controle!
Tot enkele jaren geleden mocht je de wagen dan enkel gebruiken voor rondritten, en in een straal van 25km rond je woonplaats.
Absoluut geen woon-werk verkeer enz, puur vrije tijd zoals het hoort.
Enkele jaren geleden heeft men die regel laten wegvallen, met uitzondering van woon-werkverkeer. Je kan al raden wat er gebeurde...
Velen kochten een oude wagen als 2de vervoermiddel, geen technische controle, lage tax (+/- 100€/jaar), en weinig verzekering (bij mij 120€/jaar)
Vele oude merc's, oude wrakken langs de baan tot zelf vervelens toe van de liefhebber die het al zag aankomen.
Gisteren (18/05) verschijnt er in de krant dat men heeft beslist dat elke oldtimer terug naar de technische controle moet
25-30j dient zich elk jaar aan te bieden
30-50j elke 2jaar
+50j elke 5j.
Een echte liefhebber zorgt dat zijn wagen steeds in orde is en heeft hiervoor geen technische controle nodig. Mocht men nu motorswap en andere wijzigingen toestaan ga ik ermee akkoord.
Maar men ziet hier zodanig zwart wit dat dit het geval niet is.
Met mijn dagelijkse beemer had ik gegroefde remschijven rondom zitten, rode kaart --> verboden tot verkeer onveilig.
Zelf de 2mm dikkere stabi-stangen mochten niet.
Van alles sta je daar dan mooi met je tuv-attesten, geldig voor in Duitsland, niet voor België.
Aan elke systeem is er wel iets, voor ons belgen ziet jullie systeem kwa keuring er enorm rooskleurig uit
DE grote vraag die men moet stellen bij aanpassing van het systeem is gewoon:
Doet de overheid het om effectief te controleren of de wagen veilig zijn of
1: Eerst versoepelen zodat men weet dat er meer zijn om vervolgens terug jaarlijkse inkomsten eruit te halen?
2: Zodanig streng zijn zodat men gewoon alle oude wagens van de baan wil voor het "milieu", want die 1-2000km per jaar op het gemak zal het verschil maken.