Waarnemingen:
- - Dashboard temperatuur is koud, bij licht gebruik (weinig toeren + netjes rijden) gaat 'snel'
naar 97-100 graden en blijft hier op.
- Koelvin slaat niet automatisch aan
- KVS slang linksboven aan blokzijde wordt warm
- Bij openen koelvloeistofreservoir een sis wegens druk
- Radiator lijkt aanraakbaar te blijven (weet niet in hoe verre dit hoort)
Wat getest: Sensorkabel doorverbonden, stand 1 doet het dan, stand 2 ookoenatje schreef:om te tjekken of je sensor in je radiateur is overleden. stekker er af en de 2 contactpunten in de stekker doorverbinden
slaat de fan aan: sensor dood. vervangen = easy
(meerdere sensoren geprobeerd, er zit er nu 1 in die het eigenlijk zou moeten doen gezien de test (te lezen in project topic))
Resultaat: Geen koeling in het systeem. Niet bij stilstaan of tijdens dit weer rijden op de snelweg laag in toeren.
Prioriteit: Laag, is nu doorverbonden. Weliswaar niet netjes, maar wordt meebesteld wanneer iets besteld moet worden.
Wat getest: Werking temperatuur sensor door te meten met OpCom
Resultaat: Opcom geeft digitale waarde aan. Waarde loopt op tot 97 graden, komt (helaas) overeen met bakteller.
(bij 60 tilt de GSi bakteller zich blijkbaar al iets op uit het blauwe vakje).
Wat getest: Thermostaat in de pan
Resultaat: Thermostaat ging niet open
Prioriteit: Hoog. Thermostaat besteld en vervangen. Wordt nog steeds 97-100 graden, niet in pan getest op werking.
Wat getest: Radiator eruit gehaald (sensor erin laten zitten) bovenste gat fles water erop gezet.
Resultaat: Loopt onder gewoon eruit en loopt schoon.
Prioriteit: Middel, doorstroming van radiator zonder problemen mogelijk, waarschijnlijk niet de oorzaak.
Wat getest: Radiator en Koelvin van C18XE gemonteerd wegens zeker van werking (voor de zekerheid).
Resultaat: Zelfde temperatuur
Vermoeden: Waterpomp defect en sis op koelvloeistof is afkomstig van verdamping
(evt door water in systeem ipv koelvloeistof).
Momenteel zit er alleen koelvloeistof in, zonder luchtbellen. De slang die vanaf het koelvloeistof reservoir richting de radiator gaat (bestuurderskant), hoort deze tijdens stationair draaien en dus druk op te bouwen 'niet-in-knijpbaar' te worden of blijft deze inknijpbaar?
Na deze test, wat is de beste volgende stap?