opgelost...cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fille_6
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 mar 2012 19:16
Auto('s): opel astra f gsi c20let, opel combo 1.3cdti en husqvarna grasmaaier :d
Locatie: zoutleeuw

opgelost...cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door fille_6 »

goeiendag, laatst was ik aan het cruisen met men astra f c20let met f20 bak, s avonds kwam ik thuis en zag ik dat men linker voorvelg met olie besmeurd was (voordeel aan witte velgen) :p gelijk even nagekeken was het cardanhoesje aan versnellingsbak gescheurd ok geen probleem even gelijk nieuw besteld... vervang het hoesje auto reed een 200km goed zonder vet, boite olie verlies tot ik op een zonnige mooie vrije dag even optrok en de cardan eruit vloog :(... nu kijk ik het even na, cardan terug demonteren was aan de homokineet aan de versnellingsbak zijde zit normaal gezien een uitsparing voor een clipje dat de cardan in de boite geklemt komt te zitten, van dat clipje is de cardan afgebroken en zit er een deel in de versnellingsbak nu ga ik men versnellingsbak demonteren en naar (rellie op werk, niels) brengen.
Nu men vraag, zijn er dingen waar ik uitdrukkelijk op moet kijken bij het demonteren van de versnellingsbak en speciaal benodigheden? eender wat fotos volgen deze avond... mvg philippe
Laatst gewijzigd door fille_6 op 27 mei 2012 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door prs »

kan je niet beter je andere as ook demonteren en dan via die kant het stukje homokineet eruit tikken?
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door Erwin_dude »

heb toen bij mij de as er vast in zat via onderkant ( service luikje ) waar diffresieel zit hem eruit getikt weet niet of dit bij een f28 mogelijk is
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
fille_6
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 mar 2012 19:16
Auto('s): opel astra f gsi c20let, opel combo 1.3cdti en husqvarna grasmaaier :d
Locatie: zoutleeuw

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door fille_6 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laatste foto zo vond ik het clipje terug... zal komende dagen eens proberen via het service luikje maar denk eerder dat je denkt dat het in de cilinder waar de cardan inkomt te zitten het vaststeekt maar denk dat het ergens in of tussen is gevallen (niet veel ervaring bij versnellingsbakken) :p groetjes philippe
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7839
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door pascal1109 »

Heb ik ook al eens gezien, exact hetzelfde. Komt volgens mij door de as niet goed terug te steken.
Als je er gewoon een andere goeie as in terug steekt, krijg je dus het volgende:

Afbeelding
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
AstraF16
forum-gebruiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 okt 2008 03:01
Locatie: Omg. Bergen op Zoom

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door AstraF16 »

Mooie foto, komt me zo bekend voor!

Was een duur geintje!
Gebruikersavatar
fille_6
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 mar 2012 19:16
Auto('s): opel astra f gsi c20let, opel combo 1.3cdti en husqvarna grasmaaier :d
Locatie: zoutleeuw

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door fille_6 »

pascal1109 schreef:Heb ik ook al eens gezien, exact hetzelfde. Komt volgens mij door de as niet goed terug te steken.
Als je er gewoon een andere goeie as in terug steekt, krijg je dus het volgende:

Afbeelding

Dat wil ik niet Dus niet voorhebben, is mogelijk dat ik hem er niet goedhad ingestoken helaas tips en tricks altijd welkom mvg philippe
Gebruikersavatar
felix
forum-gebruiker
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 jan 2010 20:51

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door felix »

Ik dacht dat je met een F28 reed?
Gebruikersavatar
fille_6
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 mar 2012 19:16
Auto('s): opel astra f gsi c20let, opel combo 1.3cdti en husqvarna grasmaaier :d
Locatie: zoutleeuw

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door fille_6 »

felix schreef:Ik dacht dat je met een F28 reed?
jep, was even fout :d
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door prs »

zoals ik al zei, andere aandrijf as eruit trekken. zie je het stukje nog zitten? even eruit tikken langs die kant. zie je het stukje niet meer? dan heb je een probleem want dan moet de bak open. een f28 heeft namelijk geen service luikje. of het zelf te doen is kan je hier zien:

viewtopic.php?f=2&t=14917&start=100" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
fille_6
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 mar 2012 19:16
Auto('s): opel astra f gsi c20let, opel combo 1.3cdti en husqvarna grasmaaier :d
Locatie: zoutleeuw

Re: cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door fille_6 »

versnellingsbak is gemaakt, moest idd opengehaald worden, als bij wonder niets stuk gereden ja ziet wel in de behuizing waar het stukje cardan overal langs gepasseerd is... was hooguit een uurtje werk en de versnellingsbak terug plaatsen en alles afwerken (buiten het onderstel) was ook een uur en half werk viel al bij al goed mee :) groetjes philippe
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: opgelost...cardan gebroken (stukje in versnellingsbak)

Bericht door The Undertaker »

Mooi, dan kan je snel weer cruisen 8)
Plaats reactie