Proefkonijn gezocht
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Proefkonijn gezocht
Goedemiddag heren,
Ik wil graag een aantal metingen uitvoeren aan de stekker van de MID van een Astra F met C20XE. Ik heb de meetapparatuur, maar geen C20XE, dus ik zou graag bij iemand anders z'n auto willen meten. Mijn bedoeling is als volgt:
- MID losschroeven en 26-polige stekker losmaken, ik meet achterin de stekker, dus geen verbogen pinnen en geen beschadigde draden.
- Een aantal keer vollast rijden op de snelweg. Het gaat mij niet om snelheid, maar om motorbelasting (verbruik)
- De eigenaar rijdt zelf, terwijl ik de meting doe.
Wie is bereid mij daarmee te helpen?
Ik wil graag een aantal metingen uitvoeren aan de stekker van de MID van een Astra F met C20XE. Ik heb de meetapparatuur, maar geen C20XE, dus ik zou graag bij iemand anders z'n auto willen meten. Mijn bedoeling is als volgt:
- MID losschroeven en 26-polige stekker losmaken, ik meet achterin de stekker, dus geen verbogen pinnen en geen beschadigde draden.
- Een aantal keer vollast rijden op de snelweg. Het gaat mij niet om snelheid, maar om motorbelasting (verbruik)
- De eigenaar rijdt zelf, terwijl ik de meting doe.
Wie is bereid mij daarmee te helpen?
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Proefkonijn gezocht
Ik wilde me net aanbieden, tot ik puntje 2 zag
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Proefkonijn gezocht
Je mag van mij een keertje langs komen rijden...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Proefkonijn gezocht
Bij mij zou je ook best mogen testen.
Fabrieks originele Astra F Caravan C20XE M2.8 met MID uit 1995 met lange versnellingsbak verhoudingen.
Fabrieks originele Astra F Caravan C20XE M2.8 met MID uit 1995 met lange versnellingsbak verhoudingen.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Proefkonijn gezocht
Motorbelasting is volgens mij gewoon een PWM signaal wat gemoduleerd word door de injector open tijd.
In de MID wordt dan de rekenslag gemaakt van injectortijd X4 in dit geval naar een verbruikscijfer.
In de MID wordt dan de rekenslag gemaakt van injectortijd X4 in dit geval naar een verbruikscijfer.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Proefkonijn gezocht
Bedankt voor de reacties, heren.
Tweede puntje is inderdaad wel van essentieel belang, Pascal
Ede of Arnhem maakt weinig uit qua afstand, scheelt 3 minuten als ik Google Maps mag geloven.
Ik heb WJ een WhatsApp-berichtje gestuurd. Als WJ om wat voor reden dan ook niet kan rijden, zal ik Marcel (Astrid_fahrer) eens benaderen, maar ik verwacht niet dat dat nodig is. Alsnog bedankt voor het aanbod, Marcel!
@andere Marcel (Laagvlieger)
Klopt, het betreft inderdaad een PWM-signaal wat zowel in frequentie (toerental), als in duty-cycle (inspuittijd) wordt gemoduleerd. Ik wil weten of er een verband is (en zo ja; welke) tussen de berekening van een C20XE MID en een X30XE MID. Ik heb thuis de beschikking over beide MIDs, en ik heb een signaalsimulator gemaakt waarbij ik zelf een verbruikssignaal kan simuleren en moduleren. Mijn verwachting was, dat wanneer je een bepaald verbruikssignaal naar een C20XE MID zou sturen, het weergegeven verbruik even hoog zou zijn op een X30XE MID wanneer je per periode de inspuittijd 1.5 keer zo lang zou maken en de frequentie hetzelfde laat, maar dat is dus niet zo, behalve bij stationair toerental.
Zodoende wil ik een aantal metingen aan een rijdende C20XE uitvoeren, om te zien of er een verband ontstaat met een X30XE aangesloten op een C20XE MID. Waarom wil ik dit? Ik wil een C20XE MID in mijn Astra met X30XE gebruiken. Ik wil niet de X30XE MID gebruiken omdat dan alsnog het verbruik niet klopt vanwege de afwijkende wielomtrek, en het rijbereik klopt dan niet vanwege een afwijkende wielomtrek en een afwijkende tankinhoud. Daarnaast is mijn C20XE MID Nederlands, en mijn X30XE MID Engels. Ik weet dat een aantal van die zaken om te programmeren is met een Tech 1, maar er kan kennelijk geen X30XE motor in een C20XE MID geprogrammeerd worden.
Tweede puntje is inderdaad wel van essentieel belang, Pascal
Ede of Arnhem maakt weinig uit qua afstand, scheelt 3 minuten als ik Google Maps mag geloven.
Ik heb WJ een WhatsApp-berichtje gestuurd. Als WJ om wat voor reden dan ook niet kan rijden, zal ik Marcel (Astrid_fahrer) eens benaderen, maar ik verwacht niet dat dat nodig is. Alsnog bedankt voor het aanbod, Marcel!
@andere Marcel (Laagvlieger)
Klopt, het betreft inderdaad een PWM-signaal wat zowel in frequentie (toerental), als in duty-cycle (inspuittijd) wordt gemoduleerd. Ik wil weten of er een verband is (en zo ja; welke) tussen de berekening van een C20XE MID en een X30XE MID. Ik heb thuis de beschikking over beide MIDs, en ik heb een signaalsimulator gemaakt waarbij ik zelf een verbruikssignaal kan simuleren en moduleren. Mijn verwachting was, dat wanneer je een bepaald verbruikssignaal naar een C20XE MID zou sturen, het weergegeven verbruik even hoog zou zijn op een X30XE MID wanneer je per periode de inspuittijd 1.5 keer zo lang zou maken en de frequentie hetzelfde laat, maar dat is dus niet zo, behalve bij stationair toerental.
Zodoende wil ik een aantal metingen aan een rijdende C20XE uitvoeren, om te zien of er een verband ontstaat met een X30XE aangesloten op een C20XE MID. Waarom wil ik dit? Ik wil een C20XE MID in mijn Astra met X30XE gebruiken. Ik wil niet de X30XE MID gebruiken omdat dan alsnog het verbruik niet klopt vanwege de afwijkende wielomtrek, en het rijbereik klopt dan niet vanwege een afwijkende wielomtrek en een afwijkende tankinhoud. Daarnaast is mijn C20XE MID Nederlands, en mijn X30XE MID Engels. Ik weet dat een aantal van die zaken om te programmeren is met een Tech 1, maar er kan kennelijk geen X30XE motor in een C20XE MID geprogrammeerd worden.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Proefkonijn gezocht
Ik had destijds totaal geen problemen met de C20XE MID icm mijn X30XE blok.
MID is grotendeels zelflerend.
Ik heb er wel iets aan veranderd kwa programmering. Wat dat precies was zal ik eens nazoeken dat weet ik niet meer uit het blote hoofd na 10 jaar....
je hebt namelijk je inspuittijd, toerental en niet te vergeten je tankvlotter.
Uit die 3 parameters volgt een leercurve.
Inspuittijd zal afwijken omdat er 2 cilinders bijkomen.
Hoe het precies zat weet ik niet meer maar ik had een volledig bruikbare C20XE MID in gebruik in mijn GSi.
Ik zal wel eens speuren.
MID is grotendeels zelflerend.
Ik heb er wel iets aan veranderd kwa programmering. Wat dat precies was zal ik eens nazoeken dat weet ik niet meer uit het blote hoofd na 10 jaar....
je hebt namelijk je inspuittijd, toerental en niet te vergeten je tankvlotter.
Uit die 3 parameters volgt een leercurve.
Inspuittijd zal afwijken omdat er 2 cilinders bijkomen.
Hoe het precies zat weet ik niet meer maar ik had een volledig bruikbare C20XE MID in gebruik in mijn GSi.
Ik zal wel eens speuren.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Proefkonijn gezocht
Dat het systeem zelflerend was wist ik niet.
Ben benieuwd wat je nog kan vinden.
Ben benieuwd wat je nog kan vinden.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Proefkonijn gezocht
Ik heb hem destijds met de TECH 1 geijkt. Had maar iets nodig.
Daar zit een optie onder afstellingen dan kun je hem bijsstellen mocht hij afwijken.
Daarmee kun je die 2 extra cilinders erbij trekken.
Ben ondertussen nog steeds aan het graven in mijn archief
Daar zit een optie onder afstellingen dan kun je hem bijsstellen mocht hij afwijken.
Daarmee kun je die 2 extra cilinders erbij trekken.
Ben ondertussen nog steeds aan het graven in mijn archief
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Proefkonijn gezocht
Interresant.
(zeker omdat ik inmiddels ook beschik over een complete TECH1)
(zeker omdat ik inmiddels ook beschik over een complete TECH1)
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Proefkonijn gezocht
Bij mij had ik ook niet de indruk dat de afwijking groot was. Was icm een C18XE MID.Laagvlieger schreef:Ik had destijds totaal geen problemen met de C20XE MID icm mijn X30XE blok.
MID is grotendeels zelflerend.
Uiteraard blijf ik dit wel volgen, want ik vind het ook een erg interessant onderwerp!
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Proefkonijn gezocht
Al iets opgegraven, Marcel?Laagvlieger schreef: Ben ondertussen nog steeds aan het graven in mijn archief
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Proefkonijn gezocht
Neej niets gevonden.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Proefkonijn gezocht
Flink diep archief
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Proefkonijn gezocht
Nee druk met ziekenhuis ivm mijn oma die haar heup brak
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠