V6 TELLER OP F25 OF F28
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Werkte jou teller vanaf 0km of pas vanaf 30-40km?
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Mijne werkt gelijk vanaf 0.
Heb hem zoals Laagvlieger me toen vertelde bij de TC-unit aangesloten op één van de abs draden en op de blauw/rode draad bij de stekker van de tellerbak weer aangesloten.
Heb hem zoals Laagvlieger me toen vertelde bij de TC-unit aangesloten op één van de abs draden en op de blauw/rode draad bij de stekker van de tellerbak weer aangesloten.
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Is dat 1 draad, vanaf de TC (ABS-draad) tot aan de stekker van de tellerbakKevTech schreef:Mijne werkt gelijk vanaf 0.
Heb hem zoals Laagvlieger me toen vertelde bij de TC-unit aangesloten op één van de abs draden en op de blauw/rode draad bij de stekker van de tellerbak weer aangesloten.
Of zet je deze draad ertussen (aansluiting aan 2 bestaande draden)
Maakt het nog uit welke ABS draad je bij de TC unit pakt?
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Je zet hem er tussen inderdaad, je soldeert hem erbij als het ware.
Het maakt volgens mij niet uit welke draad je pakt, ik heb die van de voorwielen gepakt.
Het maakt volgens mij niet uit welke draad je pakt, ik heb die van de voorwielen gepakt.
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Thanks voor de informatieKevTech schreef:Je zet hem er tussen inderdaad, je soldeert hem erbij als het ware.
Het maakt volgens mij niet uit welke draad je pakt, ik heb die van de voorwielen gepakt.
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
hmm. wel nuttige info, daar mijn teller dus niet bij 0 begint met aangeven, en ABS lampje heb branden zo nu en dan (kan inmiddels de klok erop gelijk zetten). Maar die uitgelezen en zo solenoide klep 2 zijn.
En heb ook geen signaal helaas van snelheid op de BC. Wel jammer.
Maar ik begrijp dat het met het oranje Meriva/Corsa C relais te verhelpen is ?
Maar ik heb alleen geen TC op me auto. Zat origineel ook niet op. Dus werkt het dan wel..
Nou ja zal is kijken of ik 't relais ergens vandaan kan halen dan. Misschien nieuw wel zo makkelijk.
En heb ook geen signaal helaas van snelheid op de BC. Wel jammer.
Maar ik begrijp dat het met het oranje Meriva/Corsa C relais te verhelpen is ?
Maar ik heb alleen geen TC op me auto. Zat origineel ook niet op. Dus werkt het dan wel..
Nou ja zal is kijken of ik 't relais ergens vandaan kan halen dan. Misschien nieuw wel zo makkelijk.
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
als je het via de methode doet zo als beschreven met de oranje relais werkt het gewoon
signaal pak je voor je ABS stuur apparaat weg
je hebt dan niks met je ABS of TC te maken
signaal pak je voor je ABS stuur apparaat weg
je hebt dan niks met je ABS of TC te maken
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
O.K. Goede tip Raymond !!
Bedankt voor het attenderen erop.
Helaas heb ik zelf bar weinig met electronica jammer genoeg, dus zal is vragen of iemand die wat meer verstand van electronica heeft misschien is kan kijken of dat lukt.
Dank nogmaals voor uw uitleg.
mvg. Jeroen.
Bedankt voor het attenderen erop.
Helaas heb ik zelf bar weinig met electronica jammer genoeg, dus zal is vragen of iemand die wat meer verstand van electronica heeft misschien is kan kijken of dat lukt.
Dank nogmaals voor uw uitleg.
mvg. Jeroen.
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Super handig topic! Ik heb je tip ter harte genomen en het relais klaar liggen voor montage, maar ik vraag me 1 ding af. Hoe ijk ik de snelheidsmeter? Want ik rij met 18" wielen ipv van met de orginele 15" wielen met hoge banden die normaal gemonteerd zijn dus ik heb een omtrek verschil. En aangezien ik na de ombouw op RDW keuring moet gaan wil ik graag alles tip top in orde hebben zodat ze nergens over kunnen zeuren....
Groeten Remco.
Groeten Remco.
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
teller kloppen nooit
weet ook wel als vrachtwagen chauffeur
en rdw kijkt er niet naar
geen probleem dus
weet ook wel als vrachtwagen chauffeur
en rdw kijkt er niet naar
geen probleem dus
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Wat ik me nog afvroeg is, als dit elektronisch aangestuurd is, waarom is er dan een verschil in de K-waarde op de tellers?
In mijn Astra zit een 260-teller met K=16111
Maar in de Calibra V6 zit een 260 teller met K=15458
Is er dan meer verschil dan alleen het toerental-signaal van een 4-cilinder t.o.v. een 6-cilinder?
In mijn Astra zit een 260-teller met K=16111
Maar in de Calibra V6 zit een 260 teller met K=15458
Is er dan meer verschil dan alleen het toerental-signaal van een 4-cilinder t.o.v. een 6-cilinder?
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
cali is automaat? ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Op een Astra is maar 1 tellerbak geleverd, op de Cali 2 (4cil en V6)pascal1109 schreef:Wat ik me nog afvroeg is, als dit elektronisch aangestuurd is, waarom is er dan een verschil in de K-waarde op de tellers?
In mijn Astra zit een 260-teller met K=16111
Maar in de Calibra V6 zit een 260 teller met K=15458
Is er dan meer verschil dan alleen het toerental-signaal van een 4-cilinder t.o.v. een 6-cilinder?
Heeft er niks mee te maken, alle cali v6 tellers zijn K=15458 volgens EPCoenatje schreef:cali is automaat? ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Goed, ik zal mijn vraag anders stellen: Waarom is er verschil in K-waardes en heeft dat invloed op de snelheidsweergave?
Dus: als ik de calibra v6 teller in mijn astra zet, geeft de snelheidsmeter dan wel het de juiste snelheid aan?
Dus: als ik de calibra v6 teller in mijn astra zet, geeft de snelheidsmeter dan wel het de juiste snelheid aan?
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
signaal komt van de abs. misschien zijn er wel verschillende abs systemen????
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Dat is wel een goeie ja...oenatje schreef:signaal komt van de abs. misschien zijn er wel verschillende abs systemen????
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
het is maar een gok, ik weet het niet zeker
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Heeft te maken met het aantal pulsen:
http://www.motor-talk.de/forum/tacho-ta ... 14172.html
http://www.motor-talk.de/forum/tacho-ta ... 14172.html
http://www.astraforum.org/forum/viewtop ... =a&start=0Nein, er hat schon recht. Beim Irmscher Caravan mit elektrischem Tacho wird das ABS angezapft für die Impulse. Genauergesagt verwendet der Tacho den Impulsgeber vorne links.
Aber natürlich haben auch hier Reifengrößen einen Einfluss. Die Winkelgeschwindigkeit des Rades hängt mit dem Abrollumfang/Radius zusammen. -> ein kleines Rad dreht sich bei einer definierten Geschwindigkeit schneller um den Drehpunkt als ein großes.
Der K-Wert steht für Impulse pro km. D.h. in ihm ist die Reifengröße kodiert.
Ein Astratacho geht davon aus, dass wenn vom ABS-Sensor 16111 Pulse gekommen sind ein km zurückgelegt wurde.
Der Vectratacho geht von einem größeren Abrollumfang aus und interpretiert 15458 Impluse als ein km.
Baust Du nun einen Vectratacho in den Astra und fährst einen echten Kilometer (16111 Impulse), dann denkt der Tacho du bist etwa 1,042 km gefahren.
Wenn Du also echte 100 fährst, sagt der Vectratacho im Astra, dass Du 104 fährst...
bezweckt also das Gegenteil von dem was du willst.
Ik hou het op verschil in bandenmaat.
Mit etwas Kenntnis der Mikrocontrollerprogrammierung kann man sich selbst auch einen programmierbaren Konverter für die Signale basteln (zum Beispiel mit nem kleinen Atmega8). Dann kann man seinen Tacho quasi selbst abstimmen.
Ik hou het op verschil in bandenmaatBeispielrechnung:
wenn er z.B. 195/50 15 fährt, dann hat er einen Radumfang von 1,8095m
, falls er ABS hat bekommt er z.B. 29 Impulse vom Zahnkranz geschickt !!
Das heisst er benötigt um eine relativ genaue Geschwindigkeit angezeigt zu bekommen einen K-16111 Tacho!!
29impulse/1,8095m*1000= 16026 Impulse .. also nen K-16111er !!
Er benötigt für den 16111er Tacho ziemlich genau 29 Impulse um nen guten Wert hinzubekommen bei der Reifengröße .. fährt er etwas anderes musser gucken wie er hinkommt...
das mit dem 15er Geber ist aber wohl die einfachste Sache, stimmt zwar net genau und hat halt seine Abweichung ist aber das optimum in Sachen Einbaufreundlichkeit
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
meestal komt het inderdaad door andere bandenmaten (origineel)
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Duidelijk. Astra teller in de Astra houden of grotere wielen onder je Astra als je de Calibra teller gebruikt.
Alleen hoeveel groter? Iemand enig idee wat de originele bandenmaat van de Calibra (en Vectra A???) V6 is?
Alleen hoeveel groter? Iemand enig idee wat de originele bandenmaat van de Calibra (en Vectra A???) V6 is?
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Oke dus als ik het goed begrijp. Als ik echt 100 rij dan geeft een Vectra teller 104 aan in een Astra. Nou dat vind ik zeker te verwaarlozen. Net zoals Ray zegt dat er geen enkele teller klopt.
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
pascal1109 schreef:Duidelijk. Astra teller in de Astra houden of grotere wielen onder je Astra als je de Calibra teller gebruikt.
Alleen hoeveel groter? Iemand enig idee wat de originele bandenmaat van de Calibra (en Vectra A???) V6 is?
Baust Du nun einen Vectratacho in den Astra und fährst einen echten Kilometer (16111 Impulse), dann denkt der Tacho du bist etwa 1,042 km gefahren.
Wenn Du also echte 100 fährst, sagt der Vectratacho im Astra, dass Du 104 fährst...
Het scheelt maar 4 km/h toch?
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Oja ik had het duitse stuk niet zo goed gelezen
Maar dat is niet zo'n grote afwijking. Gewoon een keer met de GPS kijken wat de precieze afwijking is.
Of gewoon een Astra teller scoren, want dat is OEM
Maar dat is niet zo'n grote afwijking. Gewoon een keer met de GPS kijken wat de precieze afwijking is.
Of gewoon een Astra teller scoren, want dat is OEM
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Denk dat ik toch de v6 teller ga proberen...
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: V6 TELLER OP F25 OF F28
Opel Astra 2.0 GSi 16V: 195/55HR15pascal1109 schreef:Duidelijk. Astra teller in de Astra houden of grotere wielen onder je Astra als je de Calibra teller gebruikt.
Alleen hoeveel groter? Iemand enig idee wat de originele bandenmaat van de Calibra (en Vectra A???) V6 is?
Opel Calibra 2.5i-V6: 205/55VR15
Opel Calibra 2.5i-V6 Special Edition: 205/50R16
Bron: Autoweek