Heej Hallo, welkom hier!
Succes met het rijdend krijgen van je GSi. Er zit genoeg werk in, dus dat zal het probleem niet zijn!
Zou tof zijn als je ons op de hoogte houdt. Ennuh, die discussie moet je maar een beetje met een korrel zout nemen. Iedereen heeft hier een mening... Voel je in ieder geval welkom hier!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
nette astra...
kon wel eens de astra van toon zijn geweest!
maar verder is ie wel hard zie ik?
ook een goeie setup om je motor heel te houden en niet te veel geld uit te geven!
denk alleen idd dat je bak het niet lang zal houden!
zou anders kiezen voor een f18+ en dan de sper overzetten
gr wesley
Van de F20 zijn 2 versies gemaakt, de gewone F20, waarvan het binnenwerk identiek is aan de F16 CR laatste type. De overbrenging ofwel de i van het differentieel is 3,55.
Deze is ook dezelfde als het F16 CR/WR diff. Deze draai je met een turbo zo aan gort.
De andere versie is die van de Astra GSI 16V, met de C20XE motor.
Deze bak is qua tandwieloverzetting identiek aan de gewone F20, alleen is de afdrijfas sterker en is het differentieel versterkt, heeft een andere overbrenging ( 3,42) en heeft een sper van 20%.
Ik heb in die bak de tandwielen van de F16 WR geplaatst, deze passen er zo in. Alleen is de gear-ratio langer.
Alleen deze bak heeft een nadeel, de versnellingen zijn extreem lang.
Op de deksel aan de zijkant van de bak staat wat voor type bak het is, bijv. CR342 of CR355.
Als er een sper in zit kun je herkennen aan de witte stip op de onderste deksel van de bak.
Anders kijk je in TIS, daar staat alles in.
Van de F16 WR355 bak wordt vaak de 5e gang gebruikt op een gewone F20.
Klopt allemaal.
Vectra en Calibra C20XE hadden ook de F20 bak, alleen de CR355 versie.
De Astra GSI 16V C20XE heeft een ander type F20, nl. de CR342.
De F16 zat in erg veel modellen, alleen de WR355 bak zat in de Astra 1,8i en 2.0i, Vectra 1.8i en 2.0i.
Ik heb een WR355 bak gesloopt, de tandwielen eruit gehaald en die in de F20 bak ingebouwd( alleen de tandwielen van de uitgaande as en de complete prise as.)
De uitgaande as van de F20 CR342 is sterker ( deze zit bij mij erin) dan van de gewone F20CR355, evenals het differentieel.
Dus maw, mijn bak is versterkt en heeft ongeveer dezelfde gear- ratio als de F25.
Eindelijk weer turbo rijden.
De astra rijdt weer als vanouds.
Heeft alleen enorm geleden van de 2 jaar rust, wegens verbouwen al die tijd buiten gestaan.
Een klein gaatje in de linker koker achter, de kit in de wielkasten is losgekomen, veel oppervlakteroest op de bodem, hemel is verrot, remschijven zijn wonderbaarlijk nog goed.
Motorkap is aan vervanging toe, roest op de naad aan de voorzijde.
de voorbumper is erg slecht, moet een nieuwe op.
De intercooler moeten lassen, zat een gaatje in.
Injectoren waren alle 4 lek, vervangen voor 326 cc exemplaren van BMW.
Nu het positieve, met die XE inlaatnokkenas, de grotere injectoren en de gerepareerde wastegate rijdt hij goed.
Hij draait veel sterker door in de toeren met die nokkenas en de turbo houdt de druk goed vast.
Eind deze week fase 2 erin, we zetten hem op 0,95 bar, alleen de koppeling zal zware tijden krijgen.
Die vervang ik wel voor een sterkere in de toekomst. Misschien dan meteen de F28 erin.