http://nos.nl/artikel/599935-roep-naar- ... ezing.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... _jaar/4504" onclick="window.open(this.href);return false;
ADAC sleept Volkswagen mee in schandaal
MÜNCHEN - Als een autoclub met negentien miljoen leden zijn favoriete model kiest, dan maakt dat indruk. Maar nu blijkt dat die organisatie, de Duitse ADAC, de verkiezing heeft gemanipuleerd. Duitsland staat op zijn kop en minister Alexander Dobrindt (Verkeer) eist opheldering.
De rel begint bij Michael Ramstetter, de perschef van de machtige lobbyclub Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC), te vergelijken met de ANWB. Ramstetter was ook hoofdredacteur van Motorwelt, het ADAC-magazine met maar liefst zestien miljoen abonnees. En tevens de bedenker van de nu tien jaar oude Gelber Engel, een verkiezing van de populairste auto van het jaar.
Voor de prijsuitreiking van de verkiezing Lieblingsauto der Deutschen 2014 kwamen vorige week in de Allerheiligen-Hofkirche (München) vierhonderd genodigden samen. De hoogste baas van VW, Martin Winterkorn, was er, evenals zijn BMW-collega Norbert Reithofer. Tijdens de gala-avond maakte de ADAC bekend wat de populairste auto onder de zestien miljoen Motorwelt-lezers is: de nieuwe VW Golf (type VII).
Tevreden beklom Martin Winterkorn het podium, maar achteraf had hij de bokaal liever niet gehad. Na onthullingen in Duitse media moest de ADAC zondag erkennen dat de 2014-verkiezing is gemanipuleerd door Michael Ramstetter. Er waren niet 290.00 stemmen uitgebracht, maar 76.000. Bovendien had de Golf niet 34.299 stemmen gekregen, maar 3409.
Ramstetter heeft zijn biezen gepakt en de ADAC onderzoekt nu of hij (‘ich habe Scheisse gebaut’) niet vaker heeft gesjoemeld. Opvallend is dat de Duitse auto-industrie jaar na jaar op het schild werd gehesen.
Inmiddels is al fraude geconstateerd bij de verkiezingen van 2012 en 2013. Vanaf volgend jaar zal een notaris de verkiezing controleren.
betrouwbaarheid
De grootste automobielclub van Europa zit met de kwestie in de maag: ‘Onze geloofwaardigheid heeft schade opgelopen.’ Dat is pijnlijk, want de macht van de ADAC strekt zich uit tot de politiek. CSU-minister Dobrindt was er gisteren dan ook snel bij om de automobielclub op te roepen ‘een beetje meer bescheidenheid aan de dag te leggen’.
Tegelijk is de ADAC een economisch moloch: de organisatie bezit niet alleen het lucratieve Motorwelt, maar verdient ook goed als verzekeraar, rechtsbijstandverlener en kredietverstrekker.
Op het internet vraagt de ene na de andere Duitser zich af hoe betrouwbaar bijvoorbeeld de testen zijn die de ADAC publiceert. ‘We moeten niet meer verwachten dan hulp bij pech’, reageert een Duitser cynisch.
Anderen denken dat de Duitse auto-industrie fraudeur Michael Ramstetter heeft betaald om Duitse merken jaarlijks hoog te laten eindigen in de verkiezing Lieblingsauto der Deutschen. De belangen van de Duitse auto-industrie zijn immers groot.
tegenaanval
Critici suggereren dat Volkswagen Ramstetter, en misschien wel de hele ADAC-top, heeft betaald voor de recente verkiezings van de Golf VII. VW won ook in de categorieën familieauto (Sharan) en zuinigste auto (E-up).
Nu dreigen deze onderscheidingen zich tegen de grootste autobouwer van Europa te keren. In een tegenaanval eist VW van de ADAC volledige transparantie. ‘Alleen dan kunnen we beslissen hoe we omgaan met de prijs’, aldus de producent uit Wolfsburg.
Maar wat de uitkomst ook is, ook Volkswagen erkent: de verkiezing van Lieblingsauto der Deutschen ‘is beschadigd’.
autojournalistiek
Dat een hoofdredacteur van een autoblad heeft geknoeid met de verkiezing van de populairste auto van het jaar, is ernstig, ‘maar met sommige autojournalisten weet je het nooit helemaal zeker’.
Dat zegt Harald Bresser van de RAI Vereniging, de koepelorganisatie van de Nederlandse rijwiel- en auto-industrie. Bij de objectiviteit van autotesten mogen soms vraagtekens worden geplaatst, zegt hij. ‘Vooral bij autoprogramma’s op tv zijn de commerciële belangen soms erg groot.’
Wanneer een bepaalde auto een test of een verkiezing wint, ‘zal een marketingafdeling dit graag benutten’. Toch is de invloed van testen en verkiezingen op de verkoopcijfers relatief, zegt Bresser. ‘Consumenten blijken op internet vooral te zoeken naar welke ervaringen anderen met een bepaalde auto hebben.’
geplaatst: 20-01-2014 - 18.45
© Nederlands Dagblad
ADAC chef rommelt met verkiezingsuitslagen lieblingsauto
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
ADAC chef rommelt met verkiezingsuitslagen lieblingsauto
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15 sep 2008 10:50
- Locatie: BEMMEL
Re: ADAC chef rommelt met verkiezingsuitslagen lieblingsauto
zegt genoeg neem maar een opel, betrouwbaar en eerlijk