RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 24-08-'13)

Bericht door RedBill »

Laagvlieger schreef:Mooi! Waar ga je de pulsvormer plaatsen? In dat bakje aan het schutbord?
Dat is wel de bedoeling. Ik wil kijken of ik de originele socket voor die pulsvormer kan bestellen en die dan inderdaad in het bakje plaatsen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 24-08-'13)

Bericht door Laagvlieger »

Origineel hebben ze geen losse socket maar klikken ze in een hele grote multisocket voor relais en zekeringen.

Beter kun je gewoon zo'n losse relais socket nemen. Even op de sloop uit een astra knippen en daar dan alleen de gebruikte draden van gebruiken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 24-08-'13)

Bericht door RedBill »

Dat was inderdaad wat ik in gedachten had, maar ik ging er vanuit dat ze origineel in een losse socket zouden zitten. Ik zal eens kijken of ik een passende socket kan vinden op de sloop. Thanks voor de info!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7839
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 05-01-'13)

Bericht door pascal1109 »

RedBill schreef:
pascal1109 schreef:
RedBill schreef:De nieuwe hendel is al een gemodificeerde variant. Het scharnierpunt is al zodanig aangepast dat die niet meer zo snel in slijt. Goede upgrade dus...
Dat is wel erg interessant!
Zeker, ben erg benieuwd of die mod al is doorgevoerd in het MY dat jij hebt.
Gisteren gekeken en mijn handremhendel is al het "nieuwe type" :D
Leer wat los gehaald en zag dat die uit 2 delen bestond.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 05-01-'13)

Bericht door RedBill »

pascal1109 schreef:
RedBill schreef:Zeker, ben erg benieuwd of die mod al is doorgevoerd in het MY dat jij hebt.
Gisteren gekeken en mijn handremhendel is al het "nieuwe type" :D
Leer wat los gehaald en zag dat die uit 2 delen bestond.
Kijk dat is mooi. Dan hebben ze kennelijk al vrij snel doorgehad dat dit te snel sleet.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
orange but
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2013 12:04
Auto('s): astra gsi c20xe coscast...astra gsi mv6 x30xe...astra f cabrio bertogne
Locatie: neer

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 24-08-'13)

Bericht door orange but »

flink project!
grondig aangepakt maar wel met :GSi: liefde.
mvg stefke
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 24-08-'13)

Bericht door RedBill »

Thanks!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 24-08-'13)

Bericht door RedBill »

Afgelopen zaterdag nog een keertje bij de sloop geweest voor wat onderdeeltjes voor de toekomst. Die wagen was best netjes, dus nu ook maar even wat fotootjes gemaakt.
De auto in kwestie:
Afbeelding

Beschermplaat onder de motor (bovenzijde, origineel GM)
Afbeelding

Beschermplaat onder de bodem (maar hoe die precies hoort te lopen zou ik niet kunnen zeggen)
Afbeelding

Beschermplaat onder de motor (onderzijde)
Afbeelding

Binnenzijde nadat ik de vloerbedekking verwijderd had.
Afbeelding

Vloerbedekking na eerste basic reiniging.
Afbeelding

Afbeelding

Verder nog wat dashboarddelen mee genomen en wat andere interieurdelen die ik nog op voorraad wilde hebben.
Ook twee originele tweeters, maar die bleken beiden al overleden te zijn.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 03-09-'13)

Bericht door Roy 2.0 16v »

Weer lekker die sleutelhandjes laten wapperen zo te zien.
Aan een sloopauto is ideaal sleutelen, alles wat je niet moet hebben mag kapot.
Zie je niet hoe iets los moet of mis je het gereedschap, kapot!

Inbouwen in je eigen auto duurt dubbel zo lang :D
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 03-09-'13)

Bericht door mikejuhhh »

Goed bezig ,had maar gezecht dat je originele speakers wou hebben . Heb ze laatst weg gegooid aangezien ze maar in de weeg lagen.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 03-09-'13)

Bericht door RedBill »

Roy 2.0 16v schreef:Weer lekker die sleutelhandjes laten wapperen zo te zien.
Aan een sloopauto is ideaal sleutelen, alles wat je niet moet hebben mag kapot.
Zie je niet hoe iets los moet of mis je het gereedschap, kapot!

Inbouwen in je eigen auto duurt dubbel zo lang :D
Haha, maar dan ben ik nog zo iemand die ook op de sloop alles intact laat, en ik heb voor de Opel Astra ALTIJD het goede gereedschap bij me. Torx schroevendraaiers en doppen, doppen in alle maten die op de Astra F zitten enzovoort.

Zo was de bestuurdersstoel die ik de eerste keer gedemonteerd had nu ook al verdwenen, door iemand die dat kennelijk nodig had.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
renej
forum-gebruiker
Berichten: 858
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 24-08-'13)

Bericht door renej »

RedBill schreef:Afgelopen zaterdag nog een keertje bij de sloop geweest voor wat onderdeeltjes voor de toekomst. Die wagen was best netjes, dus nu ook maar even wat fotootjes gemaakt.
De auto in kwestie:
Afbeelding
Die astra lijkt nog wel nieuw zo op de foto`s, wat was de kilometerstand?
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 03-09-'13)

Bericht door RedBill »

Iets van 175.000 ofzo...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2702
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 03-09-'13)

Bericht door Haaye »

Weer goed bezig Willem Jan!!
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 03-09-'13)

Bericht door RedBill »

Gisteren weer wat onderhoud en verbeteringen aan de Astra.

1. De startmotor vervangen. Het tandwiel kwam niet meer altijd uit de behuizing met starten, waardoor je het soms 2 of drie keer moest proberen voordat ie aangreep op het vliegwiel. Omdat de wagen betrouwbaar moet zijn (onder meer voor het werk van mijn vrouw) is dat inmiddels niet meer acceptabel, dus besloten om een ruilstartmotor bij de dealer te halen.
Afbeelding

Afbeelding

Oude demonteren. Daarvoor moet je zowel in de motorruimte als onder de wagen zijn, anders kom je er bij de C20XE niet bij.

De bout die los moet aan de bovenzijde
Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderzijde moet dan ook nog een bout los (niet degene op deze foto, die is van de versnellingsbak, degene die los moet zit achter de ashoes) en de bedrading moet gedemonteerd. Wel eerst even de massa van de accu loskoppelen natuurlijk!
Afbeelding

De oude motor, met steun die verder nergens aan vast zat. Op de nieuwe motor zat die steun er ook niet op.
Afbeelding

Vervolgens de nieuwe startmotor weer gemonteerd. De oude gaat terug naar de dealer, om gereviseerd te worden. Die komt dan bij Opel weer op het schap te liggen.

2. Pulsgever plaatsen t.b.v. cruisecontrol. Dat stond al een tijdje op mijn to do list.
Omdat het gisteren in Ede aanzienlijk beter weer was dan voorspeld en het pas tegen de avond zou gaan regenen zag ik mijn kans schoon om dit nu even te gaan fixen. Ik had de pulsgever al in huis.
Afbeelding

Onlangs ook in mijn schuurvoorraad een kabelboom gevonden met drie relaissockets eraan. Daarvan degene met de meeste overeenkomende aansluitingen eraf geknipt.
Afbeelding

De bedrading moest naar het relaisbakje onder de motorkap.
Afbeelding

Omdat niet elke bevestigingssleuf even hoog zat moest ik wat schuiven met posities om het passend te maken. In het gele blokje heeft bij mij toch al nooit een relais gezeten. Ik weet helaas ng steeds niet waarvoor die eigenlijk is.
Afbeelding

De bedrading vanaf de ABS voor het ingangssignaal had ik eerder al aangesloten op één van de ABS draden, dus die lagen er al. Ik hoefde alleen de signaaldraad naar de CC unit nog maar te vervangen voor het uitgaande signaal van de pulsgever en een geschakelde plus (15) en een massa (31) aan te sluiten. Omdat die in het bakje al aanwezig zijn voor de andere relais is dat een fluitje van een cent.
Vervolgens hoefde ik nog slechts het relais erin te prikken
Afbeelding

Daarna de spanning: hoe zou het werken? Op voor en proefritje. 50 km/h in z'n vier, cc aan om te kijken wat er gebeurde. Na het aantikken van de set button gas losgelaten. Snelheidsmeter zakte iets terug maar vrij snel daarna pakte het gas weer op. Hij werkt dus! Vervolgens nog geprobeerd te accelereren en te de-acceleren met de knoppen op de cc-hendel. De interval is nu uitstekend! 3 á 4 km/h bij lage snelheden als ik het zo snel even heb gezien, en voor mijn gevoel bij hogere snelheden ook kleinere snelheidsintervallen.

Ik ben in ieder geval erg happy!!!

Ik zal later een nog wat uitgebreidere beschrijving geven voor het technisch archief.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door GSI Racer »

weer top bezig geweest man!

heb je ook gelijk je ashoes vervangen? :mrgreen:

die beugel aan je startmotor zit bij veel motoren niet meer erop.
kan ook geen kwaad lijkt me.
zijn niet veel auto's die nog een extra beugel hebben namelijk :thumbsup:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Mr.F
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:13

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door Mr.F »

Goed bezig!
Kost nog aardig geld denk ik bij de dealer?
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door RedBill »

GSI Racer schreef:weer top bezig geweest man!
heb je ook gelijk je ashoes vervangen? :mrgreen:
Thanks, maaruh, waarom zou ik mijn ashoes vervangen als die nog goed is?
Mr.F schreef:Goed bezig!
Kost nog aardig geld denk ik bij de dealer?
136 euro ex BTW voor die startmotor. Vond het wel meevallen eigenlijk.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Vincent_R
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 1395
Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
Auto('s): Opel Astra F cabrio

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door Vincent_R »

Weer lekker aan de gang geweest. Die kan er weer even tegen!
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7839
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door pascal1109 »

Lekker bezig geweest zie ik al wel :D
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door GSI Racer »

RedBill schreef:
GSI Racer schreef:weer top bezig geweest man!
heb je ook gelijk je ashoes vervangen? :mrgreen:
Thanks, maaruh, waarom zou ik mijn ashoes vervangen als die nog goed is?
Mr.F schreef:Goed bezig!
Kost nog aardig geld denk ik bij de dealer?
136 euro ex BTW voor die startmotor. Vond het wel meevallen eigenlijk.
Omdat ik daar vet zag hangen aan je startmotor en inlaat :mrgreen:
maar was mee sarcastisch bedoelt :mrgreen:

Nette prijs trouwens voor die starter :thumbsup:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door RedBill »

GSI Racer schreef:Omdat ik daar vet zag hangen aan je startmotor en inlaat :mrgreen:
maar was mee sarcastisch bedoelt :mrgreen:
Ik denk ook wel dat dat vet is uit een vorige ashoes, dus zo raar is je opmerking niet, maar die is inmiddels allang vervangen :-)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door GSI Racer »

:thumbsup:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
petrolhead
forum-gebruiker
Berichten: 240
Lid geworden op: 11 apr 2012 17:08

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door petrolhead »

http://www.youtube.com/watch?v=zK2F3spwSKw" onclick="window.open(this.href);return false;
geen idee of deze al bekend bij je is, maar volgens mij poseer je in dit filmpje ( 0:25 ) voor de camera :thumbsup:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)

Bericht door RedBill »

petrolhead schreef:http://www.youtube.com/watch?v=zK2F3spwSKw
geen idee of deze al bekend bij je is, maar volgens mij poseer je in dit filmpje ( 0:25 ) voor de camera :thumbsup:
Jups, lees hier maar, en daar staan nog meer linkjes naar een 2e filmpje
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie