Vliegwiel vragen
Vliegwiel vragen
Hallo,
Ik heb dus laatst mijn vliegwiel eraf gehaald en nu wil ik hem gaan afdraaien.
Maar ik zag nu dat hij kleine scheurtjes heeft, is het dus nog veilig genoeg om hem nog te laten afdraaien en dan weer te gebruiken?
Of zeggen jullie, nee niet doen en gewoon een andere vliegwiel laten afdraaien.
En ik neem aan dat wat ik nu heb een kom vliegwiel is? En zou een platte vliegwiel ook passen? die zie ik namelijk te koop staan
Plaatje bij het praatje:
Ik wacht jullie reacties af
Ik heb dus laatst mijn vliegwiel eraf gehaald en nu wil ik hem gaan afdraaien.
Maar ik zag nu dat hij kleine scheurtjes heeft, is het dus nog veilig genoeg om hem nog te laten afdraaien en dan weer te gebruiken?
Of zeggen jullie, nee niet doen en gewoon een andere vliegwiel laten afdraaien.
En ik neem aan dat wat ik nu heb een kom vliegwiel is? En zou een platte vliegwiel ook passen? die zie ik namelijk te koop staan
Plaatje bij het praatje:
Ik wacht jullie reacties af
Re: Vliegwiel vragen
dat scheuren gebeurt vrij vaak bij let vliegwielen. ik zou zowieso een plat vliegwiel pakken, scheelt je gelijk een kilo of 4.
Re: Vliegwiel vragen
Hey Barry,
Thanks, dus deze gewoon niet meer gebruiken en lekker een plat vliegwiel kopen en die laten afdraaien?
Moet ik dan ook andere koppeling+drukgroep hebben?
Mvg,
Thanks, dus deze gewoon niet meer gebruiken en lekker een plat vliegwiel kopen en die laten afdraaien?
Moet ik dan ook andere koppeling+drukgroep hebben?
Mvg,
Re: Vliegwiel vragen
Je kan opzich een bestaand vliegwiel (van gietijzer) wel afdraaien, maar tot een bepaalde grens om voldoende stevigheid te behouden. (ook afhankelijk van de standaard diktes en constructie van een vliegwiel).
Voor op een standaard motor (niet getuned of zwaar gechipped o.i.d.) waarmee je binnen het max toerental blijft is het niet zo'n probleem. Bij wat meer en zwaarder getunde motoren (die wellicht, en soms dan ook meer toeren kunnen draaien) zou ik er erg mee uitkijken, en verstandiger om dan voor een vliegwiel van een hoogwaardiger staal soort te gaan.
Heb voor mezelf een C25XE vliegwiel afgedraaid, met behulp van een kennis die motorreviseur is (die 'm na afdraaien gebalanceerd heeft voor me) die mij aan waardes heeft geholpen voor een dergelijk vliegwiel van gietstaal van Opel om minimale randdiktes te behouden zodat 't heel blijft, en binnen veilige marges dus. Van 15 kg naar 8,5 kg. gegaan. Vind het wel prima en licht zat zo. Iig wat meer gas response zo, icm. een lichte krukaspoulie die ik ook ga plaatsen. Uiteraard laten balanceren, kan vliegwiel los, maar mooier is dan om met druk groep te balanceren. Heb wat jaren terug is zo'n ding van Mtech gehad, kon er niet heel enthausiast van worden. Maatvoering klopte bijv. niet helemaal, heb 'm uitvoerig nagemeten toen t.o.v. origineel. Diepte week af, e.o.a. chroomlaag erop.. Wat 't exact afweek weet ik niet meer, maar voor 't geld. Een doodzonde, en zou niet mogen. Wellicht dat ze nu verbeterd zijn. Volgens mij wel.
Had trouwens zelf ook een paar kleine scheurtjes op 't originele vliegwiel wat ik heb afgedraaid, echter lang niet zo erg als op de jouwe ! Heb 'm nog geen 1/10 van een mm. afgedraaid, en 't is weg, dus was gelukkig redelijk oppervlakkig.
Hoe dan ook, ik zou met dit soort werken zeer zorgvuldig te werk gaan ! (ten allen tijde natuurlijk..) .
Voor op een standaard motor (niet getuned of zwaar gechipped o.i.d.) waarmee je binnen het max toerental blijft is het niet zo'n probleem. Bij wat meer en zwaarder getunde motoren (die wellicht, en soms dan ook meer toeren kunnen draaien) zou ik er erg mee uitkijken, en verstandiger om dan voor een vliegwiel van een hoogwaardiger staal soort te gaan.
Heb voor mezelf een C25XE vliegwiel afgedraaid, met behulp van een kennis die motorreviseur is (die 'm na afdraaien gebalanceerd heeft voor me) die mij aan waardes heeft geholpen voor een dergelijk vliegwiel van gietstaal van Opel om minimale randdiktes te behouden zodat 't heel blijft, en binnen veilige marges dus. Van 15 kg naar 8,5 kg. gegaan. Vind het wel prima en licht zat zo. Iig wat meer gas response zo, icm. een lichte krukaspoulie die ik ook ga plaatsen. Uiteraard laten balanceren, kan vliegwiel los, maar mooier is dan om met druk groep te balanceren. Heb wat jaren terug is zo'n ding van Mtech gehad, kon er niet heel enthausiast van worden. Maatvoering klopte bijv. niet helemaal, heb 'm uitvoerig nagemeten toen t.o.v. origineel. Diepte week af, e.o.a. chroomlaag erop.. Wat 't exact afweek weet ik niet meer, maar voor 't geld. Een doodzonde, en zou niet mogen. Wellicht dat ze nu verbeterd zijn. Volgens mij wel.
Had trouwens zelf ook een paar kleine scheurtjes op 't originele vliegwiel wat ik heb afgedraaid, echter lang niet zo erg als op de jouwe ! Heb 'm nog geen 1/10 van een mm. afgedraaid, en 't is weg, dus was gelukkig redelijk oppervlakkig.
Hoe dan ook, ik zou met dit soort werken zeer zorgvuldig te werk gaan ! (ten allen tijde natuurlijk..) .
Re: Vliegwiel vragen
ligt aan je bak. met f28 bak, let plaat en versterkte xe drukgroep. f18/20 versterkte xe plaat en drukgroep .
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Vliegwiel vragen
Bij die hoeveelheid scheuren zou ik hem niet meer gebruiken en zeker NIET afdraaien.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Vliegwiel vragen
Ok duidelijk heren! Deze wordt niet afgedraait.
Ben al opzoek naar een plat vliegwiel voor de c20xet blok.
Ga waarschijnlijkmet een f18/f20 bak rijden
Ben al opzoek naar een plat vliegwiel voor de c20xet blok.
Ga waarschijnlijkmet een f18/f20 bak rijden
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Berichten: 5656
- Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
- Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)
Re: Vliegwiel vragen
vergeet niet om een sper erin te zetten.
dat rijd zooooo veel beter met veel pk's!!
dat rijd zooooo veel beter met veel pk's!!
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
Re: Vliegwiel vragen
GSI Racer schreef:vergeet niet om een sper erin te zetten.
dat rijd zooooo veel beter met veel pk's!!
Eerst maar het blok netjes maken en inbouwen+keuren
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Berichten: 5656
- Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
- Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)
Re: Vliegwiel vragen
dat is je eigen keus natuurlijk
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst