oud verhaaltje oppikken
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 03 mei 2011 13:26
oud verhaaltje oppikken
Zit vanavond een oud topic te lezen, en zie een hele discussie waarom sommige koppen vlugger scheuren dan anderen?
Heren ooit van de term werkstofnummer gehoord?
Halverwege de jaren 80 werd het politiek gezien een stuk rustiger met de toenmalige USSR, en begon de vrije handel met de landen in de USSR gestaag toe tenemen. Dus ook de inkoop van metalen uit die landen. nu hebben metalen allemaal een werkstofnr. dit houdt in hoe je ze moet bewerken hoe ze reageren op warmte en koude en aan welke din.normen ze moeten voldoen. Na het gieten van de ertsen hebben vele metalen jaren van rust nodig, doordat de vraag naar metalen uit de voormalige USSR zo groot werden deden vele materialen niet aan de eisen (wist men toen in die tijd niet). Vandaar dat de produktie niet alleen de auto-industrie, mijn wereldje toen der tijd machinebouw allemaal te kampen kreeg met een ondeugdelijk produkt. Zelfs in de woningbouw m.n. betonrot door gebruik van staal wat niet uitgehard was.
Neem bijvoorbeeld roestvrij staal alleen dit materiaal heeft al meer dan 100 verschillende werkstofnummers. Je hebt werkstofnummers daar kom je met een gewone boor niet door voor dat je je machine aanzet is het boor al bot.
Als je bijv. koper doet hardsolderen dan veranderd de viscovisiteit dermate dat het koper niet meer hard is. Door het koper nu weer opnieuw goeiend heet te maken en te laten "schrikken" in koud water krijgt het koper weer zijn hardheid terug.
Door toen maar zo goedkoop mogelijk daar te kunnen inkopen hebben veel producenten problemen gekregen met hun produkt. Opel lees GM heeft hier ook aan meegedaan vandaar dat bijna alle types, vectra a, astra f, calibra, en zelfs de laatste serie kadettjes e met het probleem roestvorming deden kampen,
Heren ooit van de term werkstofnummer gehoord?
Halverwege de jaren 80 werd het politiek gezien een stuk rustiger met de toenmalige USSR, en begon de vrije handel met de landen in de USSR gestaag toe tenemen. Dus ook de inkoop van metalen uit die landen. nu hebben metalen allemaal een werkstofnr. dit houdt in hoe je ze moet bewerken hoe ze reageren op warmte en koude en aan welke din.normen ze moeten voldoen. Na het gieten van de ertsen hebben vele metalen jaren van rust nodig, doordat de vraag naar metalen uit de voormalige USSR zo groot werden deden vele materialen niet aan de eisen (wist men toen in die tijd niet). Vandaar dat de produktie niet alleen de auto-industrie, mijn wereldje toen der tijd machinebouw allemaal te kampen kreeg met een ondeugdelijk produkt. Zelfs in de woningbouw m.n. betonrot door gebruik van staal wat niet uitgehard was.
Neem bijvoorbeeld roestvrij staal alleen dit materiaal heeft al meer dan 100 verschillende werkstofnummers. Je hebt werkstofnummers daar kom je met een gewone boor niet door voor dat je je machine aanzet is het boor al bot.
Als je bijv. koper doet hardsolderen dan veranderd de viscovisiteit dermate dat het koper niet meer hard is. Door het koper nu weer opnieuw goeiend heet te maken en te laten "schrikken" in koud water krijgt het koper weer zijn hardheid terug.
Door toen maar zo goedkoop mogelijk daar te kunnen inkopen hebben veel producenten problemen gekregen met hun produkt. Opel lees GM heeft hier ook aan meegedaan vandaar dat bijna alle types, vectra a, astra f, calibra, en zelfs de laatste serie kadettjes e met het probleem roestvorming deden kampen,
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: oud verhaaltje oppikken
interessant stukje.
Kwa blikwerk kon je het heel goed zien inderdaad.
Eerste generatie Kadett E's waren minder roestgevoelig dan de latere. Viel mij elke keer weer op.
Kadett C had het ook al trouwens! Tussen C1 en C2. Materiaalproblemen spelen al langer een grote rol in de industrie helaas.
Cilinderkoppen (C)20(LET/XE)(R/J) kon je onderscheiden aan hun treksterkte. Hardere koppen scheurden....bij zachte koppen was die kans wat kleiner.
Bij moderne auto's zie je dit nog steeds trouwens. Zowel mechanisch als electronisch (china) is iets soms net te zwak.
Alles draait om geld. Is jouw automerk €100 duurder dan stapt de consument naar de concurrent die wat goedkoper kon produceren door gebruik te maken van goedkopere materialen.
De klant ziet dat toch niet.
Tegenwoordig is kwaliteit toch een ondergeschoven kindje. Kijk maar naar de grote hoeveelheid Aygo's/C1/107 er rijden en merken als kia, Huyndai enz.
Het ziet er leuk uit. Maar kwaliteit? dat valt vaak vies tegen.
Kwa blikwerk kon je het heel goed zien inderdaad.
Eerste generatie Kadett E's waren minder roestgevoelig dan de latere. Viel mij elke keer weer op.
Kadett C had het ook al trouwens! Tussen C1 en C2. Materiaalproblemen spelen al langer een grote rol in de industrie helaas.
Cilinderkoppen (C)20(LET/XE)(R/J) kon je onderscheiden aan hun treksterkte. Hardere koppen scheurden....bij zachte koppen was die kans wat kleiner.
Bij moderne auto's zie je dit nog steeds trouwens. Zowel mechanisch als electronisch (china) is iets soms net te zwak.
Alles draait om geld. Is jouw automerk €100 duurder dan stapt de consument naar de concurrent die wat goedkoper kon produceren door gebruik te maken van goedkopere materialen.
De klant ziet dat toch niet.
Tegenwoordig is kwaliteit toch een ondergeschoven kindje. Kijk maar naar de grote hoeveelheid Aygo's/C1/107 er rijden en merken als kia, Huyndai enz.
Het ziet er leuk uit. Maar kwaliteit? dat valt vaak vies tegen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: oud verhaaltje oppikken
Maar idd. resumé, de wetenschap/techniek staat niet stil, en blijkt maar weer, die gaat zeker niet over een eeuw, maar ook over decennia.
Wetenschap, het digitale tijdperk etc. heeft velen nieuwe inzichten gegeven op R&D vlak
20 jaar geleden was je met sommige ziekten ten dode opgeschreven, en vandaag de dag ga je aan dergelijke ziekten niet meer dood, of is het i.i.g. per defintie niet meer dodelijk.
Alles is gerelateerd aan de tijd ook. Dat de Titanic bijvoorbeeld van slecht staal geproduceerd zou zijn waardoor het zo snel scheurde zoals wel eens gesteld werd is ook onzin.
In die tijd was dat de beste en hoogste klasse staal beschikbaar waar een dergelijke constructie van gemaakt kon worden, met de kennis en techniek van toen.
Maar los van dit alles, spelen onderaan de streep natuurlijk ook commercieel-economische belangen mee. Goedkoper dan goedkoop inkopen (befaamde 'Lopez-effect') heeft Opel (en andere merken) zeer veel reputatie schade toegebracht.
Wetenschap, het digitale tijdperk etc. heeft velen nieuwe inzichten gegeven op R&D vlak
20 jaar geleden was je met sommige ziekten ten dode opgeschreven, en vandaag de dag ga je aan dergelijke ziekten niet meer dood, of is het i.i.g. per defintie niet meer dodelijk.
Alles is gerelateerd aan de tijd ook. Dat de Titanic bijvoorbeeld van slecht staal geproduceerd zou zijn waardoor het zo snel scheurde zoals wel eens gesteld werd is ook onzin.
In die tijd was dat de beste en hoogste klasse staal beschikbaar waar een dergelijke constructie van gemaakt kon worden, met de kennis en techniek van toen.
Maar los van dit alles, spelen onderaan de streep natuurlijk ook commercieel-economische belangen mee. Goedkoper dan goedkoop inkopen (befaamde 'Lopez-effect') heeft Opel (en andere merken) zeer veel reputatie schade toegebracht.
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: oud verhaaltje oppikken
wat verwacht je ook van dit soort auto,s die maar 8 of 9.000 euro nieuw kosten
en dan nog met airco,elc ramen,radio,abs,enzo dat was eerst voor de duurste en
dikste versie,s en dan kan je geen kwaliteit krijgen wand de optie,s alleen zijn al
duurder dan wat deze auto,s kosten en dan moet je op alles bezuining,staal,elctronica,
kunstof,enzo
danny gsi 666
en dan nog met airco,elc ramen,radio,abs,enzo dat was eerst voor de duurste en
dikste versie,s en dan kan je geen kwaliteit krijgen wand de optie,s alleen zijn al
duurder dan wat deze auto,s kosten en dan moet je op alles bezuining,staal,elctronica,
kunstof,enzo
danny gsi 666
- Theo Gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
- Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
- Locatie: Best
Re: oud verhaaltje oppikken
Tja laat ik eens kijken naar de Prius van mijn ouders, is een auto van 30.000 euro! als je de deur dicht gooit dan lijkt het net of je een blikje tonijn open maakt.
Dikke prul! Maar het mag niets meer kosten en alles moet in 100.000 voud gemaakt worden voor de prijs van 10.000 euro.
In de gsi en dergelijke had je een dashboard die niet van plastic was, maar goed tijden veranderen.....
Dikke prul! Maar het mag niets meer kosten en alles moet in 100.000 voud gemaakt worden voor de prijs van 10.000 euro.
In de gsi en dergelijke had je een dashboard die niet van plastic was, maar goed tijden veranderen.....
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: oud verhaaltje oppikken
vandaag een nieuw kia gepoest alles harde pastic en spatborden ook,tupperwaer auto,sTheo Gsi schreef:Tja laat ik eens kijken naar de Prius van mijn ouders, is een auto van 30.000 euro! als je de deur dicht gooit dan lijkt het net of je een blikje tonijn open maakt.
Dikke prul! Maar het mag niets meer kosten en alles moet in 100.000 voud gemaakt worden voor de prijs van 10.000 euro.
In de gsi en dergelijke had je een dashboard die niet van plastic was, maar goed tijden veranderen.....
danny gsi 666
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: oud verhaaltje oppikken
Eén en ander is natuurlijk een breder verhaal. De ontwikkeling (meer luxe tegen een vergelijkbare prijs) heeft ook te maken met de technische ontwikkelingen.
Neem bijvoorbeeld een fenomeen als cruise-control. Vroeger had je daar een aparte stuur-eenheid en bedieningsmotor voor nodig, omdat de gasklep mechanisch bediend werd. Nu zou cruise-control amper meer hoeven kosten omdat de aansturing niet meer is dan het vastzetten van een waarde in het motormanagement. De gasklep wordt ook met het gaspedaal al elektronisch bediend. Het enige dat je aan componenten extra nodig hebt zijn de bedieningsknopjes. Alle sensoren/schakelaars in de rem- en het koppelingspedaal zijn al aanwezig.
Wel is het zo dat de winstmarge van auto's onder druk staat. Dit heeft onder meer te maken met de looptijd van een model, de ontwikkelingskosten, de mate van uitwisselbaarheid van onderdelen etc. Ik vindt het interessant om te lezen hoe de kwaliteit van het staal ook invloed heeft. Ook daar zit echter volgens mij wel een kanttekening bij. De constructie is van groot belang voor dit soort zaken. Hoe en waar kan vocht blijven staan in de carrosserie, wat voor kit wordt gebruikt, is de carrosserie verzinkt, dit alles heeft ook zeer veel invloed.
Het blijft een breed verhaal, waar niet één aanwijsbare oorzaak is van wel of geen kwaliteit.
Neem bijvoorbeeld een fenomeen als cruise-control. Vroeger had je daar een aparte stuur-eenheid en bedieningsmotor voor nodig, omdat de gasklep mechanisch bediend werd. Nu zou cruise-control amper meer hoeven kosten omdat de aansturing niet meer is dan het vastzetten van een waarde in het motormanagement. De gasklep wordt ook met het gaspedaal al elektronisch bediend. Het enige dat je aan componenten extra nodig hebt zijn de bedieningsknopjes. Alle sensoren/schakelaars in de rem- en het koppelingspedaal zijn al aanwezig.
Wel is het zo dat de winstmarge van auto's onder druk staat. Dit heeft onder meer te maken met de looptijd van een model, de ontwikkelingskosten, de mate van uitwisselbaarheid van onderdelen etc. Ik vindt het interessant om te lezen hoe de kwaliteit van het staal ook invloed heeft. Ook daar zit echter volgens mij wel een kanttekening bij. De constructie is van groot belang voor dit soort zaken. Hoe en waar kan vocht blijven staan in de carrosserie, wat voor kit wordt gebruikt, is de carrosserie verzinkt, dit alles heeft ook zeer veel invloed.
Het blijft een breed verhaal, waar niet één aanwijsbare oorzaak is van wel of geen kwaliteit.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: oud verhaaltje oppikken
het mag niks meer kosten en het liefst 10.000 per dag van de
band rollen,dan kun je geen kwaliteit leveren.
kwaliteit kan je alleen leveren als je goed material en tijd voor
het te testen van je producten.
bij nissan en toyota hebben ze slechten airbag,s erin en deze
merken doen een terug roepactie.
danny gsi 666
band rollen,dan kun je geen kwaliteit leveren.
kwaliteit kan je alleen leveren als je goed material en tijd voor
het te testen van je producten.
bij nissan en toyota hebben ze slechten airbag,s erin en deze
merken doen een terug roepactie.
danny gsi 666
Re: oud verhaaltje oppikken
Alleen de RD-33s gingen maar 800 uur mee. Dit is voordat er Astra GSi's waren.......
Ik zie alles relatief. Wij hebben nu de milieumaffia. Wat het hele millieu sloopt, milieuvervuilende priussen en dat soort zware metalen kudtautos met een levensduur van nul.
En maar consumeren, en zo snel mogelijk slopen. Na paar jaar naar Jordanie en slopen. Zo snel mogelijk, zo veel mogelijk winst. PHEVS, en maar zo snel mogelijk proberen te slopen slopen subsidie...
Vroeger hadden we C20XE's die 20 jaar meegingen, mooie M3s, Testarossas, dat soort milieuvriendelijke auto's!
Re: oud verhaaltje oppikken
Topic heeft te maken met korte termijn winst-maximilisatie. Op langere termjn werkt iets anders.
En dan speelt mee, een fabrikant wil niet de perfecte 190D of perfecte gloeilamp maken. Het moet kapot, en consumentisme.
En dan speelt mee, een fabrikant wil niet de perfecte 190D of perfecte gloeilamp maken. Het moet kapot, en consumentisme.
Re: oud verhaaltje oppikken
uit de voormalige USSR zo groot werden deden vele materialen niet aan de eisen (wist men toen in die tijd niet).
Okay....
Oh wacht, het is Jeltsin zijn schuld. Op fok! ging dit meteen naar "BNW"
Wat een klinkklare onzin zeg dit.
Okay....
Oh wacht, het is Jeltsin zijn schuld. Op fok! ging dit meteen naar "BNW"
Wat een klinkklare onzin zeg dit.
Re: oud verhaaltje oppikken
Probleem was de kit, de lijm.opel friend forever schreef: Door toen maar zo goedkoop mogelijk daar te kunnen inkopen hebben veel producenten problemen gekreg
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: oud verhaaltje oppikken
To t zover de politieke analyse van Krijn... LOL.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 03 mei 2011 13:26
Re: oud verhaaltje oppikken
GORBATSJOV
Re: oud verhaaltje oppikken
Gorbatsjov heeft letterlijk 100en miljarden in Tjsernobil gestoken en vond het geen taak voor de generaties na hem.
Dat was het failliet van SSSR. Hij wist het en heeft het gedaan. Een held met Reagan.
Dat doen wij niet met Fukusjima.... Wij doen nl niets en bij Florida bv is het nu zwaar nucleair vervuild.
Maar ik denk niet dat hij iets te maken had met de enige hippe F motor, de C20XE en de kop
Dat was het failliet van SSSR. Hij wist het en heeft het gedaan. Een held met Reagan.
Dat doen wij niet met Fukusjima.... Wij doen nl niets en bij Florida bv is het nu zwaar nucleair vervuild.
Maar ik denk niet dat hij iets te maken had met de enige hippe F motor, de C20XE en de kop