Dat is een ding wat zeker is. Formeel leeft die van Sounddragon ook nog steeds... Rijd alleen niet zoveel metertjes meer.pluggie schreef:Dat ding van jouw is lomp vet man, is de Soundwagon van nu. Hendig sjiek man.
Astra F Caravan
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Astra F Caravan
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Bedankt weer heren!
Er vroeg een poosje geleden iemand naar het verbruik.
Afgelopen week de Astra meegenomen voor woon-werkverkeer. Tanklampje is bij 471 km gaan branden, met een gemiddeld verbruik van 1L op 10.7 km (zelf berekend, volgens de BC was het 1:14.7) Dat is uiteraard inclusief regelmatig de gasklep vol open
Er vroeg een poosje geleden iemand naar het verbruik.
Afgelopen week de Astra meegenomen voor woon-werkverkeer. Tanklampje is bij 471 km gaan branden, met een gemiddeld verbruik van 1L op 10.7 km (zelf berekend, volgens de BC was het 1:14.7) Dat is uiteraard inclusief regelmatig de gasklep vol open
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Astra F Caravan
Netjes. Ik kwam met de X30XE+ F28 niet verder dan net iets over de 300 km met een tank
Maja dat was ook met de gasklep meestal ver open hoor, ding reed zo uitnodigend
Maja dat was ook met de gasklep meestal ver open hoor, ding reed zo uitnodigend
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: Astra F Caravan
ja,zo gaat dat marcelLaagvlieger schreef:Netjes. Ik kwam met de X30XE+ F28 niet verder dan net iets over de 300 km met een tank
Maja dat was ook met de gasklep meestal ver open hoor, ding reed zo uitnodigend
danny gsi 666
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Astra F Caravan
Behoorlijk netjes!!
In mijn geval stond ik meestal na 400 km weer bij de pomp
In mijn geval stond ik meestal na 400 km weer bij de pomp
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Astra F Caravan
In de korte tijd dat ik de 3.2 heb gereden kwam ik ook ergens op 1 op 7 a 8
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Ben begonnen mijn foto's weer te herstellen, bedankt nog Photobucket, om ineens grof geld te vragen voor een dienst die al jaren gratis aangeboden werd...
Anyway, de eerste post is klaar, nou de rest nog
Heb in de tussentijd niet stil gezeten. De Astra is meegeweest naar Italië, en ben momenteel bezig een nieuwe optie in te bouwen. Foto's daarvan zal ik plaatsen wanneer de oude foto's herstelt zijn.
Anyway, de eerste post is klaar, nou de rest nog
Heb in de tussentijd niet stil gezeten. De Astra is meegeweest naar Italië, en ben momenteel bezig een nieuwe optie in te bouwen. Foto's daarvan zal ik plaatsen wanneer de oude foto's herstelt zijn.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Astra F Caravan
Goed bezig dat je die foto's herstelt! Dat houdt het forum waardevol.
Waarschijnlijk heb je bij je provider ook wel wat gratis webruimte beschikbaar (bij KPN in ieder geval wel) wellicht kun je dat gebruiken?
Waarschijnlijk heb je bij je provider ook wel wat gratis webruimte beschikbaar (bij KPN in ieder geval wel) wellicht kun je dat gebruiken?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Wellicht is dat mogelijk via mijn provider, echter omdat ik niet weet hoe lang ik bij dezelfde provider blijf, heb ik het via een alternatief geprobeerd; Postimage.org. Eens kijken hoe lang dat blijft werken, anders kan ik de foto's natuurlijk alsnog bij de provider proberen te stallen.
Anyway, het viel me tijdens het fotoherstel op dat ik vergeten ben te vermelden dat ik ongeveer een half jaar geleden, samen met de kofferklepgasveren, gloedjenieuwe achterveren en achterste schokdempers heb gemonteerd.
Ook is de kleine in april dit jaar voor het eerst mee geweest in de Astra
En in juli zijn we naar Italië geweest met een gehuurde caravan. Retourtje Gardameer gedaan Was 2220 km met 1200 kg aan de haak en een volgeladen auto van plusminus 1400. Daar nog 500 km zonder caravan gereden. Brandstofverbruik over de Brennerpas was gemiddeld 1 op 8,8. Verbruik op een wat vlakkere snelweg gemiddeld 1 op 9,6. Oliepeil stond bij thuiskomst nog steeds op max. En ook niet onbelangrijk: de hele vakantie gelukkig zonder storingen of mechanische mankementen, en veel (maar niet in de bergen) op de cruise controle gereden, wat dan ook bevestigd werd door een mooi zacht groen cruise-controlicoontje onder de temperatuurmeter, heerlijk Ik heb de Astra-gerelateerde foto's uit de vakantie-collectie gevist om hier te posten voor de liefhebbers onder ons. Moet zeggen dat dit wel wat nostalgische gevoelens bij mij opriep, aangezien wij (m'n ouwelui, Pascal en ik) vroeger, tot zo'n 20 jaar geleden schat ik, regelmatig met de caravan op vakantie gingen, toevalligerwijs ook met een Astra F station. Alleen dan niet met een 3.0 onder de kap, maar dat terzijde :p
Die laatste foto was op de op/afrit van de camping, dat was wel eventjes gasgeven naar boven toe, maar hij kon het goed hebben
Vlak voor de vakantie nog een filmpje gemaakt over een 2 euro munt bovenop de V6. Klinkt misschien wat sullig, maar ik ben er op zich best blij mee dat hij zo kan blijven staan. Heb ze weleens erger zien lopen zeg maar
En een filmpje waarbij er wat gas wordt gegeven. Niet veel bijzonders verder, maar mocht je je afvragen hoe die auto van de achterzijde klinkt, dan is dit je kans
Anyway, het viel me tijdens het fotoherstel op dat ik vergeten ben te vermelden dat ik ongeveer een half jaar geleden, samen met de kofferklepgasveren, gloedjenieuwe achterveren en achterste schokdempers heb gemonteerd.
Ook is de kleine in april dit jaar voor het eerst mee geweest in de Astra
En in juli zijn we naar Italië geweest met een gehuurde caravan. Retourtje Gardameer gedaan Was 2220 km met 1200 kg aan de haak en een volgeladen auto van plusminus 1400. Daar nog 500 km zonder caravan gereden. Brandstofverbruik over de Brennerpas was gemiddeld 1 op 8,8. Verbruik op een wat vlakkere snelweg gemiddeld 1 op 9,6. Oliepeil stond bij thuiskomst nog steeds op max. En ook niet onbelangrijk: de hele vakantie gelukkig zonder storingen of mechanische mankementen, en veel (maar niet in de bergen) op de cruise controle gereden, wat dan ook bevestigd werd door een mooi zacht groen cruise-controlicoontje onder de temperatuurmeter, heerlijk Ik heb de Astra-gerelateerde foto's uit de vakantie-collectie gevist om hier te posten voor de liefhebbers onder ons. Moet zeggen dat dit wel wat nostalgische gevoelens bij mij opriep, aangezien wij (m'n ouwelui, Pascal en ik) vroeger, tot zo'n 20 jaar geleden schat ik, regelmatig met de caravan op vakantie gingen, toevalligerwijs ook met een Astra F station. Alleen dan niet met een 3.0 onder de kap, maar dat terzijde :p
Die laatste foto was op de op/afrit van de camping, dat was wel eventjes gasgeven naar boven toe, maar hij kon het goed hebben
Vlak voor de vakantie nog een filmpje gemaakt over een 2 euro munt bovenop de V6. Klinkt misschien wat sullig, maar ik ben er op zich best blij mee dat hij zo kan blijven staan. Heb ze weleens erger zien lopen zeg maar
En een filmpje waarbij er wat gas wordt gegeven. Niet veel bijzonders verder, maar mocht je je afvragen hoe die auto van de achterzijde klinkt, dan is dit je kans
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Astra F Caravan
Awesome ja
En mooie plaatjes, idd nostalgie
En mooie plaatjes, idd nostalgie
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Astra F Caravan
Erg mooi te zien zeg. Zo kun je echt lekker genieten van je Astra Caravan.
Betrouwbaar, comfortabel en met meer als voldoende power rondrijden daar wordt je pas echt blij van
Betrouwbaar, comfortabel en met meer als voldoende power rondrijden daar wordt je pas echt blij van
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: Astra F Caravan
Erg leuk om de autogerelateerde kiekjes te zien
Natuurlijk super om te lezen dat de Astra fantastisch heeft gedaan tijdens de reis!
Natuurlijk super om te lezen dat de Astra fantastisch heeft gedaan tijdens de reis!
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Astra F Caravan
Heel erg vet om die foto's te zien! Daar wordt ik ook echt blij van. Volop genieten inderdaad!! En nog functioneel ook!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Astra F Caravan
Dikke repo !
V6je heeft zijn mannetje gestaan !
V6je heeft zijn mannetje gestaan !
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Wederom dank voor de leuke reacties!
Afgelopen juli eindelijk mijn beschadigde voorportierrubbers eens vervangen. Van Stefan 2 nette tweedehandsjes gekocht. Zeer content mee (Nieuw moeten ze meen ik rond de €85 ps kosten)
Voor:
Na:
En ik zocht dus al lange tijd naar een rechter motorsteun en steun voor stuurpomp voor een C25XE zonder airco, maar nooit gevonden. Zonder die 2 steunen is het niet mogelijk de aircocompressor te demonteren en een kortere multiriem te gebruiken, tenzij je zelf wat maakt, maar dat heb ik dus ook nooit gedaan. Al die tijd heb ik dus met een aircocompressor rondgereden die fungeerde als omlooprol. Dus nu kreeg ik laatst een ingeving: "Als de aircocompressor niet weg kan, moet ik hem maar gaan gebruiken waar die voor bedoeld is." Dus airco inbouwen
Om te beginnen eens een donortje gaan zoeken. Toevalligerwijs bood Vincent er toen eentje aan, dus die gekocht.
Op die laatste foto is ook de schakelaar van elektrische koplamphoogteverstelling te zien. Dus als ik dan toch bezig ben, dat systeem ook maar inbouwen. De stekker van de schakelaar lag er bij mij al, dus ik hoefde alleen de bedrading naar de koplampen toe te leggen, en de koplampmotortjes te monteren. Elektrisch gezien stelt het weinig bijzonders voor:
Goed, weer een optie erbij dus. Ik wilde eigenlijk ook de stoelen en achterbank overzetten naar mijn eigen Astra. De linker voorstoel was iets beter, en de achterbank had hoofdsteunen. Echter zijn de zitting en de scharnieren daarvan totaal anders. Als je dus een hatchback-bank in een station monteert, houd je onder de achterbank een opening van 10 tot 15 cm. Dat gaan we natuurlijk niet doen, plus het feit dat de hatchback-rugleuning niet die steuntjes heeft aan de bovenzijde (om de laadruimte volledig vlak te maken als je de bank naar voren klapt). In de loop der tijd nog maar eens kijken of ik ergens een net station interieur op de kop kan tikken met hoofdsteunen achter. (Zelf steunen erin maken zie ik niet zitten)
Verder aan de airco. Neusje kaalgemaakt en alles van de airco in de motorruimte eruit halen.
Compressor heb ik laten zitten, want die had ik al, en die rooie Astra had ik (terwijl die er zo bijstond) alweer verkocht, dus vanwege het motorsteun verhaal moest ook hier de compressor blijven zitten.
Ik wilde niet in de kabels knippen, dus moest overal die kabelboom netjes open maken, draadjes eruit peuteren, en alles weer netjes dichtmaken. Knippen doe ik alleen bij kabellassen (niet deelbare vertakkingen).
Verder moest ik natuurlijk de verdamper hebben, die zit in het kachelhuis, dus dashboard en kachelhuis ook demonteren. En ook hierbinnen de kabelboom weer open halen.
Die buisjes die daar t.h.v. de asbak in het middenconsole de vloer in gaan heb ik ook niet in mijn Astra dus die, en alles wat daaronder zit moest ik ook hebben. Die van mijn eigen Astra liggen erboven ter vergelijking.
Hier nog een rits van aircorelais achterop de zekeringkast. Die moeten er uiteraard ook allemaal uit.
In de station die K60 vanuit de motorruimte hier ook maar tussengeplaatst.
Uiteindelijk alle airco-gerelateerde bedrading uit de auto gekregen
Kachelhuis er ook uit
Meteen uit elkaar gehaald, want ik wilde alle olie uit de verdamper hebben.
En zo kon ik meteen (uit voorzorg) het expansieventiel en de daarbij behorende O-ringetjes vervangen.
Kachelradiateur leek nog in orde, dus heb ik laten zitten.
Maar die rooie was dus weer verkocht, dus die moest ik weer in elkaar zetten... Waarom had ik hier ook alweer op toegezegd...? Maar goed, daarvoor moest dus eerst de station ook uit elkaar, anders had ik geen onderdelen voor die rooie. Kachelhuis is fysiek gewoon anders, dus die moest over gezet worden. Kachelslangen had ik eruit gehaald, omdat de driewegklep (aangestuurd door de airco) in de kachelslangen verwerkt zit. Slangen zonder klep heb ik uit 1 van mijn slangendozen gevist, en heb ze niet eens hoeven verknippen Bekabeling van de koelventilatoren heb ik compleet weggehaald (evenals de frontbalk met de aircoventilator), daar heb ik zelf een heel simpel circuit voor aangelegd; pluspool accu > thermoschakelaar in radiateur > radiateurventilator > minpool accu. Wel de thermoschakelaar eerst omgewisseld met die van de station (die is anders ja), en de tweede temperatuursensor gewisseld met een sluitstop uit die van de station. En uiteraard met inbouwen de recirculatieknop en aircoknop gewisseld met de brede recirculatieknop uit de station.
Toen eerst die schakelaars eens testen, en wat denk je? Natuurlijk van beide schakelaars de lampjes stuk. Zijn niet normaal demontabel, dus afgeknipt en nieuwe in gesoldeerd. Opmerking: Als je alleen de brede recirculatieknop hebt kan je wel gewoon het lampje wisselen.
Wel grappig trouwens (vind ik), die lichtbalk onder de icoontjes van die knoppen is niet een extra lampje wat gaat branden bij inschakelen. Er zit een stuk geel plastic in die schakelaars, wat verplaatst als je die knoppen indrukt, en afhankelijk van de stand van dat plastic dus wel of geen licht doorlaat.
1 ding wat ik nog wel moest doen voordat ik die rooie weer in elkaar kon zetten was kijken hoe de gaten in het schutbord zaten. Hieronder zie je de 2 kachelhuizen naast elkaar.
Ten eerste zitten dus de kachelbuizen op andere plekken, ik moet een extra gat hebben voor de aircoleidingen, en een extra gat voor de condenswaterafvoer. Er is 1 ding wat wel overeen komt bij beide kachelhuizen, en dat is het schroefgaatje middenin het kachelhuis. Dit bevestingspunt ook goed te zien op de foto hierboven, tussen de 2 kachelleidingen in van het rechter kachelhuis. Ik heb een mal gemaakt van karton, met dat schroefgaatje als referentiepunt. Een tweede referentiepunt was de naad waar het schutbord overgaat in de bodemplaat.
Die foto hieronder is van de rooie, dit moet ik dus namaken. Stuk karton in die naad van de bodemplaat gedrukt, en een schroefje door het net genoemde schroefgat. Vervolgens de gaten overgespoten met zwarte verf, en alles wat zwart was uitgeknipt. Toen ik klaar was met die mal maken heb ik het tweede gat gemaakt in het schutbord van die rooie voor de kachelleiding en de overige gaten en metalen rechthoek overheen gekit. Als het maar dicht is toch
Hieronder de mal na dat proces, en hoe het er in de station uitziet. Dat kleine gat rechts van die schakelstang liep vroeger de versnellingsselectorkabel van de automaat. Het gat waar nu de schakelstang doorheen loopt, was toen een doorvoer van de bekabeling naar de automaatbak. Diameter of locatie van dat gat heb ik gelukkig nooit wat aan hoeven doen bij de handschakelombouw.
In dat linkse gat een afdichtrubber ingedrukt die ik nog ergens had liggen, en inmiddels hier ook de gaten afgetekend.
Past goed
Past niet?
Past toch
Nieuwe condensor erin. Die ouwe viel letterlijk uit elkaar als je hem aanraakte.
Klein beetje moeten aanpassen i.v.m. de motorkapslotpen.
Plaatwerk heeft een klein beetje moeten wijken voor de filter/droger. Ook de bovenste ophangpunten van de condensor zijn fors ingekort, omdat de condensor zo ver naar voren is gekomen.
Frontbalk met ventilator demontabel maken. Links en rechts wat staalplaatjes aangelast en een gat in geboord voor een bout/moerverbinding.
Ook boven en onder zit deze nu gebout.
Voorbumper passen (aangezien frontbalk iets verder naar voren staat dan normaal)
Lipje van de bumper steekt binnen de ventilatorbehuizing, maar raakt de ventilator niet.
Kabelboom loopt ook niet meer via de originele route, dan had de grille niet meer gepast. Kabelboom loopt nu gewoon recht voor de ventilator langs, en zit vast aan een stalen beugeltje.
De claxon is trouwens verplaatst naar de zijkant van het front. Vlak naast de linker mistlamp.
Hieronder de vulnippels
Systeem afpersen.
Had best wat lekkage. Beide vulventielen lek, deze gewisseld met de ventielen uit een leiding die ik ooit van Ronald heb gekregen.
O-ring van condensor bestuurderszijde lek. Was al nieuw (net als alle andere O-ringen) maar lekte alsnog. Kleinere maar dikkere geplaatst.
En waar ik het minst blij mee was; aircocompressor lekt, niet langs de aansluiting, maar gewoon uit de behuizing. Zichtbaar gemaakt zeepsop.
De nieuwe eigenaar van de rooie Astra is een directe collega van mij, dus bij de station de compressor eraf gehaald, en op het werk in de middagpauze bij zijn auto omgewisseld.
De vervanger ligt momenteel in de keuken te wachten om gemonteerd te worden, dit zal ik eind deze week eens gaan doen. Zo is het plan in ieder geval. En dan nogmaals afpersen. Ben benieuwd. Als deze ook uit de behuizing lekt, koop ik wel een nieuwe van Hella. Zit rond de €200. Origineel is iets duurder Klik hier maar!
Toen was er nog een dingetje met de elektra. Airco zit met 3 draden ook aangesloten op de ECU. In basis is die van mij een C25XE en van de 3 draadkleuren kwam er 1 niet overeen. Dan zou je zeggen Dan doe je die draden die kleur op kleur kunnen toch aan elkaar en de draden die je aan weerskanten dan overhoud ook aan elkaar. Dat klinkt opzich ook niet eens zo vreemd, tot je in de schema's gaat kijken wat de functies van die draden zijn, dan blijkt dus dat je er geen één kleur op kleur kunt aansluiten. Hieronder de schema's en de oplossing. Van de relevante draden heb ik de draadkleuren ingekleurd. Misschien moet je de schema's aanklikken om ze leesbaar te krijgen.
Astra airco schema
Calibra airco schema
Oplossing
Elektrisch is alles getest en werkt. Alleen de ECU is nog niet meegenomen in de test omdat de motor niet loopt omdat alles uit elkaar ligt. Maar ik krijg 2 plussen op de draden naar de ECU wanneer ik ze verwacht en als ik dan een massa op de derde draad zet, schakelt de magneetkoppeling van de compressor.
Hierbij een filmpje, let ook even op het inschakelen van de aanjager door het indrukken van de aircoknop, terwijl de aanjagerschakelaar op 0 staat. Hoort zo volgens het schema.
Wordt vervolgd...
Afgelopen juli eindelijk mijn beschadigde voorportierrubbers eens vervangen. Van Stefan 2 nette tweedehandsjes gekocht. Zeer content mee (Nieuw moeten ze meen ik rond de €85 ps kosten)
Voor:
Na:
En ik zocht dus al lange tijd naar een rechter motorsteun en steun voor stuurpomp voor een C25XE zonder airco, maar nooit gevonden. Zonder die 2 steunen is het niet mogelijk de aircocompressor te demonteren en een kortere multiriem te gebruiken, tenzij je zelf wat maakt, maar dat heb ik dus ook nooit gedaan. Al die tijd heb ik dus met een aircocompressor rondgereden die fungeerde als omlooprol. Dus nu kreeg ik laatst een ingeving: "Als de aircocompressor niet weg kan, moet ik hem maar gaan gebruiken waar die voor bedoeld is." Dus airco inbouwen
Om te beginnen eens een donortje gaan zoeken. Toevalligerwijs bood Vincent er toen eentje aan, dus die gekocht.
Op die laatste foto is ook de schakelaar van elektrische koplamphoogteverstelling te zien. Dus als ik dan toch bezig ben, dat systeem ook maar inbouwen. De stekker van de schakelaar lag er bij mij al, dus ik hoefde alleen de bedrading naar de koplampen toe te leggen, en de koplampmotortjes te monteren. Elektrisch gezien stelt het weinig bijzonders voor:
Goed, weer een optie erbij dus. Ik wilde eigenlijk ook de stoelen en achterbank overzetten naar mijn eigen Astra. De linker voorstoel was iets beter, en de achterbank had hoofdsteunen. Echter zijn de zitting en de scharnieren daarvan totaal anders. Als je dus een hatchback-bank in een station monteert, houd je onder de achterbank een opening van 10 tot 15 cm. Dat gaan we natuurlijk niet doen, plus het feit dat de hatchback-rugleuning niet die steuntjes heeft aan de bovenzijde (om de laadruimte volledig vlak te maken als je de bank naar voren klapt). In de loop der tijd nog maar eens kijken of ik ergens een net station interieur op de kop kan tikken met hoofdsteunen achter. (Zelf steunen erin maken zie ik niet zitten)
Verder aan de airco. Neusje kaalgemaakt en alles van de airco in de motorruimte eruit halen.
Compressor heb ik laten zitten, want die had ik al, en die rooie Astra had ik (terwijl die er zo bijstond) alweer verkocht, dus vanwege het motorsteun verhaal moest ook hier de compressor blijven zitten.
Ik wilde niet in de kabels knippen, dus moest overal die kabelboom netjes open maken, draadjes eruit peuteren, en alles weer netjes dichtmaken. Knippen doe ik alleen bij kabellassen (niet deelbare vertakkingen).
Verder moest ik natuurlijk de verdamper hebben, die zit in het kachelhuis, dus dashboard en kachelhuis ook demonteren. En ook hierbinnen de kabelboom weer open halen.
Die buisjes die daar t.h.v. de asbak in het middenconsole de vloer in gaan heb ik ook niet in mijn Astra dus die, en alles wat daaronder zit moest ik ook hebben. Die van mijn eigen Astra liggen erboven ter vergelijking.
Hier nog een rits van aircorelais achterop de zekeringkast. Die moeten er uiteraard ook allemaal uit.
In de station die K60 vanuit de motorruimte hier ook maar tussengeplaatst.
Uiteindelijk alle airco-gerelateerde bedrading uit de auto gekregen
Kachelhuis er ook uit
Meteen uit elkaar gehaald, want ik wilde alle olie uit de verdamper hebben.
En zo kon ik meteen (uit voorzorg) het expansieventiel en de daarbij behorende O-ringetjes vervangen.
Kachelradiateur leek nog in orde, dus heb ik laten zitten.
Maar die rooie was dus weer verkocht, dus die moest ik weer in elkaar zetten... Waarom had ik hier ook alweer op toegezegd...? Maar goed, daarvoor moest dus eerst de station ook uit elkaar, anders had ik geen onderdelen voor die rooie. Kachelhuis is fysiek gewoon anders, dus die moest over gezet worden. Kachelslangen had ik eruit gehaald, omdat de driewegklep (aangestuurd door de airco) in de kachelslangen verwerkt zit. Slangen zonder klep heb ik uit 1 van mijn slangendozen gevist, en heb ze niet eens hoeven verknippen Bekabeling van de koelventilatoren heb ik compleet weggehaald (evenals de frontbalk met de aircoventilator), daar heb ik zelf een heel simpel circuit voor aangelegd; pluspool accu > thermoschakelaar in radiateur > radiateurventilator > minpool accu. Wel de thermoschakelaar eerst omgewisseld met die van de station (die is anders ja), en de tweede temperatuursensor gewisseld met een sluitstop uit die van de station. En uiteraard met inbouwen de recirculatieknop en aircoknop gewisseld met de brede recirculatieknop uit de station.
Toen eerst die schakelaars eens testen, en wat denk je? Natuurlijk van beide schakelaars de lampjes stuk. Zijn niet normaal demontabel, dus afgeknipt en nieuwe in gesoldeerd. Opmerking: Als je alleen de brede recirculatieknop hebt kan je wel gewoon het lampje wisselen.
Wel grappig trouwens (vind ik), die lichtbalk onder de icoontjes van die knoppen is niet een extra lampje wat gaat branden bij inschakelen. Er zit een stuk geel plastic in die schakelaars, wat verplaatst als je die knoppen indrukt, en afhankelijk van de stand van dat plastic dus wel of geen licht doorlaat.
1 ding wat ik nog wel moest doen voordat ik die rooie weer in elkaar kon zetten was kijken hoe de gaten in het schutbord zaten. Hieronder zie je de 2 kachelhuizen naast elkaar.
Ten eerste zitten dus de kachelbuizen op andere plekken, ik moet een extra gat hebben voor de aircoleidingen, en een extra gat voor de condenswaterafvoer. Er is 1 ding wat wel overeen komt bij beide kachelhuizen, en dat is het schroefgaatje middenin het kachelhuis. Dit bevestingspunt ook goed te zien op de foto hierboven, tussen de 2 kachelleidingen in van het rechter kachelhuis. Ik heb een mal gemaakt van karton, met dat schroefgaatje als referentiepunt. Een tweede referentiepunt was de naad waar het schutbord overgaat in de bodemplaat.
Die foto hieronder is van de rooie, dit moet ik dus namaken. Stuk karton in die naad van de bodemplaat gedrukt, en een schroefje door het net genoemde schroefgat. Vervolgens de gaten overgespoten met zwarte verf, en alles wat zwart was uitgeknipt. Toen ik klaar was met die mal maken heb ik het tweede gat gemaakt in het schutbord van die rooie voor de kachelleiding en de overige gaten en metalen rechthoek overheen gekit. Als het maar dicht is toch
Hieronder de mal na dat proces, en hoe het er in de station uitziet. Dat kleine gat rechts van die schakelstang liep vroeger de versnellingsselectorkabel van de automaat. Het gat waar nu de schakelstang doorheen loopt, was toen een doorvoer van de bekabeling naar de automaatbak. Diameter of locatie van dat gat heb ik gelukkig nooit wat aan hoeven doen bij de handschakelombouw.
In dat linkse gat een afdichtrubber ingedrukt die ik nog ergens had liggen, en inmiddels hier ook de gaten afgetekend.
Past goed
Past niet?
Past toch
Nieuwe condensor erin. Die ouwe viel letterlijk uit elkaar als je hem aanraakte.
Klein beetje moeten aanpassen i.v.m. de motorkapslotpen.
Plaatwerk heeft een klein beetje moeten wijken voor de filter/droger. Ook de bovenste ophangpunten van de condensor zijn fors ingekort, omdat de condensor zo ver naar voren is gekomen.
Frontbalk met ventilator demontabel maken. Links en rechts wat staalplaatjes aangelast en een gat in geboord voor een bout/moerverbinding.
Ook boven en onder zit deze nu gebout.
Voorbumper passen (aangezien frontbalk iets verder naar voren staat dan normaal)
Lipje van de bumper steekt binnen de ventilatorbehuizing, maar raakt de ventilator niet.
Kabelboom loopt ook niet meer via de originele route, dan had de grille niet meer gepast. Kabelboom loopt nu gewoon recht voor de ventilator langs, en zit vast aan een stalen beugeltje.
De claxon is trouwens verplaatst naar de zijkant van het front. Vlak naast de linker mistlamp.
Hieronder de vulnippels
Systeem afpersen.
Had best wat lekkage. Beide vulventielen lek, deze gewisseld met de ventielen uit een leiding die ik ooit van Ronald heb gekregen.
O-ring van condensor bestuurderszijde lek. Was al nieuw (net als alle andere O-ringen) maar lekte alsnog. Kleinere maar dikkere geplaatst.
En waar ik het minst blij mee was; aircocompressor lekt, niet langs de aansluiting, maar gewoon uit de behuizing. Zichtbaar gemaakt zeepsop.
De nieuwe eigenaar van de rooie Astra is een directe collega van mij, dus bij de station de compressor eraf gehaald, en op het werk in de middagpauze bij zijn auto omgewisseld.
De vervanger ligt momenteel in de keuken te wachten om gemonteerd te worden, dit zal ik eind deze week eens gaan doen. Zo is het plan in ieder geval. En dan nogmaals afpersen. Ben benieuwd. Als deze ook uit de behuizing lekt, koop ik wel een nieuwe van Hella. Zit rond de €200. Origineel is iets duurder Klik hier maar!
Toen was er nog een dingetje met de elektra. Airco zit met 3 draden ook aangesloten op de ECU. In basis is die van mij een C25XE en van de 3 draadkleuren kwam er 1 niet overeen. Dan zou je zeggen Dan doe je die draden die kleur op kleur kunnen toch aan elkaar en de draden die je aan weerskanten dan overhoud ook aan elkaar. Dat klinkt opzich ook niet eens zo vreemd, tot je in de schema's gaat kijken wat de functies van die draden zijn, dan blijkt dus dat je er geen één kleur op kleur kunt aansluiten. Hieronder de schema's en de oplossing. Van de relevante draden heb ik de draadkleuren ingekleurd. Misschien moet je de schema's aanklikken om ze leesbaar te krijgen.
Astra airco schema
Calibra airco schema
Oplossing
Elektrisch is alles getest en werkt. Alleen de ECU is nog niet meegenomen in de test omdat de motor niet loopt omdat alles uit elkaar ligt. Maar ik krijg 2 plussen op de draden naar de ECU wanneer ik ze verwacht en als ik dan een massa op de derde draad zet, schakelt de magneetkoppeling van de compressor.
Hierbij een filmpje, let ook even op het inschakelen van de aanjager door het indrukken van de aircoknop, terwijl de aanjagerschakelaar op 0 staat. Hoort zo volgens het schema.
Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Astra F Caravan
sow das wel vet zo
maar kun je niet een wat uitgebreidere update doen? beetje kort zo
maar kun je niet een wat uitgebreidere update doen? beetje kort zo
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Astra F Caravan
Zo een mooie reportage en een beste klus zo zeg!
Echt respect voor het werk wat je er aan verricht. Gaat helemaal goed komen aanstaande zomer met de astra
Echt respect voor het werk wat je er aan verricht. Gaat helemaal goed komen aanstaande zomer met de astra
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Astra F Caravan
Echt hardstikke gaaf! Maar merk dat deze repo mij ook wel huiverig maakt om deze update ooit te doen...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
@Oenatje: Sorry, ik zal proberen er rekening mee te houden
@Astrid_fahrer: Thanks! Dat hoop ik ook
@RedBill: Dat gedoe met het front zal bij jou wel meevallen omdat je radiateur nog op de normale plek staat. Of was dat niet het huiverigmakende deel? Ik zal niet ontkennen dat ik het veel werk vind trouwens :p
@Astrid_fahrer: Thanks! Dat hoop ik ook
@RedBill: Dat gedoe met het front zal bij jou wel meevallen omdat je radiateur nog op de normale plek staat. Of was dat niet het huiverigmakende deel? Ik zal niet ontkennen dat ik het veel werk vind trouwens :p
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Astra F Caravan
Met name de kabelboom is voor mij wat me aan het huiveren maakt.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Astra F Caravan
Dikke upgrade !
Stoer ook dat je er gewoon aan begint icm de V6
je af !
Stoer ook dat je er gewoon aan begint icm de V6
je af !
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: Astra F Caravan
Echt heel gaaf Raymond! Chapeau!!
Machtig veel werk aar die station van jou wordt steeds unieker
Machtig veel werk aar die station van jou wordt steeds unieker
Re: Astra F Caravan
Heel mooi Ray !
Ziet er echt goed uit Je maakt er echt wat moois van zeg, echt mooi werk wat je verzet !
Ja dat front is idd wel een dingetje bij V6 icm airco. Heb 'm ook aan moeten passen en verder naar voren moeten halen ook ivm andere radiateur (alu, iets dikker dan standaard) en de Friederich rvs spuitstuk wat iets verder naar voren lijkt te staan dan de originele. Slotplaat heb ik ook demontabel gemaakt, met het oog op mocht ooit radiateur/condensor verwisseld dienen te worden om het makkelijker toegankelijk temaken.
Zit er zelf aan te denken die leidingen anders te gaan doen evt. misschien. Zeker nu ook met de rvs spruitstukken met ook op warmte ontwikkeling en de leidingen.. Is even over denken,want zal nog wel een uitdaging worden.
Ziet er echt goed uit Je maakt er echt wat moois van zeg, echt mooi werk wat je verzet !
Ja dat front is idd wel een dingetje bij V6 icm airco. Heb 'm ook aan moeten passen en verder naar voren moeten halen ook ivm andere radiateur (alu, iets dikker dan standaard) en de Friederich rvs spuitstuk wat iets verder naar voren lijkt te staan dan de originele. Slotplaat heb ik ook demontabel gemaakt, met het oog op mocht ooit radiateur/condensor verwisseld dienen te worden om het makkelijker toegankelijk temaken.
Zit er zelf aan te denken die leidingen anders te gaan doen evt. misschien. Zeker nu ook met de rvs spruitstukken met ook op warmte ontwikkeling en de leidingen.. Is even over denken,want zal nog wel een uitdaging worden.
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Met een goed schema zoals hierboven maak jij dat gewoon En anders kom ik wel een keertje helpen.RedBill schreef:Met name de kabelboom is voor mij wat me aan het huiveren maakt.
Dankjewel maar ben niet de eerste. Zo zijn uit m'n hoofd Jerremy en Vizier meen ik ook me al voorgegaan. En misschien nog wel meerdere.Bart(astra) schreef:Dikke upgrade !
Stoer ook dat je er gewoon aan begint icm de V6
je af !
Thanks!Vincent_R schreef:Echt heel gaaf Raymond! Chapeau!!
Machtig veel werk aar die station van jou wordt steeds unieker
Thanks! Doe maar een keer een paar foto's ergens neerzetten, ben wel benieuwd naar de jouwe. Qua airco-leidingen zijn Calibra V6 leidingen wellicht een beter idee. Maar goed, deze Astra leidingen waren voor mij makkelijk en goedkoop te krijgen, dus eerst zo maar eens proberen. Je moet volgens mij ook een andere condensor hebben als je Calibra V6 leidingen gebruikt. Als je geld over hebt, kan je altijd nog overwegen zelf leidingen te laten maken.Jerremy schreef:Heel mooi Ray !
Ziet er echt goed uit Je maakt er echt wat moois van zeg, echt mooi werk wat je verzet !
Ja dat front is idd wel een dingetje bij V6 icm airco. Heb 'm ook aan moeten passen en verder naar voren moeten halen ook ivm andere radiateur (alu, iets dikker dan standaard) en de Friederich rvs spuitstuk wat iets verder naar voren lijkt te staan dan de originele. Slotplaat heb ik ook demontabel gemaakt, met het oog op mocht ooit radiateur/condensor verwisseld dienen te worden om het makkelijker toegankelijk temaken.
Zit er zelf aan te denken die leidingen anders te gaan doen evt. misschien. Zeker nu ook met de rvs spruitstukken met ook op warmte ontwikkeling en de leidingen.. Is even over denken,want zal nog wel een uitdaging worden.
Anyway, hier nog een paar plaatjes.
Koplamphoogteverstelmotortjes gemonteerd. Hier alleen de rechterzijde afgebeeld. Links kan je niet zien, daar staat een accu in de weg.
Neusje staat er nu zo bij.
Verder heb ik mijn 3wegklep gemoneerd. Deze blokkeert de warme koelvloeistofstroom naar de kachel wanneer de airco op koud staat. Echter paste deze niet op de originele plek tegen het schutbord, dat is waar de kachelleidingen de motorruimte in komen. Achterste uitlaatspruitstuk zat in de weg. Ik heb daarom mijn eigen kachelslangen gebruikt en aan het einde daarvan de 3wegklep gemonteerd op aangepaste slangen. 3wegklep woont nu naast de ABS-pomp. (Normaal zit de 3wegklep dus op de plek waar op de foto hieronder de aluminium omhulsels om de kachelslangen zitten)
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.