zo hier wat foto,s van de motor ombouw
heb de motor natuurlijk eerst van huis naar de zaak moeten rijden. een rot klus motor takel is een ellendig zwaar ding ...
eenmaal aangekomen eerst de calibra maar eens goed de brug op gezet
ging vrij soepel allemaal. kon al vrij snel de motor laten zaken. Heb er voor gekozen om het blok via onder te laten zakken. ipv via boven wat ook kan
motor er uit nu aanbouw delen overschroeven en bouten
zo gezegd zo gedaan zou je zeggen.
tussen door ffototje
voor zover alle aanbouw delen overgezet. behalve de bak
Voor het monteren van de bak . eerst nog eens met de hogedruk afgespoten. ding was te vet om aan te pakken
bak weer schoon.. Eerst het vliegwiel monteren daar stuiten we al op een probleem bout gaten kwamen niet overeen.
tig keer het vliegwiel verdraait ten opzichte van de krukas. maar kwam maar niet overeen. 4 gaten kwamen wel goed overeen
maar besloten om de gaten met een conische boor op te boren paste daarna perfect
Vliegwiel er op Koppelings set ook gemonteerd.
Daarna bak er tegen gehangen ging er soepel op behalve het laatste stukje op het punt waar de bak de pas bussen raakt. paar tikjes met de hamer
er tegen en de bak zat goed.
wou voor de zekerheid kijken of het allemaal wel goed zat. ( met dat laatste stukje dat de bak er niet lekker op wou ) dus ik een rondje draaien aan de krukas. Maar kreeg
er Geen beweging in... ik dacht kut wat hebben we nu weer. eerst de bouten van de bak wat losser gedraaid totdat ik de krukas wel kon draaien. zodat er een slijtspoortje ontstaat zodat ik kan zien
waar hij op vast zit. Bak er af , drukgroep raakt de bak. wat me daarna ook opviel was dat het vliegwiel een halve centimeter van het blok af stond. Daarna kwam ik er ook achter dat de bendix van de startmotor de krans nooit had kunnen raken. Omdat hij er te ver vandaan zit. Op en duur de koppeling en het vliegwiel er maar afgehaald. en de verschillen is bekeken bij het c25 blok en x30 . het lampje begon te branden
en dit was de oorzaak.
waarschijnlijk omdat dit hier een automaat bak achter heeft gezeten zit er zo,n afstandsplaat tussen...
alles terug gemonteerd en paste perfect bak ook dus. Nu tijd om het blok er weer in te hangen.
was weer even een geklooi met de touwen om de motor recht in de motorruimte te geleiden. maar hij hing vrij snel
daarna nog wat kleine dingetjes tegen gekomen:
krukas sensor van de c25 gemonteerd
2x pingel sensor van de c25 gemonteerd
startmotor van de c25 gemonteerd. ( van de x30 zit het startrelais anders.. hierdoor komt een schakelstang tegen de startmotor)
temperatuur sensor van de c25 gemonteerd.
had eerst alles van de x30 er op zitten. had verwacht dat ik alles zo over kon klikken
aansluitingen zijn anders ( vorm )
Helaas heb ik hem niet kunnen starten doordat ik geen carterpan pakking had liggen. Word dus maandag avond wanneer hij gestart word.