Astra F Caravan
- AlexAstra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 07 aug 2011 15:43
- Auto('s): Hobby: Astra GSI 2.0 16v Daily: Vectra C 2.2 GTS
- Locatie: Rotterdam
Re: Astra F Caravan
Gaaf allemaal orr!
mooie station
mooie station
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Ben weer eventjes bezig geweest. De auto bonkte op klinkerweggetjes en kleine drempeltjes. Na een krikje eronder gehad te hebben, bleek het euvel speling te zijn op beide stuurkogels. 2 nieuwe erop gezet en het gebonk was weg.
Hier nog een handig gereedschapje voor het loshalen van de stuurkogel uit de veerpoot. Daarmee hoef je niet als een gek te gaan zitten hameren. Werkt best goed
En mn achterste draagarmrubbers lagen eruit, de voorste kraakten en fuseekogelhoesjes waren lek. Remmen deed ie ook al niet geweldig, dus daar ook maar nieuw spul op gezet.
Hier nog een handig gereedschapje voor het loshalen van de stuurkogel uit de veerpoot. Daarmee hoef je niet als een gek te gaan zitten hameren. Werkt best goed
En mn achterste draagarmrubbers lagen eruit, de voorste kraakten en fuseekogelhoesjes waren lek. Remmen deed ie ook al niet geweldig, dus daar ook maar nieuw spul op gezet.
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Astra F Caravan
staat hem goed !
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: Astra F Caravan
Mooi mooi
Staat netjes!
Staat netjes!
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Het is alweer een poosje stil geweest rondom deze auto, maar ik ben er ondertussen wel mee bezig. Hieronder alvast een kleine sneak peak van wat ik aan het doen ben. Ik zal later, wanneer ik wat meer tijd en zin heb, een wat uitgebreider verhaaltje en meer foto's posten.
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 17:22, 3 keer totaal gewijzigd.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Astra F Caravan
mooi project !
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Astra F Caravan
Nice!
Heb je de oliekoeler ook vervangen of is deze nog prima?
Nu kan je er nog makkelijk bij namelijk
Heb je de oliekoeler ook vervangen of is deze nog prima?
Nu kan je er nog makkelijk bij namelijk
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Astra F Caravan
Gebeurd een hoop moois daar idd
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- TurboTim
- Moderator
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: 19 jan 2010 19:35
- Auto('s): ASTRA GS16V c20let
- Locatie: Zeeland
Re: Astra F Caravan
lekker bezig, leuk om je project te volgen
* Never drive your faster than your guardian angel can fly ! *
* ASTRA GSi16V c20let
Irmscher promoteam
Digidash promoteam
* ASTRA GSi16V c20let
Irmscher promoteam
Digidash promoteam
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Oliekoeler is nog goed. Leek ook nog niet zo heel oud, net als de voorste koppakking, die leek ook nog vrij nieuw, maar de achterste koppakking was wel kapot, dus heb er daarom 2 nieuwe tussen gezet. Maar het is dus een gokje geweest die koeler te laten zitten. Van de week even kijken of hij wil lopen (motor ligt nog steeds in de donorauto)The Undertaker schreef:Nice!
Heb je de oliekoeler ook vervangen of is deze nog prima?
Nu kan je er nog makkelijk bij namelijk
Re: Astra F Caravan
heb je de ecu al binnen?
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Ligt op het postkantoor, planning is om die vandaag op te halen en kijken of hij start.
Re: Astra F Caravan
ben benieuwd
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Astra F Caravan
Altijd spannend als het blok uit elkaar is geweest.
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: Astra F Caravan
Lekker bezig!
Ben benieuwd naar de rest van de foto's.
Ben benieuwd naar de rest van de foto's.
- .:johan:.
- forum-gebruiker
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 15 mar 2011 22:38
- Auto('s): Astra-F Sedan C20Let, Corsa-C C12xe
- Locatie: Hedel
Re: Astra F Caravan
Lekker bezig geweest en leuk blokje voor een caravan
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Hier is ie dan, de donor:
Die auto stond hier 3 km verderop te koop. Stond eerst voor €1200, toen op verschillende websites kwam ik hem tegen voor €800, op marktplaats stond hij voor €500, toen heb ik gereageerd en uiteindelijk voor €300 meegenomen.
Her en der een roestplek, dorpels voor de achterwielen aan de beide kanten lekker krokant (auto kwam niet zo goed omhoog met de krik eronder daar ) rechter voorscherm zit een deukje in en de motor liep voor geen reet. Liep volgens mij op 3 of 4 cilinders, heel de motor zat onder de olie en hij lekte op 3 plekken benzine.
Achter bij de tank lekte een brandstofslang, hier even gauw een stukje slang vervangen door een slangetje die ik nog had liggen. Voor bij de motor lekte hij ergens brandstof tussen de koppen, dat bleek het ventiel te zijn op de injectorrail. Deze was losgedraait. Met een bandenventieldraaier weer dicht gedraaid. Nu lekte er alleen nog benzine onder uit het voorste uitlaatspruitstuk. Dat leek mij vanwege kapotte koppakkingen, dat de betreffende cilinders niet ontbranden en dus zo de benzine de uitlaat in ging. Dit was niet (helemaal) correct kwam ik later achter... In ieder geval was sowieso de achterste koppakking lek (zwaar overdruk op de carterontluchting en olielekkage onder de achterste kop, precies ter hoogte van de koppakking. Dus het motortje ging uit elkaar.
Eerst uiteraard de toolbox met elektrische lier maar eens naar de crime scene gebracht.
Bumper eraf en front eruit geslepen, deze is geruild voor een tankje benzine
Thermostaat en kopjes eraf, en nieuwe koppakkingen geplaatst. Het viel mij bij hier op dat cilinder 4 (de middelste van de voorste kop) erg schoon was. Hier kom ik later op terug. Ook viel het me op dat de achterste oude koppakking hartstikke gaar en oud was, en de voorste oude nog bijna nieuw. In de cilinders 1 en 5 (achterste kop, linkse en rechtse cil.) waren de zuigers pikzwart en zat beetje pekkige aanslag op.
Hier misschien beter te zien, maar hier lach de achterste kop er nog op
Hier nog een los kopje. Niks speciaals aan te zien, maar vond het leuk om er een foto van te maken
Even gevochten met de oude thermostaat en de daaraan vast zittende buis:
Motorpakkingsetje
Motortje weer opbouwen
En als het donker wordt, staat er een bouwlamp op, zodat ik gewoon verder kan Ik moet er alleen niet te dicht onder staan heb ik wel gemerkt, dan verbrand ik m'n hoofd...
Toen alles weer dicht zat liep de motor al een stuk beter, maar nog steeds niet op alle cilinders. D.m.v. het loshalen van bougiekabels van het bobineblok kwam ik erachter dat cilinder 4 niet mee deed. Om te beginnen zaten er 6 nieuwe bougies in, dus dat mocht het probleem niet zijn. Bougiekabels gemeten: ok. Bobineblok gemeten: ok. Toen bedacht ik me weer: oja, cilinder 4 was die ene waarvan de zuiger zo schoon was terwijl de koppakking daar bijna nieuw was. Dus injector gemeten en getest: ok. Injectorstekker los gemaakt en daar een LEDje op aangesloten en de motor gestart: LED bleef constant branden en kreeg dus constant voeding en constant massa. Dit ook op cil. 2 en 6 geprobeerd en daar zag je de LED duidelijk knipperen op het moment dat de injector zou moeten inspuiten. Deze injectoren zijn massa-geschakeld, wat inhoudt dat ze altijd spanning krijgen als de motor loopt, en de ECU regelt wanneer de injectoren massa krijgen. Er zat dus ergens kortsluiting naar massa in de massakabel van de injector, of ik had een defecte ECU. Hopend op dat eerste ging ik eerst de bedrading testen. Met een multi-meter weerstand gemeten op de massa in de stekker van de injector en op de minpool van de accu: oneindige weerstand, dus geen kortsluiting. Om er nog zekerder van de zijn had ik nog een lampje aangesloten op de massa van de stekker van de injector en op de plus van de accu. Wanneer ik dan de auto op contact zetten ging meteen het lampje branden. Deze ging pas weer uit als het contact weer uit ging. Mijn ECU was dus gaar en zette constant die injector open en zat dus constant benzine in die cilinder te spuiten, vandaar dat ie zo schoon was. Dit in combinatie met een lekkende pakking tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat zorgde ervoor dat er dus brandstof onder het uitlaatspruitstuk vandaan lekte.
Vandaag kreeg ik een andere ECU binnen met de post, ding was welliswaar gechipt, maar het was de enige die ik zo gauw kon vinden. Dus vanmiddag even ECU omgewisseld en het ding liep weer op 6 cilinders
Alleen liep hij nu 1500 tot 2000 rpm stationair. Ik verdenk die ECU een beetje, dus beide ECU's mee naar huis genomen en de chips uitgewisseld. Morgen of van t weekend even proberen of dat werkt, of dat het toch ergens anders aan ligt...
Die auto stond hier 3 km verderop te koop. Stond eerst voor €1200, toen op verschillende websites kwam ik hem tegen voor €800, op marktplaats stond hij voor €500, toen heb ik gereageerd en uiteindelijk voor €300 meegenomen.
Her en der een roestplek, dorpels voor de achterwielen aan de beide kanten lekker krokant (auto kwam niet zo goed omhoog met de krik eronder daar ) rechter voorscherm zit een deukje in en de motor liep voor geen reet. Liep volgens mij op 3 of 4 cilinders, heel de motor zat onder de olie en hij lekte op 3 plekken benzine.
Achter bij de tank lekte een brandstofslang, hier even gauw een stukje slang vervangen door een slangetje die ik nog had liggen. Voor bij de motor lekte hij ergens brandstof tussen de koppen, dat bleek het ventiel te zijn op de injectorrail. Deze was losgedraait. Met een bandenventieldraaier weer dicht gedraaid. Nu lekte er alleen nog benzine onder uit het voorste uitlaatspruitstuk. Dat leek mij vanwege kapotte koppakkingen, dat de betreffende cilinders niet ontbranden en dus zo de benzine de uitlaat in ging. Dit was niet (helemaal) correct kwam ik later achter... In ieder geval was sowieso de achterste koppakking lek (zwaar overdruk op de carterontluchting en olielekkage onder de achterste kop, precies ter hoogte van de koppakking. Dus het motortje ging uit elkaar.
Eerst uiteraard de toolbox met elektrische lier maar eens naar de crime scene gebracht.
Bumper eraf en front eruit geslepen, deze is geruild voor een tankje benzine
Thermostaat en kopjes eraf, en nieuwe koppakkingen geplaatst. Het viel mij bij hier op dat cilinder 4 (de middelste van de voorste kop) erg schoon was. Hier kom ik later op terug. Ook viel het me op dat de achterste oude koppakking hartstikke gaar en oud was, en de voorste oude nog bijna nieuw. In de cilinders 1 en 5 (achterste kop, linkse en rechtse cil.) waren de zuigers pikzwart en zat beetje pekkige aanslag op.
Hier misschien beter te zien, maar hier lach de achterste kop er nog op
Hier nog een los kopje. Niks speciaals aan te zien, maar vond het leuk om er een foto van te maken
Even gevochten met de oude thermostaat en de daaraan vast zittende buis:
Motorpakkingsetje
Motortje weer opbouwen
En als het donker wordt, staat er een bouwlamp op, zodat ik gewoon verder kan Ik moet er alleen niet te dicht onder staan heb ik wel gemerkt, dan verbrand ik m'n hoofd...
Toen alles weer dicht zat liep de motor al een stuk beter, maar nog steeds niet op alle cilinders. D.m.v. het loshalen van bougiekabels van het bobineblok kwam ik erachter dat cilinder 4 niet mee deed. Om te beginnen zaten er 6 nieuwe bougies in, dus dat mocht het probleem niet zijn. Bougiekabels gemeten: ok. Bobineblok gemeten: ok. Toen bedacht ik me weer: oja, cilinder 4 was die ene waarvan de zuiger zo schoon was terwijl de koppakking daar bijna nieuw was. Dus injector gemeten en getest: ok. Injectorstekker los gemaakt en daar een LEDje op aangesloten en de motor gestart: LED bleef constant branden en kreeg dus constant voeding en constant massa. Dit ook op cil. 2 en 6 geprobeerd en daar zag je de LED duidelijk knipperen op het moment dat de injector zou moeten inspuiten. Deze injectoren zijn massa-geschakeld, wat inhoudt dat ze altijd spanning krijgen als de motor loopt, en de ECU regelt wanneer de injectoren massa krijgen. Er zat dus ergens kortsluiting naar massa in de massakabel van de injector, of ik had een defecte ECU. Hopend op dat eerste ging ik eerst de bedrading testen. Met een multi-meter weerstand gemeten op de massa in de stekker van de injector en op de minpool van de accu: oneindige weerstand, dus geen kortsluiting. Om er nog zekerder van de zijn had ik nog een lampje aangesloten op de massa van de stekker van de injector en op de plus van de accu. Wanneer ik dan de auto op contact zetten ging meteen het lampje branden. Deze ging pas weer uit als het contact weer uit ging. Mijn ECU was dus gaar en zette constant die injector open en zat dus constant benzine in die cilinder te spuiten, vandaar dat ie zo schoon was. Dit in combinatie met een lekkende pakking tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat zorgde ervoor dat er dus brandstof onder het uitlaatspruitstuk vandaan lekte.
Vandaag kreeg ik een andere ECU binnen met de post, ding was welliswaar gechipt, maar het was de enige die ik zo gauw kon vinden. Dus vanmiddag even ECU omgewisseld en het ding liep weer op 6 cilinders
Alleen liep hij nu 1500 tot 2000 rpm stationair. Ik verdenk die ECU een beetje, dus beide ECU's mee naar huis genomen en de chips uitgewisseld. Morgen of van t weekend even proberen of dat werkt, of dat het toch ergens anders aan ligt...
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- ivo303
- forum-gebruiker
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 15 aug 2012 15:21
- Auto('s): Opel Astra F GL 1.6 X16SZ Rio Verde (sold) Opel Astra GSI B204
- Locatie: noord-brabant
Re: Astra F Caravan
Wow!
Ziet er goed uit!
Komt deze motor in je statoin?
Ziet er goed uit!
Komt deze motor in je statoin?
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Astra F Caravan
Dat ziet er goed uit. Mooie en voor anderen leerzame repo.
Re: Astra F Caravan
mooi verhaaltje, waar zit de thermostaat ergens? klote om te vervangen zeker?
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Ja, de bedoeling is motor in orde maken, nog wat onderdelen verzamelen en dan overbouwen in de station.ivo303 schreef:Wow!
Ziet er goed uit!
Komt deze motor in je statoin?
DankThe Undertaker schreef:Dat ziet er goed uit. Mooie en voor anderen leerzame repo.
Thermostaat zit op deze foto links van de warmtewisselaar, die buis met die flens eraan. Die zit inderdaad niet zo handig.oenatje schreef:mooi verhaaltje, waar zit de thermostaat ergens? klote om te vervangen zeker?
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: Astra F Caravan
Lekker bezig geweest zeg! Mooie vorderingen.
- AlexAstra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 07 aug 2011 15:43
- Auto('s): Hobby: Astra GSI 2.0 16v Daily: Vectra C 2.2 GTS
- Locatie: Rotterdam
Re: Astra F Caravan
mooi project! lekker bezig
- Mikeopel
- Oud-Clublid
- Berichten: 2451
- Lid geworden op: 31 jan 2011 12:49
- Auto('s): gsi x20xev to G.M
- Locatie: Assen, en Pijnacker
Re: Astra F Caravan
lekker bezig hoor!! en wat een koopje
Spelling- en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer
i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?
Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?
Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Astra F Caravan
Ik vind dit echt een geweldige oplossing voor het vervoer van je gereedschapskar