Claxon werkt niet meer
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Claxon werkt niet meer
Als ik de "toeter-knop" indruk hoor ik t relais tegen t schutbord schakelen. Beide zekeringen (30A in de auto zekeringkast en 20A in t relaisbakje zijn goed).
Ik heb 't relais contact gebypassed.....geen geluid.
Het relais is dus ook goed.
Het laatste wat ik heb gedaan is, m'n accu wisselen.
Daarbij heb ik, voor zover ik weet, geen draad kapot getrokken.
Waar loopt de bekabeling vd claxon en welke kleur is deze???
(Claxon heb ik er nog niet onderuit gehaald.)
Fijn weekend!!!
Ik heb 't relais contact gebypassed.....geen geluid.
Het relais is dus ook goed.
Het laatste wat ik heb gedaan is, m'n accu wisselen.
Daarbij heb ik, voor zover ik weet, geen draad kapot getrokken.
Waar loopt de bekabeling vd claxon en welke kleur is deze???
(Claxon heb ik er nog niet onderuit gehaald.)
Fijn weekend!!!
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
De bekabeling loop in de boom van je verlichting via je linkerzijde achter je accubak langs naar onder, waar de dubbele hoorn zit.
Kleurtjes heb ik zo even niet scherp. Zal als ik tijd heb even in de vraagbaak kijken.
Kleurtjes heb ik zo even niet scherp. Zal als ik tijd heb even in de vraagbaak kijken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Thanx Redbill!!!
Hopelijk ist morgen redelijk weer, dan zal ik eens verder zoeken.
En anders tocn maar onder de auto kruipen.
Hopelijk ist morgen redelijk weer, dan zal ik eens verder zoeken.
En anders tocn maar onder de auto kruipen.
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Laat iemand de claxon bedienen en geef een stevige tik met een hamer op het metalen deel van de claxon. Denk dat hij het dan gewoon weer doet
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
Re: Claxon werkt niet meer
controleer de stekkers is aan de claxon, vooral nu met zout en prut, hangt voor wielkuip dus gevoelig voor rotterij
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Sorry voor de grote foto's maar het ging even niet anders.
Ik heb vandaag m'n claxon onder de auto uit geschroefd en getest. Werkt normaal.
Het claxon relais heb ik getest en open gesneden om te kijken of er corrosie op de contacten zat (voor de zekerheid). Relais en zekering(schutbord)werken perfect.
Op de claxon zitten 2 bruine en 2 blauw/rode draden. Bruin (massa) maakt goed contact en blauw/rood zit op de claxon en ook op het relais.
Als ik blauw/rood op het relaisvoetje van het relais doorverbind met zwart dan gaat de claxon af. De verbinding is dus goed....dacht ik.
Maar het relais schakelt blijkbaar op het relaisvoetje rood/blauw-->rood.
Van onderuit de auto weet ik niet waar de draden vandaan komen.....ik denk onder de koplamp bij de accu.
Iemand een idee???
p.s. claxon werkt nog steeds niet. Relais schakelt als ik op de claxonknop in de auto druk. Relais......claxondrukknop......claxon allemaal heel.
p.s.2 ...kan iemand vertellen wat de draden op 't relaisvoetje zijn??
Ik heb vandaag m'n claxon onder de auto uit geschroefd en getest. Werkt normaal.
Het claxon relais heb ik getest en open gesneden om te kijken of er corrosie op de contacten zat (voor de zekerheid). Relais en zekering(schutbord)werken perfect.
Op de claxon zitten 2 bruine en 2 blauw/rode draden. Bruin (massa) maakt goed contact en blauw/rood zit op de claxon en ook op het relais.
Als ik blauw/rood op het relaisvoetje van het relais doorverbind met zwart dan gaat de claxon af. De verbinding is dus goed....dacht ik.
Maar het relais schakelt blijkbaar op het relaisvoetje rood/blauw-->rood.
Van onderuit de auto weet ik niet waar de draden vandaan komen.....ik denk onder de koplamp bij de accu.
Iemand een idee???
p.s. claxon werkt nog steeds niet. Relais schakelt als ik op de claxonknop in de auto druk. Relais......claxondrukknop......claxon allemaal heel.
p.s.2 ...kan iemand vertellen wat de draden op 't relaisvoetje zijn??
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Relais schakelt trouwens 78---->30.
85 en 86 zijn de relaisspoel.
85 en 86 zijn de relaisspoel.
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
Re: Claxon werkt niet meer
heb je een airbag stuur?
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Nee, geen airbag.
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
De rode draad op t relaisvoetje zou continu op 12V moeten blijven zitten.
Als ik toeter, dan valt de spanning op die rode draad weg.
zekeringen zijn heel.
weet iemand waar die rode draad vandaan komt......van t zekeringenkastje?????
Komt dit vaker voor bin Astra Gsi's????
Als ik toeter, dan valt de spanning op die rode draad weg.
zekeringen zijn heel.
weet iemand waar die rode draad vandaan komt......van t zekeringenkastje?????
Komt dit vaker voor bin Astra Gsi's????
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Ik heb dit euvel nog nooit gehoord.
Volgens mij is de claxon massageschakeld en als ik jou zo hoor wordt het relais gewoon prima bediend.
Als het relais niet schakelt heb je dus gewoon 12V op de rode draad en bij schakelen van het relais valt de spanning daar weg. Dat is best raar. Zit die rode draad aan de uitgaande zijde van het relais, oftewel, aan de claxonzijde?
Kan het niet zo zijn dat je die rode nu doormeet op de draad waarmee deze wordt doorverbonden als het relais schakelt, en er dan dus op beide polen 12V staat, en je meter dus nul aangeeft?
Volgens mij is de claxon massageschakeld en als ik jou zo hoor wordt het relais gewoon prima bediend.
Als het relais niet schakelt heb je dus gewoon 12V op de rode draad en bij schakelen van het relais valt de spanning daar weg. Dat is best raar. Zit die rode draad aan de uitgaande zijde van het relais, oftewel, aan de claxonzijde?
Kan het niet zo zijn dat je die rode nu doormeet op de draad waarmee deze wordt doorverbonden als het relais schakelt, en er dan dus op beide polen 12V staat, en je meter dus nul aangeeft?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Hij is blijkbaar niet massa geschakeld.
De rood/blauwe draad zit aan het relaiscontact en gaat door naar de claxon.
De rode draad wordt bij schakelen, aan de rood/blauwe doorgekoppeld zeg maar. En dan heb je normaal gesproken, geluid.
De vraag is....waar komt de rode draad vandaan??
De rood/blauwe draad zit aan het relaiscontact en gaat door naar de claxon.
De rode draad wordt bij schakelen, aan de rood/blauwe doorgekoppeld zeg maar. En dan heb je normaal gesproken, geluid.
De vraag is....waar komt de rode draad vandaan??
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Opgelost!
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
Re: Claxon werkt niet meer
en wat was nou de oplossing?
- Theo Gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
- Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
- Locatie: Best
Re: Claxon werkt niet meer
sleepring defect zeker haha
- Black jack
- Oud-Clublid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 jan 2004 21:33
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Draadbreuk in de kabelboom. Achter het koelwaterreservoir, was de zwarte draad die op de 20A zekering zit, gebroken/doorgerot.
Er zat al groene aanslag op. Waarschijnlijk nog met een paar adertjes vastgezeten en nu echt einde verhaal.
De zwarte draad is continu 12V en die viel bij claxoneren direct weg.
Flinke overgangsweerstand.
Was wel lastig zoeken.....maar opgelost nu.
Er zat al groene aanslag op. Waarschijnlijk nog met een paar adertjes vastgezeten en nu echt einde verhaal.
De zwarte draad is continu 12V en die viel bij claxoneren direct weg.
Flinke overgangsweerstand.
Was wel lastig zoeken.....maar opgelost nu.
If you always do what you always did....you always get what you always got!!
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Claxon werkt niet meer
Top! Klassiek verhaal van storing zoeken. Gestructureerd te werk gaan en langzaam zaken uitsluiten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Theo Gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
- Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
- Locatie: Best
Re: Claxon werkt niet meer
Idd, goed gezocht! Fijn dat het weer werkt