dynamo laadvermogen
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
dynamo laadvermogen
Hoi
Hoeveel ampere per uur laadt een gsi dynamo de 55 AH accu ?
Ik had laatst namelijk een lege accu buurman vertelde me dat het ongeveer 10 AH per uur is voor je accu weer helemaal vol is
Maar het lijkt me sterk dat je dik 5 uur moet rijden om weer op volle 100% te zitten.
en wie heeft er een handigheidje om eventuele lekstroom te meten ?
groet, Roy
Hoeveel ampere per uur laadt een gsi dynamo de 55 AH accu ?
Ik had laatst namelijk een lege accu buurman vertelde me dat het ongeveer 10 AH per uur is voor je accu weer helemaal vol is
Maar het lijkt me sterk dat je dik 5 uur moet rijden om weer op volle 100% te zitten.
en wie heeft er een handigheidje om eventuele lekstroom te meten ?
groet, Roy
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Hangt af van de zwaarte van je dynamo en het aantal verbruikers dat je aan hebt staat tijdens het rijden toch?
Volgens mij is het zo dat als je een 55 Ah dynamo hebt en er wordt door verbruikers, anders dan je accu 25 Ah verbruikt, er nog 30 Ah over is om je accu te laden. Maar dat kan Marcel vast wel vertellen.
Volgens mij is het zo dat als je een 55 Ah dynamo hebt en er wordt door verbruikers, anders dan je accu 25 Ah verbruikt, er nog 30 Ah over is om je accu te laden. Maar dat kan Marcel vast wel vertellen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Een dynamo heeft geen capaciteit dus kan ook geen Ah hebben.
Dynamo laad gewoon in Ampere's.
De laadstroom wordt bepaald door de overcapaciteit op dat moment van de dynamo en de klemspanning van de accu.
Dus je hebt je verlichting, radio en aanjager aan. dan verbruik je ongeveer 15 a 20 ampere.
Dynamo van 55A zou dan maximaal nog 35A kunnen laden. Want dat heeft hij over. Dynamo geeft bijna 14 volt af.
Een volle accu zit ook tegen de 14 volt. Dus 14 volt met 14 volt opladen gaat niet. Want er is geen spanningsverschil.
Is de accu halfvol, ongeveer 12 volt. Blijft er 2 volt spanningsverschil over. Dus dat gaat de dynamo dan proberen gelijk te trekken.
Nu zal dat niet met 35A gebeuren omdat de accu ook nog een interne weerstand heeft welke de laadstroom regelt.
Das het voordeel van een loodaccu. Die regelt zelf zijn laadstroom. Daardoor verschilt het per situatie een accukwaliteit hoelang het laden duurt.
Een goede accu heeft een lage interne weerstand waardoor die veel laadstroom toelaat en miss wel 20A wil laden. Dan is hij snel opgeladen.
Slechte accu die langzaam zijn lading is kwijtgeraakt heeft een hoge weerstand en zal misschien maar 5 ampere toelaten.
Komt dus wel wat meer bij kijken in tegenstelling tot bv NiCad en NiMh penlite accu's welke zelf de laastroom niet kunnen regelen.
Dynamo laad gewoon in Ampere's.
De laadstroom wordt bepaald door de overcapaciteit op dat moment van de dynamo en de klemspanning van de accu.
Dus je hebt je verlichting, radio en aanjager aan. dan verbruik je ongeveer 15 a 20 ampere.
Dynamo van 55A zou dan maximaal nog 35A kunnen laden. Want dat heeft hij over. Dynamo geeft bijna 14 volt af.
Een volle accu zit ook tegen de 14 volt. Dus 14 volt met 14 volt opladen gaat niet. Want er is geen spanningsverschil.
Is de accu halfvol, ongeveer 12 volt. Blijft er 2 volt spanningsverschil over. Dus dat gaat de dynamo dan proberen gelijk te trekken.
Nu zal dat niet met 35A gebeuren omdat de accu ook nog een interne weerstand heeft welke de laadstroom regelt.
Das het voordeel van een loodaccu. Die regelt zelf zijn laadstroom. Daardoor verschilt het per situatie een accukwaliteit hoelang het laden duurt.
Een goede accu heeft een lage interne weerstand waardoor die veel laadstroom toelaat en miss wel 20A wil laden. Dan is hij snel opgeladen.
Slechte accu die langzaam zijn lading is kwijtgeraakt heeft een hoge weerstand en zal misschien maar 5 ampere toelaten.
Komt dus wel wat meer bij kijken in tegenstelling tot bv NiCad en NiMh penlite accu's welke zelf de laastroom niet kunnen regelen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: dynamo laadvermogen
Bedankt!
Kun je zelf met je multimeter de conditie van je accu testen ?
en hoe kun je het beste een lekstroom detecteren, en daarna localiseren?
het lijkt namelijk wel of de accu de ene dag prima, laatst ook flink stuk gereden, en dan een week niet rijden = accu bijna leeg
Kun je zelf met je multimeter de conditie van je accu testen ?
en hoe kun je het beste een lekstroom detecteren, en daarna localiseren?
het lijkt namelijk wel of de accu de ene dag prima, laatst ook flink stuk gereden, en dan een week niet rijden = accu bijna leeg
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Conditie van de accu kun je meten met een accutester of nog beter, een moderne accutester (ESR meter).
Die meet de interne weerstand van de accu en zodoende het maximale te leveren koudstartstroom.
Maar uit ervaring: Als je twijfelt over de accu dan issie ook vaak kapot hoor.
Is het een kwikfit, onderdelentoko, whatever nu name accu en ouder dan 2 jaar? Dan issie sowieso kapot.
Is het een originele GM? Hoe oud issie?
Maak anders eens een foto van de accu mocht je het niet weten.
Die meet de interne weerstand van de accu en zodoende het maximale te leveren koudstartstroom.
Maar uit ervaring: Als je twijfelt over de accu dan issie ook vaak kapot hoor.
Is het een kwikfit, onderdelentoko, whatever nu name accu en ouder dan 2 jaar? Dan issie sowieso kapot.
Is het een originele GM? Hoe oud issie?
Maak anders eens een foto van de accu mocht je het niet weten.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: dynamo laadvermogen
Beetje gm accu kan 10 jaar mee (de witte vroeger in elk geval zeker)
Maar lange tijden stilstaan en maar weinig rijden tussendoor vinden ze niet leuk
Maar lange tijden stilstaan en maar weinig rijden tussendoor vinden ze niet leuk
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: dynamo laadvermogen
t is een varta van een jaar of 3 oud
Maar weet je, ook vreemd, net ree ik snelweg 140, een kilometertje of 15
weinig verbruikers aan, ik doe mn ruitewisser aan, en acculampje licht iets op telkens als de wissers omhoog komen.. dat klopt toch niet
slechte massa van dynamo en / of accu?
ik heb inmiddels een lijstje van 14 punten die ik aan de auto kan doen.. de helft onderhoud, andere helft van die ''oude auto'' gebreken
Bijna alles is zelf te doen, maar het gaat weer heel wat klusdagen kosten.
net ontdekt dat er koelvloeistof lekt ( kreeg melding van te laag peil, ga kijken ligt er een groen plasje op de versnellingsbak)
het kluslijstje komt nooit af lijkt wel, das ook weer waarom het een hobby auto is hoor, maar toch
Maar weet je, ook vreemd, net ree ik snelweg 140, een kilometertje of 15
weinig verbruikers aan, ik doe mn ruitewisser aan, en acculampje licht iets op telkens als de wissers omhoog komen.. dat klopt toch niet
slechte massa van dynamo en / of accu?
ik heb inmiddels een lijstje van 14 punten die ik aan de auto kan doen.. de helft onderhoud, andere helft van die ''oude auto'' gebreken
Bijna alles is zelf te doen, maar het gaat weer heel wat klusdagen kosten.
net ontdekt dat er koelvloeistof lekt ( kreeg melding van te laag peil, ga kijken ligt er een groen plasje op de versnellingsbak)
het kluslijstje komt nooit af lijkt wel, das ook weer waarom het een hobby auto is hoor, maar toch
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Flauw branden van het acculampje bij aanzetten van een zware verbuiker is een beetje een Astra-F kwaal.
Niets aan de hand dus.
Niets aan de hand dus.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Precies, doet die van mij al jaren...Laagvlieger schreef:Flauw branden van het acculampje bij aanzetten van een zware verbuiker is een beetje een Astra-F kwaal.
Niets aan de hand dus.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: dynamo laadvermogen
ja dat doe mijnes ook al wel vanaf dat ik m heb, soms lange tijd niet en dan opeens valt het me weer eens op
dat het een kwaaltje is , is me ook al een handvol jaar bekend.
Maar het is vreemd, het klopt niet, volle accu, goed op snelheid met aardig wat toeren, amper verbruikers
ramenlapper gaat aan, en lampje brand zwak.. terwijl de dynamo bijna op vol laadvermogen werkt
Zal de riemspanning soms een kwaal zijn ? een iets slippende multiriem zegmaar
soms niet voldoende grip op de poulies van de dynamo ? om maar eens een dwarsstraat te noemen
dat het een kwaaltje is , is me ook al een handvol jaar bekend.
Maar het is vreemd, het klopt niet, volle accu, goed op snelheid met aardig wat toeren, amper verbruikers
ramenlapper gaat aan, en lampje brand zwak.. terwijl de dynamo bijna op vol laadvermogen werkt
Zal de riemspanning soms een kwaal zijn ? een iets slippende multiriem zegmaar
soms niet voldoende grip op de poulies van de dynamo ? om maar eens een dwarsstraat te noemen
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: dynamo laadvermogen
Op alle 3 de GSi's die ik (gehad) heb, nog nooit gezienRedBill schreef:Precies, doet die van mij al jaren...Laagvlieger schreef:Flauw branden van het acculampje bij aanzetten van een zware verbuiker is een beetje een Astra-F kwaal.
Niets aan de hand dus.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: dynamo laadvermogen
van de 6 astra's die we hebben gehad: nog nooit gezien
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
IK heb het ook voornamelijk gezien bij de C20XE tellers tot 240.
Anderen niet echt vaakj.
Ik vermoed een lekkende diode achter het instrument als boosdoener.
Anderen niet echt vaakj.
Ik vermoed een lekkende diode achter het instrument als boosdoener.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: dynamo laadvermogen
vanmiddag nieuwe 60ah accu ophalen @ dealert, 30% eraf , kost dan nog 95,-
hopelijk nu eens langer dan 3 jaar plezier van een accu
hopelijk nu eens langer dan 3 jaar plezier van een accu
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
aan de accu zal het niet liggen.
Die GM accu's zijn prima.
Die GM accu's zijn prima.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: dynamo laadvermogen
Accus zijn duur geworden de afgelopen jaren: China heeft besloten dat ze materialen ook voor zichzelf gaan gebruiken.Roy 2.0 16v schreef:vanmiddag nieuwe 60ah accu ophalen @ dealert, 30% eraf , kost dan nog 95,-
hopelijk nu eens langer dan 3 jaar plezier van een accu
Accus an sich gaan lang mee, welk merk dan ook.
Het is ons eigen niet gebruik wat ze sloopt.
En dat kun je niet altijd zien.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Had vandaag trouwens ook een Astra-F met start en laadproblemen.
Overgangsweerstand in de minpool van de accu. Die voel je ook warm worden dan.
Overgangsweerstand in de minpool van de accu. Die voel je ook warm worden dan.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- The Vizitor
- forum-gebruiker
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
- Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
- Locatie: Cuijk
Re: dynamo laadvermogen
Mijn dynamo laadt nu ook niet genoeg bij.
Als ik de auto stationair laat draaien en het meeste aanzet. Zit de laadspanning op 12.4v
Nu heb ik gekeken voor een zwaardere dynamo. Heb nu een 70A.
Alleen voor de v snaar motoren is er geen zwaardere te vinden. (c20ne)
Iemand een oplossing ?
Ombouwen naar multiriem gemakkelijk ?
Als ik de auto stationair laat draaien en het meeste aanzet. Zit de laadspanning op 12.4v
Nu heb ik gekeken voor een zwaardere dynamo. Heb nu een 70A.
Alleen voor de v snaar motoren is er geen zwaardere te vinden. (c20ne)
Iemand een oplossing ?
Ombouwen naar multiriem gemakkelijk ?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Maar luister eens. Stationair en alles aan dan is dat normaal hoor.
Dan is het toerental te laag om nog fatsoenlijk te laden.
Dan is het toerental te laag om nog fatsoenlijk te laden.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- The Vizitor
- forum-gebruiker
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
- Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
- Locatie: Cuijk
Re: dynamo laadvermogen
Hm oke, vervelend als ik lang in de file sta.Laagvlieger schreef:Maar luister eens. Stationair en alles aan dan is dat normaal hoor.
Dan is het toerental te laag om nog fatsoenlijk te laden.
Laatst een lang stuk in de file gestaan. En daarna uitgezet.
Was eerst eigenwijs om geen gas bij te geven dus moest wat langer doorstarten.
Kon wel de startkabels even erbij pakken.
Zou het zin hebben om een zwaardere accu erin te zetten.
Heb nu een 55ah van gm geloof ik.
Weet niet of het ''t waard is om een 70ah in te zetten.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Ik rij al jaren met 70 Ah. Grootste voordeel is dat je anderen gemakkelijker kunt helpen als ze hun accu leeg hebben
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: dynamo laadvermogen
Je moet ook niet alle verbruikers aan hebben in de file.The Vizitor schreef:Hm oke, vervelend als ik lang in de file sta.Laagvlieger schreef:Maar luister eens. Stationair en alles aan dan is dat normaal hoor.
Dan is het toerental te laag om nog fatsoenlijk te laden.
Laatst een lang stuk in de file gestaan. En daarna uitgezet.
Was eerst eigenwijs om geen gas bij te geven dus moest wat langer doorstarten.
Kon wel de startkabels even erbij pakken.
Zou het zin hebben om een zwaardere accu erin te zetten.
Heb nu een 55ah van gm geloof ik.
Weet niet of het ''t waard is om een 70ah in te zetten.
Daar is het laadsysteem niet op berekend.
Verders, grote accu, duurt langer voor die leeg is MAAR ook lange rom hem weer vol te krijgen.
Uiteindelijk maakt het dus geen verschil.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- The Vizitor
- forum-gebruiker
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
- Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
- Locatie: Cuijk
Re: dynamo laadvermogen
Ik dank u