RedBill schreef:Bij hoeveel kilometer moet die van jou eruit?
Nou, vorige week was het zover.
Na 3 jaar en 3 maanden met de auto gereden te hebben, was de km-stand gekomen tot 181.056 en op die stand heb ik hem achter gelaten bij de merk-dealer van de nieuwe auto. Veel beleefd en gedaan met de auto, maar het was niet anders.
Afgelopen vrijdag kon ik dan eindelijk de auto ophalen die een aantal weken ervoor besteld was na een intensieve zoektocht. Ik wilde wat ruimers en het moest betaalbaar blijven, gezien de GSi er ook nog is.
Ik heb toen vele brochures besteld en uitgeplozen en daaruit een keuze van 4 auto's gemaakt, waarmee ik op een zaterdagje allemaal een proefrit heb gemaakt. Het leek me handig om die allemaal achter elkaar te plannen omdat ik op die manier goed de auto's kon vergelijken.
Als eerste heb ik een rondje gereden in de Golf VII 1.6 TDI. Nou, prima auto, maar ook niet spannend en alle extra opties die ik bovenop de highline wilde, die konden allemaal pas vanaf de 2.0 TDI en dan was die ineens een heel stuk duurder (20% ipv 14%). Maar goed, het geteste model was wel lekker goedkoop.
Daarna gereden in de A3 Sportback 1.6 TDI. Deze viel direct na proefrit al af. Die reed iets minder fijn als de golf (zitpositie minder fijn), was sowieso 20% (dus duurder) en het dashboard vond ik heel lelijk. Kortom...die werd het niet!
Volgende proefrit was met de V40 D4. Ze hadden helaas alleen een crosscountry model staan met de goede motor, maar die is hetzelfde als de reguliere, maar dan wat hoger. Dus voor de beste ervaring leek me dat prima. Het vele vermogen reed heel fijn, alle veiligheids-toeters en bellen vond ik maar niks, maar achteraf bleek dit allemaal optioneel, dus kon ik het weglaten. Reed verder lekker.
Als laatste heb ik gereden met een Astra 1.7 CDTi. Als ik een nieuwe zou bestellen, zou het wel de 1.6 CDTi worden, maar qua vermogen kwam ik met de 1.7 nog wel in de buurt. Reed goed, maar wel minder dan de VW en de Volvo. Tevens heeft de Astra het grote nadeel erg zwaar te zijn (= veel wegenbelasting) en veel uitstoot te hebben (= 20%). Deze 2 aspecten resulteerden dan ook in een auto waarbij je erg weinig kreeg voor je geld en dat is gewoon jammer.
Ter vergelijking, de Astra KAAL, was net zo duur als een V40 heel erg dik aangekleed en de Golf met ALLES wat erop kon, zelfs nog steeds 50 euro de maand goedkoper
Uiteindelijk na wat offerte-aanvragen en lang wikken en wegen gekozen voor de Volvo V40 D4, R-design uitvoering met R-design Line (= o.a. cruise control, lederen interieur, voorruitverwarming, etc), business pack (= sensus navigatie, 7 speakers, etc) keyless drive, donkere ruiten achter, verlaagd chassis, geen logo's achterop.
En deze mocht ik afgelopen vrijdag eindelijk ophalen
Erg fijne auto met 190 pk en 400 nm en van alle gemakken voorzien.
![Afbeelding](http://i60.tinypic.com/34f16h5.jpg)