Aluminium stuurhuisbeugels
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Aluminium stuurhuisbeugels
Zit ik vannacht (in mijn nachtdienst) naar Wheeler dealers te kijken, hebben ze een Saab 9-3 Turbo Cabriolet . Daar hebben ze het over scheuren in het schutbord doordat er te veel torsie op het stuurhuis komt, dit door de erfenis van het GM platform.
Vanaf 4:00 http://www.streetfire.net/video/wheeler ... 249601.htm
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... ucts_id=36
Misschien ook iets voor de GSI?
Vanaf 4:00 http://www.streetfire.net/video/wheeler ... 249601.htm
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... ucts_id=36
Misschien ook iets voor de GSI?
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
heb jij er problemen mee dan ?
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
Nee dat niet, maar iedere verbetering is er éénBart(astra) schreef:heb jij er problemen mee dan ?
Misschien iets voor de strakke bestuurders onder ons en de circuitrijders.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
moet het probleem zich wel voordoen op een astra f
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
Dit is eigenlijk hetzelfde als plaatsing PU-bussen, extra stabilisatorstangen, veerpootbruggen, etc.Bart(astra) schreef:moet het probleem zich wel voordoen op een astra f
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
snap ik
alleen moet je geen problemen zoeken
alleen moet je geen problemen zoeken
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
Helemaal mee eens, deze kit voorkomt juist de scheuren.Bart(astra) schreef:snap ik
alleen moet je geen problemen zoeken
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
die aflevering hebik ook gezien.
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
Saab-tuners hebben wel meer leuke modificaties voor onder andere de GSI zoals de 22mm stabilisator voor de achteras:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... ucts_id=34
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... ucts_id=34
Selecting the right Anti-Roll bar
Balance of sway bar to other chassis mods
spring rates and how the total rate is shared by springs and sway bars.
When selecting a rear anti-roll bar diameter and consequently it’s stiffness the entire suspension package needs to be analyzed. Basically you are trying to keep the car from laying over with the increased cornering loads generated with grippy tires and other mods. The need roll rate is dependent on both the road springs and the bars. When the road springs are stiffer there is less need for huge bars. With soft springs, ex original base model, you can get away with the really stiff 25.5 bar. If we take the opposite limit of that and for example have a modified Viggen convertible with Koni suspension for street use it will only take a little more sway bar the 19mm will be great and was developed for this application.
This is not a case of if a little bigger is good lots bigger is better, you need to make sure you balance the total rate (spring rate + bar rate) to reach the desired effect. For a street car the 22mm bar is a good compromise and will work great with just about any setup. With the 25mm bar you can count on quite a bit of over-steer if you are not careful, on the track this can be ok but on the street with no runoff area it can get ugly.
In my attempts to make these NG900 and 9-3 autocross well I have tried as many differnt combinations of suspension to get the desired results. Some worked great others, not so well. For a while I ran a 1.5” tubular rear bar of various wall thicknesses, this was the hot setup for the base model when autocrossing. The problem came when it was installed on the rear of my new stock Viggen, It was too much rear bar when combined with the Viggens 25% stiffer rear springs and softer front bar. Also the tubular bars were too expensive to manufacture, at this point I began to experiment with solid bars larger than 22mm and found the 25.5 (1 inch) to be about the maximum limit.
For most cars with stiffer aftermarket lowering springs a 22mm bar is almost perfect. If running the 300mm rear brakes you will probably want to stop here unless you have lots of track time.
Hope this helps to eliminate some of the confusion about selecting a rear anti-roll bar for your NG900 / 9-3 ensuring it will work best for your application. Your comments are welcome.
- just_nll
- forum-gebruiker
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
- Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
- Locatie: Amsterdam
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
ooit is een plaatje gezien met dat aan de onderkant ben zeer geintreseert daar in ,,maar mijn vraag is heeft het daar aan de onderkant zoveel nut ?
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
Blijkbaar wel anders zou het niet geleverd zijn. Lees het volgende topic maar eens door:
Onderwerp: Stabilisatorstang topic
Onderwerp: Stabilisatorstang topic
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
geloof me. dat heeft nut
Re: Aluminium stuurhuisbeugels
Bij mn crossauto is het schutbord rechts ook verder naar binnen gekomen. Nu weet ik wel dat er bij een crossauto heel wat meer krachten op komen dan bij orgineel weggebruik maar het geeft wel de zwakste plek aan.