DarkDaedelus 2.0 GSi - Vernieuwd en veel foto's!
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi
Een week geleden vond ik dat er in het stuur voelbaar speling op de velg zat, dit ging samen met een tokkend en een schrapend/trekkend geluid. Op onderzoek gegaan, dit bleek een steekas te zijn die niet vast genoeg zat, waarom dit geluid echter nu pas kwam is een raadsel. Steekassen zijn beide aangedraaid en het tokkend geluid en de speling in het wiel was verdwenen. Wel gevonden dat aan de bijrijderskant een hoofdveer gebroken is. Na het aandraaien van de steekassen was 1 geluid verdwenen, helaas bleef het soort schrapend/trekkend geluid en het werd steeds erger. Zo erg dat het alleen al minimaal draaien aan het stuur al genoeg was.
Na nader onderzoek aan de bestuurderskant heb ik het volgende gevonden:
- Velg en band loopt niet aan
- Zelfs als ik in de auto zit, of schud door in de deuropening te staan, is niets voelbaar aanlopend
- Gebroken ABS ring
- Flink vervuilde remklauw
Na een praatje met Voorwinden Parts ben ik erachter gekomen dat het gaat om een Variant 1, in ieder geval aan de voorzijde. Zoals in de posts hierboven te zien is; heb ik de achterveren vervangen, hierbij kwam ik het probleem tegen dat deze niet overeenkwamen met de set van de voorveren (achterveren hadden het nummer: 60010069) waarna ik er dus andere veren onder heb gezet, nu weten we dus waarom. Aan de voorkant zitten de veerpoten van de Variant 1 eronder, achter zitten andere (niet verstelbare) schokdempers onder, maar met andere veren, onbekend of deze bij de schroefset horen.
De onderdeelnummers voor de voorpoten zijn als volgt:
Hoofdveer (deze was gebroken): 60110063
Voorspanveren: 60110005,
Achterveren welke behoren bij de schroefset: 60210083
Plaatjes:
De rubbers bij de veerpoten zijn alles behalve degelijk.
Originele filter zit er weer op (mist alleen nog de luchttoevoer slang naar de grille)
Gebroken voorveer:
Schroefset (zonder schotel)
Nummer op de ring, omdat het onbekend was, welke schroefset er nu precies onder ligt ( 650 00 035 32/08. ):
Op de achterkant van de bestuurderskant, zat nog een sticker verstopt, helaas niet volledig leesbaar, eindigend op 103:
Remklauw voor schoonmaak
Remklauw na schoonmaak
(andere kant volgt nog, komt aan de beurt als alles eronderuit gaat)
Gebroken ABS ring
Steekas voor schoonmaak
Steekas na schoonmaak
Nieuwe ring, past er net niet op
Verwarming van de ring, met een goedkope torch van de action, in de smeltoven
abs ring past er nu wel mooi op, doordat die krimpt, zal die vast blijven zitten
Na het vervangen van de abs ring, de auto weer in elkaar op de grond, in de versnelling gezet ennnn... niks.
Auto bewoog niet, wat bleek, steekas zat aan de blokzijde niet (meer) goed erin. Door afleiding van geïnteresseerde buren niet helemaal goed opgelet aan het eind van de dag, en zo makkelijk ging het mis.
Auto weer op de krik, steekas weer goed erin getikt kroonmoer erop... past niet, kroonmoer liet zich er niet meer op draaien.
Schroefdraad proberen schoon te maken, geen success
Zelf proberen schroefdraad 'recht' af te flexen, ook geen succes, einde van de dag; dit zou vandaag niet meer goed komen.
Dag erna naar een autoreparatiezaak gelopen (gelukkig dichtbij), konden ze niks mee "hadden die draad niet in de snijmoeren", werd doorverwezen naar een ander bedrijf.
Steekas moest "konisch" worden afgeflexed, helaas snapte ik niet helemaal wat ze daarmee bedoelde, en gevraagd of zij dat wilde doen.
Uiteindelijk gefixed, kosten: 1 lekkere vlaai (perfect toch?).
Dit werd er dus bedoeld met konisch afflexen:
Auto op de grond gezet dit keer met een stukje hout tussen de hamer en de steekas en het rijdt weer.
Helaas is het geluid nog niet weg, maar in ieder geval een heel stuk minder.
Het slijpend/trekkend geluid is hoorbaar wanneer:
- Er gewicht op de auto staat (dus niet op de krik)
- De auto rolt en stuurt (rechtdoor is niets hoorbaar, stilstaand sturen ook niet)
- Wanneer de auto sneller dan 30 door de bocht rijdt: kwart slag aan het stuur naar rechts (links hoorbaar)
- Wanneer de auto langzamer dan 30 door de bocht rijdt: anderhalve slag (of verder) aan het stuur naar rechts (links hoorbaar)
- Sporadisch hoorbaar bij naar links sturen
Na nader onderzoek aan de bestuurderskant heb ik het volgende gevonden:
- Velg en band loopt niet aan
- Zelfs als ik in de auto zit, of schud door in de deuropening te staan, is niets voelbaar aanlopend
- Gebroken ABS ring
- Flink vervuilde remklauw
Na een praatje met Voorwinden Parts ben ik erachter gekomen dat het gaat om een Variant 1, in ieder geval aan de voorzijde. Zoals in de posts hierboven te zien is; heb ik de achterveren vervangen, hierbij kwam ik het probleem tegen dat deze niet overeenkwamen met de set van de voorveren (achterveren hadden het nummer: 60010069) waarna ik er dus andere veren onder heb gezet, nu weten we dus waarom. Aan de voorkant zitten de veerpoten van de Variant 1 eronder, achter zitten andere (niet verstelbare) schokdempers onder, maar met andere veren, onbekend of deze bij de schroefset horen.
De onderdeelnummers voor de voorpoten zijn als volgt:
Hoofdveer (deze was gebroken): 60110063
Voorspanveren: 60110005,
Achterveren welke behoren bij de schroefset: 60210083
Plaatjes:
De rubbers bij de veerpoten zijn alles behalve degelijk.
Originele filter zit er weer op (mist alleen nog de luchttoevoer slang naar de grille)
Gebroken voorveer:
Schroefset (zonder schotel)
Nummer op de ring, omdat het onbekend was, welke schroefset er nu precies onder ligt ( 650 00 035 32/08. ):
Op de achterkant van de bestuurderskant, zat nog een sticker verstopt, helaas niet volledig leesbaar, eindigend op 103:
Remklauw voor schoonmaak
Remklauw na schoonmaak
(andere kant volgt nog, komt aan de beurt als alles eronderuit gaat)
Gebroken ABS ring
Steekas voor schoonmaak
Steekas na schoonmaak
Nieuwe ring, past er net niet op
Verwarming van de ring, met een goedkope torch van de action, in de smeltoven
abs ring past er nu wel mooi op, doordat die krimpt, zal die vast blijven zitten
Na het vervangen van de abs ring, de auto weer in elkaar op de grond, in de versnelling gezet ennnn... niks.
Auto bewoog niet, wat bleek, steekas zat aan de blokzijde niet (meer) goed erin. Door afleiding van geïnteresseerde buren niet helemaal goed opgelet aan het eind van de dag, en zo makkelijk ging het mis.
Auto weer op de krik, steekas weer goed erin getikt kroonmoer erop... past niet, kroonmoer liet zich er niet meer op draaien.
Schroefdraad proberen schoon te maken, geen success
Zelf proberen schroefdraad 'recht' af te flexen, ook geen succes, einde van de dag; dit zou vandaag niet meer goed komen.
Dag erna naar een autoreparatiezaak gelopen (gelukkig dichtbij), konden ze niks mee "hadden die draad niet in de snijmoeren", werd doorverwezen naar een ander bedrijf.
Steekas moest "konisch" worden afgeflexed, helaas snapte ik niet helemaal wat ze daarmee bedoelde, en gevraagd of zij dat wilde doen.
Uiteindelijk gefixed, kosten: 1 lekkere vlaai (perfect toch?).
Dit werd er dus bedoeld met konisch afflexen:
Auto op de grond gezet dit keer met een stukje hout tussen de hamer en de steekas en het rijdt weer.
Helaas is het geluid nog niet weg, maar in ieder geval een heel stuk minder.
Het slijpend/trekkend geluid is hoorbaar wanneer:
- Er gewicht op de auto staat (dus niet op de krik)
- De auto rolt en stuurt (rechtdoor is niets hoorbaar, stilstaand sturen ook niet)
- Wanneer de auto sneller dan 30 door de bocht rijdt: kwart slag aan het stuur naar rechts (links hoorbaar)
- Wanneer de auto langzamer dan 30 door de bocht rijdt: anderhalve slag (of verder) aan het stuur naar rechts (links hoorbaar)
- Sporadisch hoorbaar bij naar links sturen
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi
Denkende aan het kleine budget heb ik overwogen om er een andere vaste verlaging op de auto te zetten, zodat direct veren + schokdempers vervangen zijn, dit zou dan echter om een goedkope set gaan.
Nu kwam ik er dus achter dat ik de schotel mistte, dit kwam omdat er nu al een schroefset onder zit. Ik kon niet vinden wat er precies geleverd werd met de goedkope verlagingssets en er werd helaas niet gereageerd op de mail.
In de Haynes Manual had ik gevonden dat voor onderhoud van de standaard veerpoten de schokdemper patronen eruit worden geklikt, waardoor ik er vanuit ben gegaan dat bij het leveren van een verlagingsset alleen de patronen en veren geleverd worden.
Zou ik kijken voor standaard veerpoten, en die vervolgens gaan verlagen ga ik weer onnodige kosten maken, en zou ik zelfs bij sommige advertenties de naven van de veerpoten moeten laten ompersen vanuit de huidige (iets wat ik liever niet doe + waarvan ik niet 100% zeker ben dat deze in goede staat zijn).
Na enig overwegen van de vervolgstappen heb ik besloten het volgende te gaan doen:
- De hoofdveren ga ik vervangen, de voorspanveren niet (in verband met budget)
- De toplagers / veerpoot rubbers moeten vervangen worden
- Ik heb gereedschap nodig (veerspanners)
Mocht nu blijken dat de oorzaak van het geluid hierbij niet is opgelost, kan er altijd verder worden gekeken naar de optie voor tweedehands standaard veerpoten (het liefst waar dus naven in zitten) om te kijken of daar het probleem ligt.
De veerspanners zijn inmiddels besteld en binnen, hetzelfde geldt voor de toplagers en veerpootrubbers. De veerpootrubbers heb ik besteld bij Winparts, waar ik ook de inlasplaat voor de tankdop had gezien, deze heb ik in dit geval direct meebesteld (was 6 euro extra, en bespaard me een extra keer verzendkosten).
Nu wacht ik alleen nog op de veren en goed weer.
Nu kwam ik er dus achter dat ik de schotel mistte, dit kwam omdat er nu al een schroefset onder zit. Ik kon niet vinden wat er precies geleverd werd met de goedkope verlagingssets en er werd helaas niet gereageerd op de mail.
In de Haynes Manual had ik gevonden dat voor onderhoud van de standaard veerpoten de schokdemper patronen eruit worden geklikt, waardoor ik er vanuit ben gegaan dat bij het leveren van een verlagingsset alleen de patronen en veren geleverd worden.
Zou ik kijken voor standaard veerpoten, en die vervolgens gaan verlagen ga ik weer onnodige kosten maken, en zou ik zelfs bij sommige advertenties de naven van de veerpoten moeten laten ompersen vanuit de huidige (iets wat ik liever niet doe + waarvan ik niet 100% zeker ben dat deze in goede staat zijn).
Na enig overwegen van de vervolgstappen heb ik besloten het volgende te gaan doen:
- De hoofdveren ga ik vervangen, de voorspanveren niet (in verband met budget)
- De toplagers / veerpoot rubbers moeten vervangen worden
- Ik heb gereedschap nodig (veerspanners)
Mocht nu blijken dat de oorzaak van het geluid hierbij niet is opgelost, kan er altijd verder worden gekeken naar de optie voor tweedehands standaard veerpoten (het liefst waar dus naven in zitten) om te kijken of daar het probleem ligt.
De veerspanners zijn inmiddels besteld en binnen, hetzelfde geldt voor de toplagers en veerpootrubbers. De veerpootrubbers heb ik besteld bij Winparts, waar ik ook de inlasplaat voor de tankdop had gezien, deze heb ik in dit geval direct meebesteld (was 6 euro extra, en bespaard me een extra keer verzendkosten).
Nu wacht ik alleen nog op de veren en goed weer.
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi
De veerspanners zijn in dit geval goedkopere versies. Ik heb te maken met kleinere veren + ze hoeven hopelijk maar 2 keer mee te gaan. Aanschaf van duurdere veerspanners was in verband met budget niet nodig.
Bij ontvangst lijken ze van degelijke kwaliteit te zijn; beter dan verwacht.
De veerpootrubbers en -lagers zijn ook binnen gekomen
En de inlas plaat was een heel stuk degelijker (en groter) dan verwacht.
Er zitten houders aan voor de tankklep waar alleen even een gaatje ingeboord moet worden.
(ja ik heb ook echt een nieuw tankkleprubber nodig )
Nu eerst nog wachten op de veren, en dan eerst de voorkant fixen voor ik verder ga met de tankklep-roest.
Bij ontvangst lijken ze van degelijke kwaliteit te zijn; beter dan verwacht.
De veerpootrubbers en -lagers zijn ook binnen gekomen
En de inlas plaat was een heel stuk degelijker (en groter) dan verwacht.
Er zitten houders aan voor de tankklep waar alleen even een gaatje ingeboord moet worden.
(ja ik heb ook echt een nieuw tankkleprubber nodig )
Nu eerst nog wachten op de veren, en dan eerst de voorkant fixen voor ik verder ga met de tankklep-roest.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi - Vernieuwd en veel foto's!
Let op! Die lippen die aan je buitenplaat zitten, die horen dus ook aan je binnenscherm te zitten. Dat wordt dus even handwerk...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi - APK Vernieuwd en auto jarig!
Mijn GSi'tje is weer door de APK gekomen!
Oordeel:
Stuurpomp was vochtig, droog tijdens keurmoment is voldoende. Vervangende stuurpomp ligt al klaar.
Ashoes linksvoor. Hiervan zelf de ashoes vervangen.
Stuurkogelrubberrechtsvoor. Hiervan zelf de stuurkogel vervangen omdat deze gezellig meedraaide en hieropvolgend laten uitlijnen.
Opmerking:
Overmatig olie lekkage, alles zweet een beetje.
En dat was m weer! Helaas heeft die nu een paar dagen na de APK een vervelend "kloppend" geluidje opgelopen na het sturen en bij terug rechtrijden. Wordt nu gekeken naar homikineet / steekas omdat ik deze ashoes zelf vervangen heb en mogelijk het vet niet goed verdeeld heb of teveel kracht heb gezet (ja het hele zakje is erin gegaan).
Overigens is mijn auto op 3 januari 2017, 22 jaar geworden gebaseerd op toelating en tenaamstelling!
Oordeel:
Stuurpomp was vochtig, droog tijdens keurmoment is voldoende. Vervangende stuurpomp ligt al klaar.
Ashoes linksvoor. Hiervan zelf de ashoes vervangen.
Stuurkogelrubberrechtsvoor. Hiervan zelf de stuurkogel vervangen omdat deze gezellig meedraaide en hieropvolgend laten uitlijnen.
Opmerking:
Overmatig olie lekkage, alles zweet een beetje.
En dat was m weer! Helaas heeft die nu een paar dagen na de APK een vervelend "kloppend" geluidje opgelopen na het sturen en bij terug rechtrijden. Wordt nu gekeken naar homikineet / steekas omdat ik deze ashoes zelf vervangen heb en mogelijk het vet niet goed verdeeld heb of teveel kracht heb gezet (ja het hele zakje is erin gegaan).
Overigens is mijn auto op 3 januari 2017, 22 jaar geworden gebaseerd op toelating en tenaamstelling!
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi - Vernieuwd en veel foto's!
netjes,
meestal als ik een ashoes zie die kapot is vervang ik het hele zaakje, je moet alles toch los halen en meestal is door vet tekort de kineet zelf al beschadigd
maar mooi dat die er weer een jaartje tegenaan kan
meestal als ik een ashoes zie die kapot is vervang ik het hele zaakje, je moet alles toch los halen en meestal is door vet tekort de kineet zelf al beschadigd
maar mooi dat die er weer een jaartje tegenaan kan
You can run , but you can't Hide
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi - Vernieuwd en veel foto's!
Goed bezig.
Hou m op de weg !
Hou m op de weg !
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi - GSi Pech
Ik wilde graag een update plaatsen met alle foto's van 2016. Helaas zijn hier een aantal dingen doorheen gekomen.
Hoewel bijna de hele voorkant vernieuwd is werd ik geplaagd door kloppend geluid. Hiervoor heb ik een tweedehands as geregeld om te kijken of het probleem daar aan lag, en het geluid was weg. Even later is dit geluid ook op de "nieuwe" (en waarschijnlijk ook slechte) as teruggekomen en klinkt het beduidend enger. Momenteel wacht ik op de homokineet om mijn eigen as te vernieuwen.
Naast dit eng geluid heb ik in de tussentijd een mooi stoelframepje weten de vinden waar nog niet aan gelast is aangezien mijn stoel enorm scheef staat. Helaas na het inbouwen van ook dit frame, bleef mijn bestuurdersstoel schots en scheef staan.
Enig onderzoek later bleek dat de stoel langzaam door de vloer aan het zakken is...
Deze kou zit me even niet mee met dit oude net jarige beestje
Helaas is zelf lassen geen optie; omdat het elektrode dingetje waar ik over beschik er gewoon doorheen gaat.
Tijdelijke foto's:
Hoewel bijna de hele voorkant vernieuwd is werd ik geplaagd door kloppend geluid. Hiervoor heb ik een tweedehands as geregeld om te kijken of het probleem daar aan lag, en het geluid was weg. Even later is dit geluid ook op de "nieuwe" (en waarschijnlijk ook slechte) as teruggekomen en klinkt het beduidend enger. Momenteel wacht ik op de homokineet om mijn eigen as te vernieuwen.
Naast dit eng geluid heb ik in de tussentijd een mooi stoelframepje weten de vinden waar nog niet aan gelast is aangezien mijn stoel enorm scheef staat. Helaas na het inbouwen van ook dit frame, bleef mijn bestuurdersstoel schots en scheef staan.
Enig onderzoek later bleek dat de stoel langzaam door de vloer aan het zakken is...
Deze kou zit me even niet mee met dit oude net jarige beestje
Helaas is zelf lassen geen optie; omdat het elektrode dingetje waar ik over beschik er gewoon doorheen gaat.
Tijdelijke foto's:
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi - Vernieuwd en veel foto's!
Das even balen..
Maar gelukkig relatief goedkoop op te lossen
Maar gelukkig relatief goedkoop op te lossen
- aapje
- forum-gebruiker
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 11 mei 2013 13:03
- Auto('s): Corsa A GSI E16SE, Corsa A TR C16SE, Corsa A X16XE, e-Corsa F
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi - Vernieuwd en veel foto's!
Als je al 't voorwerk doet wil ik zoiets simpels nog wel effe dicht braden voorje in Gelderland
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: DarkDaedelus 2.0 GSi - Vernieuwd en veel foto's!
Bedankt voor het aanbod! Ik kan inmiddels melden dat het weer zit zoals het ooit hoorde De onderkant moet wel nog afbehandeld worden en foto's volgen!aapje schreef:Als je al 't voorwerk doet wil ik zoiets simpels nog wel effe dicht braden voorje in Gelderland